Beste TV voor het afspelen van MKV-bestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 6.457 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02 18:00
Goedendag,

Graag wil ik een nieuwe televisie aanschaffen. Ik kijk graag anime, ook oude, die ik ooit op .MKV heb aangeschaft. Dit zou ik graag vanaf een mobiele schijf kijken.

Wat ik al geprobeerd / uitgezocht heb
Nu heb ik op google en online op dit forum gezocht. Aan de ene kant wordt het volgende gezegd: .mkv is een container bestand, het hangt van de codec af. Aan de andere kant zie ik dat sommige televisies / merken het beter doen op de .mkv dan anderen. Op google / dit forum lijken er bijvoorbeeld veel vragen over de combinatie Samsung + .mkv te zijn. (Maarja: is dat nou is omdat Samsung zo'n grote marktleider is, of omdat ze zo crappy met .mkv zijn, of juist omdat ze het beste zijn met .mkv en iedereen daarom werkt en dus vraagt over de combo .mkv + Samsung).

Het is dus lastig om hier overzicht op te krijgen. Vandaar dat ik dacht: ok, nu moet ik het aan de experts vragen :).

Mijn vragen zijn als volgt:

1) Welke televisie / welk merk, is (over het algemeen) het beste geschikt om .mkv bestanden af te spelen?
2) Zijn er mensen die ervaringen hebben met het omzetten van .mkv naar .mp4? Werkt dat, of gaat een hoop kwaliteit verloren?
3) Is er (wellicht) een andere work-around? Ik wil het wel graag vanaf een mobiele schijf spelen, niet vanaf een laptop streamen. Dit ten eerste omdat mijn laptop traag is, ten tweede omdat ik met een laptop in huis kan vervallen in tot veels te laat online gamen :| ;w .

Ik hoor het graag! Mocht het nodig zijn mijn vraag beter te structuren / anders te stellen, dan zal ik het aanpassen. Hartelijk dank alvast voor tot hier lezen (y)

Alle reacties

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:25
jandehoop schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:30:
die ik ooit op .MKV heb aangeschaft.
😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• II This Game II
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-04 09:01
Android tv en dan kodi erop. LG webos kan naar verluid geen .srt bestanden aan als de subs niet in de mkv zitten. Maar waarom niet gewoon een losse player? Odriod C2/N2, Pi4 of chinese s905x doosje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
II This Game II schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:36:
Android tv en dan kodi erop. LG webos kan naar verluid geen .srt bestanden aan als de subs niet in de mkv zitten. Maar waarom niet gewoon een losse player? Odriod C2/N2, Pi4 of chinese s905x doosje
Ik weet niet. Ik ben best een n00b op het gebied van (Smart) TV's. Ik heb altijd een PC gehad en dat was prima. Kan je een player installeren op een Smart TV?

En Android TV, dat zou dus inderdaad Samsung kunnen zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• II This Game II
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-04 09:01
Philips, Sony en TCL zijn de bekendste met Android en daar kun je apps op zetten vergelijkbaar met je telefoon.
Probleem met smart tv's, als zou je er nu 1 vinden die aan je wensen voldoet, na 1 of 2 jaar volgen er geen updates meer meestal (zeker geen grote) en moet je alsnog aan een los kastje.

Beter een tv kopen die gewoon goed beeld geeft dan 1 met slecht plaatje en slim gedeelte dat steeds dommer wordt.

Shield TV is ook een, iets duurdere, maar prima optie voor noobs. (wat ook is te gebruiken om je Pi te installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
II This Game II schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:31:
Philips, Sony en TCL zijn de bekendste met Android en daar kun je apps op zetten vergelijkbaar met je telefoon.
Probleem met smart tv's, als zou je er nu 1 vinden die aan je wensen voldoet, na 1 of 2 jaar volgen er geen updates meer meestal (zeker geen grote) en moet je alsnog aan een los kastje.

Beter een tv kopen die gewoon goed beeld geeft dan 1 met slecht plaatje en slim gedeelte dat steeds dommer wordt.

