Passief gekoelde switch - 24x GBit, >6x PoE+, managed, ~€200

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Op dit moment heb ik thuis een 24 poorts non-PoE en twee 5 poorts PoE switches in gebruik. Met die switches voed ik 2 (Ubiquiti) AP's en 1 VoIP telefoon.

pricewatch: ZyXEL GS1900-24E
pricewatch: ZyXEL GS1200-5HP

Omdat ik het onhandig en qua stroomverbruik zonde, wil ik terug naar één enkele switch. Ik denk voorlopig genoeg te hebben aan 16 poorten, maar wil toch voor een exemplaar met 24 poorten gaan, waarvan een stuk of 6 poorten PoE+ en de rest gewoon 1G.

Idealiter passief gekoeld, veel vermogen hoeft het ook niet te leveren maar een zacht draaiend fannetje is niet erg. Ding komt in de meterkast te hangen en de server die daar draait is ook niet stil. (Zitten een paar 12cm fans in die rustig hun rondjes draaien.)

Switch moet managed zijn (LACP), maar hoeft verder niet heel veel te kunnen. Serial console is een pré, goede webinterface een must. (Ik heb domweg geen zin om te deep-diven in de CLI.)

Stroomverbruik: Zo laag mogelijk. Een van de redenen is juist het stroomverbruik wat omlaag brengen.

Prijs liefst rond de €200,- (of daar onder) en idealiter niet boven de €250,-

Met die wensen kom ik op het volgende lijstje uit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesD-Link DGS-1210-28P€ 149,-€ 149,-
1Netwerk switchesNetgear GS324TP€ 209,71€ 209,71
1Netwerk switchesNetgear GS724TP-200EUS€ 234,-€ 234,-
1Netwerk switchesNetgear GS728TPv2€ 227,90€ 227,90
1Netwerk switchesTP-Link JetStream 24-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 4 SFP Slots T1600G-28PS (TL-SG2424P)€ 208,95€ 208,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.029,56

De D-Link is veruit het meest interessant qua prijs, maar weet niet hoe veel herrie dat ding maakt.

TP-Link ben ik minder gecharmeerd van. Heb de niet-PoE versie gehad. Prima ding, maar de UI vond ik matig.

Blijven de NetGear switches over. :)

Iemand die iets zinnigs kan zeggen over welke switch de beste keuze is en waarom?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De D-link is inmiddels weer in prijs gestegen. De Netgears zijn prima switches. De GS728TPv2 heeft iets betere specs dan de andere twee. Wat je nog kunt overwegen is een HP Procurve met externe voeding, dat scheelt warmte.Ben in de war met de 8-poortsvariant.

[ Voor 9% gewijzigd door GlowMouse op 02-02-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De 24p Zyxel die je nu hebt is er ook in POE variant. Waarom die niet nemen als je daar tevreden over bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Sethro schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:11:
De 24p Zyxel die je nu hebt is er ook in POE variant. Waarom die niet nemen als je daar tevreden over bent?
pricewatch: ZyXEL GS1900-24HP

Maar die is relatief duur, groot en volgens mij niet bepaald stil.

Plus, ik ben er niet heel tevreden over. De voeding van de niet-PoE variant is zwak. Ik heb er echt al 3 terug kunnen sturen en onder garantie laten vervangen in een paar jaar. :( (Ze worden ook belachelijk heet aan de bovenkant.)
GlowMouse schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:02:
De D-link is inmiddels weer in prijs gestegen. De Netgears zijn prima switches. De GS728TPv2 heeft iets betere specs dan de andere twee. Wat je nog kunt overwegen is een HP Procurve met externe voeding, dat scheelt warmte.
HP's met externe voeding kon ik niet vinden.

Qua Netgear, volgens mij zijn ze niet passief. Heb je enig idee over het geluidsniveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Ik ga een gokje wagen met deze:
pricewatch: Netgear GS724TP-200EUS

Volgens Google en Netgear zelf een van de stillere opties:
https://www.netgear.com/i...et/switches/GS724TPv2.pdf

Temperature- and load-based fan-speed control combines accurate monitoring with minimized system acoustic noise: the GS724TPv2 supports quiet rack mounting operation with a maximum of 32.4dB even at full power and 25°C (77°F) ambient.

