Lamp aansluiten: vraag bedrading

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 15:44
Mijn vraag
Ik ben geen elektricien, maar een lampje ophangen begrijp ik allemaal nog wel. Echter, ik ga nu een lamp ophangen met een bluetooth systeem ingebouwd (Casambi, specifiek MyLight van Foscarini). Normaal sluit ik een lamp aan met twee draden, maar deze instructie zegt 'sluit ze altijd alle drie aan'. Blauw (N), Bruin (L) en Zwart (schakel). En dan nog de aarde apart. Op de muur zit gewoon een schakelaar, deze zal gewoon altijd 'aan' staan.

Mijn vraag is eigenlijk waarom ik niet gewoon op de normale manier (twee draden + aarde) zou aansluiten. En als ik het wel zo aansluit, wat is daarvan het voordeel? Heeft de lamp dan altijd stroom, ook als ik de schakelaar uit zet?

Ik heb me redelijk suf gegoogeld maar kan er maar weinig over vinden helaas.

Dank!

Casambi

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Beste antwoord (via BeQuietAndDrive op 26-01-2020 17:24)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarschijnlijk doet ie het wel als je de schakelaar altijd aan laat staan en op L aansluit. L push blijft dan open. Als ik het zo zie heeft de lamp altijd spanning nodig, en kun je hem eventueel nog schakelen met de wand schakelaar ook.

Overigens zou ik als de schakelaar altijd aan moet staan deze vervangen door een blindplaat en de draad her-kleuren van zwart naar bruin.
Edit: bovenstaande mag officieel blijkbaar niet meer...

Ben overigens helemaal geen fan van app-only bediening. Erbij prima, maar niet als enige bedieningsmogelijkheid.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 26-01-2020 11:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wellicht dat je via de zwarte draad de lamp ook kan schakelen via de schakelaar?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 22:31

JdM

Humbled

Je bluetooth module heeft waarschijnlijk continu 230v nodig omdat deze anders de instellingen vergeet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarschijnlijk doet ie het wel als je de schakelaar altijd aan laat staan en op L aansluit. L push blijft dan open. Als ik het zo zie heeft de lamp altijd spanning nodig, en kun je hem eventueel nog schakelen met de wand schakelaar ook.

Overigens zou ik als de schakelaar altijd aan moet staan deze vervangen door een blindplaat en de draad her-kleuren van zwart naar bruin.
Edit: bovenstaande mag officieel blijkbaar niet meer...

Ben overigens helemaal geen fan van app-only bediening. Erbij prima, maar niet als enige bedieningsmogelijkheid.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 26-01-2020 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:17
Om de lamp te bedienen via Bluetooth heeft deze altijd spanning nodig. De L push is voor als je de lamp aan/uit wilt schakelen via de wandschakelaar en niet via BT.

L = vaste spanning draad
L push = de shakeldraad.

Zoals @MikeyMan zegt kan je ook gewoon de shakeldraad op de L aansluiten en de wandschakelaar altijd op aan laten staan. L push wordt dan niet gebruikt.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 15:44
En zo heb ik het gedaan, schakeldraad op L. Werkt geweldig. Dank voor de reacties.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

SA007

Moderator Tweaking
Ondanks dat het al beantwoord is, toch nog een schop naar WVB, daar past dit beter.
Pagina: 1