Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcbaltus
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-04 21:28
Hallo,

Ik heb niet zoveel verstand van linux.

Ik wil via de taakplanner elke dag een script laten lopen op mijn Synology NAS, waarbij alle files uit
/volume1/photo/Foto 2020/
naar
/volume1/MultiMedia/Mijn afbeeldingen/Divers/Werk/2020" laten kopieren, alleen de nieuwe bestanden.
Daarbij zou het mooi zijn als 2020 (het jaar) elk jaar vanzelf meeloopt en er in divers werk ook een nieuwe dir 2021 wordt aangemaakt.

Kan iemand mij helpen?

Ik zou dat fijn vinden!

Bob

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

We zitten niet bij lieve mona .. dus .. brieven schrijven hoeft niet .

Je kan best vragen maar zoek eens op scheduled task(s) .. oftewel CRON deamon .. + "howto" dat helpt je een end op weg

als je niet iets snapt, of vastloopt zet de link in dit topic en je uitdaging ..

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 27-01-2020 11:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ook niet gewijzigde bestanden ?

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 27-01-2020 11:17 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:42
ik denk dat het met crontab en rsync moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-09 19:34
Zoals mennoo ook al aanhaald kan dit met crontab. Jij wilt het doen via taakplanner wat eigenlijk hetzelfde doet. Wat is nu concreet je vraag want het kopiëren van een map lijkt me niet erg moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:56
Dit zou het script kunnen zijn:

code:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh

year=`date +%Y`
[ ! -d "/volume1/MultiMedia/Mijn afbeeldingen/Divers/Werk/$year" ] && mkdir -p "/volume1/MultiMedia/Mijn afbeeldingen/Divers/Werk/$year"
rsync -a "/volume1/photo/Foto $year/" "/volume1/MultiMedia/Mijn afbeeldingen/Divers/Werk/$year/"

Plaats dit script in /etc/cron.daily en vergeet niet het script executable te maken (chmod +x).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

leer jezelf aan om geen spaties of speciale tekens in folder of bestandsnamen te gebruiken. "foto 2020" niet doen, gebruik dan "foto_2020"

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
Klein detail nog. Op 1 januari van het nieuwe jaar mis je de laatste foto's van 31 december van het voorgaande jaar.

Verbeterde versie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#!/bin/sh

now=`date +%s`
yesterday=`expr $now - 86400`

year=`date +%Y`
yyear=`date --date="@$yesterday" +%Y`

photocopy() {
        yr=$1
        [ ! -d "/volume1/MultiMedia/Mijn afbeeldingen/Divers/Werk/$yr" ] && mkdir -p "/volume1/MultiMedia/Mijn afbeeldingen/Divers/Werk/$yr"
        rsync -a "/volume1/photo/Foto $yr/" "/volume1/MultiMedia/Mijn afbeeldingen/Divers/Werk/$yr/"
}

[ $year != $yyear ] && photocopy $yyear
photocopy $year

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

gambieter schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:29:
leer jezelf aan om geen spaties of speciale tekens in folder of bestandsnamen te gebruiken. "foto 1990" niet doen, gebruik dan "foto_1990"
Kom op, zeg

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:53
Op een Synology NAS zitten toch programma's die dat doen, zonder een script te hoeven gebruiken?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:11
Rsync

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:38
Ja, toch echt wel. Dat het vaak niet nodig is - klopt. Dat er voor praktisch elke situatie wel een oplossing is te vinden voor spaties in bestandsnamen - klopt. Maar soms kan je er wel heel veel tijd aan kwijt zijn om die oplossing te vinden.

Ik heb een database opgeslagen in een zelf-gehoste Nextcloud installatie en wil die on-demand als file gemount hebben in "$HOME/My Documents/foldernaam". En dat mounten wilde ik via een systemd script in /etc/systemd/system/<script>.automount.

...ja, dat kan. Maar voor je er achter bent hoe je de bestanden moet noemen en hoe je met die ^&$%-spatie om moet gaan ben je een paar uur verder en ben je het 100% eens met @gambieter.

voor het geval iemand het nodig heeft: /etc/systemd/system/home-user-My\x20Documents-foldernaam.mount - inclusief de backslash in de filename. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
JukeboxBill schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:32:
Op een Synology NAS zitten toch programma's die dat doen, zonder een script te hoeven gebruiken?
TS wil iets doen met het jaartal in de directory-naam.
Het lijkt mij sterk dat Synology hier een magische oplossing voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcbaltus
Hallo allemaal en in het bijzonder Schnupperpuppe, dank voor het script, maar ik krijg deze foutcode.
Nog een suggestie?

