Lekkende kraan, hoe binnenwerk verwijderen? (Ikea kraan)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 18:24

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Ik heb een Ikea Lundskär kraan die lekt langs de handgreep. Ik heb de handgreep eraf gehaald om het binnenwerk te verwijderen, maar ik zie geen manier om het binnenwerk eruit te halen. Normailter schroef je zo'n binnenwerkje eruit met een dop- of pijpsleutel. Bij Ikea niet. Iemand een idee?

De situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HLWTg9r6/kraan.jpg

De kraan:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3xTv2VqW/lundskaer-wash-basin-mixer-tap-with-strainer-chrome-plated-0755.png

PS De montagehandleiding weet het niet, Ikea klantenservice weet het niet en Youtube weet het niet :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mereco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:09
Is het binnenwerk wel te bestellen? Mogelijk dat hier een handleiding bijzit.
Ik neem aan dat alleen de hendel eraf is gehaald? Is er geen chrome ring die je nog kunt verwijderen?
Ik heb het idee dat het messingdeel met de platte delen het binnenwerk op zijn plek houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:15
Het messing deel heeft twee platte kanten, over het algemeen is dat bedoeld om er een steeksleutel o.i.d. op te kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mereco
@Jampot007 en @ThinkPad

Hoe krijg je de bek op het messing deel. Op de foto lijkt het verzonken.

@PaPa is het mogelijk dat je een foto plaats vanaf opzij gezien?

[ Voor 4% gewijzigd door Mereco op 27-01-2020 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-06 15:52

Kraz

Saving the world

PaPa schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:59:
Ik heb een Ikea Lundskär kraan die lekt langs de handgreep. Ik heb de handgreep eraf gehaald om het binnenwerk te verwijderen, maar ik zie geen manier om het binnenwerk eruit te halen. Normailter schroef je zo'n binnenwerkje eruit met een dop- of pijpsleutel. Bij Ikea niet. Iemand een idee?

De situatie:
[Afbeelding]

De kraan:
[Afbeelding]

PS De montagehandleiding weet het niet, Ikea klantenservice weet het niet en Youtube weet het niet :-(
Geen antwoord op je vraag maar Ikea heeft 10? jaar garantie. Is deze niet meer van toepassing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:41
hier wat bouwtekeningen voor de rest geen idee ;)

Afbeeldingslocatie: https://manuals.manuall.eu/html/65936/bg5.png

https://www.ikea.com/nl/n...tiel__AA-841394-7_pub.pdf

lijkt me geen "doe het zelf" oplossing te zijn, terugbrengen denk ik de beste optie.

[ Voor 129% gewijzigd door Paradox op 27-01-2020 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mereco
Op de door Paradox geleverde tekening kun je inderdaad na verwijderen van de hendel en de chrome ring, met een tang of sleutel de messing ring verwijderen. Wel slecht van de klantenservice dat zij je niet aan het juiste onderdeel kunnen helpen. Misschien een mooi bijbaantje voor Paradox? 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:58
Ik heb deze kraan na drie jaar teruggebracht en kreeg mijn geld terug. De medewerker gaf te kennen dat ze een grote bak met dit soort kranen ter recycling hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
Mereco schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:31:
Op de door Paradox geleverde tekening kun je inderdaad na verwijderen van de hendel en de chrome ring, met een tang of sleutel de messing ring verwijderen. Wel slecht van de klantenservice dat zij je niet aan het juiste onderdeel kunnen helpen. Misschien een mooi bijbaantje voor Paradox? 😁
uit elkaar halen geen probleem.. terug komt hij in onderdelen vrees ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Oh my heavens, er zit inderdaad nog een ring omheen die ik for some reason niet als apart onderdeel had geïdentificeerd |:(. Als je die losdraait komen die platte kanten aan het messing tevoorschijn waar je een steeksleutel op kan zetten. Dan ga ik er voor nu van uit dat ik het hele zaakje uit elkaar kan schroeven en eea aan rubbertjes kan gaan vervangen :).

@Paradox Waar heb je die tekening opgeduikeld als ik het vragen mag?

@Erwin Dan kan ik wellicht bij de klantenservice nog een ander binnenwerkje scoren if unsuccessful.

[ Voor 37% gewijzigd door PaPa op 27-01-2020 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mereco
Blij te horen dat je verder kunt. Zoals al meer vermeld zou ik toch ook kijken naar omruilgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Mereco schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:41:
Blij te horen dat je verder kunt. Zoals al meer vermeld zou ik toch ook kijken naar omruilgarantie.
Dat zou mooi zijn, maar ik heb 'm niet nieuw gekocht helaas..

[ Voor 198% gewijzigd door PaPa op 27-01-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:18
Rubbertjes? Een beetje kraan heeft toch een keramische afdichting? Zeker met zo’n handle i.p.v. een ouderwetse draaiknop.

