Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:02:
Er staat dan helemaal geen wifi icoontje. Er staat een beeldschermicoontje met een rood kruis. En dat rode kruis verdwijnt als ik de kabel aansluit. Maar dat is dus niet de bedoeling, ik wil de wifi adapter inschakelen.
Als ik in het Configuratiescherm bij apparaatbeheer ga kijken en dan bij netwerkadapters dan staat de wifi adapter er helemaal niet bij. Als het allemaal goed werkt dan staat die daar wel bij.
Oké dan is in ieder geval duidelijk wat het probleem is. Als je dat "beeldschermicoontje" (leuk bedacht trouwens) ziet met een rood kruis betekent dat dat er geen WiFi-kaart gevonden is en er tevens geen ethernetkabel is aangesloten. Als de WiFi-kaart uitgeschakeld zou zijn, zou je een wereldbol met een kruisje erdoorheen zien (vroeger was dit WiFi-symbool met rood kruis). Als je per ongeluk de vliegtuigmodus aan zou hebben staan, zou je een vliegtuigje zien.
fn + F12 gaat je in ieder geval in dit geval geen zak verder helpen. Ik zou eerst de WiFi-driver updaten. Dat kan vanuit device manager (apparaatbeheer).
YouTube: Updating the Wireless Network Adapter Driver with Windows Device Man... Als dat niet lukt (meestal vindt windows geen nieuwe drivers), kun je nog proberen om via Windows Update drivers binnen te halen. Als dat ook niet lukt, kun je via de fabrikant van de WiFi-kaart of HP drivers downloaden.
Ga dan naar
https://support.hp.com/nl-nl/drivers/laptops vul daar het volledige typenr (meestal op de onderkant van de laptop te vinden, anders misschien nog op de factuur) in en download de laatste driver. Je kunt blijkbaar ook het serienummer gebruiken. Dat kun je ook meestal op de onderkant vinden, maar in sommige gevallen kun je het ook terug vinden in de bios. (direct na het aanzetten meestal een f-key spammen. Vaak f1, f10, f11 of f12) Als dat te moeilijk is, kun je op de gelinkte site ook jouw model laptop laten zoeken. Dit moet wel op de laptop zelf uiteraard. Daarvoor moet je wel een programma downloaden, dus dat zou niet mijn voorkeur hebben.
In device manager (onder netwerkadapters) kun je ook de WiFi-kaart vinden. Als je kunt vertellen welke WiFi-kaart in jouw laptop zit, stuur ik wel een link naar de juiste driver van de desbetreffende fabrikant. Als je niet weet wat je doet, moet je niet gaan googlen. Er zijn veel dubieuze websites die drivers leveren. Die drivers wil ik in ieder geval niet op mijn machine hebben.
Als een driver update ook niet werkt, zou ik zoals @
Room42 voorstelt in de logboeken gaan kijken. Als dat allemaal teveel tijd kost
pricewatch: TP-Link Archer T4U. Dan heb je weliswaar altijd een externe WiFi-adapter uit je laptop steken, maar heb je wel weer gewoon WiFi. Tenzij je echt graag een interne WiFi-kaart hebt, zou ik geen interne WiFi-kaart kopen. Ten eerste moet je om deze te installeren je laptop openen en ten tweede kun je tegen compatibiliteitsissues aanlopen. Fabrikanten gebruiken meestal een whitelist. Dat betekent dat HP bepaalt welke WiFi-adapters werken met de laptop. Dit zijn overigens over het algemeen niet de goedkoopste en beste adapters.
[
Voor 6% gewijzigd door
hoi1234 op 03-02-2020 09:17
]