Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twee parallel warmtepompen i.p.v. een grote

Pagina: 1
Acties:

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb even wat gegoogled naar de mogelijkheid van het plaatsen van 2 warmtepompen, maar kan er niet echt iets over vinden. Blijkbaar wordt het bij zwembaden wel toegepast:

https://www.heatpumps4poo...two-heat-pump-diagram.JPG

maar over normale WP's parellel schakelen kan ik niets vinden.

Ik zie een aantal voordelen en een aantal nadelen:
Voordelen:
- Er kan er een kapot gaan en dan heb je nog steeds een (minimale) verwarming.
- Kleinere WP's hebben een betere COP
- Betere verdeling van het gewicht op het dak (in mijn geval)
- Eentje uitschakelen in de zomer.
-

Nadelen:
- Ondanks de dubbele subsidie een duurdere oplossing
- 2 keer zoveel kans op problemen (trillingen, slijtage, kapotte onderdelen)
- Meer ruimte nodig
- Dubbele flow (of is dat een voordeel :?

Zijn er mensen die een dergelijke opstelling hebben? En zo ja, wat is de reden hiervoor en hoe heb je het aangepakt?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:35

ericplan

5180 Wp PV

Zoekterm in dit verband is cascade opstelling. Snelle google laat zien dat het ook bij warmtepompen gebruikt wordt. (Zelf geen ervaring met beide)

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 27-01-2020 16:47 ]

A'dam PVOutput

• RonWondelgem
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-02-2021
Beste woger, ik zit eigenlijk met dezelfde vraag. Ben je ondertussen iets wijzer geworden en antwoorden op je vragen gevonden ? Mvg.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik zie en groot warmwatervat voor me waarop 2 warmtepompen zijn aangesloten. Dat zou elke loodgieter moeten kunnen aanleggen inmiddels.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

En een ander voordeel, indien je laag in de last moet gaan werken kun je beter de lage last van een machine nemen dan de lage last van een grotere. Oftewel langer werken in lage last.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
@Nickkie55 heeft een 11 kW Hitachi in serie met een 5 kW Panasonic.
Is er erg blij mee.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

doorgaans is het geen probleem. sommige units zijn zelfs actief in cascade aan elkaar te koppelen zodat ze met elkaar praten en bijvoorbeeld de last eerlijk delen. meestal heb je daarvoor wel bijvoorbeeld een aanvullende printplaat nodig.
voor units die niet "officeel" in cascade kunnen zou je nog wel even zelf 2 terugslagkleppen op de inlaat moeten zetten zodat de units elkaar niet in de weg zitten qua pompen als ze op verschillende vermogens draaien. hoe je de leidingen aansluit zodat het hydraulisch neutraal loopt is wel een aandachtspuntje.

[ Voor 57% gewijzigd door flippy op 11-02-2021 19:56 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1