Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-05 01:17
Ik heb een X-E3 met de 27mm. Ik was wat aan het experimenten met zone focussen gezien er zo’n handige focus afstands indicator beschikbaar is op het display. Maar de scherptediepte afstand is vaak érg kort. Als ik met een DoF calculator bijvoorbeeld focus instel op 2,30 meter op f16 krijg ik scherptediepte van 1,15 meter tot oneindig. Lijkt mij aannemelijk. Op het display van de camera blijft de blauwe arcering echter een bereik houden van ongeveer 1.80 tot 2.80 meter afstand. Waarom is dit verschil zo significant? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Daverius op 26-01-2020 23:21)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:19
Ik denk dat het te maken heeft welke criteria aangehouden worden. Feitelijk is een foto slechts op 1 punt/afstand daadwerkelijk scherp. Daarbuiten neemt de onscherpte geleidelijk toe tot een punt dat de onscherpte ook zichtbaar wordt. Het kan dat er dus andere criteria gehanteerd worden.

Ik weet dat ik bij mijn xt20 een dof instelling kan aanpassen die daar invloed op heeft. Ik kan kiezen voor pixel basis en film format basis. Die eerste geeft een kleinere dof weer op die schaal (volgens mij), omdat die instelling geschikt is voor wanneer je de foto op hoge resolutie beeldschermen gaat bekijken en onscherpte dus sneller storend kan zijn dan op print. De feitelijke foto kent dus geen andere dof, het is alleen bedoeld als informatievoorziening zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

[ Voor 35% gewijzigd door LA-384 op 26-01-2020 09:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:19
Ik denk dat het te maken heeft welke criteria aangehouden worden. Feitelijk is een foto slechts op 1 punt/afstand daadwerkelijk scherp. Daarbuiten neemt de onscherpte geleidelijk toe tot een punt dat de onscherpte ook zichtbaar wordt. Het kan dat er dus andere criteria gehanteerd worden.

Ik weet dat ik bij mijn xt20 een dof instelling kan aanpassen die daar invloed op heeft. Ik kan kiezen voor pixel basis en film format basis. Die eerste geeft een kleinere dof weer op die schaal (volgens mij), omdat die instelling geschikt is voor wanneer je de foto op hoge resolutie beeldschermen gaat bekijken en onscherpte dus sneller storend kan zijn dan op print. De feitelijke foto kent dus geen andere dof, het is alleen bedoeld als informatievoorziening zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

[ Voor 35% gewijzigd door LA-384 op 26-01-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
Ah, heb de instelling gevonden! Super, en heldere uitleg. Ik laat hem dan wel op film basis staan. Focus peaking geeft als aanvulling dan wel de ‘digitale’ scherpte diepte min of meer weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Er zit inderdaad een groot verschil in de criteria. De meeste DoF-calculators gaan ervan uit dat een punt scherp is als de diameter kleiner is dan (ongeveer) 1/1500e van de beelddiagonaal. Als je een foto op een redelijk normale afstand bekijkt, ervaar je dat als kijker namelijk als scherp.

Maar moderne digitale camera's kunnen veel meer. Als we de stelling van Pythagoras even uit de kast trekken: jouw camera heeft een sensor van 6000x4000 pixels. 6000²+4000² = 52000000, dus de diagonaal van jouw sensor heeft √52000000 = 7211 punten (bij benadering, pixels staan uiteraard niet in een diagonaal). Dat is bijna 5x zo scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
Interessant. Ik las in navolging op mijn vraag en de reacties over de weergave van scherptediepte op objectieven. Ik dacht dat het altijd een wetmatigheid was, maar kennelijk is het gebaseerd op de relatie tussen kijkafstand en grootte van een print (en de interpretatie van de fabrikant die dit vervolgens op zijn objectief vermeld). Ook wel logisch als je er over nadenkt gezien de aard van analoge fotografie. Dat er dan zo'n groot verschil is met de pixelgebaseerde interpretatie van scherptediepte is ook wel logisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Daverius op 26-01-2020 23:38 ]