[MBA 2012] Start niet meer op -> map met vraagteken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
Mijn vraag

Een MacBook Air uit 2012 kan momenteel niet meer worden opgestart. Nadat deze wordt aangezet blijft het scherm een tijd wit en komt er uiteindelijk een knipperend icoon van een map met een vraagteken erin.
Helaas krijg ik met geen mogelijkheid het systeem opgestart en werken de andere dingen ook niet die ik al heb geprobeerd.
Het doel is om de data die op de SSD staan te benaderen zodat ik een data recovery kan uitvoeren (er is helaas geen back-up aanwezig).

Relevante software en hardware die ik gebruik
-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- SMC reset uitgevoerd
- NVRam reset uitgevoerd
- Geboot in Internet Recovery -> Disk Utility -> en dan gekeken bij de schijven. Hier staat de schijf (normaliter "Macintosh HD" er niet bij)
- SSD uit de MBA gehaald en geplaatst in een USB enclosure (OWC Envoy) en aangesloten mijn Windows laptop (Dell XPS 9560).

Als ik de enclosure aansluit hoor ik het bekende geluid als je een USB-apparaat aansluit en even later (~30 seconden) hoor je het geluid alsof je een USB-apparaat ontkoppeld met de melding "Het USB-apparaat wordt niet herkend".

Ik heb de enclosure ook aangesloten op een nieuwe MBP 2019. Ook daar wordt het apparaat niet 'gezien'.
Daarvan had ik nog gevonden dat het te maken zou kunnen hebben met het feit dat op de MBA (dus op de SSD) een oudere MacOs versie (El Capitan) staat dan op de MBP (Catalina). Het verschil in bestandssysteem zou de oorzaak zijn dat de schijf niet wordt 'gezien' door de MBP. Of dit daadwerkelijk ook zo is kan ik helaas niet bevestigen.

UPDATE (27/1):
---------------------
Ter aanvulling op bovenstaand verhaal:

- SMC nog eens uitgevoerd door de accu volledig te verwijderen en opnieuw aan te sluiten
- Ubuntu bootable USB stick gemaakt en geboot vanaf de MBA -> OWC Envoy niet door Ubuntu gezien
- Zelfde scenario alleen nu de SSD weer in de MBA gemonteerd -> SSD niet door Ubuntu gezien
- Andere (werkende) USB kabel (van WD externe HD) getest op de OWC Envoy -> SSD niet herkend
- Meegeleverde USB kabel bij de OWC Envoy getest met WD externe HD schijf - OK (conclusie: meegeleverde kabel werkt). Deze test heb ik gedaan na mijn contact met tech-support bij OWC

De optie die nog moet proberen is om de enclosure te testen op een MacBook met een oudere MacOs versie (bijvoorbeeld El Capitan).

[ Voor 19% gewijzigd door LeMerchant op 27-01-2020 21:34 . Reden: Nieuwe stappen uitgevoerd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan een Mac schijf niet aan een Windows PC hangen, Windows kan die schijf niet lezen. Ook met HFS Explorer niet als er een APFS file system op staat, ook met een oudere macOS dan High Sierra gaat dat niet goed.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:46
1. Het is een 2012 model correct
2. Is het een 128GB ssd? If Yes dan deze

Er is een firmware probleem geweest destijds waarvoor er een repair programs tot 3 jaar na aanschaf was.

https://www.google.nl/amp...cbook-air-ssd-replacement

Zie artikel hierboven: indien je daar dus geen gebruik van hebt gemaakt wat door 2 redenen kan zijn geweest

1. De mijne doet het en ik kan hem niet missen dus het komt wel
2. Je was niet op de hoogte hiervan

Dan moet ik je helaas melden dat je pech hebt nu, de disk is stuk en kan niet gemaakt worden.

Je kan kijken of je via V&A of marktplaats een andere MBA 2012 SSD kan krijgen en die inbouwen dat heb ik afgelopen jaar ook gedaan bij eentje

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.