Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 21:08
Verleden week heb ik tweedehands een 17-40 F4L overgenomen, let wel toen ik aan kwam om de lens over te nemen werd verteld over het euvel.

Tijdens de aanschaf vertelde de meneer dat hij niet goed meer focuste (hij had hem moment daar voor pas getest, want hij lag al een tijd in de kast.) Daarom verzocht hij mijn Body ook even te testen, helaas was het probleem bij mij ook aanwezig. Na wat manual focussen wilde de lens opeens wel scherp stellen zonder moeite. Wanneer hij dit niet deed ging hij als een gek tekeer over de focus range (hunten). Daarom hadden we samen besloten dat ik de lens ging testen en als hij toch goed werkte na verloop van tijd ik het bedrag over zou maken.

Nu dat ik thuis was en nog wat uitprobeerde merkte ik dat wanneer de lens weer even met rust gelaten werd het euvel weer terug komt. de AF gaat als een gek op en neer en heel soms krijgt hij nog focus, de lens maakt dat redelijk wat herrie omdat hij zo erg aan het zoeken is. Na wat nadenken pakte ik de Isopropyl alcohol uit de kast en heb ik de pinnetjes even schoon gemaakt. Daarna heeft de lens het eigenlijk een paar dagen prima gedaan, waar het niet dat ik vandaag de lens los maakte omdat ik een andere lens wilde gebruiken en een paar uur later deze weer terug monteerde..... Probleem terug, na een aantal keer opnieuw te mounten was het probleem weer weg, echter na een aantal minuten had hij het issue weer.

Na deze lange inleiding mijn vraag: Kan het zijn dat de mount beschadigd (al zie ik niets geks) of iets degelijks is waardoor hij soms niet goed contact maakt, of zijn er andere dingen aan de hand. Ik kan de lens nog terug brengen echter zou ik hem graag willen hebben mits het herstelbaar is. (des gewenst kan ik een filmpje laten zien.)

Ik gebruik de lens op een 6D mark 2 en een 80D zonder converters (probleem komt bij allebei voor), met mijn andere lenzen heb ik dit probleem niet.

|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|