Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05 20:49
Ik heb sinds kort een nieuwe baan en ik heb de optie om een leaseauto te krijgen. Leuk nieuws natuurlijk.
Maar dan moet ik ook bijtelling gaan betalen. Mijn vraag is of die bijtelling van 22%*cat.waarde bij mijn verzamelinkomen wordt geteld.

Dit heeft voor mij namelijk gevolgen voor het wel of niet in aanmerking komen voor een sociale huurwoning.
Ik las dat het kabinet plannen heeft om de inkomensgrens naar beneden bij te stellen naar 35.000,-
Als ik de bijtelling meereken kom ik daar al boven.

Ik heb mijnwoonservice al gemaild maar die kunnen me geen antwoord geven. Zij verwijzen me naar de belastingdienst.

Op de site van de belastingdienst kom ik op de "basisregistratie inkomen" (BRI). Dat wordt door een aantal instanties gebruikt om bedragen te berekenen. Ik zie nu dat DUO daar ook mee rekent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:14

Sharky

Skamn Dippy!

Bijtelling is niet verplicht, als jij de auto niet perse privé hoeft te gebruiken kun je ook bijtellingloos rijden.

This too shall pass

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:52
Waardoor kan mijn toetsingsinkomen veranderen?
Uw toetsingsinkomen kan wijzigen als er iets verandert in uw inkomsten of aftrekposten.

Mijn inkomsten veranderen
Als uw inkomsten veranderen, verandert ook uw toetsingsinkomen. Ook de hoogte van uw toeslagen kan veranderen:

meer inkomsten > hoger toetsingsinkomen
U krijgt misschien minder toeslag.
minder inkomsten > lager toetsingsinkomen
U krijgt misschien meer toeslag.

Het gaat bijvoorbeeld om een verandering in de volgende inkomsten:
- salaris
- pensioen
- uitkering
- 13e maand
- bonus
- vakantiegeld
- inkomsten uit freelance werk of uw eigen bedrijf
- bijtelling voor privégebruik van uw lease-auto
- partneralimentatie die u van uw ex-partner krijgt

Van de belastingdienst.

[ Voor 27% gewijzigd door daan! op 27-01-2020 17:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:49
Ja, je rekent hem mee. MAAR als je al in je woning woont mag je er nog in blijven wonen. Natuurlijk valt de huursubsidie dan weg (of deels weg, maar verwacht volledig). De verhuurder mag de huur verhogen, maar vaak doen ze dat niet direct.
Wat belangrijk is op dit moment is of je al een woning hebt, of nog niet. Weet wel: als je paar jaar werkt gaat je loon omhoog, dan zou je sowieso boven de grens komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
Sharky schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:55:
Bijtelling is niet verplicht, als jij de auto niet perse privé hoeft te gebruiken kun je ook bijtellingloos rijden.
Ben wel van plan privé ermee te rijden.
daan! schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:55:
Waardoor kan mijn toetsingsinkomen veranderen?
Uw toetsingsinkomen kan wijzigen als er iets verandert in uw inkomsten of aftrekposten.

Mijn inkomsten veranderen
Als uw inkomsten veranderen, verandert ook uw toetsingsinkomen. Ook de hoogte van uw toeslagen kan veranderen:

meer inkomsten > hoger toetsingsinkomen
U krijgt misschien minder toeslag.
minder inkomsten > lager toetsingsinkomen
U krijgt misschien meer toeslag.

Het gaat bijvoorbeeld om een verandering in de volgende inkomsten:
- salaris
- pensioen
- uitkering
- 13e maand
- bonus
- vakantiegeld
- inkomsten uit freelance werk of uw eigen bedrijf
- bijtelling voor privégebruik van uw lease-auto
- partneralimentatie die u van uw ex-partner krijgt

Van de belastingdienst.
toon volledige bericht
Ok duidelijk, toetsingsinkomen was ik nog niet tegen gekomen, alleen het geregistreerd inkomen, BRI. Als ik het goed begrijp wordt de bijtelling bij je verzamelinkomen geteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De grens voor 2020 zit op 39.055 euro.

https://www.wsz.nl/wp-con...assend-toewijzen-2020.pdf

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 27-01-2020 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom ga je voor een 22% auto en niet voor een 4%-8% als het zo close wordt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeebus
Ik heb geen mogelijkheid om voor de deur te laden dus een 8% wordt het niet.

Mijn maandlasten zijn gelukkig laag dus echt close is het niet. Ik vind het meer zonde dat ik na zoveel jaar wachten niet meer in aanmerking kom voor sociale huur. Ik word dus gedwongen om vrije sector te huren: 800,- excl minimaal.

Als het in mijn nadeel werkt wordt de bijtelling meegerekend (toeslagen,DUO, sociale huur)
En als het in mijn voordeel kan werken wordt het niet meegeteld (hypotheek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je kan altijd een laadpaal aanvragen in de straat, bij meeste werkgevers kun je ondertussen ook wel laden, en anders zijn er altijd nog de snelladers. Hele volksstammen hebben geen laadpaal voor de deur.

Het rijdt niet alleen lekkerder maar bespaart ook nog een hoop geld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:24
Erasmo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:16:
Is natuurlijk afhankelijk van het leasebudget wat de werkgever beschikbaar stelt. Onder de 600 euro per maand heb je uit mijn hoofd alleen een VE Golf met belabberde range. Niet waard om privé te gaan rijden voor de meeste mensen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:40
Jeebus schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:21:
Ik heb geen mogelijkheid om voor de deur te laden dus een 8% wordt het niet.

Mijn maandlasten zijn gelukkig laag dus echt close is het niet. Ik vind het meer zonde dat ik na zoveel jaar wachten niet meer in aanmerking kom voor sociale huur. Ik word dus gedwongen om vrije sector te huren: 800,- excl minimaal.

