Gaming build advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• constanti125
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-02-2023
Hallo allen. Gisteren heb ik in een impulsieve bui een pc gekocht van mediamarkt voor 820 euro. Na nader onderzoek bleek dit - ondanks de 17% btw korting - waarschijnlijk toch geen goede value for money aankoop te zijn geweest. Ik heb de bestelling dan ook geannuleerd.

Nu heb ik het plan om zelf een pc samen te stellen. Daarbij wil ik jullie vragen om hulp.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Enkele uren per week gamen: Age of Empires 2:DE, Age of Empires 4 (wanneer die uit is) en mogelijk nog wat andere single player games vergelijkbaar met bijvoorbeeld Skyrim. Daarnaast zal ik 'm nog gaan gebruiken voor Twitch, Youtube en Netflix en internet browsing. Ooit wil ik wellicht onderdelen gaan vervangen. Het zou mooi zijn als het systeem dit makkelijk toelaat, maar het is geen harde eis en ik ben niet bereid om hiervoor meer dan een beetje extra geld voor neer te tellen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1000 euro inclusief Win10 en mogelijke assemblage. Maximaal 1150 euro inclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, met uitzondering van een toetsenbord, muis en speakerset. Ik heb op ook dit moment ook nog een 32 inch monitor (eigenlijk een TV) die ik mee zou kunnen nemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De PC moet in ieder geval sterk genoeg zijn om AoE:DE en AoE4 (de specs hiervan zijn nog niet bekend) vloeiend te kunnen spelen en ondertussen ook nog andere tabs open te hebben staan. De games hoeven niet per se op ultra high te worden gespeeld; een iets lager niveau is ook acceptabel. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om een goede kwaliteit beeld te kunnen genereren bij het kijken van films.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja. Zie mijn vragen hieronder.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zou ik jullie mening/advies horen mbt de volgende punten:

Samenstelling?
Ik heb besloten veel geld te steken in de CPU en GPU, en minder in de overige delen. Op basis van de BBG's en andere topics hier denk ik wel dat ik kan besparen op de overige delen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de hele build. Zijn jullie het daarmee eens? Zijn er nog onderdelen waarop ik - gezien mijn voorkeuren - op zou kunnen besparen?

Videokaart?
In de pricewatch kon ik slecht de Radeon RX 5700 Challenger D vinden, is dit dezelfde videokaart als de Radeon RX 5700? De Radeon RX 5700 is in ieder geval de videokaart die ik voor ogen heb. Een stuk goedkoper dan de Raden RX 5700 XT, en ik denk niet dat ik de extra capaciteit van de XT nodig heb.

Toekomst?
Denken jullie dat ik met deze build de komende 3-5 jaren alle nieuwe releases relatief makkelijk aan zou moeten kunnen? Misschien niet op de allerhoogste kwaliteit, maar laten we zeggen toch minstens 75%?

Iets te veel van het goede?
Ik heb het gevoel dat de CPU en GPU misschien iets te veel van het goede zijn voor hetgeen ik de pc wil gaan gebruiken. Zou ik ook met een niveau lager uit de voeten kunnen? Bijvoorbeeld als CPU een Ryzen 5 2600x of 2600 en als GPU een RX 590. Ik heb echter het idee dat de slechter presterende CPU's en GPU's niet heel veel goedkoper zijn. Met het oog op de toekomst is het dan misschien toch handig om de huidige samenstelling te nemen?

Monitor?
Ik heb ook een monitor bij mijn wenslijst geplaatst. Op dit moment heb ik een laptop die ik heb aangesloten op een 32 inch 1080p 60hz Philips scherm. Het liefst zou ik een wat kleiner scherm nemen, bijvoorbeeld 27 inch en upgraden naar 144 hz. Is de 'upgrade' naar een 27 inch en 144 hz de 200 euro extra waard? Ik begrijp dat een 1440p scherm misschien iets te veel van het goede is met de build die ik wel, helemaal als ik voor de wat goedkopere versie ga. Of denken jullie dat mijn build een 1440p wel aankan en dat een 1440p scherm veel toegevoegde waarde heeft?

