Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• GuitarnScythes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-08-2022
Dag mede Tweakers! Indien deze post onder de verkeerde noemer staat; Mijn excuses, echter denk ik dat het volgende toch de CPU of moederbord betreft.

Gisteren ben ik begonnen met het bouwen van een nieuwe PC, aangezien m'n huidige toe is aan vervanging.

De volgende onderdelen heb ik gekocht voor mijn PC:
AMD Ryzen 7 3700X
ASRock B450 Steel Legend
Gigabyte Aorus Radeon RX5700 XT 8G
WD Red 4 tb
Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit
Scythe Mugen Rev 5
be quiet! Silent Wings 3, 120mm 2x
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 2x
Corsair RM650 voeding
Samsung 970 EVO 1000

Alles toen netjes aangesloten (zeker niet de eerste keer dat ik een pc gebouwd heb), en tijdens het bouwen gelet of er iets gebogen/kapot uitzag. Zag er allemaal prima uit, dus meteen alles gemonteerd. Echter zodra ik de pc aandeed, kreeg ik geen beeld.

Wat ik vervolgens geprobeerd heb:
- Videokaart eruit en DP kabel op moederbord
- DP kabel vervangen door een HDMI kabel en op moederbord aangesloten
- Alle kabels van de voeding aangedrukt
- RAM op verschillende locaties gebruikt en ook in verschillende hoeveelheden (4 strips, 2 strips, 1 strip)
- Alle kabels van de PSU eruit gehaald en opnieuw gemonteerd
- Ander beeldscherm gepakt en weer met videokaart geprobeerd, toen weer eruit en met alleen moederbord geprobeerd
- Zowel SSD als HDD losgekoppeld en pc opgestart zonder opslag
- Handmatig op het beeldscherm de source aangewezen
- Moederbord uit de computer gehaald, de Scythe koeler losgehaald, en de CPU gecontroleerd op kapotte/gebogen pinnetjes
- Moederbord nagelopen of ik iets van gebogen onderdelen zie (ziet er goed uit)

Ik ben nu echt ten einde raad, het maakt niet uit wat ik probeer, ik krijg gewoon geen beeld/signaal...wat het ook flink lastig maakt om nou uit te vogelen wat er mis is. Ik kan niet naar de BIOS, ik zie helemaal niks :| Wat ik wel zie, is dat de RGB van het moederbord gewoon werkt, dus stroom krijg het wel. De fans van de CPU en van de kast zelf gaan ook gewoon aan, en het caps lock lichtje op m'n toetsenbord gaat gewoon aan en uit. Overigens alle onderdelen heb ik nieuw aangeschaft.

Ik heb ondertussen een moederbord speaker van een paar euro besteld, wellicht dat dat speakertje mij iets meer kan vertellen, maar misschien hebben jullie nog tips/advies voor mij. Ik denk toch dat er iets mis is het of het moederbord, of de CPU...maar ik wacht wel even af wat jullie zeggen.

Alvast bedankt!
- Jeroen

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 16:57
DP of HDMI kabel op je moederbord aansluiten heeft geen zin. Je processor heeft geen ingebouwde graphics.

Hoe lang heb je gewacht totdat je de computer hebt uitgezet? De allereerste post kan lang duren omdat het geheugen geïnitialiseerd wordt. Dit is normaal.

Is de BIOS versie die meegeleverd wordt op je moederbord geschikt voor een 3700X?

Mijn platencollectie

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:04
je cpu heeft geen graphics, dus monitor op moederboard aansluiting heeft geen zin.

Check of je moederbord de juiste bios heeft voor de nieuwe Ryzens.

edit: of wat pporrio hierboven zei :P

[ Voor 12% gewijzigd door Tens op 26-01-2020 12:44 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• tweaker0180
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-01 22:35
Ik denk inderdaad dat je mobo een bios update nodig heeft, of je moet kijken naar een moederbord die ryzen 3000 series al ondersteund:
Eentje als: pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:56
Yep, gevalletje niet compatibel bios ligt voor de hand.

• GuitarnScythes
tweaker0180 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:47:
Ik denk inderdaad dat je mobo een bios update nodig heeft, of je moet kijken naar een moederbord die ryzen 3000 series al ondersteund:
Eentje als: pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX
Wat ik kon vinden op het internet is dat de ASRock Steel Legend B450 ten eerste geleverd werd zonder ondersteuning voor de 0700 series. Echter is dit naderhand nog ge-update door ASRock, en elk moederbord wat naderhand werd geleverd met de juiste ondersteuning heeft een duidelijk pictogram op de voorkant van de doos dat deze Ryzen 3000 series ondersteund. Mijn moederbord is zo'n geval, dus het lijkt me niet dat het aan de bios update kan liggen. :/

https://imgur.com/uFhSsKX

• tweaker0180
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-01 22:35
GuitarnScythes schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:14:
[...]

Wat ik kon vinden op het internet is dat de ASRock Steel Legend B450 ten eerste geleverd werd zonder ondersteuning voor de 3700 series. Echter is dit naderhand nog ge-update door ASRock, en elk moederbord wat naderhand werd geleverd met de juiste ondersteuning heeft een duidelijk pictogram op de voorkant van de doos dat deze Ryzen 3000 series ondersteund. Mijn moederbord is zo'n geval, dus het lijkt me niet dat het aan de bios update kan liggen. :/
Heb je nog een andere GPU die je kunt testen?

• GuitarnScythes
tweaker0180 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:24:
[...]

Heb je nog een andere GPU die je kunt testen?
Hmm das een goeie! Ik heb in mijn huidige PC nog een R9 290x zitten. Kost een paar minuutjes om die ff te switchen. Zal het straks even proberen.

• GuitarnScythes
Ondertussen de oude GPU geplaatst in de nieuwe computer. En ja hoor, beeld! In eerste instantie dacht ik dus dat de nieuwe GPU wellicht DOA was, aangezien ik twee keer deze geplaatst had en goed gelet had op dat ie echt goed in het PCI slot zat, en dat het 'schuifje' goed zat.

Echter dacht ik 'laat ik em toch nog een keertje proberen'. Nieuwe GPU weer erin gezet...en toen gaf ie ook beeld. Dus ja, nieuwe GPU werkt kennelijk toch. Wel heel vreemd, maar misschien dat tussen het tig keer aandrukken, losmaken en vastmaken van de PSU kabels er toch iets niet helemaal 100 zat, of dat toch iets van stof ertussen is gaan zitten? Wie weet, maar de PC doet het in ieder geval wel. Heel erg bedankt voor jullie feedback mede-tweakers! :)
Pagina: 1