Hoe internet- en TV-netwerk aanleggen in B&B met 12 kamers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieTenk
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-06 03:08
Beste Tweakers,
Na meer dan 20 jaar meelezen op tweakers.net (het is mijn startpagina op pc en telefoon) heb ik een hoop geleerd, maar nu is het dan toch tijd om wat hulp te vragen. Het zijn erg veel vragen die ik laatste paar dagen verzameld heb en ik kan gerust wat meer uitzoeken, maar misschien is hier iemand die me een duwtje in de juiste (zoek)richting kan geven. Want ik kan door de bomen het bos niet meer zien staan :?

Wat wil ik graag:
  • Ik wil een TV en Internet netwerk via coax gaan aansluiten in een pand waar ik een B&B ga starten. Dit pand is in ons eigendom.
  • Televisiesignaal moet over de Coax direct naar de TV, dus zonder een extra kastje of afstandsbediening. Ik zal dus TV’s met DVB-C tuner moeten kopen.
  • Televisies van max 1m breed, dus rond de 43”-49”
  • Internet wil ik verzorgen via WiFi, dus met een aantal AP’s op de verdiepingen.
  • Het winkelgedeelte op de begane grond kan gebruikt worden als één grote of 2 kleinere winkels. Als we de winkel in eigen beheer gaan exploiteren dan zou deze aan hetzelfde netwerk kunnen als de bovenliggende B&B, maar mocht het winkelgedeelte verhuurd gaan worden dan is het misschien verstandiger om hen zelf een abonnement af te laten sluiten.
  • Ik wil graag enigszins geïnformeerd zijn voordat ik een Ziggo of andere installateur laat komen. Ik heb dus nog geen offertes gehad. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk zelf doen qua aanleg/aansluiten.
Huidige situatie:
  • Een monumentaal pand, reeds gerenoveerd, bestaande uit winkelgedeelte op de begane grond en daarboven een te beginnen Bed & Breakfast van 12 (2-pers.) kamers. Dus bij max bezetting 24 personen.
  • Ten eerste heb ik nog nooit te doen gehad met Coax aansluitingen, ik weet dus niet precies welke apparaten ik nodig heb en wat de routes in het netwerk zijn.
  • Huidige mogelijke internetsnelheden op het adres:
  • Ziggo 600down/50up. KPN dsl 35down/4up (eventueel een eigen glas lijn KPN zTV, maar die moet dan aangelegd worden in binnenstad, dus lijkt me erg prijzig)
  • Er komt een groene kabel uit de grond bij de voordeur binnen, hier zit geen contactdoos/hoofdaansluiting (AOP) op. Dit lijkt dus kabel(televisie) te zijn.
  • Vanaf het punt waar de groene kabel binnen komt loopt een Coax kabel naar centraal punt in Kamer 11. Vanaf dit punt loopt een kabel naar het dak. Ook loopt er een kabel naar de hal op de 1e verdieping: in de hal wil ik het startpunt maken voor Internet, dus modem en AP’s.
  • In elke kamer komt op dit moment 1 meter of meer Coax-kabel uit de muur. Deze lopen allemaal naar een centraal punt boven op het dak van het pand. De kabels zijn nergens gekoppeld, alles moet nog aangesloten worden.
  • In het trappenhuis kan ik een Modem met AP’s kwijt. Elke verdieping zou dan een goed WiFi-signaal moeten hebben.
Afbeelding/schema van huidige situatie en eventueel gewenste situatie:
https://photos.app.goo.gl/94DQ8EtXb9MD93xk6

