Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoffie1980
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-01-2021
Mijn vraag

Ik zit met volgend probleem:

Ik heb een tv aangeschaft van Philips met productnummer 50PUS6754-12. Deze is via optische kabel aangesloten op een Samsung soundbar HW-Q60RS.

Als ik content afspeel rechtstreeks van de TV (bijv YouTube of Netflix) dan wordt het geluid perfect op de soundbar weergegeven in 5.1.

De Playstation, die via HDMI rechtstreeks in de TV zit, die kan ook 5.1 afspelen als ik hem bij geluidsinstelling op "DTS bitstream" zet. Niet alles wordt dan automatisch in 5.1 weergegeven, maar toch op zijn minst Netflix en de games die een 5.1 track hebben.

Verder heb ik nog een USB aangesloten met videobestanden, een Proximus box via HDMI (die ook op "dolby digital plus" staat ingesteld bij instellingen) en een Nintendo Switch via HDMI. Geen van allen spelen 5.1 geluid uit. Het geluid komt uit alle boxen van mijn Samsung, maar het is in stereo (alle boxen geven hetzelfde geluid uit).

Op de TV zelf heb ik al met een aantal settings "gespeeld", bijv bij geluidsinstellingen "meerkanaals" en "meerkanaals (bypass)" geselecteerd. Dit wijzigt niks aan het resultaat.

Ik heb ook al geprobeerd de opstelling met een HDMI kabel in de ARC te steken, maar ook daar net hetzelfde resultaat.

Bizar: Vroeger had ik een TV van 10 jaar oud, en daar werd elke soort bron mooi omgezet naar een of ander surround sound via de optische kabel en nu heb ik nieuwe TV en nu werkt het niet meer :-(

Wat zie ik over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

stoffie1980 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:06:
Bizar: Vroeger had ik een TV van 10 jaar oud, en daar werd elke soort bron mooi omgezet naar een of ander surround sound via de optische kabel en nu heb ik nieuwe TV en nu werkt het niet meer :-(
Stuurde die oude TV niet gewoon slechts 2.0 stereo uit en stond de receiver op iets van Dolby Pro Logic? Dan heb je inderdaad surround maar het is geen dedicated surround zoals Dolby of DTS 5.1. Verder lees ik dingen als 'Dolby Digital Plus", dat krijg je niet over S/PDIF heen. Specificaties van de Nintendo Switch zeggen LPCM 5.1 maar ook dat krijg je alleen via HDMI verstuurd. S/PDIF gaat tot stereo als het in LPCM moet, ingepakt in de vorm van DTS of DD gaat wel hoger.

"HDMI in de ARC steken" zal je niets aan hebben als je S/PDIF Out gebruikt. Dan zal je van beide devices (TV en Soundbar) HDMI ARC moeten gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 27-01-2020 17:11 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoffie1980
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-01-2021
als ik het zo lees dan denk ik inderdaad dat het signaal vroeger in 2.0 werd doorgestuurd en dat mijn soundbar deze dan waarschijnlijk omzette. Ik kan echter niet op de soundbar zien wat er precies met het geluid gebeurt (maw of die gebruik maakt van Pro Logic.

Vraag blijft dan: waarom zette hij vroeger het signaal vd tv wel om naar Pro Logic en nu niet meer?

De opstelling is gelijk gebleven tov de vorige tv en ik gebruik ook dezelfde optische kabel...