Als het in mijn nadeel werkt wordt de bijtelling meegerekend (toeslagen,DUO, sociale huur)
Tsja....leaseauto is gewoon loon in natura. En daar dient IB over betaald te worden. Weest blij dat je in zo'n luxe positie zit dat je werkgever jou een auto met alles er op en er aan voor een habbekrats cadeau doet. Want zeg nou zelf....voor het bedrag van die bijtelling rij jij hem niet privé!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:13

Aganim

I have a cunning plan..

Als exleaserijder denk ik dat je je nog niet helemaal beseft hoe aangenaam een leaseauto is. Dit soort geklaag vind ik niet terecht.

1) Je hebt in tegenstelling tot een ander geen: kosten van aanschaf, reservering, kosten reparatie, verzekering en een tankpas is ook gebruikelijk. Loon in natura dus, waarom zou je dat niet als inkomen gezien moeten worden? Anders zou iedereen straks wat inkomen inleveren om een leaseauto te rijden en meteen ook minder belasting kwijt te zijn. :+

2) Natuurlijk wordt het niet meegerekend voor je hypotheek, hoeveel rekeningen kan je betalen van je leaseauto? Of hoeveel sneeën brood eet je er van? Een bank moet je beschermen tegen een te hoge schuldenlast, dus die hebben alleen te maken met regulier inkomen. Als dit een overweging is kan je beter een gewone loonsverhoging vragen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zonder leasebak zou het inkomen hoger zijn, en dan zit je ook boven de grens voor sociale huur. Dan moet je zelf voor je eigen auto zorgen, inclusief alle lasten die daar bij komen.

Je kan ook een loonvoorstel doen die onder de grens van de sociale huur is (inclusief de bijtelling van de auto), en als je een sociale huurwoning heb, zorgen dat het loon wordt rechtgetrokken zoals het voorstel ooit was, en dan lekker gaan scheefhuren :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:18
Je bijtelling (meestal 22% van cataloguswaarde per jaar, minus een eventuele eigen bijdrage) telt als belastbaar inkomen en als inkomen voor de toeslagen.

Dit extra inkomen leidt dus tot de volgende wijzigingen:
- je loonbelasting stijgt (dat zie je in je nettoloon terug)
- je toeslagen dalen

Je kunt de effecten uitrekenen. Raet proforma lite kan online je nettoloon berekenen met en zonder auto van de zaak.
Op toeslagen.nl kun je ook een berekening maken met de bijtelling op je inkomen geteld.

Als je inkomen in de orde van modaal zit, tellen de effecten op naar een belastingdruk van pakweg 40% a 45% plus de afbouw van toeslagen. Die kunnen een extra 20% bedragen (zorgtoeslag is al 13.2%).

Dan kost het prive rijden met een auto van 20.000 euro je ergens tussen de 200 en 250 netto per maand.

Als dat meer is dan je in je budget hebt zitten voor prive autogebruik, dan is het eigenlijk te duur en kun je beter de auto rijden zonder bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-05 17:05
Met een inkomen van 35000 zou je niet hoeven scheef te wonen toch?

Als je er prive mee gaat rijden moet je het inderdaad erbij optellen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:30
Sniffels schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:07:

Veel huur in de private sector gaat vanaf 1000 euro per maand ofzo... En dan 3 tot 4x de maandhuur als inkomen. Dan is 35.000 echt te weinig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:14
Buiten dat je nu klinkt als een verongelijkte kleuter, zijn het twee totaal verschillende zaken. Wat je opnoemt bij de nadelen (toeslagen, DUO, sociale huur) gaat om sociale regelingen die er zijn voor mensen die het nodig hebben. Logisch dat daar een duidelijke bovengrens aan zit. Dat het niet meetelt voor de hypotheek lijkt me ook logisch, dat is overigens iets wat de bank bepaalt en niet een regeling is van de overheid (alles onder je eerste punt wel). Daar gaat het gewoon om of de bank genoeg zekerheid ziet om je een bepaald bedrag te lenen.

Dat gezegd hebbende; rond 35000 euro zit je wel net even in een lastige tussenfase, dus opzich snap ik wel een beetje je frustratie. Zodra je weer verder gegroeid bent zit je wat dat betreft weer beter, maar nu kom je net in het gebied dat je rechten verliest op bepaalde zaken terwijl je nog niet zo ruim zit dat je makkelijk zonder kan.

[ Voor 17% gewijzigd door Citroentjuh op 28-01-2020 08:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Sniffels schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:07:

Dat zou je denken, maar vaak is de eis dat je maandloon gedeeld door 4 de maximale huur is, waardoor je precies nergens meer een huis kan huren.

3000/4=750 euro en daar kan je in de vrije sector echt niks van huren.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-05 23:14
Ik vind het meer zonde dat ik na zoveel jaar wachten niet meer in aanmerking kom voor sociale huur. Ik word dus gedwongen om vrije sector te huren: 800,- excl minimaal.
Dan zou ik even wachten tot je die woning hebt en daarna je lease-auto nemen :)
Het is dan ook te hopen dat je snel een woning vindt, als je salaris blijft stijgen mis je ook de boot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Of even een paar weken extra vakantie nemen helpt ook goed om je jaarinkomsten te laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:24
Aganim schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:22:

Als exleaserijder denk ik dat je je nog niet helemaal beseft hoe aangenaam een leaseauto is. Dit soort geklaag vind ik niet terecht.