Vragen TV (en internet):
  1. Is het signaal op de Coaxkabel altijd Internet + TV? Dus naar gelang je een modem of een tuner plaatst krijg je internet of TV?
  2. Kan ik op elk punt in het Coax netwerk een modem aansluiten? Ik bedoel dan nadat het gesplitst is in TV netwerk. (zie in afbeelding de aansluiting van modem in de winkel)
    Dus: --->---TV---------TV------->-----Modem------
  3. Dit in verband met een eventuele eigen abonnement van de winkelhuurder.
  4. Ik las iets van een “retoursignaal” voor on demand kijken. Splitters en versterkers moeten hierop voorbereidt zijn. Naar mijn idee heb ik dit voor de TV nu niet nodig (de gasten hoeven alleen maar zenders te zien). Is dit wel nodig voor het Internet (Down/Upload)?
  5. Moet ik een versterker direct na het AOP plaatsen? Of pas na de splitsing op het deel van TV-netwerk? Of 2 keer een versterker, na AOP en boven op het dak bij het centrale punt?
  6. Zijn er andere opties om zonder kastje bij de TV, televisie te kunnen kijken? Ik ben ook Smart TV van KPN tegengekomen, maar ten eerste levert KPN een te lage snelheid en ten tweede wil ik niet dat gasten met allerlei apps aan de gang moeten. Dat geldt ook voor de Canal Digitaal TV App.
  7. Digitenne heb ik thuis en is prima HD beeld, maar helaas wel met kastje. KPN levert geen CI+ module met smartcards.
  8. Het moet simpel zijn! Een televisie + afstandsbediening. Eventueel een telefoon voor casten van Netflix of Disney etc. Ook moet er nog steeds tv gekeken kunnen worden als de ondersteuning van de apps op de tv vervallen.
  9. Door de gevonden aansluiting heb ik me gefocust op Kabeltelevisie. Moet ik helemaal niet aan kabeltelevisie beginnen en andere opties zoals Satelliet tv meer onderzoeken? Onze setting lijkt een beetje op een Ster-Netwerk namelijk: https://sat-digitaal.be/i...elijk-satelliet-ontvangst
  10. Wat is handiger/beter/goedkoper/makkelijker aan te leggen?
Televisie kijken via
Kabel
(DVB-C)
Ether
(DVB-T2)
Satelliet
(DVB-S)
Internet
(IP-tv)
Zonder los kastje
Ja, CI+ moduleNee: voor alle zenders
Ja: voor free to air
ja, CI+ moduleNee
Ja, via apps
InternetNormalapartapartinbegrepen

Tabel zelf gemaakt, ino van verschillende aanbieders

Vragen Internet:
  1. Mijn idee is om op elke verdieping van de B&B een AP te plaatsen. Kan ik ook alleen een modem op de 1e plaatsen en op 2e en 3e een AP? Of werkt het geheel beter (Mesh) als alles over 3 dezelfde AP’s gaat?
  2. Heb ik genoeg bandbreedte als iedereen via internet tv zou kijken of Netflixen en daarnaast nog wat browsen? (Kabel 600/50 en DSL 35/4).
    Als ik thuis (Glas 50/5) HD kijk via Netflix gaat er ongeveer 4 Mbit af en bij UHD zo’n 15 Mbit.
    Als ik een gelijktijdigheid van zo’n 80% zou hebben (en dat is erg hoog) dan zou je met (10 kamers) X (20 Mbit per kamer) = 200 Mbit/s toch wel genoeg buffer hebben met een 600 Mbit abonnement? Of kan ik met een kleiner abonnement af?
  3. Als ik een abonnement voor Internet afsluit, wat is beter:
    Modem provider + eigen AP’s (bijv. Ubiquiti)? of Modem provider + AP’s/Boosters provider?
  4. Wat zullen gasten eerder doen:
    Casten van Netflix/Disney/NPO etc via Wifi naar TV? of App op TV gebruiken en eigen account gegevens invoeren?
  5. Hoe kan ik 12 TV’s met casting optie gescheiden houden als ze allemaal op hetzelfde netwerk hangen? Is het wat om 12 SSID’s te maken door opsplitsen van elke AP in 2,4 Ghz + 5 Ghz en gast 2,4 Ghz + 5 Ghz (dus 3 x 4 = 12 SSID’s). Of kan ik 12 VLAN’s maken? Eigenlijk moeten het er dan 13 worden, want ik wil zelf gescheiden zijn van de gasten. Zijn er andere opties?
  6. Welke van bovenstaande mogelijkheden (VLAN of Splitsen frequentie) is het makkelijkst om te onderhouden qua wachtwoorden veranderen.
Hopelijk hebben jullie antwoorden of tips. Alvast bedankt. _/-\o_
Mijn voortgang met betrekking tot de aanschaf en aanleg zal ik hier ook melden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet niet waarom je alles op coax wilt, het lijkt me anno 2020 zinniger om gewoon overal CAT6 heen te trekken. Maar stel dat je overal al coax hebt liggen zou je het beste eens bij Ziggo kunnen informeren wat ze kunnen bieden in zo'n situatie.
In vakantieparken hebben ook alle huisjes hun eigen coax aansluiting, en appartementen ook. En jouw situatie lijkt me wat dat betreft redelijk overeen te komen.

