Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste build (gebrek aan ervaring) Game PC (Budget ~€1000)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rijstdessert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-12-2024
Een geweldige dag gewenst,

Omdat mijn laptop zijn beste tijd heeft gehad en ik graag eindelijk fatsoenlijk wil kunnen gamen, ben ik van plan om een nieuwe desktop in elkaar te zetten. Ik heb zo iets nog niet eerder gedaan, en door dit gebrek aan ervaring en kennis ben ik nog niet zeker van mijn zaak. Ik heb zelf al de onderdelen bij elkaar gezocht die in de tabel onderaan de post staan. Nu wilde ik eigenlijk een aantal dingen vragen:

Zijn de onderdelen (zoals ze nu zijn) compatibel met elkaar?
Zijn er in het systeem (zoals het nu is) dingen waardoor nu al te zeggen is dat er bottlenecks gaan ontstaan?
Zijn er nog fouten die ik heb gemaakt in deze samenstelling?
Als ik ATM niet van plan ben om te overclocken, is het dan wel of niet verstandig om de stock cooler van de processor te gebruiken?
Hoe koop ik een goede behuizing voor het geheel? (zowel tips als aanbevelingen zijn welkom)

Ook advies is van harte welkom. Dit mag over alles gaan (bijv. aanbevelingen voor onderdelen maar ook praktische tips).

Hier volgt informatie over mijn situatie:

Wat wil ik doen met mijn nieuwe systeem?
Ik wil mijn nieuwe systeem voornamelijk gebruiken om mee te gamen en de gebruikelijke huis tuin en keuken taken als video's kijken, surfen en af en toe een afbeelding bewerken. Ik zou het systeem graag voor lange tijd willen gebruiken, dus de mogelijkheid om het te upgraden moet waar mogelijk ook aanwezig zijn.
Bij het gamen gaat het dan om FPS games in de breedste zin (denk bijvoorbeeld aan games als Squad en Post Scriptum, maar ook aan games als Overwatch of CS:GO) en de grand strategy games van Paradox (Hearts of Iron IV, Europa Universalis IV) en sandbox games (Vooral Mount & Blade Bannerlord, een spel wat later dit jaar uitkomt, maar ook Minecraft).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het plafond zit ongeveer op de €1000,-, maar het lieft iets goedkoper. Zoals ik het nu heb zal het geheel ongeveer €900,- gaan kosten, dat lijkt mij een redelijke prijs.

Zijn er componenten of randapparatuur die ik al hebt en mee wil nemen naar mijn nieuwe systeem?
Ik gebruik op het moment een Iiyama ProLite E2409HDS beeldscherm. Resolutie 1920x1080. Deze heeft een HDMI aansluiting, maar heeft slechts een frequentie van 60hz. Hierdoor denk ik dat het verstandig is om na verloop van tijd een nieuw beeldscherm aan te schaffen, maar in het begin zou ik hem graag blijven gebruiken.

Ook heb ik voor de GPU en de voeding (zoals ze in de tabel staan) tweedehands onderdelen op het oog, waardoor deze onderdelen goedkoper zullen zijn. Vandaar ook de voeding met een onnodig hoog wattage.

Wat denk ik allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik gewoon een vrij standaard systeem nodig heb. Dat wil zeggen een Moederbord (wel graag met wifi ondersteuning) , CPU, RAM (2x8GB), 1 GPU, 1 SDD (ong. 1TB), misschien nog een extra schijf en een voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb eigenlijk niet echt merkvoorkeuren, en sta open voor alle merken. Voor mij staat merk niet gelijk aan kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou het systeem graag zo lang mogelijk willen blijven gebruiken. Zoals ik al eerder zij zou het fijn zijn om in de toekomst mogelijk nog het een en ander te kunnen upgraden, zodat ik het systeem zo lang mogelijk kan gebruiken.

Ga je overklokken?
Ik voel niet echt de ambitie om te overclocken, dus ik denk dat ik het voorlopig maar even bij de fabrieksinstellingen houdt. Maar de optie om in de toekomst eventueel te overclocken zou natuurlijk fijn zijn.

Tabel met onderdelen
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 168,-€ 168,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 142,15€ 142,15
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 74,90€ 74,90
1VoedingenKolink Continuum 1050W Platinum€ 153,-€ 153,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 703,05

Alle reacties

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:19
De Samsung EVO is duurder dan andere SSDs. De Kinston A2000 en Adata XPG SX8200 pro vind je voor €150. Die leveren net zulke goede prestaties maar zijn goedkoper. Eventueel kan je nog kiezen voor de Intel 660P, die is aanzienlijk goedkoper maar is wel een QLC drive en daar zitten nadelen aan afhankelijk van je gebruik.

Probeer in jouw build die CPU te vervangen door de Ryzen 3600. Pair die met een MSI B450 max bordje.

De voeding is bizarre overkill. Pak een 550W Corsair RMX.

Afhankelijk van je resterende budget moet je nog een grafische kaart kiezen. De GTX1070 die je hebt gelinkt is niet meer te koop. Ik denk dat je daar wel een 5600XT in kunt stoppen.