To be continued. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Tot 2x toe een DOA mogen ontvangen bij Megekko.
Nu via Azerty een model besteld dat net iets anders en nóg wat stiller is:
pricewatch: Netgear GS728TPv2
https://www.netgear.nl/im...v2_GS752TPv2_GS752TPP.pdf
  • GS724TPv2: 32.4dB
  • GS728TPv2: 27.08dB
De GS728 is ook een tikje duurder (€278,50 vs €241 bij Azerty) , maar heeft nog wat betere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:08
unezra schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:48:
Tot 2x toe een DOA mogen ontvangen bij Megekko.
Nu via Azerty een model besteld dat net iets anders en nóg wat stiller is:
pricewatch: Netgear GS728TPv2
https://www.netgear.nl/im...v2_GS752TPv2_GS752TPP.pdf
  • GS724TPv2: 32.4dB
  • GS728TPv2: 27.08dB
De GS728 is ook een tikje duurder (€278,50 vs €241 bij Azerty) , maar heeft nog wat betere specs.
Hoe is de ervaring tot nu toe met deze, beter dan met de gs728tp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
D-Three schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:14:
[...]
Hoe is de ervaring tot nu toe met deze, beter dan met de gs728tp?
Ik heb 'm helaas nog niet in productie genomen, wel ingericht. Daardoor heb ik 'm nog niet volledig kunnen testen.

Wat me op valt is, hij is stil. That is, boven vind ik 'm opvallend weinig herrie maken. Omdat 'ie nog niet op zijn definitieve plek hangt, kan het zijn dat het daar alsnog tegen valt maar fin, de kans dat 'ie boven mijn server of UPS uit blaast is vrij klein. (Ik moet daar nog wel wat op verzinnen, alles is temperatuurgestuurd. Idee is dat ik koele lucht vanuit de kruipruimte de meterkast/trapkast in blaas waardoor alles ook in de zomer niet al te veel herrie maakt.)

Configureerbaarheid is goed. Wat ik wél jammer vind is dat er geen CLI aanwezig is. Alles *moet* via de web interface. Maar goed, dat is misschien de prijs die je betaald voor een relatief goedkope switch. De Aruba switch die ik hier ook heb liggen heeft dat wel, maar da's een switch van €1200. :)

Ook was er een handmatige firmware update (via USB stick) nodig om toekomstige online updates mogelijk te maken en blijft 'ie zeiken dat hij het liefst heeft dat je 'm via de cloud configureert.

Ander ding is dat je 'm bij NetGear moet registeren om een code te krijgen, waardoor je meer configuratie opties krijgt.

Al met al, eerste indruk is prima, maar ik realiseer me wél dat het een relatief goedkope switch is voor de specs en je daardoor consessies moet doen. Aan de andere kant, ik weet niet of er consessie-arme switches zijn die stil zijn. Dat was de reden dat ik de Aruba niet heb ingezet. Die maakt te veel herrie. (Nu kán ik die in theorie van andere fans voorzien, maar ik weet niet of ik dat aan durf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
unezra schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:11:
[...]
Wat me op valt is, hij is stil. That is, boven vind ik 'm opvallend weinig herrie maken. Omdat 'ie nog niet op zijn definitieve plek hangt, kan het zijn dat het daar alsnog tegen valt maar fin, de kans dat 'ie boven mijn server of UPS uit blaast is vrij klein. (Ik moet daar nog wel wat op verzinnen, alles is temperatuurgestuurd. Idee is dat ik koele lucht vanuit de kruipruimte de meterkast/trapkast in blaas waardoor alles ook in de zomer niet al te veel herrie maakt.)
Belangrijke info :) Geluid is bij mij ook belangrijk omdat het rack ongeveer midden in de woning hangt. In de datasheet van de Netgear kan je daar nog info over vinden maar bij TP-Link heb ik dit niet gevonden.
Configureerbaarheid is goed. Wat ik wél jammer vind is dat er geen CLI aanwezig is. Alles *moet* via de web interface. Maar goed, dat is misschien de prijs die je betaald voor een relatief goedkope switch. De Aruba switch die ik hier ook heb liggen heeft dat wel, maar da's een switch van €1200. :)
De UI van TP-Link vond je maar matig, is dit bij deze dan beter?
Ook was er een handmatige firmware update (via USB stick) nodig om toekomstige online updates mogelijk te maken en blijft 'ie zeiken dat hij het liefst heeft dat je 'm via de cloud configureert.