Als ze dat kunnen bieden, dan ben je al van een boel gedoe af. Dan kan Ziggo gewoon 12 lijnen leveren met TV en internet, en hoef je daar zelf niet meer aan te gaan sleutelen. En dat hoeft dan echt geen 600Mb te zijn per aansluiting natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieTenk
@TERW_DAN

Helaas is alles al aangelegd zo'n 10 jaar geleden. Daar was ik helaas niet bij, want dan was UTP zeker ook toegevoegd. De coax komt rechtstreeks uit het stucwerk, dus helaas is vervangen met andere kabel erg lastig.
Toevallig ga ik volgend weekend naar een vakantiepark met de schoonfamilie! Ik duik daar even de meterkast in en ga even bekijken hoe zij het hebben gedaan. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
dus voor 16 tv's zou ik kijken naar een goeie hirschmann oplossing
bv een GHV930 en den 2x 8voudige CAI Multitap (dan heb je 16 aansluitingen beschikbaar)

nadeel is eerder, wat ga je doen met je digitale signaal.. easy way out is gewoon 16x CI module kopen en tadaaaa :-) (als dat juridisch mag, zomaar 16 tv's aftakken op een residentieel abbo... hmm..)

hebben ze bij ziggo geen oplossing zoals wij die in bels kennen , het "broadcast center" ?
das een rack die ze in het begin vh coax net plaatsen, waarbij ze de versleuteling van de coax weghalen zodat iedereen digitale zenders kan kijken zonder CI module of decoder ?
(dit is wel best prijzig omdat het een oplossing voor bv ziekenhuizen is ,waarbij er vaak 100+ mensen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:48
Voor TV is coax idd de handigste oplossing. CI+ heb je pas nodig als je extra zenders wilt, maar dat is beperkt tot 3 stuks ofzo op een normale aansluiting.

Het basispakket is FTA, dus geen extra kastjes enz nodig.

Je eigen headend bouwen.. Tja, dat kan. Maar dat kost je wel wat en da's voor zo'n setup niet echt haalbaar. (Een budget DVB-C of DVB-T modulator voor een stuk of 20-30 kanalen (8 transponders) kost je 1-2k, ontvangers tbv de bron een goede 500 euro ofzo, en daar heb je er meerdere van nodig.

Het Ziggo signaal verdelen kan idd met een 'simpele' versterker (De genoemde 930 bv). Leg zoiezo goede kabels (KOKA9TS). Goed signaal distribueeren is wel een vak apart, vraag er dus iemand bij met verstand hiervan.

Bedenk wel: TV kunnen kijken is 1 (dat lukt prima), tv MOGEN kijken is een 2e... Ga je verhuren dan moet je ook de rechten regelen of een collectief iets nemen:
https://www.ziggo.nl/zake...lijk/producten/televisie/

Internet: Ik zou iets bouwen met een mikrotik en per appartement een AP. Elk appartement z'n eigen subnet. Ook hiervoor geld: Vraag iemand erbij met verstand.
Internet/wifi is tegenwoordig toch wel een verwachting. Liever geen wifi (dan weet je wat je hebt) dan zeggen dat er wifi is wat in de praktijk niet werkt. (Dat levert je slechte recenties op anno 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 20:43
Alle coax gaat richting dak, dus zal ooit bedoeld zijn voor satelliet tv.

Verwacht je enkel Nederlandse gasten of een internationaal publiek?

Als je een ruim zender aanbod wilt aanbieden met veel buitenlandse zenders dan denk ik dat je zeker voor satelliet moet gaan.

Veel tv's hebben anno nu ook een ingebouwde dvb-c tuner. Zodat alles met 1 afstandsbediening kan en zonder kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieTenk
ijske schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:13:
dus voor 16 tv's zou ik kijken naar een goeie hirschmann oplossing
bv een GHV930 en den 2x 8voudige CAI Multitap (dan heb je 16 aansluitingen beschikbaar)

nadeel is eerder, wat ga je doen met je digitale signaal.. easy way out is gewoon 16x CI module kopen en tadaaaa :-) (als dat juridisch mag, zomaar 16 tv's aftakken op een residentieel abbo... hmm..)

