CentOS / DirectAdmin mirror kopie andere VPS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 16:17

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Goedenavond :)

Ik heb een server draaien met websites. Ik host zo'n 60 websites op dit moment. Dit zijn eigen klanten waarvoor we websites hebben gemaakt. Deze klanten zijn goed voor 40GB dataverkeer per maand en ze nemen 40GB aan HDD ruimte in beslag.

Ik heb een VPS draaien bij Argeweb met 200GB HDD SSD, 8GB geheugen en 4 Intel Xeon cores. Hier draait CentOS op, laatste versie met DirectAdmin, ook de laatste versie. Ik draai op deze server ook een eigen nameserver. Wat ik nu graag wil, is een tweede server opzetten op een ander IP adres voor de tweede nameserver en dat als de ene server bij Argeweb onverwacht komt weg te vallen (server crash of internet storing), dat er dan een tweede server is op een ander netwerk die de boel overneemt.

Concreet komt dit neer op de volgende vraag;
Is het mogelijk om een mirror van mijn huidige VPS te laten draaien op een andere VPS bij een andere provider? Ik wil graag dat hij een volledige kopie heeft draaien van DirectAdmin zodat mensen niet zonder website en mail komen te zitten.

Ik heb e.e.a. gelezen over RSYNC maar ik weet niet wat ik het beste kan gebruiken of misschien dat het wel helemaal niet slim is en ik beter iets anders kan gaan doen.

Ik hoor graag van de experts op Tweakers :). Alvast vriendelijk bedankt!

Zenda likes some milk every now and then..

Beste antwoord (via Zenda op 28-01-2020 07:52)

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:56
Is dit niet te realiseren met Multi server setup wat bij DA zelf ingebouwd zit?
https://help.directadmin.com/item.php?id=97

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:56
Is dit niet te realiseren met Multi server setup wat bij DA zelf ingebouwd zit?
https://help.directadmin.com/item.php?id=97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 02:20
Laat ik even beginnen met te zeggen dat ik zelf geen ervaring met HA-system heb. Laat staan dat ik ooit iets in die richting gedaan heb, maar wil toch een poging wagen.

* Joseph zal dit topic met grote interesse volgen

Als ik het goed begrijp wil je dus 2 servers hebben die in staat zijn elkaar over te nemen. In de meeste gevallen heb je hier een derde host voor nodig die zowel de hosts in de gaten houd en op basis daarvan het verkeer doorstuurt. Maar het kan ook zonder volgens mij, al lijkt die oplossing minder robuust.

Het meest eenvoudige is om dit aan te pakken op de virtualisatie laag. Zo hebben diverse hypervisors systemen voor hot spares (waarbij de disks in realtime block-level gerepliceerd worden), want dat is volgens mij wat je wilt.

Voorbeeld: Stel je voor dat iemand afrekent in een webwinkel en terwijl degene in kwestie met de betaalprocedure bezig is, valt de server uit. Op dat moment wil je eigenlijk direct de andere kant up to date hebben, aangezien je niet wil dat de bestelling op dat moment nog niet gesyncroniseerd is en de terugkoppeling vanuit de betaalprovider mislukt 'order id niet gevonden'. Bij een drukke webwinkel gaat dat tot vervelende situaties leiden.

Wat ook mogelijk is is dat je niet met hot spares werkt maar met live migraties, waardoor de host even 'gepauzeerd' word en naar een andere host word overgedragen. Dit is - afgezien van een zeer korte downtime - transparant naar de gebruiker. Veruit de meeste grote cloudproviders doen dit standaard al. Hot spares is een ander verhaal.

Wanneer je daar onafhankelijk van wil zijn zul je dus zelf een oplossing moeten maken. Aangezien we het over meerdere providers hebben lijkt een hostkeuze in de netwerklaag (anycast) mij out of the picture, dus het zal een DNS-oplossing moeten worden. En dat is alleen nog maar het pad naar je server.

Je zou eens kunnen kijken naar DRBD, lsync of Linux HA. Voor zover ik weet bestaat er geen turn-key oplossing. Dat betekend dus dat je alle services (en dat zijn er heel wat) zult moeten configureren om hier mee om te gaan. Webservers zijn nog makkelijk, maar de echte uitdaging ligt bij de replicatie van databases en mailboxen. Die laatste zou je ook los kunnen doen met bijvoorbeeld IMAPSync maar het zou zeker niet mijn keus zijn. In het geval van DRBD geld dit voor zover ik weet niet, omdat dat block-level gebeurt en de applicatie simpelweg niet van de replicatie afweet (correct me if I'm wrong).

Als geld geen punt is zou je eens kunnen kijken naar producten die aan 'service orchestration' doen. Volgens mij kun je dit soort dingen daar makkelijker mee maken al heb ik er zelf nooit mee gewerkt. Goedkoop is het in elk geval zeker niet. ODIN Hosting Automation is een voorbeeld maar er zijn er vast meer. Let op! Met 'Multi server' wordt doorgaans iets anders bedoelt!

Kortom er komt een hoop bij kijken en ik heb er zelf ook al vaker naar gezocht, zonder goed resultaat. Daarom ben ik erg benieuwd naar hoe anderen dit in de praktijk aanpakken.

Ik hoop dat ik je tenminste wat goede ideeën heb kunnen geven, maar er zullen hier vast mensen zijn met nog betere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 16:17

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Hi Joseph,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! De hoofdreden is dat er niet te veel / liefst geen downtime is.

Bij een domeinnaam vul je nameservers in. De eerste nameserver gaat naar de hosting server. Nu wil ik de tweede nameserver op een andere server hebben waar een kopie van de eerste server draait. Dat hoeft niet realtime, dat mag wat mij betreft ook een versie zijn van 4 uur terug. Er draaien geen grote webshops op, het gaat om simpele websites.

Met een backup van DirectAdmin heb je direct de mail en database erbij. Ik denk dat wat jij wil wat te ver gegrepen is voor mijn vraagstuk. Ik wil gewoon een simpele kopie van DirectAdmin op een andere server draaien :)

Zenda likes some milk every now and then..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuipje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 20:08
Dit is een vraag die vaker voorbij komt op het forum van directadmin. Zelf heb ik gekozen voor 2 vps servers en daar de domeinen over verdeelt. Ze staan met multiserver in contact en als 1 omvalt is het idee om met de reseller backup de offline sites weer snel in de lucht te brengen. Niet waterdicht maar het zijn een paar kennissen die al lang blij zijn dat ze volledig ontzorgt worden. Een recente backup is dan wel van belang.

Zijn er al mensen die iets met Proxmox i.c.m. Directadmin hebben bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-09 16:26

stefklep

((Stefklepje))

Als het om DNS gaat, kan je PowerDNS Slave inzetten, dit werkt perfect is mijn ervaring.
Een tweede SMTP (MX) opstellen valt ook nog wel te overzien, dat gaat er ieder geval geen e-mail verloren.
Pagina: 1