Ander ding is dat je 'm bij NetGear moet registeren om een code te krijgen, waardoor je meer configuratie opties krijgt.
Verplichte registratie en cloud vind ik toch wel een minpunt...
Al met al, eerste indruk is prima, maar ik realiseer me wél dat het een relatief goedkope switch is voor de specs en je daardoor consessies moet doen. Aan de andere kant, ik weet niet of er consessie-arme switches zijn die stil zijn. Dat was de reden dat ik de Aruba niet heb ingezet. Die maakt te veel herrie. (Nu kán ik die in theorie van andere fans voorzien, maar ik weet niet of ik dat aan durf.)
Het vervangen van fan zal wel mee vallen hoor. En als er geen garantie meer op is... ;) Ubiquiti heb ik ook overwogen maar die schijnen ook niet altijd even stil te zijn. En die zijn ook een pak duurder. Ik twijfel nog wat. Misschien dat ik met 16 poorten ook wel genoeg heb. Er is een nog goedkopere 16 poorts TP-Link maar dat een Easy Smart en die mist wat functies t.o.v. de Smart zoals bijvoorbeeld Static Rouging. AL denk ik niet dat ik dit nodig zal hebben. De Netgear heeft ook enkele L3 functies, had dat invloed op jouw keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
D-Three schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:54:
[...]
Belangrijke info :) Geluid is bij mij ook belangrijk omdat het rack ongeveer midden in de woning hangt. In de datasheet van de Netgear kan je daar nog info over vinden maar bij TP-Link heb ik dit niet gevonden.
Hmm. Volgens mij zit er wat spraakverwarring op de lijn.

Ik heb nooit met de TP-Link PoE switch getest, wel met de Netgear GS724TP en de Netgear GS728TPv2. De eerste had ik 2 DOA's, daarna heb ik de 2e besteld. (Bij een andere leverancier, maar da's een heel ander verhaal.)

Wel heb ik met een Aruba switch gespeeld, daarvan heb ik d'r nog wat liggen. (Leftovers van kantoor.) Prachtige switches, maar ze maken *veel* herrie.
[...]
De UI van TP-Link vond je maar matig, is dit bij deze dan beter?
De TP-Link die ik ooit had, was een niet-PoE exemplaar. Niet heel veel mee gespeeld, weet eerlijk gezegd ook niet meer hoe ik de GUI precies vond. Volgens mij was ik er niet heel erg van onder de indruk.
[...]
Verplichte registratie en cloud vind ik toch wel een minpunt...
Behoorlijk. Ik heb heel even getwijfeld ook deze retour afzender te sturen. Maar gezien ik in de regel toch amper dingen aan mijn switch wijzig en extra eisen zoals serial console, CLI én geen verplichte registratie ga stellen flink extra kosten (en mogelijk meer herrie want ander segment) opleveren, vind ik het voor nu prima.

In the end, het is een switch. Als ik over 5 jaar iets beters, mooiers, stillers vind, verkoop ik deze en koop ik die andere. Switches ben ik niet heel erg aan gehecht zeg maar. :) (Ook kan het zijn dat ik over een jaar of wat aan de 10Ge wil. Dan moet de switch sowieso vervangen worden.)
[...]
Het vervangen van fan zal wel mee vallen hoor. En als er geen garantie meer op is... ;)
Dat is de grap. Op die Aruba's zit technisch gezien wél garantie, want lifetime warranty.
Ook vind ik het zeker bij een switch wat spannend. Ik weet niet hoe goed de thermische beveiliging is. Ik wil voorkomen dat de switch in de fik gaat, mijn huis af fikt én ik de zooi niet vergoed krijg omdat ik zelf heb lopen klooien met een fan.