Shield TV is ook een, iets duurdere, maar prima optie voor noobs. (wat ook is te gebruiken om je Pi te installeren)
Ah! Dus een "kastje" kan ook afspelen vanaf een mobiele harde schijf? Ik weet niet waarom, maar ik dacht altijd dat dus zoals als chrome cast alleen maar dingen vanaf je laptop bijvoorbeeld één op één kon spiegelen naar een Smart TV.
Want dat zou voor mij juist prima zijn. Als ik zo'n kastje zou hebben, via welke ik (incl. audio enzo) .MKV files kan afspelen naar een Smart TV. Het extra voordeel is namelijk dat ik dan dat ding ook mee kan nemen naar iemand anders als we daar iets willen kijken.
En met kastjes bedoel je termen zoals jij eerder schreef, zoals: Odriod C2/N2, Pi4 of chinese s905x doosje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
Is er toevallig iemand anders die hier verstand van heeft? Of zelf weleens .mkv bestanden afspeelt?
1) Direct op een Smart TV.
2) Via een tussen-medium (en wat is die dan?!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:58
Ik heb een Philips 70POS7304 met Android TV 9, Kodi draait hier prima op en op die manier speel ik dus mijn (gekochte ;) ) MKV's af! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-05 21:26
Waarom gebruik je niet gewoon een random TV, met chromecast en dan casten vanaf je telefoon of gewoon direct een pc of laptop aansluiten op de tv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@jandehoop als je niet teveel wilt uitgeven, zou ik voor een Mi Box S gaan. Een losse mediaspeler, waar je de schijf aan kan hangen. Van daaraf kan je dan je films afspelen.

Kan met Kodi, Plex, of gewoon een videospeler zoals MX Player.
Voordeel is dat je voor 60 euro klaar bent en het op elke TV werkt. En met Plex/Kodi heb je ook nog eens een mooie interface met alles op seizoen gesorteerd e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

jandehoop schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:30:
Goedendag,

Graag wil ik een nieuwe televisie aanschaffen. Ik kijk graag anime, ook oude, die ik ooit op .MKV heb aangeschaft. Dit zou ik graag vanaf een mobiele schijf kijken.

Wat ik al geprobeerd / uitgezocht heb
Nu heb ik op google en online op dit forum gezocht. Aan de ene kant wordt het volgende gezegd: .mkv is een container bestand, het hangt van de codec af. Aan de andere kant zie ik dat sommige televisies / merken het beter doen op de .mkv dan anderen. Op google / dit forum lijken er bijvoorbeeld veel vragen over de combinatie Samsung + .mkv te zijn. (Maarja: is dat nou is omdat Samsung zo'n grote marktleider is, of omdat ze zo crappy met .mkv zijn, of juist omdat ze het beste zijn met .mkv en iedereen daarom werkt en dus vraagt over de combo .mkv + Samsung).

Het is dus lastig om hier overzicht op te krijgen. Vandaar dat ik dacht: ok, nu moet ik het aan de experts vragen :).

Mijn vragen zijn als volgt:

1) Welke televisie / welk merk, is (over het algemeen) het beste geschikt om .mkv bestanden af te spelen?
2) Zijn er mensen die ervaringen hebben met het omzetten van .mkv naar .mp4? Werkt dat, of gaat een hoop kwaliteit verloren?
3) Is er (wellicht) een andere work-around? Ik wil het wel graag vanaf een mobiele schijf spelen, niet vanaf een laptop streamen. Dit ten eerste omdat mijn laptop traag is, ten tweede omdat ik met een laptop in huis kan vervallen in tot veels te laat online gamen :| ;w .

Ik hoor het graag! Mocht het nodig zijn mijn vraag beter te structuren / anders te stellen, dan zal ik het aanpassen. Hartelijk dank alvast voor tot hier lezen (y)
toon volledige bericht
Pak een usb stick, pleur er een aantal .mkv bestanden op. Loop naar de winkel, BCC, mediamarkt, EP, whatever, en steek de usb stick in de tv van je gading.

Leef je uit, .............., profit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik gebruik een dedicated pc puur voor het afspelen van media, dat werkt in de praktijk echt het beste. Alternatief hiervoor is een van de vele categorie: Mediaspelers, kijk even welke de meest positieve reviews hebben en de door jouw aangeschafte files kunnen afspelen. Daar hang je dan gewoon een extern opslagmedium aan via USB.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:46

Rannasha

Does not compute.

jandehoop schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:04:
Is er toevallig iemand anders die hier verstand van heeft? Of zelf weleens .mkv bestanden afspeelt?
Ik heb het op meerdere manieren gedaan.