[ Voor 30% gewijzigd door guido66 op 27-01-2020 21:45 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
guido66 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:44:
Rubbertjes? Een beetje kraan heeft toch een keramische afdichting? Zeker met zo’n handle i.p.v. een ouderwetse draaiknop.
Je hebt gelijk, is keramisch. Ben bang dat dat spul misschien allemaal niet zo universeel is als ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:18
Dus moet de cartouche in zijn geheel vervangen worden, maar of Ikea die leveren wil of kan?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
guido66 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:51:
Dus moet de cartouche in zijn geheel vervangen worden, maar of Ikea die leveren wil of kan?
Aha, daar kan je dus niks aan vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
PaPa schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:37:
Oh my heavens, er zit inderdaad nog een ring omheen die ik for some reason niet als apart onderdeel had geïdentificeerd |:(. Als je die losdraait komen die platte kanten aan het messing tevoorschijn waar je een steeksleutel op kan zetten. Dan ga ik er voor nu van uit dat ik het hele zaakje uit elkaar kan schroeven en eea aan rubbertjes kan gaan vervangen :).

@Paradox Waar heb je die tekening opgeduikeld als ik het vragen mag?

@Erwin Dan kan ik wellicht bij de klantenservice nog een ander binnenwerkje scoren if unsuccessful.
https://www.ikea.com/nl/n...vrij-staalkleur-80240015/

Kopje montage handleiding

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
In de PDF's die ik daar zie en al had bekeken, zie ik niet de explosietekening die jij postte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
PaPa schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:43:
[...]

Dat zou mooi zijn, maar ik heb 'm niet nieuw gekocht helaas..
Moet bij de IKEA zonder bon wel lukken als hij er verder nog een beetje netjes uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
PaPa schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:10:
[...]
In de PDF's die ik daar zie en al had bekeken, zie ik niet de explosietekening die jij postte.
Google op : IKEA kraan handleiding
https://handleidingkwijt.com/ikea-lundskar-kraan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Erwin schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:20:
[...]

Moet bij de IKEA zonder bon wel lukken als hij er verder nog een beetje netjes uitziet.
Zijn ze daar tegenwoordig soepeler in? Ik ben ooit weleens teruggeweest met een matras maar niks garantie zonder bon, terwijl daar ook iets van 10 jaar garantie op zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
Mijn ervaring is wisselend maar indien het in de buurt is het proberen waard. Vooral duimen dat je niet door zo’n oud zuur wijf geholpen wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurenze
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-02-2021
De cartridge die in de Ikea kraan is gebruikt is afkomstig van Sedal, wanneer je de afmetingen hebt kun je het onderdeel gewoon op Aliexpress bestellen en heb je binnen 10 dagen je kraan voor een paar euro gemaakt.

Grote voordeel is dat je niet de hele kraan hoeft te demonteren.

Ik heb mijn onderdeel besteld bij ROVOGO Official Store op Ali.

Tip google op: SEDAL 35mm/40mm Replacement Faucet Cartridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klerjo
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-01-2021
Kan iemand mij vertellen hoe ik de hendel van deze Lundskär wastafel kraan krijg?
Voor dat ik hem echt sloop. Ik heb al van alles geprobeerd.
Zie hierboven in het topic de reactie van Paravox 27-1-2020, de bouwtekening van de kraan.

De chromen ring in het hendel zit namelijk los. Vast draaien is mijn inziens een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Klerjo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:10:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de hendel van deze Lundskär wastafel kraan krijg?
Voor dat ik hem echt sloop. Ik heb al van alles geprobeerd.
Zie hierboven in het topic de reactie van Paravox 27-1-2020, de bouwtekening van de kraan.

De chromen ring in het hendel zit namelijk los. Vast draaien is mijn inziens een fluitje van een cent.
Aan de achterkant van de hendel zit een klein dopje, als je dat dopje eraf haalt dan zit daar als ik het me goed herinner een inbusboutje wat je los moet draaien.

Hier zie je het dopje zitten:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W4PcHVdf/kraan.png

[ Voor 6% gewijzigd door PaPa op 29-01-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klerjo
Na veel schoonmaakazijn en kruipolie gebruikt te hebben, is het me gelukt.

Bij de ene kraan moet je het stangetje eraf draaien en bij deze de hele hendel eraf trekken.

Weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klerjo
Bedankt voor je reactie PaPa.

Heb ik zien zitten, maar dan had de hele kraan eraf gemoeten. Op jouw foto zat jouw kraan volgens mij ook nog vast. In de kop zat trouwens geen imbus of ander boutje.

Gelukkig is dit ook weer opgelost.
Pagina: 1