Mijn werkgever heeft me aangemeld voor een competentie assessment bij een extern bedrijf. Naast de gebruikelijke online (zonder https
) multiple choice vragen (type: ik help graag mensen: ja / nee) kreeg ik ook een vragenlijst met open vragen over persoonlijke uitdagingen (Welke levensvragen houden u bezig?), ontwikkeldoelen en verdere persoonlijke gegevens. De lijst dien ik een paar dagen voor aanvang van de assessment per email terug te sturen.
Opvallen genoeg is de Word file voorzien van een zéér uitgebreide AVG disclaimer waarin mij wordt gevraagd om toestemming voor de verwerking van mijn persoonlijke gegevens. Ik kan twee vinkjes zetten: ✔ toestaan en ✔ weigeren. Het stuk eindigt echter met het volgende:
Nu sta ik positief tegenover persoonlijke ontwikkeling en ik werk graag mee aan dergelijke coaching, maar ik doe dit assessment vooral omdat mijn werkgever dat vraagt. Ik heb geen keuze in het bedrijf dat het assessment afneemt en weigeren het assessment te maken zal zeker consequenties hebben.
Ik begrijp dat het verwerken van de testresultaten belangrijk is maar ik voel me niet prettig bij de zeer uitgebreide persoonsgegevens die me worden gevraagd per email te versturen. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Opvallen genoeg is de Word file voorzien van een zéér uitgebreide AVG disclaimer waarin mij wordt gevraagd om toestemming voor de verwerking van mijn persoonlijke gegevens. Ik kan twee vinkjes zetten: ✔ toestaan en ✔ weigeren. Het stuk eindigt echter met het volgende:
Het adviesbureau vraag me dus om zeer uitgebreide persoonlijke gegevens waaronder mijn geboortedatum en -plaats, een foto en privé adres en telefoonnummer, en stelt zonder deze informatie het assessment niet te willen doen.Mocht u kiezen voor het weigeren van het verzamelen en gebruiken van persoonlijke gegevens, dan betekent dit helaas dat wij het assessment niet uit kunnen voeren.
Nu sta ik positief tegenover persoonlijke ontwikkeling en ik werk graag mee aan dergelijke coaching, maar ik doe dit assessment vooral omdat mijn werkgever dat vraagt. Ik heb geen keuze in het bedrijf dat het assessment afneemt en weigeren het assessment te maken zal zeker consequenties hebben.
Ik begrijp dat het verwerken van de testresultaten belangrijk is maar ik voel me niet prettig bij de zeer uitgebreide persoonsgegevens die me worden gevraagd per email te versturen. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?