Andere locatie van glasvezelkastje danwel modem mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-07 09:21
Situatie: ik woon in een sociale huurwoning in een oud gebouw (jaren 20). Alle voorzieningen zijn gewoon aanwezig in de woningen zelf (m.u.v. de watermeters), dus ook de meterkast. Ik zit echter met het probleem dat dit een vrij speciale woning is waar de meterkast 2 verdiepingen lager is geplaatst dan de woonkamer. In de woonkamer is een coax-aansluiting. Nu wil ik glasvezel gaan afnemen (heb nu nog geen vast internet), maar ik wil wél goede Wi-Fi in de woonkamer (plus evt. de mogelijkheid tot een bekabelde verbinding van/naar de mediabox), dus het is noodzakelijk dat op zijn minst het modem in de woonkamer geplaatst wordt.

Kan iemand mij vertellen wat of hier mogelijk is? Kan bijv. het glasvezelkastje in de woonkamer worden geplaatst tezamen met het modem, of is het op de een of andere manier mogelijk om het modem middels de coax-aansluiting in de woonkamer te koppelen aan het glasvezelkastje als het in de meterkast moet worden geplaatst? En indien dat laatste, kan de monteur dat voor mij doen, en indien nee, is het moeilijk om dat zelf te doen? Een andere manier om de kabel omhoog te krijgen is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou de glasvezelrouter gewoon in de meterkast laten. Het stukje glas is dan korter en dus minder kwetsbaar. Daarna leg je ethernet naar je woonkamer (en de rest van je huis), waarop je een WiFi access point aansluit voor het draadloze netwerk. Dat moet je wel zelf (laten) doen, dat zal de monteur niet voor je doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Room42 op 26-01-2020 14:19 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Room42 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:18:
Ik zou de glasvezelrouter gewoon in de meterkast laten. Het stukje glas is dan korter en dus minder kwetsbaar. Daarna leg je ethernet naar je woonkamer en de rest van je huis, waarop je een WiFi access point aansluit voor het draadloze netwerk. Dat moet je wel zelf (laten) doen, dat zal de monteur niet voor je doen.
Maar het moet via de coax-aansluiting omhoog, anders is het niet mogelijk. Hoe kan ik dat dan zelf verwezelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TheVivaldi schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:20:
[...]

Maar het moet via de coax-aansluiting omhoog, anders is niet mogelijk. Hoe kan ik dat verwezelijken?
Bij glasvezel komt geen coax meer kijken. Alles is via glas of ethernet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Room42 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:21:
[...]

Bij glasvezel komt geen coax meer kijken. Alles is via glas of ethernet.
Dat snap ik. Ik bedoel dus dat de ethernetkabel van het glasvezelkastje naar het modem moet gaan lopen via waar nu de coax loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Als je de coax van de verhuurder eruit mag trekken, kun je gewoon een verbinding maken tussen het eind van de coax en het begin van de ethernetkabel en hem zo doortrekken. Maar de kans dat de verhuurder dat een goed idee vindt, is klein. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Room42 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:23:
Als je de coax van de verhuurder eruit mag trekken, kun je gewoon een verbinding maken tussen het eind van de coax en het begin van de ethernetkabel en hem zo doortrekken. Maar de kans dat de verhuurder dat een goed idee vindt, is klein. ;)
De verhuurder heeft me vorig jaar gezegd dat glasvezel in plaats van de coax zou mogen komen, dus dat lijkt me dan geen probleem. Ik zou alleen graag wat meer instructies willen hoe ik dan te werk ga. Ik ben wel een tweaker, maar op dit gebied heb ik niet zo veel ervaring :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TheVivaldi schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:25:
[...]

De verhuurder heeft me vorig jaar gezegd dat glasvezel in plaats van de coax zou mogen komen, dus dat lijkt me dan geen probleem. Ik zou alleen graag wat meer instructies willen hoe ik dan te werk ga. Ik ben wel een tweaker, maar op dit gebied heb ik niet zo veel ervaring :P
Op zich is het dan geen slecht idee om eens met handige vrienden te sparren bij jou op locatie. Wat ik bedoel is dat je gewoon zorgt voor een zeer stevige verbinding (maar niet te dik!) tussen de oude en de nieuwe kabel, zodat deze niet knapt als je er flink aan trekt, en dat je dan de oude kabel gebruikt om de nieuwe er doorheen te trekken.

