Vraag

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 23:56
Hallo allen,

Ik wil graag mijn huidige PC opfrissen met nieuwe hardware. Op de GPU na zijn alle onderdelen namelijk al zo'n 4,5 jaar oud. De GPU is twee jaar geleden vervangen (GTX 970 --> GTX 1070 TI).

Ik wil graag weer een vlot systeem die 3-4 jaar goed meekan. Ik game regelmatig maar heb de PC in principe 24/7 aan staan. Ik heb altijd veel tabs open, draai een bitcoin node for teh lulz en doe wel meer in die sfeer.

Ik zoek een?
  • MOBO
  • CPU
  • CPU koeler (AIO of lucht?)
  • RAM
  • m.2 SSD
Wat is je budget?
Grove schatting: 800 euro.
Dit mag afwijken, zolang mijn doelstelling maar gehaald wordt (weer 3-4 jaar plezier hebben)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU: AMD
Voor de rest geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige systeem.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 37,87€ 37,87
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart Window€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4 PCGH Edition€ 69,49€ 69,49
1Geheugen internG.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 60,09€ 60,09
1Optische drivesSamsung SH-224DB Zwart€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V550 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX200 2,5" 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 167,45

PC staat op onze werkkamer en staat 24/7 aan. Geluid is nu minimaal en dat is prettig, maar geen harde eis voor de toekomst.

Ik gebruik momenteel één 1440p monitor. Ik overweeg een tweede scherm of een upgrade naar een 34" ultrawide 1440p maar dat is voor nu denk ik niet zo belangrijk.
1MonitorenDell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik heb hieronder een lijst gemaakt van vervangende componenten. Ik wil verder mijn oude onderdelen (inclusief kast) hergebruiken uit de bovenstaande lijst.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 58,90€ 58,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,99€ 148,99
1Geheugen internHyperX Fury black HX436C17FB3K2/32€ 205,23€ 205,23
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 996,17

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over dergelijke setup, in combinatie met mijn bestaande componenten en kast. Ik ben niet echt een expert dus ik sta open voor alle feedback.

Ik heb 2 setjes RAM benoemd, ik vraag me af of de duurdere HyperX Fury black de meerprijs waard is (3600 mhz 15 CAS vs 3200 mhz 16 CAS)

Ik heb een net iets duurder moederbord geselecteerd t.o.v. de MSI B450 Tomahawk MAX die vaak in BBG terugkomt. Gewoon omdat 'ie er mooier uitziet (open kast).

Zie ik verder nog iets over het hoofd? Kan ik bijvoorbeeld mijn PSU nog prima hergebruiken, of is het na 4,5 jaar gebruik + nieuwe componenten verstandig om deze te vervangen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ga je overklokken? Zo nee is de CPU koeler in principe niet nodig, de bijgeleverde koeler is best prima. Denk alleen dat de be quiet! koeler iets stiller zal zijn, hoeveel durf ik niet te zeggen. Wat betreft je RAM zou ik gewoon voor de 3200Mhz gaan, want het moederbord ondersteund (volgens mij) 3600 Mhz niet. Ik ben wel benieuwd waarom je een upgrade naar 32GB wilt doen. Je hebt nu 8GB, als dat te weinig is zou ik voor 16GB gaan, voor gamen is dat voldoende.

Voor de rest ziet het er als een prima build uit! Je voeding zou ik gewoon meenemen, van origine heeft deze een 80 Plus Gold certificering, dus dat zou nog prima moeten werken. Mocht je nou bijgeluiden hebben zoals zoemen of tikken zou ik hem wel vervangen.

[Voor 11% gewijzigd door n9iels op 26-01-2020 16:30]

• uNoTopia
n9iels schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:29:
Ga je overklokken? Zo nee is de CPU koeler in principe niet nodig, de bijgeleverde koeler is best prima. Denk alleen dat de be quiet! koeler iets stiller zal zijn, hoeveel durf ik niet te zeggen. Wat betreft je RAM zou ik gewoon voor de 3200Mhz gaan, want het moederbord ondersteund (volgens mij) 3600 Mhz niet. Ik ben wel benieuwd waarom je een upgrade naar 32GB wilt doen. Je hebt nu 8GB, als dat te weinig is zou ik voor 16GB gaan, voor gamen is dat voldoende.

