Alternatief voor tigo kan een optimizer van huawei zijn en er zijn vast nog andere.
Waarom is garantie _niet_ belangrijk, die vraag draai ik gelijk even om? Je hoopt de garantie niet nodig te hebben maar het zegt wel iets over de kwaliteit.
Bij garantie aan een pv set denk ik alleen aan omvormers en optimizers, voor beide moet je bij de fabrikant zijn en niet bij de leverancier, dat tussenstation duurt alleen onnodig lang, dan heb ik het niet over een doa natuurlijk of een paar dagen.
Voor panelen is het lastig bewijslast te vinden of er echt iets is, dus dat is een wassen neus vind ik persoonlijk, ook daar is de vraag waar naartoe? Leverancier? Ik denk het wel zodat die het doorspeelt naar de groothandel, een paneel opsturen naar china/japan/korea is niet te doen.

Zonnepanelen = rendement, ook om te rekenen naar euro’s. Gaat er zo’n Tigo kapot ben je wel meer dan een paar tientjes kwijt, weg rendement. (Voorrijd kosten + verloren rendement + ongedekte kosten installateur) leg mij uit dan hoe je voor 40€ klaar bent in dit geval zonder zelf 2e hands een tigo te kopen? Voor een paar tientjes vervangen is niet kostendekkend natuurlijk..
Een tigo is 49,- en zoals ik altijd roep, geen elektronica op dak dus liefst alle omvormers en optimizers binnen, beter voor de spullen en in 10 min te wisselen, dat kan iedereen!
Zelf zou ik overigens altijd kwaliteit boven kwantiteit verkiezen (heb ik het vnl over de zonnepanelen)
Dat weet ik, die discussie hebben wij al eens gevoerd

maar daar betaal je dan ook voor. Echter is bij panelen de kwaliteit niet te meten, de dure merken zoals panasonic, LG, sunpower enz ga je maar van uit dat het een betere kwaliteit is maar er zijn ook beginnende merken of b versie van de grote merken die dicht in de buurt komen en misschien ook wel goede kwaliteit zijn. Een paneel bestaat uit maar een paar delen, de bouw is vaak het zelfde.
Over 10-20 jaar kan je misschien zeggen wat er goed is of niet, nu is het gokken of dokken. Maar ik heb zelf al no name paneeltjes op dak voor 7 jaar en waren erg goedkoop in 2012, nu hebben ze zichzelf betaald en gaan ze echt verdienen. De kwaliteit panelen doen daar gewoon langer over, dus als je geen milieu motivatie hebt is dat the way to go.