Berekening verbruik liter/100km

Pagina: 1
Acties:

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik kon deze vraag niet echt in een bestaand topic kwijt volgens mij, dus maar even zo:

hoe berekent je auto de stand bij verbruik (in liter per 100km)? En dan bedoel ik met name: wat is het startpunt? Wellicht verschilt het per merk, maar ik vraag me regelmatig af (je moet wat als je in de file staat):
- berekent hij je verbruik sinds de laatste keer dat je de reset knop indrukte? ook als dat 4 jaar geleden was?
- berekent hij je verbruik over de laatste x km (tenzij sinds een reset nog geen x gereden is)?
- anders ?

Persoonlijk lijkt "sinds de laatste reset" me niet zo logisch, omdat dan na 4 jaar reden het getal nauwelijks nog zal veranderen. Aan de andere kant weer heel logisch, omdat dat intuïtief wellicht is wat de gebruiker verwacht. De tweede optie zou ik op zich logisch vinden, maar wat is x dan?

/in_de_categorie_trivial

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Weet je zeker dat je auto maar één verbruik laat zien? Bij mij kan ik kiezen voor het verbruik sinds m'n auto gestart is (dus x is dan het aantal km dat je hebt afgelegd in het huidige ritje), het verbruik sinds m'n dagteller is gereset (dus x is dan het aantal km dat op je dagteller staat), en het huidige verbruik (wat niet zo stabiel is en alle kanten op beweegt want x is dan de laatste (paar) honderd meter ofzo) :P

Kortom: Ik denk dat je even in het boekje van je auto moet kijken :+

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 27-01-2020 13:38 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:15
Dat kun je gewoon vinden in de handleiding van je auto verwacht ik, was bij mijn Skoda iig wel het geval.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49

Rannasha

Does not compute.

Het verschilt ongetwijfeld per auto. Mijn auto (Skoda Octavia) heeft 4 verbruiksindicatoren:

- Instantaan, dwz wat er op dat moment verbruikt wordt. Dit fluctueert vrij makkelijk.
- Vanaf het moment dat de auto is gestart.
- Vanaf de laatste tankbeurt.
- "Lange termijn", wat het gemiddelde over een langere termijn laat zien. Hoe lang deze termijn is, weet ik niet precies (staat ongetwijfeld in de handleiding), maar volgens mij is het niet vanaf dag 1.

Kijk anders even in de handleiding van je auto voor details.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• P.O. Box
  • Niet online
naitsoezn schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:38:
Weet je zeker dat je auto maar één verbruik laat zien? Bij mij kan ik kiezen voor het verbruik sinds m'n auto gestart is (dus x is dan het aantal km dat je hebt afgelegd in het huidige ritje), het verbruik sinds m'n dagteller is gereset (dus x is dan het aantal km dat op je dagteller staat), en het huidige verbruik (wat niet zo stabiel is en alle kanten op beweegt want x is dan de laatste (paar) honderd meter ofzo) :P

Kortom: Ik denk dat je even in het boekje van je auto moet kijken :+
ik heb maar 1 verbruiksteller...
boekje is een goeie, had ik zelf ook wel kunnen bedenken |:(

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Volgens mij wordt het gewoon berekend aan de hand van hoeveel brandstof er in de motor wordt gespoten, en dit wordt gemeten door onderdelen in de ECU.
Mijn auto verbruikt namelijk in de winter meer dan in de zomer, en dit laat hij ook zien in de weergave.

Verwijderd

P.O. Box schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:40:
[...]

ik heb maar 1 verbruiksteller...
boekje is een goeie, had ik zelf ook wel kunnen bedenken |:(
Bij mijn oudere Toyota word het gemiddelde verbruik iedere keer gereset als ik de motor uitzet. Bij mijn vorige jongere Skoda kon ik het gemiddelde verbruik gewoon zelf resetten als ik mij niet vergis.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Bij mij heeft de auto een functie voor "live verbruik" en voor "gemiddeld verbruik". Dit gemiddeld kan ik zelf resetten :)

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:00
Over het algemeen zou ik de cijfers van de auto zelf niet al te serieus nemen, meestal is het verbruik ietwat te optimistisch op de boordcomputer.
Beter om het te doen met het tanken: voltanken, tripteller resetten en bij de volgende tankbeurt de KMs door het aantal liters getankt delen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die van mij, een Hyundai 120 uit 2009, reset het gemiddelde na een tankbeurt. Er is dus geen gemiddelde vanaf 2009 bekend. Wel kan ik het gemiddelde van de huidige tankbeurt laten zien, het gemiddelde op dit moment en het gemiddelde van een ritje wanneer ik het gemiddelde van de tankbeurt reset.

• andyy
  • Laatst online: 09-11 21:27
In mijn Renault heb ik actueel verbruik en verbruik sinds laatste reset. Ik reset 'm altijd na het tanken en houd het ook bij met Spritmonitor, vaak geeft de auto een hoger verbruik aan dan Spritmonitor berekend. Ook het E5/E10/98 verbruik is hetzelfde volgens Spritmonitor

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

RTFM :P
Verschilt per auto. Mijn Volvo heeft actueel verbruik en gemiddeld verbruik die ik op elk moment zelf kan resetten. Mijn oude Toyota Avensis gaf het gemiddelde verbruik aan maar dat werd automatisch gereset maar iedere tankbeurt

Vaak bu'j te bang!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

kevlar01 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:00:
Volgens mij wordt het gewoon berekend aan de hand van hoeveel brandstof er in de motor wordt gespoten, en dit wordt gemeten door onderdelen in de ECU.
Mijn auto verbruikt namelijk in de winter meer dan in de zomer, en dit laat hij ook zien in de weergave.
Bij mij is het gebruik altijd hetzelfde al drie jaar. Bij een collega ook, een keer had hij een lekke band, toen was het verbruik wel hoger (dus het is ook geen statisch cijfer)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1