Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sojab0on
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 08:51
Hallo,

Ik heb vorige week ivm een dood gaande nas een nieuw systeem gebouwd

[url]nas-apu[/url]

voeding is een antec 435watt 80+bronze psu, tevens getest met mijn semi modulaire 850watt seasoninc m12ii

Echter na het bouwen en windows installeren op de m2 ssd, blijft de mashine zonder reden of bsod vast lopen als hij even niks te doen krijgt.

Wat ik al gedaan heb
CPU cooler, vervangen met een corsair h100i aoi cooler
met 1 dimm getest
bios geupdate
nieuwste amd drivers geinstalleerd
windows 10 meermalig opnieuw geinstalleerd
windows 7 getest

vind het echt heel slecht dat compleet nieuwe spullen op de voeding na constant dit heeft .

iemand en idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:09
Op welke snelheid is het geheugen ingesteld?

Heb je de driver van de ssd geïnstalleerd? Werkt nl beter bij Samsung. (Waarom trouwens een OEM versie en niet een 970? Ondersteuning van Samsung hoef je bij die ssd niet te verwachten)

Haal een nieuwe voeding. Die oude Antec is niet geschikt voor nieuwe hardware.

Edit: wat is het exacte typenummer van de voeding want 435w Antec komt mij niet bekend voor.

[ Voor 13% gewijzigd door Uszka op 26-01-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05:50
Staat je RAM op de memory QVL van het moederbord?
Heb je een andere RAM snelheid ingesteld dan normaal?
Wat voor melding staat er bij je BSOD of in het logboek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:41

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Enkel als hij even niets te doen krijgt...? Hmm, misschien een power saving feature waar hij niet lekker van terug komt?
Kan meerdere vormen van power saving zijn, om er een paar te noemen:
  • PCIe link state (ASPM uit zetten?) (kan de NVMe SSD mogelijk laten hangen)
  • CPU power state die niet lekker gaat (C6 state disablen in BIOS/UEFI? en eventueel meer C-states uitschakelen)
  • verlaagd voltage waardoor er net iets onstabiel wordt
  • ...
Er zijn meerdere vormen van power saving, maar dat zijn mijn eerste verdachten.
Begin eens met die ASPM en de firmware van je SSD. Als dat niet helpt schuif je door richting die C6 power state.
Heel erg vaak hebben dit soort problemen te maken met de voeding. Onstabielere stroomtoevoer bij lage belasting. Die Antec zou ik dan ook zeker verdenken, die Seasonc van je dan wel een betere, maar ook dat model is reeds 5 jaar oud en maar een 80 Bronze.
Ik zou zeker willen testen met een betere voeding die ook strakker presteert onder lage belasting.

Testen van het geheugen met een Memtest zou ik ook tussendoor doen, al is het maar om die uit te sluiten. Laat dat rustig een aantal uur lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 26-01-2020 10:41 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sojab0on
Ram staat op auto dus mobo kiest zelf snelheid

C6 heet tegenwoordig power supply idle state of iets, die heeft 3 opties auto, high en low

BSOD krijg ik niet eens hij loopt gewoon random vast in windows zelf zonder een bsod te geven

De seasonic m12ii komt uit me normale pc en draid daar gewoon stabiel ook al is de pc idle wel een intel Xeon setup op een asrock x79 extreme 11 bord

ram is getest in ander ddr4 systeem met mem testing geeft daarin geen problemen.

heb ook al een 80+ gold psu er in gehad van corsair RM750x zelfde isues wat me dus juist weer doet vermoeden dat het de psu niet is omdat hij het met 3 verschilende psus doet die alle 3 een verschullend vermogen hebben.

heb wat meer zitten zoeken er al naar zag al mensen met de ryzen 1700 op oudere chipsets met zelfde soort issues, ben nu beetje aan het klooien met die idle psu state