Aan de andere kant, met mijn nieuwe firewall (een Deciso doosje omgekat naar pfSense) heb ik precies dat gedaan. Daar zitten maar 2 fannetjes in, maar die maakten relatief veel herrie, dus daar zitten nu een paar heel schattige (maar dure) Noctua fans in. Deze:
pricewatch: Noctua NF-A4x20 5V, 40mm

Mijn intentie was om die afgelopen weekend in gebruik te nemen. Dat is mislukt. Hard in huis aan het klussen dus het nerden komt even op de 2e plaats. Overdag kan ik op het moment minder makkelijk zo'n firewall en switch vervangen. Iets met Coronacrisis, dus vrouwlief werkt thuis en is afhankelijk van internet om d'r werk te kunnen doen. :)
Ubiquiti heb ik ook overwogen maar die schijnen ook niet altijd even stil te zijn. En die zijn ook een pak duurder. Ik twijfel nog wat. Misschien dat ik met 16 poorten ook wel genoeg heb. Er is een nog goedkopere 16 poorts TP-Link maar dat een Easy Smart en die mist wat functies t.o.v. de Smart zoals bijvoorbeeld Static Rouging. AL denk ik niet dat ik dit nodig zal hebben. De Netgear heeft ook enkele L3 functies, had dat invloed op jouw keuze?
Ja, absoluut. Nu heb ik het op dit moment niet nodig, maar ik vind het wel leuk dat mijn switch ook wat L3 zaken kan. Mocht ik er toch nut voor hebben, of het gewoon leuk vinden, dan is mijn switch d'r al op voorbereid. Hoewel ik niet extreem veel meer nerd thuis, zit het nerden nog steeds wel in mijn bloed. (Plus, op het moment op zoek naar werk en dus relatief veel vrije tijd. Zolang ik nog geen nieuw werk heb, is het ook wel fijn om hobbymatig weer wat meer met ICT zaken bezig te zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
unezra schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:59:
[...]

Hmm. Volgens mij zit er wat spraakverwarring op de lijn.

Ik heb nooit met de TP-Link PoE switch getest, wel met de Netgear GS724TP en de Netgear GS728TPv2. De eerste had ik 2 DOA's, daarna heb ik de 2e besteld. (Bij een andere leverancier, maar da's een heel ander verhaal.)
Dat bedoelde ik ook niet, ik overweeg ook om eventueel een TP-Link te nemen ik kan dus niet kan vinden hoeveel geluid die produceert.
De TP-Link die ik ooit had, was een niet-PoE exemplaar. Niet heel veel mee gespeeld, weet eerlijk gezegd ook niet meer hoe ik de GUI precies vond. Volgens mij was ik er niet heel erg van onder de indruk.
Onder de indruk moet ik er niet van zijn. Zolang het maar doet wat het moet doen en vooral niet traag is ;)
Dat is de grap. Op die Aruba's zit technisch gezien wél garantie, want lifetime warranty.
Ook vind ik het zeker bij een switch wat spannend. Ik weet niet hoe goed de thermische beveiliging is. Ik wil voorkomen dat de switch in de fik gaat, mijn huis af fikt én ik de zooi niet vergoed krijg omdat ik zelf heb lopen klooien met een fan.
Als je de specs (cfm, static pressure) bekijkt van de originele fans, geraakt je ook al een eind door iets te nemen wat er dicht tegenaan leunt maar toch stiller is. Maar de garantie kan je dan inderdaad wel vergeten.
Ja, absoluut. Nu heb ik het op dit moment niet nodig, maar ik vind het wel leuk dat mijn switch ook wat L3 zaken kan. Mocht ik er toch nut voor hebben, of het gewoon leuk vinden, dan is mijn switch d'r al op voorbereid.
Zelf twijfel ik of ik het nodig heb. Ik heb nog steeds de modem/router van de provider hangen waarop alles aangesloten is. Maar ik wil op termijn IP-camera's hangen en de AP van de provider vervangen door eigen AP's en de boel opdelen in VLAN's. Vandaar dus de een managed POE switch leuk zou zijn. Alleen kan de momdem/router van de provider uiteraard niet overweg met VLAN's dus zal ik ook nog een eigen router/firewall moeten plaatsen. Dus dan denk ik dat ik geen switch nodig heb die bijvoorbeeld static routing kan.
Hoewel ik niet extreem veel meer nerd thuis, zit het nerden nog steeds wel in mijn bloed. (Plus, op het moment op zoek naar werk en dus relatief veel vrije tijd. Zolang ik nog geen nieuw werk heb, is het ook wel fijn om hobbymatig weer wat meer met ICT zaken bezig te zijn.)
Succes met het vinden van een nieuwe job! Met de huidige corona-maatregelen waarschijnlijk minder voor de hand liggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
D-Three schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:45:
[...]
Dat bedoelde ik ook niet, ik overweeg ook om eventueel een TP-Link te nemen ik kan dus niet kan vinden hoeveel geluid die produceert.
Met de NetGear speel je wel op safe. Zij hebben hun dB specs gewoon online staan.
Zeker als je iets hebt waarvan je de specs al weet, is het prima vergelijkingsmateriaal.