hebben ze bij ziggo geen oplossing zoals wij die in bels kennen , het "broadcast center" ?
das een rack die ze in het begin vh coax net plaatsen, waarbij ze de versleuteling van de coax weghalen zodat iedereen digitale zenders kan kijken zonder CI module of decoder ?
(dit is wel best prijzig omdat het een oplossing voor bv ziekenhuizen is ,waarbij er vaak 100+ mensen zijn)
Bedankt voor de informatie wat betreft het materiaal. Dit ga ik verder bestuderen.
Wat juridisch wel een niet mag is niet echt van belang, we gaan het gewoon op legale wijze zakelijk met een provider (bijv Ziggo) regelen. Denk dat ik na het lezen van meerdere opties, eerst maar eens Ziggo ga vragen voor een afspraak in het pand zelf. Even zien wat zij voorstellen. Wellicht ook hetzelfde met de Canal Digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou om te beginnen de fysieke infra en je telecom oplossingen los van elkaar zien. Inderdaad was coax trekken een weinig future-proof idee, maar hoeft nog niets uit te sluiten. Je kunt dmv MoCA alsnog all-IP over die bestaande coaxkabels trekken. De nieuwste generatie MoCA 2.0 wave 2 kunnen >1Gbps over coax krijgen (o.a. Hirschmann INCA, maar B2B zijn er meer spelers actief). MoCA kan met max 16 nodes per netwerk werken, maar als je vanaf meterkast/technische rumte met twee of meer segmenten werkt kom je uit met 16 kamers. Dat wordt dus max 8 kamers per segment. Als iedereen tegelijk draait heb je ruim 100Mbps per kamer beschikbaar. Als je bedenkt dat broadcast-quality 4k ongeveer 20Mbps kost heb je zat bandbreedte om dat aan te bieden.

Je zegt verder WiFi te willen. Bezuinig daar vooral niet op, maar laat je niet gek maken "one per room" is een slecht advies voor AP's, meestal zul je met een of twee per verdieping wel uitkomen. Als dat ook over coax - dus MoCA - backhaul moet krijgen moet je waarschijnlijk drie MoCA segmenten nemen, maar is nog geen ramp.

Iets wat je niet noemt maar bij hospitality standaard lijkt: vaste telefoon per kamer. Dit kan ook prima, bandbreedte kost het hoegenaamd, niet (64kbps per gesprek...)

Verder de standaardzaken - je wilt minstens drie aparte VLANs, eentje voor video, eentje voor gasteninternet, eentje voor beheer. Als je voice doet mag die er ook naast. Met QoS wil je voice hoogste prio geven, video lager, beheer daaronder en gasteninternet best effort.

Naast meer keuze qua provider en meer future-proof (Ziggo gaat ook richting all-IP) is een groot voordeel van MoCA ipv DVB dat alle signaalwaardes goed krijgen en houden bij DVB een crime kan zijn als je bekabeling niet fantastisch is, en met kabels in stucwerk heb ik daar zo m'n twijfels over. MoCA heeft een enorm dynamisch bereik en hoeft alleen over korte afstand op orde gehouden te worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieTenk
@DJSmiley
DJSmiley schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:38:
Voor TV is coax idd de handigste oplossing. CI+ heb je pas nodig als je extra zenders wilt, maar dat is beperkt tot 3 stuks ofzo op een normale aansluiting.