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:41

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

sojab0on schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:52:
Ram staat op auto dus mobo kiest zelf snelheid
En wat kiest hij dan? ;)
C6 heet tegenwoordig power supply idle state of iets, die heeft 3 opties auto, high en low
Mwa... C-states heten gewoon C-states, zo staan ze namelijk in de ACPI standaard. ;)
Vaak geeft een moederbordfabrikant daar een eigenzinnige naam aan, zoals wat jij nu tegenkomt. Kan goed zijn dat die setting daar inderdaad invloed op heeft op jouw bord.
BSOD krijg ik niet eens hij loopt gewoon random vast in windows zelf zonder een bsod te geven
Een hang past in het plaatje van een probleem met stroom of vast komen te zitten in een bepaalde state. Qua symptoom past dat dus.
De seasonic m12ii komt uit me normale pc en draid daar gewoon stabiel ook al is de pc idle wel een intel Xeon setup op een asrock x79 extreme 11 bord
Dat hij het daar prima doet en hier niet geeft aan dat de voeding an sich werkt. Dat trekken we ook niet in twijfel. Moderne systemen zijn nog gevoeliger voor onstabielere stroomtoevoer (ripple). Een voeding die het in dat wat oudere systeem prima doet kan in een modern systeem voldoende onstabiel zijn om het systeem te doen hangen.
ram is getest in ander ddr4 systeem met mem testing geeft daarin geen problemen.
Modules zijn dus goed, maar we willen weten wat dit systeem er mee doet. Het feit dat het RAM in een ander bord prima werkt geeft aan dat je modules goed zijn, maar als dit bord ze op onjuiste timings zet of te laag voltage uitstuurt gaat het nog steeds mis. Dat is dan te wijten aan het bord of de settings, dat wil je uitsluiten.
heb ook al een 80+ gold psu er in gehad van corsair RM750x zelfde isues wat me dus juist weer doet vermoeden dat het de psu niet is omdat hij het met 3 verschilende psus doet die alle 3 een verschullend vermogen hebben.
OK, was handig geweest dat meteen in de TS te vermelden. Wat belangrijk is hoe goed de PSU om gaat met een lage belasting en hoe stabiel ze dan de voedingslijnen weet te houden. Die RM750 is bij mijn weten een goede.

Ik denk dat je verder kunt met C-states en ASPM stap-voor-stap uit te zetten.
Ik meen dat je link state power management ook in Windows in/uit kunt schakelen. Maar vraag mij niet waar... ik ben een Linux jongen.
heb wat meer zitten zoeken er al naar zag al mensen met de ryzen 1700 op oudere chipsets met zelfde soort issues, ben nu beetje aan het klooien met die idle psu state
Ik vind ook meerdere posts waarbij juist een Ryzen 3400U genoemd wordt incl hangs. En ook daar vermoed met power states. Ik heb een search gedaan op "ryzen 3400g power saving hang" en "ryzen 3400g hang". Daar kwam nog wel wat naar boven.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 26-01-2020 11:15 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sojab0on
systeem kiest de snelheid 2133
de corsair is een gloednieuwe voeding met een 8pins cpu power cable de seasonic m12ii is wel wat ouder maar heeft net een compleet nieuwe set modulaire kabels gehad waar ook de 8pin cpu power bij zit.

heb die power supply idle state nu nog op high staan stond op auto waarbij hij constnat die hangs had, zal als windows klaar is met udpates even de state op low power zetten.

Probleem is dat dit systeem een as moet gaan worden, echter zit ik met alle data die er op staat en ik dan weer ruim 2 dagen aan het klooien ben om data er af te krijgen en vervolgens open-media fault of unraid.

maar goed, ik ken windows iets meer en ja die power states en links kun je aanpassen.

Vind het van AMD wel heel schofitg om het maar op de psus te gooien, ook met gloednieuwe psu die 80+ gold of platinum certified is en 8pin cpu power heeft zag ik er mensen problemen mee hebben.

ook met de 3200 en zelf lagere ryzen apus zie ik problemen dus is blijkbaar gewoon een cpu related issue.

Wat ik wel heel slecht vind van AMD dat ze het niet eens adressen en toe willen geven.

jamerlijk is dat intel based systemen zo 100-250 euro meer kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Wacht even hoor:
- Een 3400g is geen 3400u
- Een laag idle verbruik heb je tegenwoordig bij ieder basis-platform, AM4 en socket 1151
- Als ik zoek op cpu x en problemen dan kom ik ze gegarandeerd tegen (vul de x zelf maar in)
- jij gebruikt voedingen met een oud ontwerp die geen laag idle verbruik aankunnen (en nee, voedingen kunnen niet opeens meer omdat er een nieuwe modulaire set kabels op is aangesloten)
- Nee, een idle X79-systeem met het meest uitgebreide moederbord ooit is volledig niet te vergelijken met een idle 3400G-systeem. Het 3400G-systeem verbruikt misschien op full-load als het X79-systeem in idle
-geheugen testen op een ander systeem wil alleen zeggen dat het daar werkt, niet dat het hier werkt.
- Ook het geheugen draait altijd op 2133, welk systeem je tegenwoordig ook bouwt. Dat is gewoon de standaard. Het is aan jou om dat hoger te zetten.

Ik zie heel veel acties/conclusies/aannames die werkelijk niets met de cpu zelf te maken hebben.

Heel veel aannames en weinig inhoudelijke kennis zo te zien.

- Staat het geheugen nu op de Qvl-lijst van het moederbord of niet?
- Heb je al in de manual gekeken in welke sloten dit geheugen moet?
- Heb je al de nieuwste bios geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sojab0on
het bord heeft maar 2 sloten

er is zelfs een compleet nieuwe psu van corsair bij gezet en zelf daar heeft ie het mee, probleem is blijkabaar al bij oudere systemen met oudere ryzen chips.

de ram serrie staat op qvl maar de directe versie die ik heb niet alleen de snelere types 3000 en hoger dit is de 2666 versie

en ik zit normaal nooit aan de ram snelheid.
Pagina: 1