Voor de rest ziet het er als een prima build uit! Je voeding zou ik gewoon meenemen, van origine heeft deze een 80 Plus Gold certificering, dus dat zou nog prima moeten werken. Mocht je nou bijgeluiden hebben zoals zoemen of tikken zou ik hem wel vervangen.
Thanks!

Ik zal niet hardcore overklokken maar ik ben wel van plan om te kijken wat mogelijk is. Daarnaast hou ik de temps graag laag. Ik vind een aftermarket koeler daarom wel een fijne gedachte.

Als ik kijk naar de specificaties van het mobo (https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-X470-PRO/) dan staat daar wel max 3600mhz. Ik ben daar van uitgegaan, zie ik dan missschien iets over het hoofd? Is dit bord of de combo van componenten niet compatible met 3600 mhz RAM geheugen?

En los daarvan, is 3600 vs 3200 eigenlijkn uberhaupt merkbaar. Ik overweeg dit voornamelijk vanuit de gedachte dat Ryzen's er erg veel van kunnen profiteren.

32GB is voornamelijk om er meteen klaar mee te zijn, en ik zag in de BBG ook sets van 32GB geadviseerd staan. Ik hoef daar nu niet perse op te besparen.

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
uNoTopia schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:03:
[...]
Als ik kijk naar de specificaties van het mobo (https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-X470-PRO/) dan staat daar wel max 3600mhz. Ik ben daar van uitgegaan, zie ik dan missschien iets over het hoofd? Is dit bord of de combo van componenten niet compatible met 3600 mhz RAM geheugen?
Ach excuus, ik moet iets vreemds gedaan hebben. Staat er inderdaad gewoon netjes bij. Niks gezegd :) Of je het verschil gaat merken durf ik niet direct te zeggen. Zoals gezegd is het bekend dat de 3000 serie baad heeft bij hoge snelheden. Linus Tech Tips heeft hier laatste een video over gemaakt. Maar als je zoekt op "ryzen 3000 memory speed" vindt je ook genoeg informatie.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@uNoTopia Je gekozen Crucial RAM kun je evt op 3466MT/s klokken. werkt zeker !
Koeler kan wel naar pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II. is beter dan meegeleverde en niet te duur.
SSD die even duur is, maar wel beter en sneller pricewatch: Gigabyte NVMe SSD 1TB

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 21:42
Mijn favoriete tijdschrift CT heeft in hun huidige nr.3 ook weer mooie bouwvoorstellen gedaan.
Zij zijn heel erg op minimaal geluid en optimalisatie (tips voor bios ed)
En ze zijn tegen overclocken bij het geheugen ..
De XMP settings in het Bios zouden allerlei andere energiebesparende functies uitzetten of zo.
Terwijl de extra snelheid haast onmeetbaar is en in de praktijk onmerkbaar.

Ik meen dat AMD zelf 3200 als grens hanteert ? Waar las ik dat...?
Er boven zo de interne bus niet meer mee opschalen, waardoor de effectieve snelheid lager werd.

De nieuwe Ryzen heeft enorme sprongen gemaakt. De interne caches zijn enorm groot geworden.
Ik geloof dat het echte nut van snel geheugen bij de vorige generatie (misschien wel alleen de 1e ?) hoort en nu achterhaalt is.

Ik had de Intel 660p ook over wogen, maar twijfelde.
CT haalt uit hun testen dat de intel 660p maar een SLC cache heeft van 70GB, en daarna heb je het extra trage QLC met 80MB/s.
Ik ga daarom voor de iets duurdere TLC-varianten Kingston A2000 of Transcend 220S ca e150
(Hoewel ik me ook realiseer dat ik waarschijnlijk nooit >70Gb in één keer ga wegschrijven..., o.k. misschien 1x bij het kopiëren van m'n oude hdd)

Overclocken: Dus dat ben ik met je eens.
ik begrijp dat AMD hun optimalisatie zo goed voorelkaar heeft (turbo en dergelijke) dat oc bijna geen nut meer heeft.

CT heeft goede ervaring met een zeer goed en goedkoop coolertje:
Alpenföhn Ben Nevis Advanced e30

[Voor 4% gewijzigd door SCS2 op 26-01-2020 18:46]

- If I could do that, I would do it better -

• uNoTopia
n9iels schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:17:
[...]