Het basispakket is FTA, dus geen extra kastjes enz nodig.
Kan me niet helemaal inbeelden wat de kwaliteit gaat zijn van géén HD op een 43" TV. Heb thuis een OLED met prachtig 4K beeld, dus ik wil eigenlijk wel met de tijd meegaan en de gasten ook goed beeld geven. (dat gaat geen OLED worden hoor, te prijzig) Weet je toevallig of er kwaliteit verschil zit in analoog en digitaal signaal van Ziggo?
Leg zoiezo goede kabels (KOKA9TS).
Ik zie op de site van Ziggo dat ze helemaal overgaan op digitaal signaal, we hebben nu Hirschmann Koka 799 digital liggen, is dat ook voldoende?
Internet: Ik zou iets bouwen met een mikrotik en per appartement een AP. Elk appartement z'n eigen subnet. Ook hiervoor geld: Vraag iemand erbij met verstand.
Internet/wifi is tegenwoordig toch wel een verwachting. Liever geen wifi (dan weet je wat je hebt) dan zeggen dat er wifi is wat in de praktijk niet werkt. (Dat levert je slechte recenties op anno 2020)
Bedoel je daadwerkelijk een fysieke AP per kamer? Want dan zouden er alsnog UTP kabels getrokken moeten worden, tenzij het 12 lijnen over de coax zijn. Maar dat klinkt als een prijzig geheel.
Het is een monumentaal pand, volledig gerestaureerd, maar netwerktechnisch had er meer rekening gehouden moeten worden met aanleg van kabels. Het trappenhuis is is centraal en enigzins te bereiken met UTP. Afstand tot de kamers zou dan per AP max 10m zijn.
Is het überhaupt mogelijk om bijvoorbeeld 3 Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO te in "serie te schakelen" met behoudt van PoE? Dus modem--AP--AP--AP (dus op 1 LAN poort vh modem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieTenk
@dion_b
dion_b schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:51:
Ik zou om te beginnen de fysieke infra en je telecom oplossingen los van elkaar zien. Inderdaad was coax trekken een weinig future-proof idee, maar hoeft nog niets uit te sluiten. Je kunt dmv MoCA alsnog all-IP over die bestaande coaxkabels trekken. De nieuwste generatie MoCA 2.0 wave 2 kunnen >1Gbps over coax krijgen (o.a. Hirschmann INCA, maar B2B zijn er meer spelers actief). MoCA kan met max 16 nodes per netwerk werken, maar als je vanaf meterkast/technische rumte met twee of meer segmenten werkt kom je uit met 16 kamers. Dat wordt dus max 8 kamers per segment. Als iedereen tegelijk draait heb je ruim 100Mbps per kamer beschikbaar. Als je bedenkt dat broadcast-quality 4k ongeveer 20Mbps kost heb je zat bandbreedte om dat aan te bieden.
Die INCA van Hirschmann had ik vandaag ook gevonden op hun site, wil dit ook verder gaan bekijken! Dit zou dan toch eigenlijk puur voor het tv gebeuren zijn? Hangen alle tv's dan aan hetzelfde netwerk? Of is dit op te splitsen per kamer? Ik ben er namelijk nog niet uit hoe elke gast gescheiden vd andere gasten kan casten naar zijn tv? Het moet niet mogelijk zijn dat kmr 11 zijn beelden naar kamer 13 stuurt :)
Je zegt verder WiFi te willen. Bezuinig daar vooral niet op, maar laat je niet gek maken "one per room" is een slecht advies voor AP's, meestal zul je met een of twee per verdieping wel uitkomen. Als dat ook over coax - dus MoCA - backhaul moet krijgen moet je waarschijnlijk drie MoCA segmenten nemen, maar is nog geen ramp.
Moet idd goed zijn! Coax ligt alleen naar een trapkast in de hal op de 1e verdieping, dus dat leek me een plek om het modem te plaatsen vd provider. En van hieruit moet ik wel een UTP naar elke verdieping krijgen. Ongeveer zoals in volgende foto: Trappenhuis
Iets wat je niet noemt maar bij hospitality standaard lijkt: vaste telefoon per kamer. Dit kan ook prima, bandbreedte kost het hoegenaamd, niet (64kbps per gesprek...)
Hier ga ik nogmaals naar kijken, maar komt me wel erg ouderwets over. Iedereen loopt met een telefoon rond. Zag zelfs dat er nu ook hotels zijn die een "Handy" leveren op de kamer, met allerlei info en opties. Erg gaaf maar dat is toch iets voor de grotere jongens. Ik heb maar 12 kamers en ook nog in een klassieke/chique stijl (lees mooi gelakt taxus hout en plafonds met monumentale ornamenten), dus de tv vond ik al een inbreuk op de stijl. Ik ga wellicht een digital signage maken bij de entree, maar meer wil ik eigenlijk niet.
Verder de standaardzaken - je wilt minstens drie aparte VLANs, eentje voor video, eentje voor gasteninternet, eentje voor beheer. Als je voice doet mag die er ook naast. Met QoS wil je voice hoogste prio geven, video lager, beheer daaronder en gasteninternet best effort.
Zijn VLANs geheel gescheiden? Of moet ik daar met firewalls aan de gang? Ik wil niet dat een handige jongen via het netwerk bij mijn gegevens op de laptop kan.
Naast meer keuze qua provider en meer future-proof (Ziggo gaat ook richting all-IP) is een groot voordeel van MoCA ipv DVB dat alle signaalwaardes goed krijgen en houden bij DVB een crime kan zijn als je bekabeling niet fantastisch is, en met kabels in stucwerk heb ik daar zo m'n twijfels over. MoCA heeft een enorm dynamisch bereik en hoeft alleen over korte afstand op orde gehouden te worden.
Ik ga dit goed bekijken, want dit klinkt idd meer future proof! Als ik dan toch nu moet investeren in materiaal.
Wat betreft die kabels: De kanalen in de schoorstenen zijn niet meer in gebruik, hier zijn de coax kabels doorheen gehaald. In de zijkant van de schoorsteenmantel is 'n gaatje geprikt om de kabel door te voeren. Lijkt gek, maar de kabels hangen zo wel op de juiste plek voor de tv. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieTenk
@verzenden
verzenden schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:04:
Alle coax gaat richting dak, dus zal ooit bedoeld zijn voor satelliet tv.