Als dat mislukt zul je de oude kabel moeten verwijderen en dan met een trekveer aan de slag gaan... dat is echter ook verre van mijn specialiteit, dus dat laat ik aan de mensen over die dat wel kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Maar hoe verbind ik dat dan, gewoon de eindjes aan elkaar knopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon een trekveer aan de ene kant van de kabel knopen en kijken of je die helemaal doorgetrokken krijgt als je aan de andere kant van de kabel trekt. Die trekveer kun je vervolgens mooi gebruiken om de netwerkkabel weer erin te trekken. Hoef je er alleen maar stekkertjes op te krimpen en je bent klaar :)

Of als je helemaal geen zin hebt in kabels trekken en de coax die er ligt werkt goed, kun je ook kijken naar MoCa oplossingen. Dan gooi je het signaal over je coaxkabels heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TheVivaldi schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:29:
Maar hoe verbind ik dat dan, gewoon de eindjes aan elkaar knopen?
Ja, plus wat Duct Tape, maar test het goed voordat je begint ;) Je wilt overigens zo min mogelijk krachten op de aders zetten omdat je die anders misschien beschadigd. Dus hoe meer krachten op de huls, hoe beter.

Je kunt ook eens overleggen met de verhuurder... sowieso kent die wel mannetjes die voor hem alle klusjes doet en wellicht ziet ie het ook gewoon als investering in zijn woning, aangezien hij al aangaf dat het glas de coax zou vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 26-01-2020 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ducttape door leidingen trekken en op kabels plakken ben ik nooit zo'n fan van. Ik zou dan echt gaffa gebruiken. Dat laat tenminste niet van die smerige rotzooi op je kabels achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TERW_DAN schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:32:
ducttape door leidingen trekken en op kabels plakken ben ik nooit zo'n fan van. Ik zou dan echt gaffa gebruiken. Dat laat tenminste niet van die smerige rotzooi op je kabels achter.
Die stukken knip je er toch gewoon van af? ;) Maar verder prima tip. Zoals ik al zei, dit doe ik ook maar sporadisch en laatste keer ging dit prima. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 26-01-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Room42 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:33:
[...]

Die stukken knip je er toch gewoon van af? ;)
Dat kan natuurlijk ook. Tot het een stukje opstroopt in je leiding en daar plakspul in blijft zitten. Ik zou echt voor gaffa gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
TERW_DAN schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:31:
Of als je helemaal geen zin hebt in kabels trekken en de coax die er ligt werkt goed, kun je ook kijken naar MoCa oplossingen. Dan gooi je het signaal over je coaxkabels heen.
Oh, dat klinkt goed! Daar ga ik ook eens naar kijken, zeer bedankt! :) Alleen: ik zie dus dat je dan de coax-kabel er op aansluit en dan het modem, maar hoe zit dat in de meterkast? Want de coax moet daar natuurlijk ook weer verbonden zijn met het glasvezelkastje, anders heb ik er nog niks aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-07 22:14
Je krijgt bij een glasvezel-aansluiting meestal 2 apparaten; 1 is de media converter tussen glasvezel en RJ45 - die klikt de monteur op de wand van je meterkast waar de glasvezel binnenkomt. Vanaf die media-converter heb je een RJ45-aansluiting waaraan je normaliter je modem hangt. Maar stel dat je MoCa gebruikt zou je daar volgens mij dus direct de MoCa-adapter aan de ene kant aan kunnen hangen, en je modem dus je in je woonkamer achter de andere MoCa-adapter.

Echter - lijkt het mij handiger en minder storingsgevoelig om gewoon even je COAX te vervangen door UTP - uiteinde van de kabels aan elkaar vastmaken en trekken maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:51
ufear schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:56:
Je krijgt bij een glasvezel-aansluiting meestal 2 apparaten; 1 is de media converter tussen glasvezel en RJ45 - die klikt de monteur op de wand van je meterkast waar de glasvezel binnenkomt.
Hangt er maar net vanaf, zelf heb ik ook direct glas in het modem en geen media converter ertussen.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TheVivaldi Leg gewoon een Cat-kabel voor internet naar de woonruimte, en sluit daar de access point op aan(modem naar AP). Koop een kant-en-klare kabel met stekkers, en ga niet zelf lopen knijpen met stekkers.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 21:27
Loopt de coax wel naar je meterkast?

