Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 21:14
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien. Het idee is 15 panelen (full black 310wp) zoals hieronder op de foto en nog 8 (330wp) op de overkappingen die gedeeltelijke te zien zijn rechtsonder op de foto. Ik twijfel of ik voor onderstaande offerte moet gaan (Volgens mij is deze zo compleet...) of dat het wellicht beter is om voor enphase te gaan, in het geval van enphase is mij ook niet helemaal helder welke vervangende onderdelen ik dan moet bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QJ9VY4r15godbjQI4YSdvjYD/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4CmJMq7hPd0GDLoOIo7TGTH4/full.png

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:49
@Brainstorm86
Bij enphase iq7 moet je de envoy box kopen en per paneel een iq7+
Daarbij solaredge en p370 deruit met andere woorden

[ Voor 35% gewijzigd door Icekiller2k6 op 27-01-2020 14:16 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Icekiller2k6 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:15:
@Brainstorm86
Bij enphase iq7 moet je de envoy box kopen en per paneel een iq7+
Daarbij solaredge en p370 deruit met andere woorden
En aparte Enphase-kabels.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Brainstorm86
Ik kom op het volgende uit als ik voor Enphase zou gaan. Prijsverschil het waard?
Brainstorm86 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:09:
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien. Het idee is 15 panelen (full black 310wp) zoals hieronder op de foto en nog 8 (330wp) op de overkappingen die gedeeltelijke te zien zijn rechtsonder op de foto. Ik twijfel of ik voor onderstaande offerte moet gaan (Volgens mij is deze zo compleet...) of dat het wellicht beter is om voor enphase te gaan, in het geval van enphase is mij ook niet helemaal helder welke vervangende onderdelen ik dan moet bestellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pKf0ho61QA5O2h6w98JK8LX1/full.png

• FD2

FD2

Je hebt twee dakvlakken.
Je gaat dus 2 strings leggen, die je vervolgens met elkaar gaat verbinden.
Per string heb je (aantal panelen)-1 aan verbindings kabels nodig.

Op YouTube staat een cursus voor Enphase installers. Zet een koptelefoon op en doorloop die cursus !

YouTube: Training Enphase: Introductie (deel 1 van 6)
en deze (verouderde omvormers/kabels)
YouTube: Enphase Energy micro omvormers plaatsen en aansluiten (volledige ins...

En ja, ik vind het verschil in prijs van ondergeschikt belang in de afweging tussen SolarEdge en Enphase,
maar komt ook deels omdat ik weet hoeveel er in mijn portemonnee zit.

Edit:
Ik zie dat je voor 3-fase gaat.
Je kan ook ieder dakvlak 1 fasig aansluiten, en die 2 vlakken ieder op een andere fase aansluiten.
Dat valt goedkoper uit.

[ Voor 11% gewijzigd door FD2 op 28-01-2020 16:10 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Brainstorm86
Ben er pas recent aan toe gekomen om mij verder te verdiepen in de enphase installatie. hieronder de nieuwe offerte die ik heb ontvangen. Ik heb echter inmiddels al besloten dat ik de fase koppelaar ga vervangen voor de Enphase Q-Relay 3 fases (wel zo veilig en de fase koppelaar zit hierin).

Mij zijn de kabels echter nog steeds niet duidelijk. Ik ga inderdaad 2 strings leggen voor beide dakvlakken 1 en deze komen dan als ik het goed begrepen heb bij elkaar in een lasdoos. Als ik echter gebruik wil maken van 3 fase zonder de 3 fase kabel zal ik toch 3x 1 fase string moeten leggen en dan vanuit de lasdoos een 3 fase kabel naar de meterkast? Kan ik wellicht toch beter gewoon 2 strings met 3 fase kabel leggen na de lasdoos?

Daarnaast mis ik volgens mij nog 4 extra CT trafo's?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCDirVyOZOgz7t8Gkdm1sj3vNxQ=/f/image/gtqDaLHsEKg4YaKEKtPBHoMP.png
FD2 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:53:
Je hebt twee dakvlakken.
Je gaat dus 2 strings leggen, die je vervolgens met elkaar gaat verbinden.
Per string heb je (aantal panelen)-1 aan verbindings kabels nodig.

Op YouTube staat een cursus voor Enphase installers. Zet een koptelefoon op en doorloop die cursus !

YouTube: Training Enphase: Introductie (deel 1 van 6)
en deze (verouderde omvormers/kabels)
YouTube: Enphase Energy micro omvormers plaatsen en aansluiten (volledige ins...