1) Je hebt in tegenstelling tot een ander geen: kosten van aanschaf, reservering, kosten reparatie, verzekering en een tankpas is ook gebruikelijk. Loon in natura dus, waarom zou je dat niet als inkomen gezien moeten worden? Anders zou iedereen straks wat inkomen inleveren om een leaseauto te rijden en meteen ook minder belasting kwijt te zijn. :+

2) Natuurlijk wordt het niet meegerekend voor je hypotheek, hoeveel rekeningen kan je betalen van je leaseauto? Of hoeveel sneeën brood eet je er van? Een bank moet je beschermen tegen een te hoge schuldenlast, dus die hebben alleen te maken met regulier inkomen. Als dit een overweging is kan je beter een gewone loonsverhoging vragen. ;)
Volgens mij vergeet je dat je vanuit je werkgever vaak een max. aantal kilometers privé mag rijden. Wanneer dit bijvoorbeeld 10K is - wat ik heel vaak zie in de praktijk, betaal je dus alleen voor een luxere auto die je zelf anders niet zou gebruiken vanwege de hoge aanschafwaarde. In het topic over lease auto's komt deze discussie vaak voor en het is uiteindelijk vaker voordelig om zelf een tweedehands auto van max. 3 jaar aan te schaffen en deze na een jaar of 3-5 weer te verpatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 09:22
Orangelights23 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:00:
[...]

Volgens mij vergeet je dat je vanuit je werkgever vaak een max. aantal kilometers privé mag rijden. Wanneer dit bijvoorbeeld 10K is - wat ik heel vaak zie in de praktijk, betaal je dus alleen voor een luxere auto die je zelf anders niet zou gebruiken vanwege de hoge aanschafwaarde. In het topic over lease auto's komt deze discussie vaak voor en het is uiteindelijk vaker voordelig om zelf een tweedehands auto van max. 3 jaar aan te schaffen en deze na een jaar of 3-5 weer te verpatsen.
Volgens mij is het niet zo dat je niet meer dan 10.000 km per jaar mag rijden, maar dat je boven de 10.000 km een vergoeding per km moet betalen. Deze vergoeding mag je vervolgens wel weer van je bijtelling aftrekken.
Natuurlijk. Een 2e hands uit een lagere klasse is altijd voordeliger dan een nieuwe lease auto. Maar wanneer je dezelfde auto nieuw wilt rijden is een lease auto veel voordeliger.

Het blijft natuurlijk wel vervelend dat het een effect heeft op de hoogte van je inkomen wanneer je met je inkomen net tussen wal en schip valt voor verschillende regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:44
CivLord schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:27:
[...]

Volgens mij is het niet zo dat je niet meer dan 10.000 km per jaar mag rijden, maar dat je boven de 10.000 km een vergoeding per km moet betalen. Deze vergoeding mag je vervolgens wel weer van je bijtelling aftrekken.
Natuurlijk. Een 2e hands uit een lagere klasse is altijd voordeliger dan een nieuwe lease auto. Maar wanneer je dezelfde auto nieuw wilt rijden is een lease auto veel voordeliger.

Het blijft natuurlijk wel vervelend dat het een effect heeft op de hoogte van je inkomen wanneer je met je inkomen net tussen wal en schip valt voor verschillende regelingen.
Interessant. Ik heb zelf ook de vraag van TS gehad, niet zo lang geleden. Antwoord is al gegeven.

Nu vind ik jouw opmerking wel interessant, waar ik verder weinig informatie over kan vinden. Ik mag 12.500km privé rijden per jaar. Nu ben ik van plan om van de zomer op vakantie te gaan met de auto, maar dan zal de privé km worden overschreden. Stel ik rij 3000 km te veel. Dan kost mij dat 360 euro. Hoe kan ik dit dan van de bijtelling aftrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:59
Kan je niet dit jaar een sociale huurwoning krijgen? Volgens mij kijken woningcoöperaties toch altijd naar het jaarinkomen van één jaar terug?

Ik zat in dezelfde positie. Ik kreeg in december 2019 nog een sociale nieuwbouwwoning toegewezen en ik kwam nog in aanmerking omdat ik toen een inkomensverklaring van 2018 moest aanleveren. Als ik nu later dit jaar zou reageren zou ik ook niet meer in aanmerking komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Over het algemeen is dit een richtlijn die nooit gecontroleerd wordt. Totdat je ineens een buitensporige hoeveelheid km's prive gaat rijden zal een werkgever er over het algemeen niks mee doen.

/edit: verder is dit ook niet heel relevant voor TS vermoed ik :)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 28-01-2020 10:03 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03 10:54
Als meer mensen gaan 'optimaliseren' door net voor de bijtelling een sociale huurwoning te bewonen, dan houdt het natuurlijk wel een beetje op met de sociale huur in Nederland.

OP, een moreel appel op hetgeweten. Gegeven dat je geld verdient, zodanig zelfs dat een lease-auto erbij past, ben je moreel verplicht om de sociale huurmarkt aan je voorbij te laten gaan. Dat kun je echt niet maken.

Er is maar één weg vooruit als je kapitaal wilt gaan opbouwen: hard werken, weinig uitgeven, hard sparen, en zorgen dat je door middel van spaargeld, of een privé lening of garantstelling, een huis kunt gaan kopen. Dan kun je aflossen en begin je vermogen op te bouwen, zodat je lasten gaan dalen. Als je dat niet doet blijf je de rest van je leven acheraan lopen: stijgende inkomsten maar stijgende uitgaven, etcetera.

Je zit nu eenmaal aan het begin van die ladder; accepteer dat en neem de consequenties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 16:11

Standeman

Prutser 1e klasse

@Jeebus
Bedenk ook dat de peildatum van je inkomen van belang is. Dit jaar zal je dus nog geen last hebben van die bijtelling, pas vanaf volgend jaar. Je hebt bijna een jaar de tijd om een woning te vinden aangezien naar je inkomen van 2019 kijken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Standeman IB60 moet je hebben, en de laatste is van 2018. Aangifte van 2019 kan pas vanaf maart.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dakong
  • Laatst online: 08:52
BvDorp schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:39:
Als meer mensen gaan 'optimaliseren' door net voor de bijtelling een sociale huurwoning te bewonen, dan houdt het natuurlijk wel een beetje op met de sociale huur in Nederland.

OP, een moreel appel op hetgeweten. Gegeven dat je geld verdient, zodanig zelfs dat een lease-auto erbij past, ben je moreel verplicht om de sociale huurmarkt aan je voorbij te laten gaan. Dat kun je echt niet maken.

Er is maar één weg vooruit als je kapitaal wilt gaan opbouwen: hard werken, weinig uitgeven, hard sparen, en zorgen dat je door middel van spaargeld, of een privé lening of garantstelling, een huis kunt gaan kopen. Dan kun je aflossen en begin je vermogen op te bouwen, zodat je lasten gaan dalen. Als je dat niet doet blijf je de rest van je leven acheraan lopen: stijgende inkomsten maar stijgende uitgaven, etcetera.

Je zit nu eenmaal aan het begin van die ladder; accepteer dat en neem de consequenties!
Hij is helemaal niks moreel verplicht. Er is juist een grote groep mensen die precies tussen wal en schip vallen qua inkomen. TS is daar een klassiek voorbeeld van. Alleen een huur van €1000 euro ophoesten in de particuliere sector is geen kattenpis. Er is geen reden de moraalridder uit te gaan hangen en maandelijks krom te gaan liggen omdat iemand vanachter zijn PC zegt dat dat zo hoort.

Volgens de website van de Rijksoverheid is er trouwens ook een percentage woningen voor hogere inkomens: "10% mag naar huishoudens met een inkomen tussen € 39.055 en € 43.574"
https://www.rijksoverheid...le-huurwoning-voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:49
BvDorp schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:39:
Toen ik jaren geleden begon in de detachering startte ik met € 1825 bruto plus lease auto. Particulier huren heeft vaak als eis dat je 4x de huur verdient, dan blijft er vrijwel niets over om te kiezen. Geen idee wat OP verdient maar dat hij een lease auto heeft betekent niet dat hij de sociale huurmarkt dan maar aan zich voorbij moet laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 09:22
Pctje91 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:39:
[...]

Interessant. Ik heb zelf ook de vraag van TS gehad, niet zo lang geleden. Antwoord is al gegeven.

Nu vind ik jouw opmerking wel interessant, waar ik verder weinig informatie over kan vinden. Ik mag 12.500km privé rijden per jaar. Nu ben ik van plan om van de zomer op vakantie te gaan met de auto, maar dan zal de privé km worden overschreden. Stel ik rij 3000 km te veel. Dan kost mij dat 360 euro. Hoe kan ik dit dan van de bijtelling aftrekken?
Dat kan je niet zelf. Je moet het eerst met je werkgever afspreken. Het staat misschien al ergens in de kleine lettertjes van je arbeidsovereenkomst of in de aanvullende overeenkomst voor je lease auto. De vergoeding voor de extra kilometers kan je werkgever dan van je bijtelling aftrekken.

Zie ook bv.: Bijtelling privegebruik auto en eigen bijdrage op Salarisnet.nl (De eerste link die ik er over vond.)

De gedachte achter de bijtelling is dat een auto die door je werkgever ter beschikking gesteld wordt voor privégebruik, een vorm van loon in natura is, waarover ook loonbelasting betaald moet worden. Privégebruik waar je zelf een vergoeding voor betaalt (bv. een vergoeding voor bovenmatige kilometers) krijg je niet van je baas, dus hoef je daar ook geen belasting over te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 21:31
Als je nu nog geen sociale huurwoning hebt, maar dit binnenkort wel verwacht te kunnen krijgen dan zou ik alles op alles zetten om hiervoor in aanmerking te blijven. Ik zou dan zelfs overwegen die auto helemaal niet prive te rijden en hem voorlopig gewoon op werk te laten staan en met het OV naar werk te gaan, zelfs al zou je dit twee of drie jaar moeten doen. Dit kost je wat extra tijd, maar als dat voor jou het verschil maakt tussen een sociale huurwoning of niet dan is dit erg de moeite waard.

Sociale huurwoningen zijn namelijk dead cheap. Zelfs als je na een jaar boven de inkomensgrens uitkomt mogen ze het maar verhogen met een percentage van iets van 5 procent. Maatje van me betaalt 350 euro per maand voor 80m2 in het centrum van Den Haag. Vrije sector in Den Haag is minimaal 850 euro en dan zit je in een kippenhok. Je kan dus 500 euro per maand besparen. Daar kun je dan mooi 2 jaar van sparen en daarna heb je voldoende eigen inleg om een huis te kopen.

Als je start in de vrije sector heb je gewoon geen kans om te sparen met een normaal inkomen. Je gaat tussen wal en schip vallen, want kopen heb je eigen inleg voor nodig en vrije sector zal altijd duur blijven. Heck van die 500 euro die je kan besparen met sociale huur kun je zelfs een eigen autootje kopen en daarmee naar werk rijden. Dan hou je waarschijnlijk nog iets van 300 extra in je zak.

Nee echt, als je een kans ziet om in een sociale huurwoning te komen moet je die grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:43
Eens met bovenstaande reacties, scheef wonen doe je ook met een Bruto inkomen van 3000 per maand als je meer dan 1000 euro aan (kale!)huur moet aftikken.

Zeker met de huidige inkomenseisen op de vrije markt: €3000/4=750 p/m = beneden sociale huurgrens...

Het is de overheid nu eenmaal niet gelukt om genoeg bouwvergunningen af te geven om de huizenmarkt in een goede balans te hebben, en derhalve worden mensen waarvoor het oorspronkelijk niet bedoeld is gedwongen het sociale huur systeem te gebruiken.

Bijkomende oplossing voor je probleem ik ik nog niet gezien heb hierboven:
Tel je auto niet bij totdat je een woning toegewezen hebt gekregen. Dat is even vervelend, maar daarna kan je hem dan alsnog gaan bijtellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Coorperaties mogen bovendien een percentage van hun woningen verhuren aan groepen die buiten de grens vallen. Hier ook een sociale huurwoning gekregen, ondanks ons salaris samen 45.000+ was. Volgens mij was het 10% van de woningen mag weggegeven worden o.i.d.

Een andere optie zou zijn je partner eerst laten intrekken en jij een maand later gaan 'samenwonen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 12-05 21:16

Zenix

BOE!

HenkEisDS schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:20:
Als je nu nog geen sociale huurwoning hebt, maar dit binnenkort wel verwacht te kunnen krijgen dan zou ik alles op alles zetten om hiervoor in aanmerking te blijven. Ik zou dan zelfs overwegen die auto helemaal niet prive te rijden en hem voorlopig gewoon op werk te laten staan en met het OV naar werk te gaan, zelfs al zou je dit twee of drie jaar moeten doen. Dit kost je wat extra tijd, maar als dat voor jou het verschil maakt tussen een sociale huurwoning of niet dan is dit erg de moeite waard.

Sociale huurwoningen zijn namelijk dead cheap. Zelfs als je na een jaar boven de inkomensgrens uitkomt mogen ze het maar verhogen met een percentage van iets van 5 procent. Maatje van me betaalt 350 euro per maand voor 80m2 in het centrum van Den Haag. Vrije sector in Den Haag is minimaal 850 euro en dan zit je in een kippenhok. Je kan dus 500 euro per maand besparen. Daar kun je dan mooi 2 jaar van sparen en daarna heb je voldoende eigen inleg om een huis te kopen.

Als je start in de vrije sector heb je gewoon geen kans om te sparen met een normaal inkomen. Je gaat tussen wal en schip vallen, want kopen heb je eigen inleg voor nodig en vrije sector zal altijd duur blijven. Heck van die 500 euro die je kan besparen met sociale huur kun je zelfs een eigen autootje kopen en daarmee naar werk rijden. Dan hou je waarschijnlijk nog iets van 300 extra in je zak.

Nee echt, als je een kans ziet om in een sociale huurwoning te komen moet je die grijpen.
toon volledige bericht
Sociale huurwoningen zijn niet zo goedkoop meer. Recente nieuwbouwwoningen zijn meestal 650 huur per maand of hoger. Mijn broer heeft een 1 kamer appartement 55m2 in een dorp 630 p/m. Alleen omdat het recente bouw is kunnen ze veel vragen, want energiezuinig, waardoor je veel meer gaat betalen. Die vriend heeft blijkbaar geen goede woning qua punten.

Sociaal is het voornamelijk voor oudere mensen die nog met de lage huur zitten. De rest kan het redden met huurtoeslag.

Ik heb een koop nieuwbouwwoning van 200k en ik betaal minder dan mensen in een nieuwe sociale huurwoning. Natuurlijk heb ik dan andere kosten erbij, maar met nieuwbouw vallen die kosten wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 16:11

Standeman

Prutser 1e klasse

RaZ schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:58:
@Standeman IB60 moet je hebben, en de laatste is van 2018. Aangifte van 2019 kan pas vanaf maart.
Ah, dat komt zelfs nog beter uit. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Laatst online: 12-05 21:31
Zenix schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:19:
[...]

Sociale huurwoningen zijn niet zo goedkoop meer. Recente nieuwbouwwoningen zijn meestal 650 huur per maand of hoger.

Sociaal is het voornamelijk voor oudere mensen die nog met de lage huur zitten. De rest kan het redden met huurtoeslag.
Toch vind ik er hier toch nog een stuk of 5 van rond de 500 euro. Geen 350 meer, dat klopt, maar ga je vergelijkbare woningen zoeken in de vrije sector dan zit je ook niet op die 850 die ik noemde. 850 was echt het goedkoopste wat ik kon vinden in Den Haag. Dus ik denk dat die 500 euro per maand besparing blijft staan.
https://www.woonnet-haagl.../#?gesorteerd-op=prijs%2B

Huurtoeslag kun je niets mee. Als ik het maar vanwege de lage maximale huurgrens.
"Uw huur mag in 2020 niet hoger zijn dan € 737,14."
en met 35000 per jaar kom je er ook al niet meer voor in aanmerking, mocht je al zo gelukkig zijn iets in de vrije sector te vinden lager dan het maximum.
https://www.belastingdien...an-ik-huurtoeslag-krijgen

edit: @Zenix (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

HenkEisDS schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:30:
[...]

Toch vind ik er hier toch nog een stuk of 5 van rond de 500 euro. Geen 350 meer, dat klopt, maar ga je vergelijkbare woningen zoeken in de vrije sector dan zit je ook niet op die 850 die ik noemde. 850 was echt het goedkoopste wat ik kon vinden in Den Haag. Dus ik denk dat die 500 euro per maand besparing blijft staan.
https://www.woonnet-haagl.../#?gesorteerd-op=prijs%2B

Huurtoeslag kun je niets mee. Als ik het maar vanwege de lage maximale huurgrens.
"Uw huur mag in 2020 niet hoger zijn dan € 737,14."
en met 35000 per jaar kom je er ook al niet meer voor in aanmerking, mocht je al zo gelukkig zijn iets in de vrije sector te vinden lager dan het maximum.
https://www.belastingdien...an-ik-huurtoeslag-krijgen
Betreffende de huurtoeslag. Daarmee doel ik op dure sociale huurwoningen. Met 650 huur en minimumloon kan je niet rondkomen, dus je bent afhankelijk van de huurtoeslag.

Ik ontken niet dat particulier veel meer kost, maar sociaal huurwoningen is het ook niet meer zoals vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
Ik realiseer me ten dege dat dit een "first world problem" is. Kijk, dat ik geen toeslagen meer krijg vind ik niet meer dan logisch, ik verdien zat om dat allemaal zelf te betalen.

Door omstandigheden heb ik vanaf 2014 van een minimaal inkomen geleefd. Ik geloof dat het peiljaar 2 jaar eerder ligt, iig voor DUO. Dus mijn maandbedrag gaat over 2 jaar pas flink stijgen.