Als dit een appartementenblok is met meterkasten in het portiek, gaat de glasvezel waarschijnlijk langs de buitenmuur naar de woonkamers gelegd worden i.p.v. naar de meterkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
Als de coaxkabel vanaf de meterkast loopt en de glasvezel naar de meterkast loopt dan zou je MoCA adapter kunnen gebruiken, daarmee kun je ethernet of coax kabel laten lopen, deze zijn er tegenwoordig tot 1 Gb.
In de meterkast zet je dan de mediaconvertor die glas in ethernet omzet, dat stuur je de de MoCA adapter in en in huis sluit je dan de MoCA adapter weer aan op de wifi router. Op deze manier kun je de COAX kabel handhaven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Hackus schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:09:
@TheVivaldi Leg gewoon een Cat-kabel voor internet naar de woonruimte, en sluit daar de access point op aan(modem naar AP). Koop een kant-en-klare kabel met stekkers, en ga niet zelf lopen knijpen met stekkers.
Oké, maar dan moet ik dus wel de coax zien te vervangen.

[ Voor 22% gewijzigd door TheVivaldi op 26-01-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
AlbertJP schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:14:
Loopt de coax wel naar je meterkast?

Als dit een appartementenblok is met meterkasten in het portiek, gaat de glasvezel waarschijnlijk langs de buitenmuur naar de woonkamers gelegd worden i.p.v. naar de meterkasten.
Het is een appartement, maar de meterkast staat gewoon in mijn appartement. Zou niet weten hoe ze de kabel buitenlangs gaan leggen, want mijn woonkamer is buitenlangs a) niet bereikbaar zonder hoogwerker en b) beschermd stadsgezicht, dus boren in de buitenmuur is geen optie.

Ik zal morgen bij fatsoenlijk daglicht eens kijken waar de coax nu heenloopt :)

[ Voor 6% gewijzigd door TheVivaldi op 26-01-2020 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-07 20:51
Mooiste is idd coax vervangen door een UTP kabel.

Praktijk is dat dit nog wel eens tricky kan zijn. Zeker met langere afstanden, bochten enz. Als de kabel losschiet heb je een uitdaging. Met een trekveer is dat wel te overkomen, maar bij een oude woning wil er ook nog wel eens buis 'los' langs balken lopen met sokken. Als je die open trekt krijg je er nooit meer wat in....

Veiligste optie is Moca nemen. Moca2 is snel zat. Kost je 110 euro ofzo voor een setje, maar je hebt geen risico dat je straks verder van huis bent als je de coax niet vervangen krijgt door UTP of losschiet oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
DJSmiley schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:45:
Mooiste is idd coax vervangen door een UTP kabel.

Praktijk is dat dit nog wel eens tricky kan zijn. Zeker met langere afstanden, bochten enz. Als de kabel losschiet heb je een uitdaging. Met een trekveer is dat wel te overkomen, maar bij een oude woning wil er ook nog wel eens buis 'los' langs balken lopen met sokken. Als je die open trekt krijg je er nooit meer wat in....

Veiligste optie is Moca nemen. Moca2 is snel zat. Kost je 110 euro ofzo voor een setje, maar je hebt geen risico dat je straks verder van huis bent als je de coax niet vervangen krijgt door UTP of losschiet oid
Poeh, dat is wel een bedrag, zeg, 110 euro! Maar goed, als dat veiliger is, dan moet ik het inderdaad maar overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Sorry voor mijn late reactie, maar inderdaad loopt de coaxkabel niet naar de meterkast, maar direct naar het straatkastje. Dus dan maar met een repeater werken.

Bedankt voor al jullie hulp! :)

Nog even een vraagje uit nieuwsgierigheid: KPN NetwerkNL zegt dat de glasvezelkabel opgerold tegen het gebouw aan ligt ("De kabel ligt op een rol tegen de gevel van dit pand, zodra u een abonnement afsluit bij een provider van uw keuze krijgen wij de opdracht binnen om de kabel naar uw woning toe te brengen.)".
Maar nergens omheen het gebouw zie ik een opgerolde kabel. Waar zou 'ie dan kunnen zijn? Ik neem aan dat de monteur daar wel een kaart van heeft, maar ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd :)

[ Voor 15% gewijzigd door TheVivaldi op 31-01-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-07 20:51
'tegen de gevel' is een vrij ruim begrip. Daarnaast is loopt de gevel ook onder het maaiveld :)

Kabel zou 'ergens' in de straat/grond moeten liggen ter hoogte van je huis. RF (KPN NetwerkNL) zou via de aannemer die lokatie moeten kunnen terugvinden

In de praktijk is dat lang niet altijd zo, maar da's een ander verhaal en de uitdaging voor de aannemer
Pagina: 1