Ach excuus, ik moet iets vreemds gedaan hebben. Staat er inderdaad gewoon netjes bij. Niks gezegd :) Of je het verschil gaat merken durf ik niet direct te zeggen. Zoals gezegd is het bekend dat de 3000 serie baad heeft bij hoge snelheden. Linus Tech Tips heeft hier laatste een video over gemaakt. Maar als je zoekt op "ryzen 3000 memory speed" vindt je ook genoeg informatie.
Top, bedankt! :) Inmiddels is mij wel duidelijk geworden dat je bij dat mobo de BIOS nog moet updaten met een andere CPU.. Euh nog maar even doorzoeken dan.
Hackus schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:20:
@uNoTopia Je gekozen Crucial RAM kun je evt op 3466MT/s klokken. werkt zeker !
Koeler kan wel naar pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II. is beter dan meegeleverde en niet te duur.
SSD die even duur is, maar wel beter en sneller pricewatch: Gigabyte NVMe SSD 1TB
Ah goed om te horen.

Die HyperX valt inmiddels wel af, de informatie @ Tweakers klopte niet helemaal (CAS17 ipv CAS15).

Waarom die koeler als ik vragen mag? Ik zie dat 'ie een stukje goedkoper is maar wel iets meer geluid produceert.

Thanks voor de SSD tip, deze is sneller en even duur. Ik zie verder geen andere verschillen. Toch apart dat de 660p is opgenomen in de BBG's!

Nieuwe lijst:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 58,90€ 58,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,99€ 148,99
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 792,44

Vanwege de open kast denk ik ook nog na over of ik voor deze CPU koeler wil gaan, of toch voor een AIO.

@SCS2 Thanks voor de input. De Crucial Ballistix 3200 mhz set lijkt mij voorlopig wel OK. Of ik kies zoiets:
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZKW

Dit is een 3600 mhz set met een witte kleur (matcht toch even iets beter, vergelijkbare prijs)... Hmm keuzes

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 13:16
Je Mugen 4 hergebruiken geen optie?
pricewatch: Scythe Mounting System for AM4 Type A

• uNoTopia
Thanks voor de tip, dat is zeker een optie. :)

Op basis van jullie tips en nog wat gepuzzel heb ik gekozen voor een meer budget aanpak. Zo ben ik van 32GB ram naar 16GB ram gegaan, heb ik het B450 mobo uit de BBG van januari gepakt en hergebruik ik de Scythe Mugen met behulp van die AM4 mounting systeem.

Dan kom ik op het volgende:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 305,05€ 305,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 105,95€ 105,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 75,02€ 75,02
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 128,26€ 128,26
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,89€ 5,89
1Overige componentenScythe Mounting System for AM4 Type A€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 620,17

Ik verwacht geen issues met deze upgrades in combinatie met mijn bestaande onderdelen. Ik heb bewust gekozen voor LPX ram.

Er is slechts 1 probleem.... en dat is dat ik inmiddels aardig de kriebels heb gekregen om ook te kijken naar een volledig nieuw systeem in plaats van een upgrade. Afgelopen week is het idee ontstaan om ook eens te kijken naar de mogelijkheden voor een mooi systeem in één kleur, met een windowed case en .... wat RGB.

Ik heb daarom ook een lijst gemaakt met een geheel nieuwe build. Ik zou het fijn vinden als iemand tips of opmerkingen heeft.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 305,05€ 305,05
1CasemoddingCorsair Commander PRO€ 63,-€ 63,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H100i RGB PLATINUM SE V2€ 149,90€ 149,90
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED White (Triple Pack), 120mm€ 93,50€ 93,50
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 207,90€ 207,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Wit€ 123,-€ 123,-
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 128,26€ 128,26
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,89€ 5,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.076,50

Over de case en mobo twijfel ik nog:
1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 203,-€ 203,-
1MoederbordenAsus Prime X570-PRO€ 245,50€ 245,50
1MoederbordenMSI B450M Mortar Titanium€ 109,-€ 109,-
1BehuizingenCorsair Carbide Spec-06 TG RGB Wit€ 90,05€ 90,05
1BehuizingenFractal Design Meshify C White - TG€ 89,-€ 89,-
1BehuizingenLian Li LANCOOL II Wit€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 975,50

Bij de tweede build zou ik voorlopig mijn 1070TI nog gebruiken. Die kan ik op termijn vervangen door een witte (misschien de GeForce RTX 2070 SUPER Gaming OC 3X White).

Ik ben erg benieuwd naar wat input voor beide build opties! En zeker ook ervaringen met de mobo's en cases in de laatste lijst. _/-\o_
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee