AMD/Intel keuze nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

• GiannoezNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09-2022
Hallo allemaal!

Ik ben van plan om een nieuwe game pc te kopen, en ik heb al wat mooie dingen uitgezocht. Ik heb momenteel een PC welke ik zo ver mogelijk heb geüpgraded (voeding, meer RAM, videokaart en SSD). De processor stamt echter uit 2012/2013, het is een Intel Core i5 3450. Het is geen slechte processor, nooit problemen mee gehad. Maar ik wil een wat meer toekomstproof en zuinig systeem.

Nu zie ik heel veel verschillende AMD processors die ondanks de specificaties erg gunstig geprijsd zijn. Nu zijn mijn ervaringen met AMD nooit echt goed geweest en dat weerhoudt mij ervan om weer met AMD "in zee te gaan".
Door mijn ervaringen blijft Intel qua processorkeuze altijd ver bovenaan staan, maar toch twijfel ik een beetje als ik de prijzen zie van AMD.

Nu weet ik dat je voor de meeste games niet 16 cores etc nodig hebt, maar wat zijn nu echt de dingen waar ik op moet letten? Ik speel veel open wereld games (GTA 5, Far Cry 5, Assassin's Creed Oddysey), en simulaties (Cities Skylines, Euro Truck Simulator, Assetto Corsa) vind ik ook leuk. Ik heb een racestuur met pedalen etc, en een toetsenbord, muis en muismat met RGB. Ik weet niet of die randapparatuur voor veel cpu load zorgt maar voor de zekerheid benoem ik het maar.

Hebben mensen tips waar ik op moet letten bij de keuze, en ook waarom ik daar op moet letten? Ik ben namelijk iemand die pas iets koopt als ik er echt zeker van ben :p

Ik dank jullie zeer!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-01 12:17
Ik snap je uitdaging, met name op basis van historisch sentiment. En de verschillen zijn relatief klein, Geen van de opties zal tot een slechte machine leiden. Slechts kleine verschillen.

Met AMD kun je tot 16 cores / 32 threads schalen, daar staat dan wel weer tegenover dat de moederborden wat duurder zijn en PCIE-4 ondersteunen.

Dus als je het mij vraagt is intel de "zekere" maar AMD een meer innovatieve keuze.

Ik ben recentelijk zelf naar AMD gegaan en heb daar absoluut geen spijt van.

Bepaal voor je zelf hoe je je PC wilt gaan gebruiken, zouk daar de juiste configuraties bij en maar je keuze op basis van prijs.

Suc6 met je keuze

[ Voor 13% gewijzigd door mash_man02 op 26-01-2020 11:33 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• mash_man02
Deze had niet gequote moeten worden

[ Voor 96% gewijzigd door mash_man02 op 26-01-2020 11:32 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:10
Skip Intel, er is daar grote paniek in de tent. Sinds 2010 hebben ze op hun lauweren kunnen rusten en betalen daar nu de prijs voor. Er is uit Santa Clara erg weinig innovatie gekomen de afgelopen jaren omdat het niet nodig was om aan de top te blijven. Nu de concurrentie van het rode kamp erg hevig is wil het met de ontwikkelingen bij Intel niet lukken waardoor de achterstand heel rap oploopt getuige het feit dat Comet Lake ook weer op 14nm gebakken zal worden terwijl 7nm eigenlijk de bedoeling zou zijn geweest. Zelfs PCI-e4.0 is geschrapt bij Comet Lake. LOL, Intel heeft AMD cpu's in gebruik om PCI-e4.0 te testen 8)7

AMD is op dit moment bij zo goed als alle toepassingen de beste keuze en als je er een aantal jaar mee vooruit wil helemaal.

• GiannoezNL
Uszka schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:56:
Skip Intel, er is daar grote paniek in de tent. Sinds 2010 hebben ze op hun lauweren kunnen rusten en betalen daar nu de prijs voor. Er is uit Santa Clara erg weinig innovatie gekomen de afgelopen jaren omdat het niet nodig was om aan de top te blijven. Nu de concurrentie van het rode kamp erg hevig is wil het met de ontwikkelingen bij Intel niet lukken waardoor de achterstand heel rap oploopt getuige het feit dat Comet Lake ook weer op 14nm gebakken zal worden terwijl 7nm eigenlijk de bedoeling zou zijn geweest. Zelfs PCI-e4.0 is geschrapt bij Comet Lake. LOL, Intel heeft AMD cpu's in gebruik om PCI-e4.0 te testen 8)7

AMD is op dit moment bij zo goed als alle toepassingen de beste keuze en als je er een aantal jaar mee vooruit wil helemaal.
PCI-e4.0 zou dan naar mijn idee toch zeker een optie moeten zijn waar mensen massaal voor gaan kiezen als ze een toekomstbestendige pc willen?