Verwacht je enkel Nederlandse gasten of een internationaal publiek?

Als je een ruim zender aanbod wilt aanbieden met veel buitenlandse zenders dan denk ik dat je zeker voor satelliet moet gaan.

Veel tv's hebben anno nu ook een ingebouwde dvb-c tuner. Zodat alles met 1 afstandsbediening kan en zonder kastje.
Beide opties staan nog open, al is IP tv wellicht wel meer future proof zoals dion_b al aangaf.

Ik verwacht toch wel een internationaal publiek, een paar Engelse en Duitse zenders is wel een pré. Zitten redelijk dicht bij de Duitse grens in een grote stad. Voor de rest verwacht ik eigenlijk ook wel steeds meer dat media vanaf een telefoon gecast gaat worden. Even je telefoon spiegelen zal steeds meer gebeuren. Of zo'n schuifbeweging op je scherm en flop, zo op het tv scherm. (ik kijk graag Scifi series 8) )

[ Voor 3% gewijzigd door HenkieTenk op 27-01-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
Ik zou sowieso niet gaan voor losse modules en kaarten in de tv's.
Je kan erop wachten dat die gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieTenk
@FrankBlom
FrankBlom schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:24:
Ik zou sowieso niet gaan voor losse modules en kaarten in de tv's.
Je kan erop wachten dat die gestolen worden.
Haha, hier heb ik ook aan gedacht. Het liefst lijm ik alle artikelen in de kamer vast :P
Wellicht is het een optie om als het ware in de holte waar de smartcart uitsteekt, daar de smartcard zelf te doorboren en er een schroef in te zetten die in het kunststof van de tv gaat. Of gewoon een zwart blokje op de tv lijmen, kan de gehele module niet schuiven. Maar zonder losse delen zou idd ideaal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HenkieTenk schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:01:
@dion_b

[...]

Die INCA van Hirschmann had ik vandaag ook gevonden op hun site, wil dit ook verder gaan bekijken! Dit zou dan toch eigenlijk puur voor het tv gebeuren zijn? Hangen alle tv's dan aan hetzelfde netwerk? Of is dit op te splitsen per kamer? Ik ben er namelijk nog niet uit hoe elke gast gescheiden vd andere gasten kan casten naar zijn tv? Het moet niet mogelijk zijn dat kmr 11 zijn beelden naar kamer 13 stuurt :)
Dat laatste zou voor bepaalde niche feestjes een ding kunnen zijn, maar allicht niet wat je zelf wilt >:)

Maar wat ik probeer te zeggen: IP is IP. INCA is een manier om eentjes en nulletjes over coax te gooien. Hoe je dingen scheidt/autheniceert regel je op hoger niveau (VLANs enzo, maar voor DTV zul je ongeacht techniek met enige vorm van encryptie moeten werken als voorwaarde van je provider).

Mijn hele punt is: zie TV en internet niet als twee gescheiden zaken met aparte kabels, bekijk het integraal. Waar je UTP kunt leggen gebruik je dat, waar geen UTP voor handen is gebruik je coax.
[...]

Moet idd goed zijn! Coax ligt alleen naar een trapkast in de hal op de 1e verdieping, dus dat leek me een plek om het modem te plaatsen vd provider.
Modem moet vooral dichtbij aansluitpunt waar coax het gebouw binnenkomt staan. Daarvandaan trek je UTP (of werk je met MoCA) naar rest van het gebouw.
En van hieruit moet ik wel een UTP naar elke verdieping krijgen. Ongeveer zoals in volgende foto: Trappenhuis
Kan, maar voor WiFi wil je vooral een goede site survey doen, liefst door iemand met verstand van zaken die zelf niet het vervolgopdracht krijgt (en dus nul belang heeft bij meer AP's aan te raden dan nodig). Eea hangt af van materialen van muren e.d., dat is niet op basis van een foto te zeggen.
[...]

