Beste Tweakers,
Na meer dan 20 jaar meelezen op tweakers.net (het is mijn startpagina op pc en telefoon) heb ik een hoop geleerd, maar nu is het dan toch tijd om wat hulp te vragen. Het zijn erg veel vragen die ik laatste paar dagen verzameld heb en ik kan gerust wat meer uitzoeken, maar misschien is hier iemand die me een duwtje in de juiste (zoek)richting kan geven. Want ik kan door de bomen het bos niet meer zien staan
Wat wil ik graag:
https://photos.app.goo.gl/94DQ8EtXb9MD93xk6
Vragen TV (en internet):
Tabel zelf gemaakt, ino van verschillende aanbieders
Vragen Internet:
Mijn voortgang met betrekking tot de aanschaf en aanleg zal ik hier ook melden.
Na meer dan 20 jaar meelezen op tweakers.net (het is mijn startpagina op pc en telefoon) heb ik een hoop geleerd, maar nu is het dan toch tijd om wat hulp te vragen. Het zijn erg veel vragen die ik laatste paar dagen verzameld heb en ik kan gerust wat meer uitzoeken, maar misschien is hier iemand die me een duwtje in de juiste (zoek)richting kan geven. Want ik kan door de bomen het bos niet meer zien staan
Wat wil ik graag:
- Ik wil een TV en Internet netwerk via coax gaan aansluiten in een pand waar ik een B&B ga starten. Dit pand is in ons eigendom.
- Televisiesignaal moet over de Coax direct naar de TV, dus zonder een extra kastje of afstandsbediening. Ik zal dus TV’s met DVB-C tuner moeten kopen.
- Televisies van max 1m breed, dus rond de 43”-49”
- Internet wil ik verzorgen via WiFi, dus met een aantal AP’s op de verdiepingen.
- Het winkelgedeelte op de begane grond kan gebruikt worden als één grote of 2 kleinere winkels. Als we de winkel in eigen beheer gaan exploiteren dan zou deze aan hetzelfde netwerk kunnen als de bovenliggende B&B, maar mocht het winkelgedeelte verhuurd gaan worden dan is het misschien verstandiger om hen zelf een abonnement af te laten sluiten.
- Ik wil graag enigszins geïnformeerd zijn voordat ik een Ziggo of andere installateur laat komen. Ik heb dus nog geen offertes gehad. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk zelf doen qua aanleg/aansluiten.
- Een monumentaal pand, reeds gerenoveerd, bestaande uit winkelgedeelte op de begane grond en daarboven een te beginnen Bed & Breakfast van 12 (2-pers.) kamers. Dus bij max bezetting 24 personen.
- Ten eerste heb ik nog nooit te doen gehad met Coax aansluitingen, ik weet dus niet precies welke apparaten ik nodig heb en wat de routes in het netwerk zijn.
- Huidige mogelijke internetsnelheden op het adres:
- Ziggo 600down/50up. KPN dsl 35down/4up (eventueel een eigen glas lijn KPN zTV, maar die moet dan aangelegd worden in binnenstad, dus lijkt me erg prijzig)
- Er komt een groene kabel uit de grond bij de voordeur binnen, hier zit geen contactdoos/hoofdaansluiting (AOP) op. Dit lijkt dus kabel(televisie) te zijn.
- Vanaf het punt waar de groene kabel binnen komt loopt een Coax kabel naar centraal punt in Kamer 11. Vanaf dit punt loopt een kabel naar het dak. Ook loopt er een kabel naar de hal op de 1e verdieping: in de hal wil ik het startpunt maken voor Internet, dus modem en AP’s.
- In elke kamer komt op dit moment 1 meter of meer Coax-kabel uit de muur. Deze lopen allemaal naar een centraal punt boven op het dak van het pand. De kabels zijn nergens gekoppeld, alles moet nog aangesloten worden.
- In het trappenhuis kan ik een Modem met AP’s kwijt. Elke verdieping zou dan een goed WiFi-signaal moeten hebben.
https://photos.app.goo.gl/94DQ8EtXb9MD93xk6
Vragen TV (en internet):
- Is het signaal op de Coaxkabel altijd Internet + TV? Dus naar gelang je een modem of een tuner plaatst krijg je internet of TV?