Het is voor mij altijd lastig om iets te kopen als ik weet dat een nieuwe variant/versie etc van iets uit gaat komen. Ik lees ook veel over PCI-e5.0 die eraan komt, maar het duurt me dan weer te lang om daarop te wachten.
Heeft de nieuwe pci-e versie überhaupt invloed op de prestaties van bijvoorbeeld mijn huidige videokaart?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:10
GiannoezNL schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:50:

Heeft de nieuwe pci-e versie überhaupt invloed op de prestaties van bijvoorbeeld mijn huidige videokaart?
Nee, zelfs een 2080Ti krijgt PCI-e3.0 x16 niet vol.

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een 3700X icm een 400 serie moederbord is wat prijs prestaties betreft een heel goede keus. Bij voorkeur nog 2 Dimms dual rank geheugen wat op 3600 CL16 kan draaien er in. En 4.0 heeft inderdaad geen voordeel op het gebied van videokaarten.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• mash_man02
GiannoezNL schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:50:
[...]

PCI-e4.0 zou dan naar mijn idee toch zeker een optie moeten zijn waar mensen massaal voor gaan kiezen als ze een toekomstbestendige pc willen?

Het is voor mij altijd lastig om iets te kopen als ik weet dat een nieuwe variant/versie etc van iets uit gaat komen. Ik lees ook veel over PCI-e5.0 die eraan komt, maar het duurt me dan weer te lang om daarop te wachten.
PCIE 3 tegen 4 is een minimaal verschil NVME drives kunnen er iets sneller van worden maar in de praktijk is dat verschil zo goed als verwaarloosbaar.

Dus ja, je zou het willen, maar gezien de op dit moment beperkte impact moet je je altijd afvragen welke meerprijs dat dan waard zal zijn.

• DinanV
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-01 18:13
AMD is toch wel echt de betere keuze qua price/performance, ben zelf van i7-3632QM naar een ryzen 5 3600 gegaan en het was een gigantische verbetering.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:56:

Comet Lake is nooit iets anders geweest dan wat het nu is. Is ook dus nooit het idee geweest dat die gebruik zou maken van 7nm en PCI Express 4.0 ondersteuning zou hebben.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:13

franssie

Save the albatross

Hangt van de game af dacht ik of ie meer op de processor of de graka hangt? Dus afhankelijk van wat je speelt moet je daar je geld instoppen.
AMD is prima, maar ik speel er geen games mee.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• GiannoezNL
Oeps, sorry. Was nog aan het twijfelen :p

Dank voor de reacties!
Velen zeggen AMD, dat zou ik nu persoonlijk ook kiezen. Maar ik vraag me af waar deze cijfers dan vandaan komen. Sommige verschillen zijn wel erg groot toch?

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:29
@GiannoezNL een website als userbenchmark moet je deze dagen niet vertrouwen. Het zijn fanboys voor Intel volgens YouTube kanalen zoals Gamers Nexus. Wat ze namelijk doen is multi-core heel slecht mee te laten rekenen in de berekening van de score.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:27
Indien je alleen wilt gamen zou ik de AMD Ryzen 5 3600 kopen. Wil je tegelijk ook streamen, heb je meer cores nodig, kijk dan naar de Ryzen 7 3700X. Alles daar boven is overkill als je puur wilt gamen.

EU DNS: 86.54.11.100

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10
GiannoezNL schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:57:
Oeps, sorry. Was nog aan het twijfelen :p

Dank voor de reacties!
Velen zeggen AMD, dat zou ik nu persoonlijk ook kiezen. Maar ik vraag me af waar deze cijfers dan vandaan komen. Sommige verschillen zijn wel erg groot toch?
Deze vergelijkingssite is al een stuk beter. https://www.cpubenchmark....-Core-i7-9700K/3485vs3335

Of de Anand-vergelijker: anandtech.com/bench/product/2520?vs=2258

Het is nogal afhankelijk van gebruiksdoel of AMD beter is dan Intel.

