Ik ben op zoek naar wat advies! 
Huidige camera
Ik ben nu in het bezit van de volgende camera en lenzen.
Gebruik
- Vakanties
- Natuur
- Vogels en ander wild
- Alledaagse foto's
De meest gebruikte lens is door deze variatie dan ook de 18-200mm, omdat deze goede allround mogelijkheden geeft wanneer je op pad bent. Deze gaat ook als enige mee op vakantie. Helaas is deze niet erg scherp en maakt het gehele systeem vrij zwaar. Verder ga ik soms op pad met de 55-250mm op zoek naar wilde dieren. De 18-55mm wordt eigenlijk nauwelijks gebruikt (met name vanwege de overlap van de 18-200mm).
Beperkingen
Nu loop ik eigenlijk tegen de volgende beperkingen aan:
- Scherpte
- Gewicht
- Lichtsterkte
- Resolutie
- Traag scherpstellen
Deze beperkingen zijn uiteraard een combinatie van body én lens.
De opties
Het budget is natuurlijk afhankelijk van welke optie er gekozen wordt. Max 500-700 euro bij aankoop nieuw systeem.
Wil je foto's maken of filmen?
Fotografie is het belangrijkste. Misschien dat ik meer zal filmen met een camera die meer mogelijkheden heeft. Met de huidige 500D ziet het er namelijk niet uit
Wat heb je allemaal bekeken?
- Canon M50: Houdt prima vast, bekende Canon interface. Maar heeft logischerwijs wel wat minder 'body' dan de 500D.
- Sony A6x00: houdt niet lekker vast.
- Sony RX100: Leuk ding maar is te klein en priegelig.
- Fujifilm X-T100: Mist een grip. De X-Tx0 heeft dat wel, maar die heb ik niet kunnen proberen. Ik ben wél gecharmeerd van de knoppen van de Fuji's.
Heb je verder nog specifieke eisen?
- Een zoeker.
- Verwisselbare lenzen, vanwege de mogelijkheden.
- APS-C sensor.
- Ik wil sowieso gaan experimenteren met een prime lens, vanwege de scherpte en lichtsterkte.
- Een klapscherm is niet noodzakelijk, maar wel prettig.
Overige opmerkingen
Er is geen echte haast bij een aankoop. Daarom ook de vraag of er nog wat nieuwe modellen aan zitten te komen. De Canon M50 is bijvoorbeeld ook al 2 jaar uit. Die zou binnenkort wel geüpdatet kunnen worden.
Huidige camera
Ik ben nu in het bezit van de volgende camera en lenzen.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Spiegelreflexcamera's | Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Cameralenzen | Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | € 399,- | € 399,- |
1 | Cameralenzen | Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM | € 199,- | € 199,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 598,- |
Gebruik
- Vakanties
- Natuur
- Vogels en ander wild
- Alledaagse foto's
De meest gebruikte lens is door deze variatie dan ook de 18-200mm, omdat deze goede allround mogelijkheden geeft wanneer je op pad bent. Deze gaat ook als enige mee op vakantie. Helaas is deze niet erg scherp en maakt het gehele systeem vrij zwaar. Verder ga ik soms op pad met de 55-250mm op zoek naar wilde dieren. De 18-55mm wordt eigenlijk nauwelijks gebruikt (met name vanwege de overlap van de 18-200mm).
Beperkingen
Nu loop ik eigenlijk tegen de volgende beperkingen aan:
- Scherpte
- Gewicht
- Lichtsterkte
- Resolutie
- Traag scherpstellen
Deze beperkingen zijn uiteraard een combinatie van body én lens.
De opties
- Een nieuwe body, met behoud van de EF-S mount?
Bijvoorbeeld een Canon 250D.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Spiegelreflexcamera's Canon EOS 250D Body Zwart € 458,29 € 458,29 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 458,29 - Een tweedehands Canon xx0D body met EF-S mount?
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer dankzij het veelvoud aan typenummers. - Vervanging van het glas?
De 18-55mm en 18-200mm verkopen en vervangen door bijvoorbeeld een lichtsterke prime? Dan blijft er een licht systeem over en kan de 55-250mm altijd nog mee wanneer nodig. Eventueel toevoeging van een lichtere travelzoom. Goedkoopste optie.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Cameralenzen Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM € 339,- € 339,- 1 Cameralenzen Canon EF-S 24mm f/2.8 STM € 147,- € 147,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 486,- - Een upgrade van body én lenzen?
Bijvoorbeeld een upgrade naar een Canon M50? Eventueel een EF-M <> EF adapter zodat ik de 55-250mm kan blijven gebruiken. Een lichter én moderner systeem. Grootste nadeel is de gebrekkige 4K en de korte batterijduur. Hier ter vergelijking ook een travelzoom toegevoegd. Ik vraag me wel af of de EF-M mount toekomst heeft.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Cameralenzen Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM (Graffiet) € 399,- € 399,- 1 Cameralenzen Canon EF-M 22mm f/2.0 STM € 219,- € 219,- 1 Systeemcamera's Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart € 569,- € 569,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.187,-
Het budget is natuurlijk afhankelijk van welke optie er gekozen wordt. Max 500-700 euro bij aankoop nieuw systeem.
Wil je foto's maken of filmen?
Fotografie is het belangrijkste. Misschien dat ik meer zal filmen met een camera die meer mogelijkheden heeft. Met de huidige 500D ziet het er namelijk niet uit
Wat heb je allemaal bekeken?
- Canon M50: Houdt prima vast, bekende Canon interface. Maar heeft logischerwijs wel wat minder 'body' dan de 500D.
- Sony A6x00: houdt niet lekker vast.
- Sony RX100: Leuk ding maar is te klein en priegelig.
- Fujifilm X-T100: Mist een grip. De X-Tx0 heeft dat wel, maar die heb ik niet kunnen proberen. Ik ben wél gecharmeerd van de knoppen van de Fuji's.
Heb je verder nog specifieke eisen?
- Een zoeker.
- Verwisselbare lenzen, vanwege de mogelijkheden.
- APS-C sensor.
- Ik wil sowieso gaan experimenteren met een prime lens, vanwege de scherpte en lichtsterkte.
- Een klapscherm is niet noodzakelijk, maar wel prettig.
Overige opmerkingen
Er is geen echte haast bij een aankoop. Daarom ook de vraag of er nog wat nieuwe modellen aan zitten te komen. De Canon M50 is bijvoorbeeld ook al 2 jaar uit. Die zou binnenkort wel geüpdatet kunnen worden.