Ik heb nog steeds de intentie dat ding tussen nu en een paar weken in gebruik te nemen, maar ik moet even een moment vinden dat ik er tijd en zin voor heb. :) (Plus, geen schuurwerk meer in de buurt. Da's nu wel ff iffy. Draaiende server en andere meuk in een gang waar ik ook kozijnen en deuren aan het schilderen ben.)
[...]
Onder de indruk moet ik er niet van zijn. Zolang het maar doet wat het moet doen en vooral niet traag is ;)
Mja, de NetGear vind ik prima qua beheer. Het voelt een beetje aan als mijn Zyxel switches. Het voldoet en is niet traag. De zeikmelding iedere keer als je in logt dat ze liever hebben dat je 'm via de cloud beheert is *wel* irritant, maar aan de andere kant, het is niet iets waar ik verwacht straks maandelijks mee bezig te zijn.
[...]
Als je de specs (cfm, static pressure) bekijkt van de originele fans, geraakt je ook al een eind door iets te nemen wat er dicht tegenaan leunt maar toch stiller is. Maar de garantie kan je dan inderdaad wel vergeten.
Dat. Vandaar mijn twijfel. Het zou wel een interessante keuze zijn, die Aruba's zijn prima switches en hebben alle opties die ik zou willen.
[...]
Zelf twijfel ik of ik het nodig heb. Ik heb nog steeds de modem/router van de provider hangen waarop alles aangesloten is. Maar ik wil op termijn IP-camera's hangen en de AP van de provider vervangen door eigen AP's en de boel opdelen in VLAN's. Vandaar dus de een managed POE switch leuk zou zijn. Alleen kan de momdem/router van de provider uiteraard niet overweg met VLAN's dus zal ik ook nog een eigen router/firewall moeten plaatsen. Dus dan denk ik dat ik geen switch nodig heb die bijvoorbeeld static routing kan.
Nee, een beetje router kan dat zelf afvangen. In principe als je het op vlan niveau wilt scheiden, heb je genoeg aan een L2 managed switch en hoeft 'ie geen L3 te snappen. Maar ja, voor dit geld heb je een switch die het *wel* kan. Da's hier altijd een beetje de overweging. Heb ik het nodig, niet altijd, is het leuk om het te kunnen, soms wel. Het blijft ook gewoon hobby. :)
[...]
Succes met het vinden van een nieuwe job! Met de huidige corona-maatregelen waarschijnlijk minder voor de hand liggend.
Thnx.
De Coronacrisis levert wel even zijn eigen uitdagingen op op dit gebied. Het scheelt dat ik de luxe heb dat het geen ramp is als het een paar maanden langer duurt. Ik ben goed weggegaan bij mijn werkgever. (Wilde bijna typen vorige, maar ik ben gewoon nog tot eind van de maand in dienst. Het *is* mijn werkgever nog. Ik hoef alleen niets meer te doen. Betaald verlof.)

Pagina: 1