Heb diverse "kastjes" (mediaspelers) gehad en ook een RPi zelf geconfigureerd als mediaspeler, maar speel nu dingen af zonder tussenkomst van een mediaspeler op mijn smart TV (Samsung, maar ieder merk smart TV hoort dit te kunnen). In mijn geval staan mijn videobestanden op een thuisserver waar ze via het netwerk vandaan gehaald worden. MKV is een heel gangbaar formaat, dat hoort niet veel problemen op te leveren.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:38
jandehoop schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:04:
Ik speel vaak genoeg .mkv-bestanden af. Heb een Android TV met VLC. Het is heel eenvoudig. Je haalt de app uit de Play Store, start de app op en selecteer het bestand dat je wil kijken. Dat kan met een extern apparaat (harde schijf/usb-stick) of via het netwerk. Dat kan overigens ook met externe mediaspelers, maar waarom een extra kastje als je een nieuwe televisie koopt. Daarnaast heeft Android TV ook Cast-ondersteuning ingebouwd, waarmee je nagenoeg alles van je smartphone rechtstreeks op de televisie kan afspelen.

[ Voor 205% gewijzigd door NotSoSteady op 28-01-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Tsurany schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:10:
Ik gebruik een dedicated pc puur voor het afspelen van media, dat werkt in de praktijk echt het beste. Alternatief hiervoor is een van de vele categorie: Mediaspelers, kijk even welke de meest positieve reviews hebben en de door jouw aangeschafte files kunnen afspelen. Daar hang je dan gewoon een extern opslagmedium aan via USB.
Waarom zou je daarvoor nog een dedicated pc gebruiken :?
Gewoon op een USB stick en in de tv klaar toch?

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rikske_007 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:41:
[...]

Waarom zou je daarvoor nog een dedicated pc gebruiken :?
Gewoon op een USB stick en in de tv klaar toch?
Betere interface, nooit beperking in codecs, genoeg kracht voor hogere resoluties en ondersteuning voor alle high-end audio formaten. Alleen daar hangt wel gewoon een prijskaartje aan natuurlijk, ik heb dat er voor over maar dat geld wellicht niet voor iedereen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:54
Aan de ene kant wordt het volgende gezegd: .mkv is een container bestand, het hangt van de codec af.
Je kunt met mediainfo bekijken wat er in de MKV verstopt zit.

Maar als je tv h265 ondersteund kan hij eigenlijk alles codecs van nu wel spelen. Mits binnen de grenzen van de TV. Zo is UHD (4k) of HDR vaak teveel als je TV dat niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Tsurany schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:53:
[...]

Betere interface, nooit beperking in codecs, genoeg kracht voor hogere resoluties en ondersteuning voor alle high-end audio formaten. Alleen daar hangt wel gewoon een prijskaartje aan natuurlijk, ik heb dat er voor over maar dat geld wellicht niet voor iedereen.
Als je tv H.265 kan afspelen kan die toch eigenlijk (bijna) alles afspelen?
Mijn tv is nu ongeveer 5 jaar oud en het enige dat niet gaat is die H.265 maar daarvoor heb ik een Shield of de PS4 en qua audio geven die alles door naar mijn receiver daarmee dat ik vroeg wat de toegevoegde waarde nog is van zo'n PC anno 2020?

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandehoop
Ok! Dank allemaal voor de reacties! Ik begrijp het nu (eindelijk) echt een stuk beter. Dus op Android TV's kan je een app "Kodi" of zelfs VLC zetten en .MKV's afspelen, zonder verlies aan kwaliteit qua (schokkerig) beeld of geluid (m.a.w.: ze kunnen prima met hun interne processoren / werkgeheugen anime series of films afspelen).
Misschien ben ik wat te erg geschrokken van al die berichten op google over Samsung TV's en .mkv problematiek.

Mocht het nou zijn dat het, misschien meteen of anders over enkele jaren, het toch niet lukt bepaalde series af te spelen, dan kan ik altijd nog een media speler aanschaffen, zoals een MI BOX, waarop je de bestanden kan zetten en dan via HDMI kabel alsnog op je TV kunt afspelen. Het is onzin om dat meteen te doen.

