Meerdere RPI's en afstandsbedieningen in dezelfde ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11 11:51
Hallo,

Een kennis van mij heeft een biljart zaal. Hij wil dit jaar alle oude biljart scoreborden (totaal 6) vervangen met televisieschermen, waarop hij de huidige scores wil tonen. Hij heeft mij gevraagd of ik de hard en software wil leveren.

Mijn idee was om elke tv te voorzien van een Raspberry Pi. Deze zullen dan een lokale webpagina openen die de scores toont. Ik ben zelf webdeveloper, dus dit is geen probleem.

Mijn twijfels zitten in de bediening van de schermen. Het is de bedoeling dat gasten zelf hun naam kunnen intypen en elke beurt zelf de scores door kunnen geven aan het scherm.

Op internet kwam ik de Rii i8 tegen. Deze is perfect om namen te typen en de scores bij te houden met de pijltjes toetsen. Er zijn 2 versies: Bluetooth en 2.4ghz.

Mijn voorkeur gaat naar 2.4Ghz omdat mij dit energiezuiniger lijkt. Ook denk ik dat het bereik groter is en minder storingsgevoelig is. Maar wat gebeurd er als er 6 dezelfde toetsenbordjes (en dongles) in dezelfde ruimte zitten? Is het dan wel mogelijk om met 1 toetsenbord 1 specifieke raspberry aan te sturen? Of zullen alle 6 de dongles het signaal oppakken? In dat geval is bluetooth misschien beter omdat je die met elkaar "paired".

Heeft iemand ervaring met dit specifieke scenario?

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet niet met hoeveel verschillende kanalen die toetsenborden geleverd worden. Als het er zes zijn en jij hebt per toeval ook zes verschillende versies, zal het werken. Wat dat betreft lijkt me bluetooth beter te scheiden hoewel het dan voor gasten wel weer makkelijker te verstoren is (door zelf te pairen met het toetsenbord).

Mijn lijken die kleine toetsenborden alles behalve gastvriendelijk. Veel te veel knoppen die ze niet gebruiken en hoe komen ze bij de volgende naam? En wat als er bier overheen gaat?

Ik zou watervaste toetsenborden regelen met normale knoppen en slechts enkele extra knoppen voor het selecteren van de naam etc., bijvoorbeeld F1 t/m Fx (hoeveel mensen kunnen er eigenlijk tegelijk spelen? :$). Als het er trouwens maar 2 zijn, is een enter en escape misschien genoeg (enter = bevestigen, escape = cancel).

Anyway, wat had je daar zelf in gedachten?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:03

The Zep Man

🏴‍☠️

Maar wat gebeurd er als er 6 dezelfde toetsenbordjes (en dongles) in dezelfde ruimte zitten? Is het dan wel mogelijk om met 1 toetsenbord 1 specifieke raspberry aan te sturen? Of zullen alle 6 de dongles het signaal oppakken? In dat geval is bluetooth misschien beter omdat je die met elkaar "paired".
Het is een beetje obscuur toetsenbord. Van wat ik hier lees is het mogelijk om het toetsenbord handmatig (opnieuw) te pairen met een dongle. De implicatie is dus dat elk toetsenbord met zijn eigen dongle communiceert. Ze zitten mogelijk op dezelfde frequentie, maar ik verwacht dat de gebruikte bandbreedte zo laag is dat storingen zijn uitgesloten. Vergelijk meerdere gewone draadloze toetsenborden in een kamer.

Zelf zou ik voor deze situatie voor de 2,4 GHz variant gaan. Het is minder complex dan Bluetooth, en daardoor minder foutgevoelig. Meestal gaat dit wel goed en worden er veel apparaten (meer dan zes) ondersteund. Hou wel rekening met dat de beveiliging mogelijk beperkt is.

Heb je overwogen om als alternatief goedkope tablets te gebruiken (eventueel door ze ergens in te bouwen waar ze wel bruikbaar zijn maar niet in de weg zitten)? Iedereen weet hoe die dingen te bedienen zijn. Een simpele web interface, een applicatie front-end die elke andere vorm van input blokkeert, en je hebt misschien iets dat een stuk duidelijker is.

