Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MythJuha
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-07-2024
In een totaalrenovatie van onze nieuwe woning zou ik domotica via een PLC laten gebeuren.

Als IT'er, programmeur, die ook ervaring heeft met PLC programmatie lijken Wago (Linux) en Beckhoff (Windows) de meest interessante opties. Je kan bvb op je PLC zelf dan ook OpenHab of alternatieven plaatsen. En waar nodig eigen PC software schrijven om je los te maken van standaard PLC taal beperkingen. Maar ik twijfel enorm over welke van de twee.

Wago:
  • + Lijkt mij op het eerste zicht goedkoper
  • + Wago vermeld op zijn website een enorm vlotte integratie met script talen zoals php, etc ... .
  • - Maar nergens vind je voorbeelden. Zou .net core bvb ook een optie zijn?
  • + De website zelf geeft mij meer 'vertrouwen'
Beckhoff:
  • - Om echt nuttig gebruik te kunnen maken van Windows als OS moet je voor de WIN 10 IOT Enterprise versies gaan, welke duur zijn. Bij de embedded systemen raak je al snel vast op beperkingen
  • + Integratie in Visual studio lijkt mij handig. De IDE waar ik nu ook het vaakst in werk
  • + Ook modules beschikbaar voor dimmen van LED verlichting
  • - De website geeft me weinig vertrouwen in het product. Zo'n chaos. Onoverzichtelijke boel.
  • + Als je dan iets vindt op hun website klinkt het wel of ze enorm 'modern' zijn ivm connectiviteit. MQTT, SOAP, ~
  • - Eigen ervaring (met Twincat 2, en een tijdje terug) doet me dan echter weer denken dat de connectiviteit een drama is om te configureren, en je applicatie boven applicatie moet installeren om de connectiviteit te creeeren. Zo ondersteunde de PLC vroeger eigenlijk gewoon ADS, maar boden ze dan wel losse (extra) software aan die bvb WCF vertaalde naar ADS.
Ervaringen zijn welkom! En ik weet dat er een algemeen 'ervarings' topic is. En heb er al vaak zitten in kijken en lezen. Maar het is een verzameling van vanalles en nog wat met af en toe eens een vermelding van Wago of Beckhoff. Maar meestal met vrij weinig technische details of uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik ben van vere een expert in deze materie maar heb wel wat geëxperimenteerd met de Codesys (wat op de nieuwere Wago PLC's draait) Raspberry Pi software. Het is natuurlijk nog niet het echte werk maar je zou deze kunnen proberen. De software gedraagt zich als een echte PLC, ik heb zelf alleen getest in de trial mode waardoor de software maar een beperkte tijd actief is (na een reboot begint de timer opnieuw). Puur voor jezelf om te kijken of het je bevalt. Ik weet niet of er voor Beckhoff een soort gelijke optie is omdat ik toen alleen naar de Wago heb gekeken.

[ Voor 3% gewijzigd door MdBruin op 27-01-2020 16:02 . Reden: Verduidelijking Codesys ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:50
De Wago support is fantastisch ook als particulier. Ze zijn zeer bereid je te helpen. De support van Beckhoff is daarmee vergeleken niet echt fijn. Ze staan je te woord en daar is meteen alles mee gezegd.

Persoonlijk vind ik eCockpit/Codesys overzichtelijker dan Twincat 3.

Ik ben benieuwd wat je doet. Als je de Ethercat route kiest van Beckhoff dan kan je die ook programmeren met Codesys en dan geloof ik dat je een RPi als master kan instellen. Je moet dan wel even een RPi Codesys licentie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Beckhoff en Wago delen een gemeenschappelijke historiek (als ik het me goed herinner begonnen als samenwerking waarbij Beckhof de tech en wago de klemmen verzorgde). Sommige modules zijn ook inwisselbaar (volgens ik gelezen heb. Zelf niet kunnen testen)
MythJuha schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:43:
Om echt nuttig gebruik te kunnen maken van Windows als OS moet je voor de WIN 10 IOT Enterprise versies gaan, welke duur zijn. Bij de embedded systemen raak je al snel vast op beperkingen
Welke beperkingen dan ?

Geloof dat @jochem_p in het plc topic met beckhoff werkt (ikzelf en vele anderen Wago)

[ Voor 34% gewijzigd door frv op 16-07-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MythJuha
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-07-2024
Neef van me had een beckhoff met embedded windows xp. Nieuwe versies van. Net framework installeren om bvb eigen software op te draaien was moeilijk of niet mogelijk.

Het is echter toch een beckhoff geworden. Maar met iot enterprise 2019. Moet hem wel nog in gebruik nemen :p.