Als je op Full-HD of lager gamet op 240hz, dan moet je voor de 9700k of 9900k gaan. Voor de rest is AMD bijna altijd de betere keuze omdat die nauwelijks minder presteert, goedkoper is en de gpu op hogere resoluties toch de bottleneck is.
En AMD heeft veel betere performance voor hetzelfde geld als je veel dingen tegelijk doet.

Een opzet, info over welke games, welke resolutie en op welke instellingen (low, medium, high, ultra) je de games wilt draaien is dan wel handig.

[ Voor 29% gewijzigd door White Feather op 28-01-2020 07:05 ]

• GiannoezNL
White Feather schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 06:56:
[...]

Deze vergelijkingssite is al een stuk beter. https://www.cpubenchmark....-Core-i7-9700K/3485vs3335

Of de Anand-vergelijker: anandtech.com/bench/product/2520?vs=2258

Het is nogal afhankelijk van gebruiksdoel of AMD beter is dan Intel.

Als je op Full-HD of lager gamet op 240hz, dan moet je voor de 9700k of 9900k gaan. Voor de rest is AMD bijna altijd de betere keuze omdat die nauwelijks minder presteert, goedkoper is en de gpu op hogere resoluties toch de bottleneck is.
En AMD heeft veel betere performance voor hetzelfde geld als je veel dingen tegelijk doet.

Een opzet, info over welke games, welke resolutie en op welke instellingen (low, medium, high, ultra) je de games wilt draaien is dan wel handig.
Ik heb 2 Full-HD schermen en deze voldoen nog prima. Ik wil games op zo hoog mogelijke instellingen spelen, momenteel heb ik nog een GTX 970 maar ik wil deze later gaan upgraden. Eerst de processor etc. Maar de reden dat ik dit topic maar is omdat ik wanneer ik straks een betere videokaart heb, niet wil dat de processor weer de bottleneck gaat zijn.
Het is natuurlijk van te voren lastig voorspellen, en moet me nog een beetje orienteren hoe videokaartland er nu uit ziet.. Maar alles tegelijk kopen is nu niet mogelijk/nodig.

Mijn voorkeur is natuurlijk dat alles boven de 60fps blijft zodat eventuele zware delen van een game niet ineens opvallend traag gaan op mijn scherm. Overigens game ik met de meeste games op 1 scherm en heb ik t andere scherm voor eventuele tutorials/browser pagina's.

• Darksequence
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 16:17
GiannoezNL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:49:
[...]

Ik heb 2 Full-HD schermen en deze voldoen nog prima. Ik wil games op zo hoog mogelijke instellingen spelen, momenteel heb ik nog een GTX 970 maar ik wil deze later gaan upgraden. Eerst de processor etc. Maar de reden dat ik dit topic maar is omdat ik wanneer ik straks een betere videokaart heb, niet wil dat de processor weer de bottleneck gaat zijn.
Het is natuurlijk van te voren lastig voorspellen, en moet me nog een beetje orienteren hoe videokaartland er nu uit ziet.. Maar alles tegelijk kopen is nu niet mogelijk/nodig.

Mijn voorkeur is natuurlijk dat alles boven de 60fps blijft zodat eventuele zware delen van een game niet ineens opvallend traag gaan op mijn scherm. Overigens game ik met de meeste games op 1 scherm en heb ik t andere scherm voor eventuele tutorials/browser pagina's.
Belangrijke vraag hier is: Welke refresh rate hebben je schermen, en hoeveel fps wil je halen?
Als het bijvoorbeeld 60hz schermen zijn maakt de keuze voor AMD of Intel weinig verschil voor de gaming performance op1080p.

Gezien het aantal lekken dat bij Intel is gevonden het laatste jaar, zou mijn keuze eerder op AMD vallen, maar het is geen garantie dat er later niet iets bij hen gevonden word.

Als je beste bang for your buck wilt gaan is AMD ook je beste keuze, het is dus ook afhankelijk van je budget wat je het best kunt doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Darksequence op 30-01-2020 12:48 . Reden: typefoutje ]

Pagina: 1