Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Giesen
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-12-2020
Sorry maar ik kom er niet uit.

Ik heb KPN thuis via een Experiabox V10 (100/100). De WiFi is ontzettend slecht. Op iedere kamer / verdieping zitten meerdere wall-outlets en die zitten in de meterkast allen op een Netgear switch aangesloten. Vanuit deze switch loopt uiteraard 1 utp kabel naar een LAN-poort van de Experiabox.
Nu dacht ik een ORBI RBK53 (en 23) een perfecte oplossing zou zijn.

Set uitgepakt en aangesloten. 1 UTP kabel vanaf LAN-poort Experiabox naar de WAN-poort van de ORBI router gebracht. Binnen no time werken de ORBI’s keurig samen en heb ik een sluitend netwerk met gemiddeld 135mbps. Nadeel; dit systeem maakt een eigen netwerk. Dus ik dacht, ik zet de ORBI op AP-mode. En hier kom ik er niet uit. Ik kan ook niets vinden hierover;

1. In AP-mode, blijft het ‘mesh’ idee dan gehandhaafd (dus niet continue switchen tussen draadloze netwerken). De (brakke) app van Netgear geeft de satellites in het rood aan, terwijl ze wel een ip-adres krijgen. Dus ik weet echt niet wat er gebeurd.
2. Staat me iets van bij, maar corrigeer me als ik het verkeerd heb; moet er in AP-mode een UTP kabel vanuit de LAN-zijde Experia naar LAN of WAN zijde van de ORBI?
3. Als ik de 2 andere satellieten bedraad wil aansluiten, kan ik deze dan gewoon via de wall-outlet inprikken (en dus uiteindelijk aangesloten op de Netgear switch), of moet ik de wall-outlet waarop de satellieten zijn aangesloten zitten in de meterkast aansluiten op de LAN-poort van de ORBI router.

Tenslotte; ik weet dat de Unifi goed word aangeschreven, maar plafond- of wandmontage vind ik niet zaligmakend. Als bovenstaand niet wat is, is de TP-link Deco 9 dan een betere optie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart Giesen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:48:
Sorry maar ik kom er niet uit.

Ik heb KPN thuis via een Experiabox V10 (100/100). De WiFi is ontzettend slecht. Op iedere kamer / verdieping zitten meerdere wall-outlets en die zitten in de meterkast allen op een Netgear switch aangesloten. Vanuit deze switch loopt uiteraard 1 utp kabel naar een LAN-poort van de Experiabox.
Nu dacht ik een ORBI RBK53 (en 23) een perfecte oplossing zou zijn.
Of iets een perfecte oplossing is hangt vooral van jezelf af. Persoonlijk had ik in jouw geval losse AP’s gekocht.
1. In AP-mode, blijft het ‘mesh’ idee dan gehandhaafd (dus niet continue switchen tussen draadloze netwerken).
Eerlijk gezegd gebruik ik de woordcombinatie “draadloos netwerk” ook regelmatig, maar het klopt eigenlijk niet. Een netwerk wordt gemaakt in een router. Een access point maakt dus geen draadloze netwerken, maar maakt netwerken draadloos.

Je lijkt een veronderstelling te hebben over “mesh”. Wat verwacht je daarvan?

Een draadloze client zoals smartphone, tablet of laptop kiest zelf welk AP gebruikt wordt. De APs kunnen door sommige technieken daar nog wat in sturen, maar de plaatsing en het zendvermogen van de APs zijn veel belangrijker.

Anno 2020 zou ik streven naar dekkend 5GHz WiFi in je hele woning/tuin met een RSSI beter dan -70 dBm.

Om de RSSI te meten kun je diverse apps gebruiken, waaronder de Airport app van Apple:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068
2. Staat me iets van bij, maar corrigeer me als ik het verkeerd heb; moet er in AP-mode een UTP kabel vanuit de LAN-zijde Experia naar LAN of WAN zijde van de ORBI?
Heb je de handleiding gelezen?

Ik heb geen Orbi maar het zal wel LAN zijn, WAN verwijst naar internet. Sommige van deze apparaten maken van een WAN een LAN als ze als AP zijn geconfigureerd.
3. Als ik de 2 andere satellieten bedraad wil aansluiten, kan ik deze dan gewoon via de wall-outlet inprikken (en dus uiteindelijk aangesloten op de Netgear switch), of moet ik de wall-outlet waarop de satellieten zijn aangesloten zitten in de meterkast aansluiten op de LAN-poort van de ORBI router.
Idem, wat zegt de handleiding? Een AP kan doorgaans op een router worden aangesloten, sommige APs hebben een extra switch poort om andere apparaten (waaronder dus ook een extra AP) aan te sluiten.
Tenslotte; ik weet dat de Unifi goed word aangeschreven, maar plafond- of wandmontage vind ik niet zaligmakend. Als bovenstaand niet wat is, is de TP-link Deco 9 dan een betere optie?
Beschrijf eerst eens wat je probleem is? “De WiFi is ontzettend slecht” wat bedoel je daarmee? Heb je de RSSI gemeten? Gebruik je 2.4 of 5 GHz? Waar staat de Experiabox? Over wat voor gebouw gaat dit?