Ik heb even zitten rekenen, per 1000 euro stijging van het jaarsalaris gaat je aflossingsbedrag met een tientje omhoog. Dat is nog wel te overzien. 22.000*0.22=4840=48 euro per maand extra aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:23
Als je een woning krijgt op basis van je huidige papieren, dan word je er niet uitgezet zodra je inkomen boven de norm komt. Geen zorgen daarover. Ze mogen wel de huur met iets meer dan het maximale voor sociale huurders verhogen, dit werd hierboven al eens gemeld.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52
RaZ schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:37:
Zonder leasebak zou het inkomen hoger zijn, en dan zit je ook boven de grens voor sociale huur. Dan moet je zelf voor je eigen auto zorgen, inclusief alle lasten die daar bij komen.

Je kan ook een loonvoorstel doen die onder de grens van de sociale huur is (inclusief de bijtelling van de auto), en als je een sociale huurwoning heb, zorgen dat het loon wordt rechtgetrokken zoals het voorstel ooit was, en dan lekker gaan scheefhuren :Y
Dat ga je niet menen, toch?! Het is al lastig zat om een sociale huurwoning te vinden. Ik ben 26 en woon nog bij mijn ouders. Er is gewoon NIKS beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Waarom wil je die auto per se privé rijden? Door een sociale huurwoning te huren bespaar letterijk honderden euro's per maand. Die kun je mooi in een tweedehands auto stoppen die zichzelf binnen een paar jaar terug heeft betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-05 13:44
Niemand verplicht je privé te gaan rijden. Rijd je privé kom je boven de grens rijd je hem niet privé dan niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Zenix schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:19:
[...]

Sociale huurwoningen zijn niet zo goedkoop meer. Recente nieuwbouwwoningen zijn meestal 650 huur per maand of hoger. Mijn broer heeft een 1 kamer appartement 55m2 in een dorp 630 p/m. Alleen omdat het recente bouw is kunnen ze veel vragen, want energiezuinig, waardoor je veel meer gaat betalen. Die vriend heeft blijkbaar geen goede woning qua punten.

Ik heb een koop nieuwbouwwoning van 200k en ik betaal minder dan mensen in een nieuwe sociale huurwoning. Natuurlijk heb ik dan andere kosten erbij, maar met nieuwbouw vallen die kosten wel mee.
200 k nieuwbouw?
Woon je zeker in Drenthe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:45

Crazy-

Best life ever

Let ook op dat normaliter het TOETSINKOMEN van het voorgaande jaar gebruikt gaat worden;

Ofwel in 2020 aanvraag woning === toetsinkomen 2019. Want die van dit jaar heb je namelijk en KAN zelfs wijzigen door het jaar in (stel verlies baan etc). Daarom: (definitief) inkomen 2019 hanteren ze

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ben altijd wel benieuwd wat voor wonderbaarlijke bolides dat dan zijn. Voor de 100-250 euro bijtelling van een leaseauto rij je geen recent tweedehands model volgens de rekentool van de ANWB. Hell, voor 100 euro betaal je net de benzine wellicht.

Aan TS: als je echt je jaarinkomen wil drukken, neem dan inderdaad vakantie op, koop dagen bij, of ga minder uur werken per maand. Of spreek een loonsverhoging over x aantal maanden af met je werkgever, en werk tijdelijk voor iets minder. Zuur dat we in Nederland mensen dwingen zich in zulke bochten te wringen, omdat we de bouwbranche in de harde jaren volledig hebben laten sterven.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Sociale huur is niet zaligmakend.

1: Er staan jaren en jaren wachtlijsten voor sociale huur 12~jaar gemiddeld nu.
2: je betaald doorgaans nog steeds 600~euro p.m, het zelfde als mijn hypotheek op mijn flatje van 145k, ik betaal mijn huisje af vs oneindig huren
3: sociale huurwoningen zitten in buurten die je niet kiest je zit dan vaak met andere sociale huurders uit vele lagen van de samenleving.

Met zo`n salaris kan je tevens wel een hypotheek krijgen, mijn salaris is een stuk lager en ik heb het wel voor elkaar gekregen, maargoed mischien komt dat omdat ik getrouwd ben (vrouw werkt tevens niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:42
Enkel prive rijden met kilometerregistratie en een goedkoop ding voor de overige kilometers. Bijv een oud Peugeootje 106 ofzo.

Scheelt een hoop gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mark31 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:29:
[...]

200 k nieuwbouw?
Woon je zeker in Drenthe?
Flevoland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Erasmo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:16:
Omdat lang niet iedereen een EV kan kiezen. :?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:14
Wowhead schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:51:

Met zo`n salaris kan je tevens wel een hypotheek krijgen, mijn salaris is een stuk lager en ik heb het wel voor elkaar gekregen, maargoed mischien komt dat omdat ik getrouwd ben (vrouw werkt tevens niet)
Huh? nou als je vrouw niet werkt krijg je echt geen hogere hypotheek omdat je getrouwd bent hoor, beetje vreemde redenering. Je kunt ook best hypotheek met dit salaris krijgen, maar in de huidige markt kom je waarschijnlijk niet zo ver met het bedrag dat je kunt lenen. Weet niet wanneer jij je huis gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Citroentjuh schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:03:
[...]

Huh? nou als je vrouw niet werkt krijg je echt geen hogere hypotheek omdat je getrouwd bent hoor, beetje vreemde redenering. Je kunt ook best hypotheek met dit salaris krijgen, maar in de huidige markt kom je waarschijnlijk niet zo ver met het bedrag dat je kunt lenen. Weet niet wanneer jij je huis gekocht hebt?
Nee maar het is meer een indicatie dat veel scheef huurders wel een hypotheek kunnen krijgen en iets kopen van rond de 150k er zijn genoeg flatjes beschikbaar in die prijs catogorie mits je in de randstad wilt wonen in een huis met minimaal 4/5 kamers en een tuin. Tjah dan lukt dat inderdaad niet op een enkel salaris.