[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 26-01-2020 21:11 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is het, zeker als jij webdeveloper bent, niet makkelijker om mensen met hun smartphone de informatie en scores te laten doorgeven aan een webpagina?

Op het moment dat je een tafel opent toon je de spelers een QR code, daarmee gaan ze naar hun persoonlijke pagina om naam in te vullen en scores bij te houden.

Kan je er meteen ook nog wat leuke social media features in knutselen zodat men hun scores kan delen en zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Op het moment dat je een tafel opent toon je de spelers een QR code, daarmee gaan ze naar hun persoonlijke pagina om naam in te vullen en scores bij te houden.
QR code is te complex. Niet iedereen zal een barcode applicatie hebben of weten te gebruiken.

Zie het model dat Jackbox Games gebruikt:
1. Bezoek website (simpele naam).
2. Voer de code in getoond op het scherm. Dit hoeft maar een paar karakters te zijn. Zie z-base-32 voor inspiratie over welke karakters je zou willen gebruiken.

Een voordeel is dat je de sitenaam en de code in een hoekje van het TV scherm kan blijven tonen voor als iemand zijn browsersessie verliest om wat voor reden dan ook. In dat geval is het gewoon de site opnieuw bezoeken en de code opnieuw invullen, en men is weer terug in de sessie. Met een QR code gaat dit een stuk lastiger.

[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 26-01-2020 21:23 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ook best, het was maar een idee :)

En ik ben nu eenmaal verstokt iPhone gebruiker waar dat al weer een poosje ingebouwd zit in de standaard camera app.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:40
@The Zep Man Ga naar "blobblub-biljart.nl/[simpeltoken]" of scan deze QR code.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

jeroen3 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:26:
@The Zep Man Ga naar "blobblub-biljart.nl/[simpeltoken]" of scan deze QR code.
Dan moeten ze een slash intikken. Te moeilijk.

1. Ga naar bloblub.nl (simpele naam!)
2. Tik in de code: 123abc

Een QR code is ook lastiger om een sessie mee te hervatten. Kan mogelijk wel als de TV groot genoeg is en een QR code permanent in een hoek getoond kan worden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is een biljartclub. Dan zitten er een of meer te wachten terwijl er eentje speelt. Zet een sidetable onder de TV, toetsenbord gewoon bekabeld naar boven en klaar ben je. Desnoods USB verlangkabeltje gebruiken. Twee stoelen er naast voor de wachtenden en klaar. En als je ze slim tussen twee tafels positioneert kun je met splitscreen en de helft vn de TV's toe.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11 11:51
Bedankt voor alle suggesties.

Helaas zijn afstandsbedieningen de enige optie die ik heb. Het wordt gebruikt door een relatief oude doelgroep. Sommigen zullen zelfs geen smartphone hebben. En de optie om extra tablets te gebruiken valt waarschijnlijk buiten het budget. Ook is het gebruikelijk dat het scorebord bedient wordt met een paar knoppen, dat zijn de gebruikers ook gewend.

Een vast bedraad normaal toetsenbord is ook een optie. Echter zitten de bezoekers niet direct onder het scherm, maar er een meter of 2 voor aan een aparte tafel.

Ik bedenk me net dat de meeste Logitech apparaten ook naar hun eigen gekoppelde universele 2.4Ghz dongle praten. Misschien niet dezelfde prijsklasse, maar het geeft wel iets hoop. Ik ga verder onderzoek doen naar de dongles.

[ Voor 20% gewijzigd door bloblub op 27-01-2020 08:36 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 16:57
Is je eigen hardware bouwen geen optie? Een arduino Micro, handje vol met buttons en een doosje er omheen vouwen en je hebt een knoppendoos die je de inputs laat geven die je wil. Kan je kiezen of je m via bluetooth wil koppelen, maar je zou ook voor wifi of usb kunnen kiezen. Geeft je alle vrijheid die je zoekt, maar een beetje handigheid met arduino en de soldeerbout is natuurlijk wel een voorwaarde daarin.

iRacing Profiel

Pagina: 1