JPG + Raw bestanden laden enorm traag Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koentjuuh
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-03-2024
Goedenavond,

Sinds het moment dat Windows 7 niet meer werd ondersteund door Windows heb ik dan toch de overstap gemaakt naar Windows 10. Tijdens de zomervakantie heb ik met mijn Olympus Pen EPL1 voldoende foto's gemaakt. Deze toentertijd op de computer gezet waar op dat moment nog Windows 7 op draaide. Tijdens het uitzoeken en sorteren geen enkel probleem ontdekt, alles laden snel. Nu ik overgestapt ben naar Windows 10 zijn de problemen begonnen. Als ik een map open met in totaal zo'n 400 bestanden (175 JPG + 175 ORF + 25 AVI) en ik wijzig een bestandsnaam dan moet de hele map opnieuw geladen worden voordat ik daadwerkelijk de naamswijziging zie. Enorm hinderlijk en onwerkbaar. Na enige mogelijke oplossingen geprobeerd te hebben is mijn probleem helaas nog niet verholpen. Ik merk wel dat als ik alleen de JPG bestanden in een map kopieer ik deze wel zonder problemen van naam kan wijzigen zonder dat de gehele map herladen hoeft te worden. Het lijkt erop dat het probleem ligt bij de RAW bestanden.

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Beste antwoord (via F_J_K op 01-02-2020 11:34)

• Koentjuuh
Het probleem is opgelost. Uiteindelijk had het niets te maken met de 'thumbnail cache' maar met het feit dat op een of andere reden ik niet de 'eigenaar' van de map was en daardoor duurde elke wijziging enorm lang. Nu ik mijzelf heb toegekend als eigenaar werkt het weer naar behoren :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 16:20

iichel

Gazoooo

RAW bestanden zijn doorgaans vele malen groter dan JPG bestanden. Wellicht dat het niet mee te maken heeft? En wellicht heb je een andere default app voor JPG dan voor RAW bestanden, en dat het daarmee te maken heeft dat het langer duurt om nieuwe previews te maken.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-09 21:07
Al gegoogled op "thumbnail folder slow cache" of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar WOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:04
Staan de instellingen voor die map om previews van de media te laten zien? Wat gebeurt er als je Windows enkel de bestanden laat weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koentjuuh
iichel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:29:
RAW bestanden zijn doorgaans vele malen groter dan JPG bestanden. Wellicht dat het niet mee te maken heeft? En wellicht heb je een andere default app voor JPG dan voor RAW bestanden, en dat het daarmee te maken heeft dat het langer duurt om nieuwe previews te maken.
Dank voor je antwoord. Het klopt dat de RAW bestanden veel groter zijn. Vandaar dat van de RAW bestanden alleen het icoon geladen wordt en van de JPG alleen de thumbnail. Ondanks dat moet de map na elke wijziging in naam herladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koentjuuh
EricJH schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:00:
Staan de instellingen voor die map om previews van de media te laten zien? Wat gebeurt er als je Windows enkel de bestanden laat weergeven?
Van de RAW bestanden wordt alleen het icoon weergegeven en van de JPG de preview. Zodra ik alle JPG bestanden uit de map kopier een plak in een nieuwe map kan ik zonder problemen de namen wijzigen zonder dat na elke naamswijziging de map moet herladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koentjuuh
EricJH schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:00:
Heeft helaas niet het gewenste effect en daarbij is het lastig sorteren zonder preview :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koentjuuh
zetje01 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:33:
Al gegoogled op "thumbnail folder slow cache" of iets dergelijks?
Hartelijk dank. Ik ga vanavond kijken of ik hierop iets kan vinden. Heb al wel geregeld dat de Windows Photo Viewer niet ook de .orf bestanden opent maar alleen de JPG files. Dit heb ik voor elkaar gekregen door alle .orf extensies te verwijderen uit de FileExtensions in het register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koentjuuh
Ik heb een aantal dingen geprobeerd zodat windows de cache thumbnail folder niet verwijderd. Helaas is het probleem nog niet verholpen. Het lijkt alsof hij heel veel info uit de .orf bestanden wil ophalen terwijl hier alleen een icoon zichtbaar is. Ik denk, als het op Windows 7 gewoon fatsoenlijk werkte moet het op Windows 10 toch ook mogelijk zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Koentjuuh
Het probleem is opgelost. Uiteindelijk had het niets te maken met de 'thumbnail cache' maar met het feit dat op een of andere reden ik niet de 'eigenaar' van de map was en daardoor duurde elke wijziging enorm lang. Nu ik mijzelf heb toegekend als eigenaar werkt het weer naar behoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:04
Nice catch. Hoe heb je deze oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koentjuuh
EricJH schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:58:
Nice catch. Hoe heb je deze oplossing gevonden?
Ik had de map met foto's gekopieerd naar mijn bureaublad om wat mogelijke oplossingen te proberen. Na het kopieren eerst gekeken of het op mijn SSD schijf wel mogelijk was om de namen te wijzigen zonder dat de map elke keer moest verversen. Tot mijn grote verbazing was dit inderdaad het geval. Toen de map gekopieerd naar mijn data schijf en daar ook geprobeerd om de namen te wijzigen. Ook dit lukte zonder problemen. Toen wist ik dat er wat in de mapsettings moest zitten. Zodoende heb ik de ene map instellingen vergeleken met de andere en zo kwam ik erachter dat ik niet de eigenaar was van de map. Na dat omgezet te hebben werkte alles eindelijk naar behoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Welkom op GoT :)
Ik ben zo vrij geweest je topic aan te duiden als 'vraag-topic' zodat ik je update als beste antwoord kan aanduiden.
Voor een volgende keer: ajb liever je eigen post wijzigen in plaats van een nieuwe plaatsen als er ondertussen niemand anders heeft gereageerd. (En er niet al een dag is verstreken).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1