Wij hebben in december 2019 een huis gekocht voor een gezin van 4 op een enkele salaris. Maargoed er is altijd wel een excuus te verzinnen, blijkt maar.

Maakt mij niet uit hoor, wij wonen dan maar minder riant en luxe, maar over x aantal jaar is een groot gedeelte van het geld terug en kan ik dat bijleggen voor een aanschaf van een grotere/duurdere woning of ik betaal deze gewoon en neem genoege met wat ik heb.

[ Voor 12% gewijzigd door Wowhead op 29-01-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
Ik heb nog een studieschuld staan van 34K met nog 11 aflosjaren. Als ik die meereken kan ik een hypotheek krijgen van welgeteld 90.000,- Daar koop ik net aan een garagebox voor.

Ik woon al sinds jaar en dag in Haarlem en wil daar dan ook graag blijven.

Ik heb het inmiddels wel geaccepteerd dat ik moet blijven wonen waar ik woon(28m2). Ik woon alleen wel verschrikkelijk scheef met 425,- incl per maand. Maar dat stelt me wel in de gelegenheid om 8000 per jaar te sparen. Het is dus een paar jaar op een houtje bijten en ik kan een leuk appartement kopen.

Het is wel makkelijk om te zeggen dat ik scheef huur en onterecht een goedkope woning bezet houd.
Maar volgens mij mag ik zelf bepalen welk percentage ik aan woonlasten uitgeef. Wie is de overheid om te bepalen dat ik dan maar vrije sector moet gaan huren?

Ik heb alles op een rijtje gezet en als ik een appartement zou huren van 800,- excl per maand houd ik 50 euro per maand over om te sparen. Nu is dat 650.

(we driften nu wel een beetje off-topic, er is al een topic om te klagen over het middeninkomen :) )

[ Voor 5% gewijzigd door Jeebus op 29-01-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@Jeebus Scheefwonen hoeft helemaal niet slecht te zijn. Neem dit voorbeeld. Een echtpaar met een kind heeft een sociale huurwoning, man verdient modaal 37k. Moeder is arbeidsongeschikt en kan niet werken. Zoon heeft een lichte beperking, maar krijgt dus volledige Wajong (zo'n 15k?)

Dan ben je als gezin dus keihard aan het scheefwonen. Dus die zoon kan dan beter zelf een sociale huurwoning gaan huren, daar weer huurtoeslag voor aanvragen etc. Wat zou uiteindelijk nou beter zijn voor de maatschappij en minder kosten? Lijkt mij beter dat er zoveel mogelijk mensen in één sociale huurwoning leven. Maar met drie keer minimumloon ben je al aan het scheefwonen. Ik vind dat ze meer rekening moeten houden met het aantal mensen wat in een sociale huurwoning zit, niet alleen kijken naar het verzamelinkomen.

Daarnaast is de woningmarkt op dit moment verziekt. Dus dat jij aan het scheefwonen bent, helemaal prima. want veel keus heb je verder ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07:58
Zenix schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:02:
@Jeebus Scheefwonen hoeft helemaal niet slecht te zijn. Neem dit voorbeeld. Een echtpaar met een kind heeft een sociale huurwoning, man verdient modaal 37k. Moeder is arbeidsongeschikt en kan niet werken. Zoon heeft een lichte beperking, maar krijgt dus volledige Wajong (zo'n 15k?)

Dan ben je als gezin dus keihard aan het scheefwonen. Dus die zoon kan dan beter zelf een sociale huurwoning gaan huren, daar weer huurtoeslag voor aanvragen etc. Wat zou uiteindelijk nou beter zijn voor de maatschappij en minder kosten? Lijkt mij beter dat er zoveel mogelijk mensen in één sociale huurwoning leven. Maar met drie keer minimumloon ben je al aan het scheefwonen. Ik vind dat ze meer rekening moeten houden met het aantal mensen wat in een sociale huurwoning zit, niet alleen kijken naar het verzamelinkomen.

Daarnaast is de woningmarkt op dit moment verziekt. Dus dat jij aan het scheefwonen bent, helemaal prima. want veel keus heb je verder ook niet.
Die mogen wat mij betreft gewoon €1000 excl aftikken voor die sociale huurwoning. Kunnen die nieuwe huizen bouwen van de winst. Moeder krijgt ook gewoon een uitkering he. Zit je zo op 70k. Ik ken ook zo’n gezin met 4 werkende volwassenen. Ooit toegewezen op salaris van papa. Gezinsinkomen x4 in paar jaar, huur paar % omhoog. “Sociaal” zeg

Om toch ontopic te blijven.
Gewoon die auto niet privé rijden totdat je je huurcontract getekend hebt. Daarna boeit het allemaal geen reet meer

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@Anatidae Dan ga je er van uit dat die moeder ooit een goed inkomen heeft gehad voor een langere tijd (zie WIA/IVA) dan kan het ook zo zijn dat die moeder helemaal niks krijgt, of maar een klein bedrag. Dat gezin met vier mensen in een sociale huurwoning doen het wat mij betreft ook gewoon goed, want die hebben dan geen aantal huurwoningen of koopwoningen nodig. Met de krapte op de markt lijkt mij daar helemaal niks mis mee. Als die andere mensen weggaan, dan zal die vader nog steeds die hoge huur moeten blijven betalen.

Niet privé rijden is een goede optie inderdaad. Of als het mogelijk is veel vakantiedagen ''kopen'' of een korte sabbatical ofzo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Ik weet echt niet wat ik lees. Ik kan wel vloeken. Mensen adviseren om te scheefwonen. NEE DUS! Als je niet in een sociale huurwoning thuishoort, ga daar dan alsjeblieft weg. Je verdient te veel. Dan moet je naar een woning voor de vrije markt. Je kan het blijkbaar betalen.