- Kan ik op elk punt in het Coax netwerk een modem aansluiten? Ik bedoel dan nadat het gesplitst is in TV netwerk. (zie in afbeelding de aansluiting van modem in de winkel)
Dus: --->---TV---------TV------->-----Modem------ - Dit in verband met een eventuele eigen abonnement van de winkelhuurder.
- Ik las iets van een “retoursignaal” voor on demand kijken. Splitters en versterkers moeten hierop voorbereidt zijn. Naar mijn idee heb ik dit voor de TV nu niet nodig (de gasten hoeven alleen maar zenders te zien). Is dit wel nodig voor het Internet (Down/Upload)?
- Moet ik een versterker direct na het AOP plaatsen? Of pas na de splitsing op het deel van TV-netwerk? Of 2 keer een versterker, na AOP en boven op het dak bij het centrale punt?
- Zijn er andere opties om zonder kastje bij de TV, televisie te kunnen kijken? Ik ben ook Smart TV van KPN tegengekomen, maar ten eerste levert KPN een te lage snelheid en ten tweede wil ik niet dat gasten met allerlei apps aan de gang moeten. Dat geldt ook voor de Canal Digitaal TV App.
- Digitenne heb ik thuis en is prima HD beeld, maar helaas wel met kastje. KPN levert geen CI+ module met smartcards.
- Het moet simpel zijn! Een televisie + afstandsbediening. Eventueel een telefoon voor casten van Netflix of Disney etc. Ook moet er nog steeds tv gekeken kunnen worden als de ondersteuning van de apps op de tv vervallen.
- Door de gevonden aansluiting heb ik me gefocust op Kabeltelevisie. Moet ik helemaal niet aan kabeltelevisie beginnen en andere opties zoals Satelliet tv meer onderzoeken? Onze setting lijkt een beetje op een Ster-Netwerk namelijk: https://sat-digitaal.be/i...elijk-satelliet-ontvangst
- Wat is handiger/beter/goedkoper/makkelijker aan te leggen?
Televisie kijken via | ||||
---|---|---|---|---|
Kabel (DVB-C) | Ether (DVB-T2) | Satelliet (DVB-S) | Internet (IP-tv) | |
Zonder los kastje | Ja, CI+ module | Nee: voor alle zenders Ja: voor free to air | ja, CI+ module | Nee Ja, via apps |
Internet | Normal | apart | apart | inbegrepen |
Tabel zelf gemaakt, ino van verschillende aanbieders
Vragen Internet:
- Mijn idee is om op elke verdieping van de B&B een AP te plaatsen. Kan ik ook alleen een modem op de 1e plaatsen en op 2e en 3e een AP? Of werkt het geheel beter (Mesh) als alles over 3 dezelfde AP’s gaat?
- Heb ik genoeg bandbreedte als iedereen via internet tv zou kijken of Netflixen en daarnaast nog wat browsen? (Kabel 600/50 en DSL 35/4).
Als ik thuis (Glas 50/5) HD kijk via Netflix gaat er ongeveer 4 Mbit af en bij UHD zo’n 15 Mbit.
Als ik een gelijktijdigheid van zo’n 80% zou hebben (en dat is erg hoog) dan zou je met (10 kamers) X (20 Mbit per kamer) = 200 Mbit/s toch wel genoeg buffer hebben met een 600 Mbit abonnement? Of kan ik met een kleiner abonnement af? - Als ik een abonnement voor Internet afsluit, wat is beter:
Modem provider + eigen AP’s (bijv. Ubiquiti)? of Modem provider + AP’s/Boosters provider? - Wat zullen gasten eerder doen:
Casten van Netflix/Disney/NPO etc via Wifi naar TV? of App op TV gebruiken en eigen account gegevens invoeren? - Hoe kan ik 12 TV’s met casting optie gescheiden houden als ze allemaal op hetzelfde netwerk hangen? Is het wat om 12 SSID’s te maken door opsplitsen van elke AP in 2,4 Ghz + 5 Ghz en gast 2,4 Ghz + 5 Ghz (dus 3 x 4 = 12 SSID’s). Of kan ik 12 VLAN’s maken? Eigenlijk moeten het er dan 13 worden, want ik wil zelf gescheiden zijn van de gasten. Zijn er andere opties?
- Welke van bovenstaande mogelijkheden (VLAN of Splitsen frequentie) is het makkelijkst om te onderhouden qua wachtwoorden veranderen.
Mijn voortgang met betrekking tot de aanschaf en aanleg zal ik hier ook melden.