Na enige tijd in dit subforum rondgehangen te hebben kom ik nu met mijn wensenlijstje...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na 4 jaar mag mijn i5-6500 met pensioen. Het is echt niet meer vlot genoeg voor het virtualiseren van (infra-) labs wat ik er voornamelijk mee doe. Naast vms is het ook mijn mail/office/etc-verzamelpc. Mijn dagelijkse werkplek is mijn (zakelijke) laptop. Ik draai een Linux variant; gamen doe ik niet/nauwelijks.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Cores en memory. Ik verwacht met de 8 cores van de Ryzen 7 uit te kunnen, HT zal ook wel helpen. Memory hou ik nu op 32GB; later wordt dat dan nog wel meer maar 32G modules zijn me nog te duur.
De max van dit moederbord is trouwens 64GB; een x570 bord is echter gelijk 2x de prijs, is dat de moeite waard voor alleen dit? (Ik verwacht niet binnen een jaar naar over de 64 te gaan...)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop voor <1000 klaar te zijn; en dat is al best wat omhoog gegaan sinds ik dit subforum ben gaan lezen
Voeding en behuizing neem ik nu ook mee, bovendien bedacht ik dat de 3700x een betere investering is dan de 2700 (sneller, max geheugen, nieuwer, hoger nummer)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is nu niet toe aan vervanging.
Ik denk dat ik de spindles meeneem voor bulkstorage, maar niet als backend voor de vms. De 1TB ssd is bedoeld als OS disk, dit mainboard kan 2 nvmes aan, dus misschien dat het er 2 worden als ik me over de ~120 extra kan zetten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wilde een Ryzen systeem bouwen, verder heb ik geen voorkeuren behalve dat een behuizing geen ramen of disco nodig heeft.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop met deze lijst een (redelijk) stil systeem geklikt te hebben.
Ga je overklokken?
Nee, maar memory en cpu passen hopelijk wel bij elkaar en kunnen dan optimaal presteren, eventueel door wat extra (uefi=)biossettings tweaken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb dit samengesteld op basis van topics, de BBG van januari en voorkeuren voor een kastje.
Zoals geschreven:
- Toch x570? Welke dan?
- Gaat deze videokaart mijn 2560x1440 aankunnen? De IGP van de i5 kan dit iig wel..
- Is de meegeleverde cooler afdoende, of kan ik beter meteen langs het koelerschap?
- Is de meerprijs van de 3700x ten opzichte van de 2700 het waard?
- Is dit een goede combo?
Mijn lijstje..
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na 4 jaar mag mijn i5-6500 met pensioen. Het is echt niet meer vlot genoeg voor het virtualiseren van (infra-) labs wat ik er voornamelijk mee doe. Naast vms is het ook mijn mail/office/etc-verzamelpc. Mijn dagelijkse werkplek is mijn (zakelijke) laptop. Ik draai een Linux variant; gamen doe ik niet/nauwelijks.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Cores en memory. Ik verwacht met de 8 cores van de Ryzen 7 uit te kunnen, HT zal ook wel helpen. Memory hou ik nu op 32GB; later wordt dat dan nog wel meer maar 32G modules zijn me nog te duur.
De max van dit moederbord is trouwens 64GB; een x570 bord is echter gelijk 2x de prijs, is dat de moeite waard voor alleen dit? (Ik verwacht niet binnen een jaar naar over de 64 te gaan...)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop voor <1000 klaar te zijn; en dat is al best wat omhoog gegaan sinds ik dit subforum ben gaan lezen
Voeding en behuizing neem ik nu ook mee, bovendien bedacht ik dat de 3700x een betere investering is dan de 2700 (sneller, max geheugen, nieuwer, hoger nummer)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is nu niet toe aan vervanging.
Ik denk dat ik de spindles meeneem voor bulkstorage, maar niet als backend voor de vms. De 1TB ssd is bedoeld als OS disk, dit mainboard kan 2 nvmes aan, dus misschien dat het er 2 worden als ik me over de ~120 extra kan zetten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wilde een Ryzen systeem bouwen, verder heb ik geen voorkeuren behalve dat een behuizing geen ramen of disco nodig heeft.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop met deze lijst een (redelijk) stil systeem geklikt te hebben.
Ga je overklokken?
Nee, maar memory en cpu passen hopelijk wel bij elkaar en kunnen dan optimaal presteren, eventueel door wat extra (uefi=)biossettings tweaken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb dit samengesteld op basis van topics, de BBG van januari en voorkeuren voor een kastje.
Zoals geschreven:
- Toch x570? Welke dan?
- Gaat deze videokaart mijn 2560x1440 aankunnen? De IGP van de i5 kan dit iig wel..
- Is de meegeleverde cooler afdoende, of kan ik beter meteen langs het koelerschap?
- Is de meerprijs van de 3700x ten opzichte van de 2700 het waard?
- Is dit een goede combo?
Mijn lijstje..
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 325,05 | € 325,05 |
| 1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4 | € 74,99 | € 74,99 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G | € 77,90 | € 77,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 | € 148,05 | € 148,05 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 90,58 | € 90,58 |
| 1 | Solid state drives | Gigabyte NVMe SSD 1TB | € 120,50 | € 120,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 911,97 | ||
[ Voor 2% gewijzigd door pjottum op 26-01-2020 20:25 . Reden: verduidelijken ]
ping 127.212.23.124