Samenstellen?
Ik heb nog nooit een PC zelf samengesteld. Ik begrijp van de verhalen op internet dat dit niet heel ingewikkeld is en dat je met behulp van youtube een heel eind moet kunnen komen. Zouden jullie een leek als mij adviseren om dit zelf te doen of om toch even die 80 euro extra kosten uit te geven zodat ik zeker weet dat het goed gaat?

Alvast heel erg bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,99€ 74,99
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC€ 325,-€ 325,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 48,90€ 48,90
1MonitorenAOC C27G1 Zwart€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 68,90€ 68,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.038,51

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je processor is ZEKER niet teveel van het goede, eerder perfect. Vanaf 750 euro is ryzen 5 de standaard :) . Als je hoger gaat dan beginnen mensen aan 3600x of 3700 te denken. Ik zou op dit bedrag niet downscalen naar de 2600.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Betreffende die Intel 660P. Dat is een QLC drive met een SLC cache. Om dat goed te laten functioneren is het aan te raden 20% van de schijf leeg te laten. Hoe voller hoe exceptioneel trager die wordt.

Wellicht dat je de 1TB variant kunt nemen om meer ruimte te hebben, en anders een andere SSD zoals de Kingston A2000 die er ook is in een 512GB variant.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
om aan te vullen : de kingston is hard in prijs gestegen, dus vandaag raad ik de pricewatch: Gigabyte NVMe SSD 1TB aan :)

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10-2025
Dat type games kan je ook op een PC van 5jaar oud spelen... dus het budget dat je hiet aan wil besteden is vrij hoog. Als je met "games als Skyrim" ook The Witcher 3 en eventueel de nieuwe Cyberpunk 2077 wil bedoelen, dan zit je wel goed...

144Hz is voor dit type games een nice to have maar zeker geen must... Ik zou dan eerder een 1440p 60hz scherm overwegen dan een 1080p 144Hz... die extra schermruimte heb je altijd wat aan, die hoge refresh rate maar sporadisch. Voor een 1080p scherm zou ik 24" nemen en voor hogere resoluties 27", maar dat is ook geheel persoonlijk natuurlijk. Het is door de eisen van hogere res of refresh rate dat de prijs van je PC direct de hoogte in gaat natuurlijk. Een 1080p 60hz scherm kan je ook gewoon aansturen met een RX5500 of GTX1650 Super. Dan spaar je al snel 200€ op scherm/GPU combinatie.

Zie tip hierboven voor een 1TB SSD, daar ga je geen spijt van hebben.

Installatie is perfect mogelijk om zelf te doen. Win 10 key koop je voor een tientje online.

• constanti125
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-02-2023
Bedankt allen voor jullie hulp!

Ik vermoed ook dat mijn PC een beetje een overkill gaan zijn met deze specs, maar ik heb eigenlijk ook gewoon geen zin om te downgraden. Hiermee kan ik (volgens mij) 5+ jaren vooruit en 800 euro daarvoor vind ik wel meevallen.

Wat betreft de SSD ga ik denk ik de Kingston A2000 500GB nemen. Qua ruimte heb ik die extra 500gb ten opzichte van een 1TB niet nodig. De prestaties van de 1TB varianten zijn volgens mij iets beter maar niet zoveel beter dat ik dat de dubbele prijs waard vind.

Verder ga ik waarschijnlijk voor een 1440p 60-75 Hz 27 inch scherm ipv een 1080 144hz 27 inch. Gaat me iets meer kosten, maar is het denk ik wel waard.

Dan nog even over die videokaart, is de videokaart die ik heb gekozen de 'normale' Radeon RX 5700?

Kunnen jullie mij een link sturen (mogelijk in PB) waar ik die Win 10 key kan kopen? Thanks!
Pagina: 1