/volume1/Share/ConfBackup/copypix2div.sh: line 2: $'\r': command not found
expr: non-integer argument
/volume1/Share/ConfBackup/copypix2div.sh: line 5: $'\r': command not found
date: invalid date â@\râ
/volume1/Share/ConfBackup/copypix2div.sh: line 8: $'\r': command not found
/volume1/Share/ConfBackup/copypix2div.sh: line 9: syntax error near unexpected token `$'{\r''
'volume1/Share/ConfBackup/copypix2div.sh: line 9: `photocopy() {

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:08

DataGhost

iPL dev

gambieter schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:29:
leer jezelf aan om geen spaties of speciale tekens in folder of bestandsnamen te gebruiken. "foto 2020" niet doen, gebruik dan "foto_2020"
Symptoombestrijding :/
Leer jezelf aan om altijd quotes te gebruiken rond paden, en je spatie- en unicode-problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het systemd-voorbeeld van @vanaalten heb ik zelf niet getest maar dat ziet eruit als het gevolg van een van de vele slechte ontwerpbeslissingen die bij systemd gemaakt zijn.
rcbaltus schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:57:
Hallo allemaal en in het bijzonder Schnupperpuppe, dank voor het script, maar ik krijg deze foutcode.
Nog een suggestie?

...
'\r': command not found
...
Je hebt het script volgens mij met een Windows-editor gemaakt. Kijk of je daarin de line-endings op Unix/Linux-style (\n or LF) kan zetten in plaats van Windows-style (\r\n of CRLF), of gebruik een editor die dat kan, zoals Notepad++.

[ Voor 30% gewijzigd door DataGhost op 27-01-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DataGhost schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:18:
Symptoombestrijding :/
Leer jezelf aan om altijd quotes te gebruiken rond paden, en je spatie- en unicode-problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Preventie vs kuur :)

Ik werk met veel mensen met minder computerkennis, en dit soort dingen stamp ik er eerst in. Beetje discipline.

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 27-01-2020 13:29 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcbaltus
Hhm, gewoon met met kladblok idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:08

DataGhost

iPL dev

gambieter schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:26:
[...]

Preventie vs kuur :)

Ik werk met veel mensen met minder computerkennis, en dit soort dingen stamp ik er eerst in. Beetje discipline.
Stamp er dan in dat gebruik van quotes in padnamen altijd moet gebeuren, en dat je niet zomaar slecht geschreven scriptjes van een random internetpagina moet uitvoeren, in plaats van juist dat laatste enablen. Het is bijna zoiets als zeggen van "jij kan niet zo goed rijden, koop dan een auto zonder ABS zodat je niet schrikt van het trillen van de rem als je een keer hard moet remmen", of "koop een auto zonder airbags als je passagier graag z'n voeten bovenop het dashboard legt".

Welke software ben je concreet de afgelopen jaren tegengekomen die niet met spaties in bestandsnamen om kan gaan? De enige context waarin ik me dat voor kan stellen zijn scriptjes en daar horen mensen met weinig computerkennis weg van te blijven, als ze daar uberhaupt al mee uit de voeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:47
DataGhost schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:39:
[...]

Stamp er dan in dat gebruik van quotes in padnamen altijd moet gebeuren, en dat je niet zomaar slecht geschreven scriptjes van een random internetpagina moet uitvoeren, in plaats van juist dat laatste enablen. Het is bijna zoiets als zeggen van "jij kan niet zo goed rijden, koop dan een auto zonder ABS zodat je niet schrikt van het trillen van de rem als je een keer hard moet remmen", of "koop een auto zonder airbags als je passagier graag z'n voeten bovenop het dashboard legt".

Welke software ben je concreet de afgelopen jaren tegengekomen die niet met spaties in bestandsnamen om kan gaan? De enige context waarin ik me dat voor kan stellen zijn scriptjes en daar horen mensen met weinig computerkennis weg van te blijven, als ze daar uberhaupt al mee uit de voeten kunnen.
scriptjes ja. >:)
Maar foldernamen met spaties is echt iets uit de Windhoos hoek. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

8)7 Typisch T.net. Laat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
Schnupperpuppe schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:29:
Plaats dit script in /etc/cron.daily en vergeet niet het script executable te maken (chmod +x).
Dit laatste gaat waarschijnlijk niet werken op een Synology NAS.
Plaats het script op een andere plek en volg de instructies m.b.t. de Task Scheduler van je Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:47
Ja crontab werkt niet op Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 08:04

EMP

Krulloos!

Rsync is al vaak genoemd, hier een pagina die het je stap voor stap uitlegt.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcbaltus
Het is gelukt, was idd aangepast in windows, een andere editor did the trick!
Pagina: 1