Toon posts:

Laptop HP Pavillion17 vergeet wifi adapter in te schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben op dit forum terechtgekomen op aanbeveling van anderen omdat mijn laptop sinds enkele weken problemen heeft.
Mijn laptop HP Pavillion 17 vergeet soms (vaak, niet altijd) om de wifi adapter in te schakelen. Dan moet ik opnieuw opstarten, soms meerdere malen, om het voor elkaar te krijgen.
Twee vragen:
1. Hoe komt dat, en wat kan ik doen om te zorgen dat hij weer normaal doet zoals vroeger?
2. Als dit verschijnsel optreedt, hoe kan ik de wifi adapter dan handmatig inschakelen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
.Windows 10, Edge, Mozilla Thunderbird

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle functietoetsen, afzonderlijk of in combinatie met [shift], [ctrl] en [alt]
Ik kan geen fysieke toetscombinatie vinden om de wifi in te schakelen.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Verwijderd [Fn] + [F12] is de toetscombinatie die je zoekt. ;)
Dat stond natuurlijk ook in de handleiding, hè. O-)

[ Voor 39% gewijzigd door Room42 op 27-01-2020 15:15 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, die had ik nog niet bedacht. Ga ik proberen zodra het probleem zich weer voordoet.
Op het moment gedraagt hij zich voorbeeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Om de oorzaak van het uitgeschakeld blijven te achterhalen, zou je even in de Windows logboeken -> Application log moeten neuzen, maar ik kan me voorstellen dat dit niet je alledaagse bezigheid is.

Je kunt ook proberen in de gaten te houden wat er precies voorafgaat op het moment dat de verbinding uit blijft...

Ook kun je eens proberen om alle drivers bij te werken, just in case.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Mijn laptop HP Pavillion 17 vergeet soms (vaak, niet altijd) om de wifi adapter in te schakelen. Dan moet ik opnieuw opstarten, soms meerdere malen, om het voor elkaar te krijgen.
Is dit toevallig op het moment dat de laptop op moet starten uit 'sleep mode'?Zo ja, kijk dan eens in de Device Manager, of de wifi kaart daar niet toevallig met een geel uitroeptekentje staat. Schijnt een vaker voorkomend driver probleem te zijn; dat in veel verschillende varianten en updates van de (officiele!) drivers zit.

bron: heb er zelf ook last van, en "IT hier" (multinational) heeft inmiddels de hoop opgegeven, en wil gewoon een re-install van windows doen. Bweh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gebeurt niet bij het uit de slaapstand komen, alleen bij normaal opstarten uit de uitgeschakelde toestand.
Nu is het weer zo ver en helaas, [fn]+[f12] is niet het tovermiddel. Die toetscombinatie doet niks zichtbaars.
Kan ik trouwens in de handleiding ook niet terugvinden.
Ik hang nu weer aan een kabeltje maar dat is ook geen onverdeeld plezier. Die verbinding wordt op onregelmatige momenten uitgeschakeld en komt dan na een paar seconden weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 21:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

Klinkt een beetje als een slechte verbinding. Ik weet niet of die laptop een verwijderbare wifi adapter heeft (meestal wel). Zo ja, kan het geen kwaad om die eens te verwijderen, de contactjes proper te maken en uit te blazen, en deze terug in te pluggen. Misschien is het wel zo simpel.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook een idee. Ik vermoed dat het ding inwendig ook wel wat verstoft is. Heb nog nooit de moed gehad om hem open te schroeven, maar dat moet er misschien toch eens van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik heb geen idee welke HP Pavilion 17 je hebt. Maar wat dacht je om eerst een driver update te doen en daarna pas open te maken?

Wat is er veranderd in de tussentijd dat hij het opeens niet meer deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is helemaal niks veranderd.

Wat de driverupdatte betreft, kan iemand me op weg helpen hoe dat gaat? Hoeft niet uitgebreid, telegramstijl is goed. Op PC gebied ben ik een argeloze gebruiker, zodra er dieper gegraven moet worden raak ik het spoor bijster.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2020 23:07 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:04:
Er is helemaal niks veranderd.

Wat de driverupdatte betreft, kan iemand me op weg helpen hoe dat gaat? Hoeft niet uitgebreid, telegramstijl is goed. Op PC gebied ben ik een argeloze gebruiker, zodra er dieper gegraven moet worden raak ik het spoor bijster.
Ik heb geen idee welk type je hebt, je kan boven aan op type zoeken.

Hier kan je de drivers downloaden:
https://support.hp.com/nl...ies/6936220/model/7265361

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Berlinetta schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:06:
Ik heb geen idee welk type je hebt, je kan boven aan op type zoeken.
Waar is bovenaan?

Ik betwijfel eerlijk gezegd dat het aan de drivers ligt. Het is nu wonderlijk genoeg een aantal dagen goed gegaan, maar vandaag heeft hij er weer even geen zin in.
Ik zoek nog steeds antwoord op de vraag hoe ik de wifi adapter handmatig kan inschakelen als hij het niet automatisch doet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:49:
[...]
Waar is bovenaan?

Ik betwijfel eerlijk gezegd dat het aan de drivers ligt. Het is nu wonderlijk genoeg een aantal dagen goed gegaan, maar vandaag heeft hij er weer even geen zin in.
Ik zoek nog steeds antwoord op de vraag hoe ik de wifi adapter handmatig kan inschakelen als hij het niet automatisch doet,
Door hem opnieuw in te schakelen via het toetsenbord of Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat antwoord vind ik een beetje kort door de bocht. Welke toetsen moet ik daarvoor bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Wat bedoel je met WiFi-adapter uitgeschakeld? Staat er door het WiFi-icoontje een rood kruis, een geel driehoek of staat er een sterretje naast?

Rood kruis betekent dat de WiFi-adapter uit staat. Dan moet je blijkbaar met fn+F12 de WiFi-kaart weer aanzetten. Geel driehoekje betekent dat je geen internettoegang hebt. Dat kan heel veel betekenen. Sterretje betekent dat je geen verbinding met een WiFi-netwerk hebt, maar de WiFi-kaart wel aanstaat. Dat kun je oplossen door het vinkje met "automatisch verbinden" aan te vinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat dan helemaal geen wifi icoontje. Er staat een beeldschermicoontje met een rood kruis. En dat rode kruis verdwijnt als ik de kabel aansluit. Maar dat is dus niet de bedoeling, ik wil de wifi adapter inschakelen.

Als ik in het Configuratiescherm bij apparaatbeheer ga kijken en dan bij netwerkadapters dan staat de wifi adapter er helemaal niet bij. Als het allemaal goed werkt dan staat die daar wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:02:
Er staat dan helemaal geen wifi icoontje. Er staat een beeldschermicoontje met een rood kruis. En dat rode kruis verdwijnt als ik de kabel aansluit. Maar dat is dus niet de bedoeling, ik wil de wifi adapter inschakelen.

Als ik in het Configuratiescherm bij apparaatbeheer ga kijken en dan bij netwerkadapters dan staat de wifi adapter er helemaal niet bij. Als het allemaal goed werkt dan staat die daar wel bij.
Oké dan is in ieder geval duidelijk wat het probleem is. Als je dat "beeldschermicoontje" (leuk bedacht trouwens) ziet met een rood kruis betekent dat dat er geen WiFi-kaart gevonden is en er tevens geen ethernetkabel is aangesloten. Als de WiFi-kaart uitgeschakeld zou zijn, zou je een wereldbol met een kruisje erdoorheen zien (vroeger was dit WiFi-symbool met rood kruis). Als je per ongeluk de vliegtuigmodus aan zou hebben staan, zou je een vliegtuigje zien.

fn + F12 gaat je in ieder geval in dit geval geen zak verder helpen. Ik zou eerst de WiFi-driver updaten. Dat kan vanuit device manager (apparaatbeheer). YouTube: Updating the Wireless Network Adapter Driver with Windows Device Man... Als dat niet lukt (meestal vindt windows geen nieuwe drivers), kun je nog proberen om via Windows Update drivers binnen te halen. Als dat ook niet lukt, kun je via de fabrikant van de WiFi-kaart of HP drivers downloaden.

Ga dan naar https://support.hp.com/nl-nl/drivers/laptops vul daar het volledige typenr (meestal op de onderkant van de laptop te vinden, anders misschien nog op de factuur) in en download de laatste driver. Je kunt blijkbaar ook het serienummer gebruiken. Dat kun je ook meestal op de onderkant vinden, maar in sommige gevallen kun je het ook terug vinden in de bios. (direct na het aanzetten meestal een f-key spammen. Vaak f1, f10, f11 of f12) Als dat te moeilijk is, kun je op de gelinkte site ook jouw model laptop laten zoeken. Dit moet wel op de laptop zelf uiteraard. Daarvoor moet je wel een programma downloaden, dus dat zou niet mijn voorkeur hebben.

In device manager (onder netwerkadapters) kun je ook de WiFi-kaart vinden. Als je kunt vertellen welke WiFi-kaart in jouw laptop zit, stuur ik wel een link naar de juiste driver van de desbetreffende fabrikant. Als je niet weet wat je doet, moet je niet gaan googlen. Er zijn veel dubieuze websites die drivers leveren. Die drivers wil ik in ieder geval niet op mijn machine hebben.

Als een driver update ook niet werkt, zou ik zoals @Room42 voorstelt in de logboeken gaan kijken. Als dat allemaal teveel tijd kost pricewatch: TP-Link Archer T4U. Dan heb je weliswaar altijd een externe WiFi-adapter uit je laptop steken, maar heb je wel weer gewoon WiFi. Tenzij je echt graag een interne WiFi-kaart hebt, zou ik geen interne WiFi-kaart kopen. Ten eerste moet je om deze te installeren je laptop openen en ten tweede kun je tegen compatibiliteitsissues aanlopen. Fabrikanten gebruiken meestal een whitelist. Dat betekent dat HP bepaalt welke WiFi-adapters werken met de laptop. Dit zijn overigens over het algemeen niet de goedkoopste en beste adapters.

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 03-02-2020 09:17 ]

Pagina: 1