Super, dan lijkt het me dus nu zaak een Android TV te gaan uitzoeken en (hopelijk) geen "media player" nodig te hebben :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
jandehoop schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:06:
Ok! Dank allemaal voor de reacties! Ik begrijp het nu (eindelijk) echt een stuk beter. Dus op Android TV's kan je een app "Kodi" of zelfs VLC zetten en .MKV's afspelen, zonder verlies aan kwaliteit qua (schokkerig) beeld of geluid (m.a.w.: ze kunnen prima met hun interne processoren / werkgeheugen anime series of films afspelen).
Misschien ben ik wat te erg geschrokken van al die berichten op google over Samsung TV's en .mkv problematiek.

Mocht het nou zijn dat het, misschien meteen of anders over enkele jaren, het toch niet lukt bepaalde series af te spelen, dan kan ik altijd nog een media speler aanschaffen, zoals een MI BOX, waarop je de bestanden kan zetten en dan via HDMI kabel alsnog op je TV kunt afspelen. Het is onzin om dat meteen te doen.

Super, dan lijkt het me dus nu zaak een Android TV te gaan uitzoeken en (hopelijk) geen "media player" nodig te hebben :).
grappig, ik zou android-tv juist afraden. kodi klinkt leuk, maar dat ding is traag als wat op zo'n tv, om maar niet te hebben over de bugs en haperingen op android. ik heb bijna alle besturingsystemen en merken in huis gehad buiten panasonic, en webos van lg is het beste systeem wat ik ooit heb gehad. (ja, ook met mkv, m2ts playback). ik vind de interne player van lg makkelijker, soepeler, overzichtelijker en beter dan kodi.

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 28-01-2020 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

Ik heb nu een half jaar een Samsung en er is maar 1 echt vervelend euvel: DTS ondersteuning. Dat heeft Samsung niet, dus heb je een MKV met DTS audio? Geen geluid. Kan je omzetten via pc software, maar tbh is dat eigenlijk teveel gedoe. Ik omzeil het simpel door te casten met Chromecast. Qua kwaliteit verder geen problemen (behalve dan dat mijn CC tot 1080p gaat, maar dat ligt aan het ding zelf). De ene keer kijk ik een film via usb stick op de tv, de andere keer gestreamd.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:44
Zelf heb ik ook een Samsung tv (iets ouder modelletje alweer) en die gaat inderdaad niet even soepel om met mkv bestanden als ik deze wil afspelen van een usb. Sterker nog, het werkt niet...

Daarvoor maak ik gebruik van Plex in combinatie met een Chromecast. Werkt top. Of andere media spelers beter werken kan ik je helaas niet vertellen. Voor mij werkt deze combinatie goed en dus ook geen behoefte gehad aan andere opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:46

Rannasha

Does not compute.

Merk op dat een MI Box ook een Android TV apparaat is.

Android TV is de naam van de software en deze kan draaien op een TV of op een externe mediaspeler. In beide gevallen is de functionaliteit vrijwel hetzelfde.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-03 22:37
Zelf heb ik microstutters gemerkt op mijn shield (zowel via netwerk als schijf erop). Mijn 10 jaar oude xtreamer sidewinder 3 had hier geen last van. De shield is op retour gegaan. Beste oplossing voor mij is nog steeds een Intel Nuc of iets dergelijks eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb een htpc aan mijn tv hangen.
Hierdoor kan ik alles afspelen, alle videoformaten en ook alle geluidsindelingen.
Heel vroeger liep ik ook te kutten met losse kastjes die geen DTS ondersteuning hadden. Vaak moest ik dan films converteren naar AC3 indeling.
Dit koste vaak een hoop tijd, dus uiteindelijk van m'n oude pc een htpc gemaakt.
Scheelt heel veel frustratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-04 12:49
Heb hier een LG oled tv uit 2019. Die speelt hier bijna dagelijks .mkv bestanden af.
Gewoon rechtstreeks zonder extra plex/kodi app. Bestanden staan op een gedeelde map van de synology nas. De foto en video app van LG zelf speelt gewoon de mkv bestanden af. Ook de losse .srt bestanden die je in dezelfde map zet als het video bestand. De losse srt bestanden (ondertiteling) moet wel exact dezelfde bestandsnaam hebben als de film zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

@ffchecken
Je kickt een topic van haast 1,5 jaar oud naar boven. Dat is niet nodig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.