Hier ga ik nogmaals naar kijken, maar komt me wel erg ouderwets over. Iedereen loopt met een telefoon rond. Zag zelfs dat er nu ook hotels zijn die een "Handy" leveren op de kamer, met allerlei info en opties. Erg gaaf maar dat is toch iets voor de grotere jongens. Ik heb maar 12 kamers en ook nog in een klassieke/chique stijl (lees mooi gelakt taxus hout en plafonds met monumentale ornamenten), dus de tv vond ik al een inbreuk op de stijl. Ik ga wellicht een digital signage maken bij de entree, maar meer wil ik eigenlijk niet.
Prima, zolang je bewust die keuze maakt :)
[...]

Zijn VLANs geheel gescheiden? Of moet ik daar met firewalls aan de gang? Ik wil niet dat een handige jongen via het netwerk bij mijn gegevens op de laptop kan.
Dat is hele idee van VLANs. Gasten moeten elkaars verkeer niet kunnen zien, laat staan dat ze management of video streams mogen onderscheppen. Daarnaast wil je je eigen gegevens gefirewalled hebben.
[...]

Ik ga dit goed bekijken, want dit klinkt idd meer future proof! Als ik dan toch nu moet investeren in materiaal.
Wat betreft die kabels: De kanalen in de schoorstenen zijn niet meer in gebruik, hier zijn de coax kabels doorheen gehaald. In de zijkant van de schoorsteenmantel is 'n gaatje geprikt om de kabel door te voeren. Lijkt gek, maar de kabels hangen zo wel op de juiste plek voor de tv. :*)
Kan, maar als die TV over een paar jaar niks meer doet met signaal over coax heb je daar weinig aan.

Sowieso, die foto ziet er niet bepaald Nederlands uit. Per land verschilt het sterk wat beschikbaar is en welke technieken gebruikt worden. Waar is dit?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
HenkieTenk schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:14:
Het trappenhuis is is centraal en enigzins te bereiken met UTP. Afstand tot de kamers zou dan per AP max 10m zijn.
Is het überhaupt mogelijk om bijvoorbeeld 3 Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO te in "serie te schakelen" met behoudt van PoE? Dus modem--AP--AP--AP (dus op 1 LAN poort vh modem)
Neen, access points die hun stroom via PoE krijgen kunnen deze niet doorgeven, ze hebben namelijk geen voeding :)
Secondary UniFi Access Point (UAP) Ethernet ports don't provide PoE passthrough (to run current to a second powered device)
Die trappenhal is wel heel open, dus die 3 AP's zoals op je tekening gaan elkaar perfect 'zien' wat op zich geen probleem is zolang ze maar op verschillende niet-overlappende kanalen uitzenden.

Ik zou gewoon starten met 1 UAP AC PRO, je zal dan heel rap zien waar er extra nodig zijn. Meten is weten! Bijhangen kan je altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tha Render_2 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:38:
[...]

Die trappenhal is wel heel open, dus die 3 AP's zoals op je tekening gaan elkaar perfect 'zien' wat op zich geen probleem is zolang ze maar op verschillende niet-overlappende kanalen uitzenden.

Ik zou gewoon starten met 1 UAP AC PRO, je zal dan heel rap zien waar er extra nodig zijn. Meten is weten! Bijhangen kan je altijd.
In de regel is dit juist slechtste plek om AP's te hangen. Je wilt overlap minimaliseren, dus de AP's zo ver mogelijk van trapgat vandaan hangen aan de uiteinde van gangen die er vanaf lopen. Als je al een AP in trapgat wilt, is een enkele doorgaans beste insteek.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
dion_b schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:20:
[...]

In de regel is dit juist slechtste plek om AP's te hangen. Je wilt overlap minimaliseren, dus de AP's zo ver mogelijk van trapgat vandaan hangen aan de uiteinde van gangen die er vanaf lopen. Als je al een AP in trapgat wilt, is een enkele doorgaans beste insteek.
Klopt, vandaar dat ik voorstel om met 1 te beginnen, je kan op voorhand moeilijk voorspellen wat het bereik zal zijn (gebruikte bouwmaterialen). Ik lees in zijn verhaal steeds dat er geen UTP kabels kunnen bijgetrokken worden, enkel naar de traphal, dus dat kan dan wel eens het enige scenario zijn.
Pagina: 1