Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1lanJB
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 17:27
Mijn vraag

- Wat is je budget?
Het zou mooi zijn als het (voorlopig) binnen de 1000 - 1300 euro range zou vallen. Ik zou het niet erg vinden om een goed tweedehands exemplaar over te nemen.

- Wat wil je voor apparatuur kopen?
Sony systeemcamera. Ik was eerst vooral geinteresseerd om over te stappen op fullframe. Maar gezien de vooral hogere kosten van fullframe ecosystemen en de prima kwaliteit die op aps-c te behalen is, lijkt me dat niet meer nodig. Ik heb mijn pijlen nu vooral gericht op de Sony a6400/6500/6600 modellen, omdat deze een erg mooie combinatie van features hebben. Alleen vind ik het erg lastig om een keuze tussen die modellen te maken.

- Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Fotografie
  • Vakantiefoto's
  • Landschappen
  • Architectuur
  • Nachtfoto's (voorheen vooral landschappen, maar op vakantie in het donker een stad fotograferen vind ik ook leuk)
  • Ik zou graag meer met astrofotografie willen doen
Video
  • Vakantievideo's (geen plannen om "proffessioneel" iets te gaan doen met film)
  • Het lijkt me leuk om van die slomotion filmpjes te kunnen maken van mooie plekken/momenten
  • Nog geen plannen om specifiek 4k content te maken, 1080p is voorlopig voldoende
  • Filmen zal ik voornamelijk vanuit de hand doen
- Wil je foto's maken of filmen?
Ik denk dat ik de camera net iets meer voor foto's zal gaan gebruiken, maar ook zeker voor video. Op vakanties zou ik beiden evenveel willen gebruiken. Maar buiten vakanties zal ik vaker fotograferen dan filmen.

- Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Ik heb nu nog een nikon D3100, maar wil graag upgraden naar een hogere resolutie en meer video mogelijkheden. Ik heb een 2 tal objectieven, een Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR en een Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G

- Heb je verder nog specifieke eisen?
Ik zou het erg mooi vinden als de videobeelden en uit de hand geschoten schemer-/avondfoto's zo goed mogelijk zijn. Daarnaast heb ik nog niet veel met portretfotografie gedaan. Wat dit betreft zouden de geupdate autofocus features van de Sony a6400/a6600 mij denk ik mooi kunnen helpen. Ik kan alleen niet echt een goede inschatting meer maken, van welk model, welke AF features nou precies heeft. Los van dat de A6500 sowieso een ouder AF systeem heeft, vergeleken met A6400 en A6600.

- (toekomstige) objectieven:
Om mee te beginnen zou ik graag het 'Sigma Contemporary 16mm f/1.4 DC DN (Sony E)' objectief willen. Binnenkort ga ik namelijk een paar keer naar de Alpen en het lijkt mij awesome om daar direct al wat astro foto's te kunnen schieten. Ook zal ik waarschijnlijk de meeste (vakantie) video's schieten met dit objectief. Tot slot schiet ik relatief veel wijde foto's dus tot de tijd dat ik een tweede objectief heb, zou ik naar mijn idee hiermee uit de voeten kunnen.
Het nadeel van dit objectief is echter, dat deze GEEN ingebouwde stabilisatie heeft. Om deze reden neig ik meer naar de Sony A6500 toe, omdat deze IBIS heeft.

Als tweede objectief zal ik, over enige tijd, graag de 'Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS' aan willen schaffen. Ik denk daarmee mijn overige foto-behoeften te kunnen vervullen en meer te kunnen oefenen met portretfotografie. Dit objectief heeft WEL ingebouwde stabilisatie.

- Tot slot
Ik twijfel dus tussen de volgende Sony modellen:
- a6500 het verouderde model met minder AF functionaliteiten, maar WEL met IBIS en tweedehands te vinden.
Zou ik veel merken van het oudere AF systeem, waardoor ik minder kan oefenen met portret/dieren etc. fotograferen? Zal ik zo veel meer genieten van mijn video's en schemer/avond foto's omdat dit model IBIS heeft?
- a6400 up-to-date model wat betreft AF functionaliteiten, maar GEEN IBIS, daarnaast ook al tweedehands te vinden.
Zal ik veel merken van de geupdate AF functionaliteiten ten koste van IBIS? Ik zou met dit model volgens mij mooi kunnen oefenen met portret/dieren fotograferen. Zou ik veel last hebben van schokkige filmbeelden en bewogen schemer/avondfoto's?
- a6600 up-to-date model MET IBIS, maar is naar mijn smaak te duur én is nog niet tweedehands te vinden.
Alleen al qua prijs valt dit model wat mij betreft af. Al lijkt dit wel de perfecte package voor mij.

Ik ben benieuwd of iemand mij over de streep kan trekken / helpen!

Thanks _/-\o_

Beste antwoord (via M1lanJB op 10-02-2020 13:22)

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Video zonder enige vorm van stabilisatie is in mijn ogen niet prettig om naar te kijken. Dus of het objectief moet dit hebben of de body.

De a6500 AF is echt wel goed te noemen en gezien je onderwerpen (landschap, astro) moet zelfs MF prima te doen zijn :) AF in video is ook erg goed met de touch to focus screen inclusief soepele overgangen en heel accuraat.

Wil je vlogs en selfies maken is de A6400/A6600 weer een stuk beter met de flip screen.

Instagram

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Video zonder enige vorm van stabilisatie is in mijn ogen niet prettig om naar te kijken. Dus of het objectief moet dit hebben of de body.

De a6500 AF is echt wel goed te noemen en gezien je onderwerpen (landschap, astro) moet zelfs MF prima te doen zijn :) AF in video is ook erg goed met de touch to focus screen inclusief soepele overgangen en heel accuraat.

Wil je vlogs en selfies maken is de A6400/A6600 weer een stuk beter met de flip screen.

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-09 12:46
Als ik me de reviews goed herriner was de AF van de A6500 erg goed en heeft ook eye AF alleen misschien niet in AF- C. Dat moet je ff opzoeken.

IBIS is voor video uit de hand wel een vereiste voor stabiele beelden. Zelf ben ik niet heel erg thuis in de APS objectieven, maar voor wat je schrijft lijkt me die 16mm goed te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:40
Vind je IBIS belangrijk? Zo niet, Dan is de A6400 de best buy (en nieuwer dan de A6500). De A6600 heeft alle functies (en een dikkere accu) maar is echter wat je al noemt, duur.

Zie uitleg Arthur R:
YouTube: Sony A6000 vs A6300 vs A6400 vs A6500: A Buying Guide (hij geeft ook erg goede tips betreft lenzen voor de Sony APSC camera's.

Je wilt de Sigma Contemporary 16mm f/1.4 DC DN (Sony E)' (heb deze lens ook) voor astro foto's, dit soort foto's maak je met statief, is IBIS dan zo relevant?

[ Voor 81% gewijzigd door rudyman85 op 06-02-2020 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M1lanJB
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 17:27
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Jullie hebben de juiste vragen gesteld en mij geholpen een knoop door te hakken!

Aangezien het video-/stabilisatie component wel degelijk aanwezig is, ben ik uiteindelijk toch gegaan voor de a6500. Daarbij neem ik de iets verouderde AF functionaliteiten (voorlopig) voor lief. Tevens kom ik van een dusdanig verouderd systeem, dat ik qua autofocus sowieso grote verbeteringen verwacht te maken. Ik heb intussen een mooie tweedehands set op de kop getikt.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:40
Veel plezier met je aankoop!
Pagina: 1