Dag mede Tweakers! Indien deze post onder de verkeerde noemer staat; Mijn excuses, echter denk ik dat het volgende toch de CPU of moederbord betreft.
Gisteren ben ik begonnen met het bouwen van een nieuwe PC, aangezien m'n huidige toe is aan vervanging.
De volgende onderdelen heb ik gekocht voor mijn PC:
AMD Ryzen 7 3700X
ASRock B450 Steel Legend
Gigabyte Aorus Radeon RX5700 XT 8G
WD Red 4 tb
Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit
Scythe Mugen Rev 5
be quiet! Silent Wings 3, 120mm 2x
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 2x
Corsair RM650 voeding
Samsung 970 EVO 1000
Alles toen netjes aangesloten (zeker niet de eerste keer dat ik een pc gebouwd heb), en tijdens het bouwen gelet of er iets gebogen/kapot uitzag. Zag er allemaal prima uit, dus meteen alles gemonteerd. Echter zodra ik de pc aandeed, kreeg ik geen beeld.
Wat ik vervolgens geprobeerd heb:
- Videokaart eruit en DP kabel op moederbord
- DP kabel vervangen door een HDMI kabel en op moederbord aangesloten
- Alle kabels van de voeding aangedrukt
- RAM op verschillende locaties gebruikt en ook in verschillende hoeveelheden (4 strips, 2 strips, 1 strip)
- Alle kabels van de PSU eruit gehaald en opnieuw gemonteerd
- Ander beeldscherm gepakt en weer met videokaart geprobeerd, toen weer eruit en met alleen moederbord geprobeerd
- Zowel SSD als HDD losgekoppeld en pc opgestart zonder opslag
- Handmatig op het beeldscherm de source aangewezen
- Moederbord uit de computer gehaald, de Scythe koeler losgehaald, en de CPU gecontroleerd op kapotte/gebogen pinnetjes
- Moederbord nagelopen of ik iets van gebogen onderdelen zie (ziet er goed uit)
Ik ben nu echt ten einde raad, het maakt niet uit wat ik probeer, ik krijg gewoon geen beeld/signaal...wat het ook flink lastig maakt om nou uit te vogelen wat er mis is. Ik kan niet naar de BIOS, ik zie helemaal niks
Wat ik wel zie, is dat de RGB van het moederbord gewoon werkt, dus stroom krijg het wel. De fans van de CPU en van de kast zelf gaan ook gewoon aan, en het caps lock lichtje op m'n toetsenbord gaat gewoon aan en uit. Overigens alle onderdelen heb ik nieuw aangeschaft.
Ik heb ondertussen een moederbord speaker van een paar euro besteld, wellicht dat dat speakertje mij iets meer kan vertellen, maar misschien hebben jullie nog tips/advies voor mij. Ik denk toch dat er iets mis is het of het moederbord, of de CPU...maar ik wacht wel even af wat jullie zeggen.
Alvast bedankt!
- Jeroen
Gisteren ben ik begonnen met het bouwen van een nieuwe PC, aangezien m'n huidige toe is aan vervanging.
De volgende onderdelen heb ik gekocht voor mijn PC:
AMD Ryzen 7 3700X
ASRock B450 Steel Legend
Gigabyte Aorus Radeon RX5700 XT 8G
WD Red 4 tb
Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit
Scythe Mugen Rev 5
be quiet! Silent Wings 3, 120mm 2x
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 2x
Corsair RM650 voeding
Samsung 970 EVO 1000
Alles toen netjes aangesloten (zeker niet de eerste keer dat ik een pc gebouwd heb), en tijdens het bouwen gelet of er iets gebogen/kapot uitzag. Zag er allemaal prima uit, dus meteen alles gemonteerd. Echter zodra ik de pc aandeed, kreeg ik geen beeld.
Wat ik vervolgens geprobeerd heb:
- Videokaart eruit en DP kabel op moederbord
- DP kabel vervangen door een HDMI kabel en op moederbord aangesloten
- Alle kabels van de voeding aangedrukt
- RAM op verschillende locaties gebruikt en ook in verschillende hoeveelheden (4 strips, 2 strips, 1 strip)
- Alle kabels van de PSU eruit gehaald en opnieuw gemonteerd
- Ander beeldscherm gepakt en weer met videokaart geprobeerd, toen weer eruit en met alleen moederbord geprobeerd
- Zowel SSD als HDD losgekoppeld en pc opgestart zonder opslag
- Handmatig op het beeldscherm de source aangewezen
- Moederbord uit de computer gehaald, de Scythe koeler losgehaald, en de CPU gecontroleerd op kapotte/gebogen pinnetjes
- Moederbord nagelopen of ik iets van gebogen onderdelen zie (ziet er goed uit)
Ik ben nu echt ten einde raad, het maakt niet uit wat ik probeer, ik krijg gewoon geen beeld/signaal...wat het ook flink lastig maakt om nou uit te vogelen wat er mis is. Ik kan niet naar de BIOS, ik zie helemaal niks
Ik heb ondertussen een moederbord speaker van een paar euro besteld, wellicht dat dat speakertje mij iets meer kan vertellen, maar misschien hebben jullie nog tips/advies voor mij. Ik denk toch dat er iets mis is het of het moederbord, of de CPU...maar ik wacht wel even af wat jullie zeggen.
Alvast bedankt!
- Jeroen