En ja, ik vind het verschil in prijs van ondergeschikt belang in de afweging tussen SolarEdge en Enphase,
maar komt ook deels omdat ik weet hoeveel er in mijn portemonnee zit.

Edit:
Ik zie dat je voor 3-fase gaat.
Je kan ook ieder dakvlak 1 fasig aansluiten, en die 2 vlakken ieder op een andere fase aansluiten.
Dat valt goedkoper uit.

• FD2

FD2

Brainstorm86 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:58:
............
Mij zijn de kabels echter nog steeds niet duidelijk. Ik ga inderdaad 2 strings leggen voor beide dakvlakken 1 en deze komen dan als ik het goed begrepen heb bij elkaar in een lasdoos. Als ik echter gebruik wil maken van 3 fase zonder de 3 fase kabel zal ik toch 3x 1 fase string moeten leggen en dan vanuit de lasdoos een 3 fase kabel naar de meterkast? Kan ik wellicht toch beter gewoon 2 strings met 3 fase kabel leggen na de lasdoos?
......................
2 1-fase strings gaan naar de lasdoos.
Vanuit de lasdoos loopt er een 3-fasekabel naar de meterkast.
Van de 3-fasekabel gebruik je 2 fases om de strings aan te sluiten.
1 blijft er ongebruikt.

De strings mogen ongelijk zijn.

NB. Jouw boodschappenlijstje klopt volgens mij nog niet helemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door FD2 op 08-04-2020 22:48 ]

• Brainstorm86
Heel erg bedankt voor je reactie, deze informatie kon ik helaas niet van de verkoper krijgen.

Als ik het goed begrijp kan ik dus met 2 strings een 3 fase systeem realiseren? De lasdoos zorgt ervoor dat het totale systeem over 3 fases teruglevert? Dat scheelt dan aardig in de kosten ten op zichten van 3 fase q-cables. Weet je misschien ook of ik portrait en landscape kabels kan combineren? Als ik van rechtsboven naar links boven werk zou ik denk dat ik met 7 portrait en 2 landscape kabels qua afstand goed zit.

EDIT: (Dit gaat natuurlijk niet omdat de kabels aan elkaar zitten.... Portrait is dus enkel mogelijk als je alle panelen op een rij hebt liggen?)

Wat mis ik nog meer dan denk je buiten de 4 CT's en de 3 fase q-relay i.p.v. de fase koppelaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MKO0T37jLyPPIaicaE-PjDPYPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kk5cbItD78YyJFUdLy9SGbM1.png?f=fotoalbum_large
FD2 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:43:
[...]

2 1-fase strings gaan naar de lasdoos.
Vanuit de lasdoos loopt er een 3-fasekabel naar de meterkast.
Van de 3-fasekabel gebruik je 2 fases om de strings aan te sluiten.
1 blijft er ongebruikt.

De strings mogen ongelijk zijn.

NB. Jouw boodschappenlijstje klopt volgens mij nog niet helemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Brainstorm86 op 09-04-2020 10:51 ]

• FD2

FD2

Brainstorm86 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:20:
........
Als ik het goed begrijp kan ik dus met 2 strings een 3 fase systeem realiseren?
Nee, je sluit 2 fases aan op een 3 fase-meterkast.
Ik heb niet de indruk dat je die YouTube cursus gevolgd hebt.

De lasdoos zorgt ervoor dat het totale systeem over 3 fases teruglevert?
Nee, je sluit slechts 2 fases aan.

Dat scheelt dan aardig in de kosten ten op zichten van 3 fase q-cables. Weet je misschien ook of ik portrait en landscape kabels kan combineren?
Nee, niet te combineren, behalve in lasdoos.

Als ik van rechtsboven naar links boven werk zou ik denk dat ik met 7 portrait en 2 landscape kabels qua afstand goed zit.
EDIT: (Dit gaat natuurlijk niet omdat de kabels aan elkaar zitten.... Portrait is dus enkel mogelijk als je alle panelen op een rij hebt liggen?)
Als je binnen een rij schuin oversteekt kan je alles met portraitkabels doen.
Je verbindt ook niet panelen maar miro-omvormers met elkaar.
Je bent dus flexibel in de plaatsing van de micro-omvormers.
In jouw situatie is het vermoedelijk het slimste om de lasdoos binnenhuis te leggen.
Misschien dat je later nog een keer dat dakvlak aan de voorkant gaat gebruiken.

Pagina: 1