Ik niet. Ik ben zzp’er en verdien niet genoeg om vrij te huren. Ik kan niet anders. Werken onder een baas lukt vanwege chronische ziekte niet. Ik ben te vaak ziek. Ik ben te ziek voor loondienst en te goed voor een uitkering. Sociale huurwoningen zijn zeker voor mensen als ik bedoeld.

Weet je wel hoe ontzettend klote het is om op je 26e geen sociale huurwoning te kunnen vinden? Zeker als je weet dat scheefhuurders met een dikke auto de boel bezet houden?

Waar moeten wij dan wonen? Onder een brug? In je Suzuki gaan wonen?

Volgens mij is jullie je morele kompas stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@Dennisweb Niks mis met mijn morele kompas. Grootste gedeelte van mijn familie zit in sociale huurwoningen. Mijn broer had bijvoorbeeld graag bij mijn ouders (die in sociale huurwoning zitten) willen blijven met een minimumloon, maar die heeft nu een volledig huis helemaal alleen, want dat is goedkoper dan scheefwonen, vanwege de huurtoeslag. Die woning had beter naar jou kunnen gaan. Scheefwonen is zoals ik eerder aangaf echt niet altijd slecht. Dat gezin hierboven heeft ieder misschien ook recht op een sociale huurwoning, nu houden ze 1 bezit, maar dat kunnen er ook 4 zijn.

Veel scheefwoners hebben ook geen andere optie, particuliere huur is te duur, koophuizen zijn niet betaalbaar. Daarnaast kan je ook nog last hebben van een studieschuld, zoals de TS. Dan val je ook tussen wal en schip.

Ik zou ook graag zien dat jij een sociale huurwoning had. Maar jij zit in hetzelfde schuitje als die mensen die net teveel verdienen voor sociale huur, maar te weinig voor particuliere huur. Die kunnen ook nergens heen, behalve wachten en proberen te sparen. Ik heb net mijn eerste huis kunnen kopen met 31 jaar, dus ik heb een aantal jaren moeten wachten en sparen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 29-01-2020 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
@Dennisweb: Uiteraard is het niet de bedoeling dat iemand met 4000 euro netto p/m in een sociale huurwoning gaat zitten, maar mensen zoals TS die net op de grens zitten hebben het ontzettend moeilijk in Nederland.

Ik woon inmiddels al ruim 10 jaar in Finland, en ik schrik van de bedragen die ik soms hoor. Zeker als ik het met Finland (wat gezien wordt als een 'duur' land) vergelijk: ik woon in een relatief grote stad (200k inwoners) en mijn laatste huurappartement (twee jaar geleden) was 650 euro p/m inclusief verwarming en servicekosten, voor 79 vierkante meter. In de particuliere sector. En woningtekorten? Bij alle appartementen die we hebben bewoond (stuk of 5) was het gewoon een kwestie van bellen, bekijken en contract tekenen, allemaal waren ze binnen één week geregeld.

Wil je kopen? Een koopappartement heb je hier in Oulu al vanaf minder dan 900 euro per vierkante meter, en een vrijstaande woning in goede staat hoeft niet meer dan 140-150k euro te kosten. En ook hier zijn er helemaal geen tekorten en gaan huizen voor ver onder de vraagprijs (zo hebben wij ons huis voor 45k onder de oorspronkelijke vraagprijs kunnen kopen).

In Nederland hebben de regeringen van de laatste 20+ jaar gewoon verzuimd om het probleem serieus aan te pakken... 10+ jaar wachten om een woning, of ruim een halve salaris voor een klein appartementje, en nauwelijks kansen om met één salaris een fatsoenlijke woning te vinden is gewoon van den zotte en totaal onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Micio Nero schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 06:53:
@Dennisweb: Uiteraard is het niet de bedoeling dat iemand met 4000 euro netto p/m in een sociale huurwoning gaat zitten, maar mensen zoals TS die net op de grens zitten hebben het ontzettend moeilijk in Nederland.

Ik woon inmiddels al ruim 10 jaar in Finland, en ik schrik van de bedragen die ik soms hoor. Zeker als ik het met Finland (wat gezien wordt als een 'duur' land) vergelijk: ik woon in een relatief grote stad (200k inwoners) en mijn laatste huurappartement (twee jaar geleden) was 650 euro p/m inclusief verwarming en servicekosten, voor 79 vierkante meter. In de particuliere sector. En woningtekorten? Bij alle appartementen die we hebben bewoond (stuk of 5) was het gewoon een kwestie van bellen, bekijken en contract tekenen, allemaal waren ze binnen één week geregeld.

Wil je kopen? Een koopappartement heb je hier in Oulu al vanaf minder dan 900 euro per vierkante meter, en een vrijstaande woning in goede staat hoeft niet meer dan 140-150k euro te kosten. En ook hier zijn er helemaal geen tekorten en gaan huizen voor ver onder de vraagprijs (zo hebben wij ons huis voor 45k onder de oorspronkelijke vraagprijs kunnen kopen).

In Nederland hebben de regeringen van de laatste 20+ jaar gewoon verzuimd om het probleem serieus aan te pakken... 10+ jaar wachten om een woning, of ruim een halve salaris voor een klein appartementje, en nauwelijks kansen om met één salaris een fatsoenlijke woning te vinden is gewoon van den zotte en totaal onacceptabel.
toon volledige bericht
Zonder al te veel offtopic te gaan: ik zou qua huurprijzen ook liever in Roemenië wonen, waar het leven een stuk goedkoper is.

Maar als je last hebt van een chronische ziekte gaat dat niet zo gemakkelijk. Ik moet regelmatig naar een KNO-arts. Als ik zou verhuizen naar het buitenland zou dat kwijtraken van de zorgverzekering betekenen.
En die heb ik toch wel nodig met de kosten die ik maak.
Pagina: 1