Eind schakelaar maar met welke diode zodat het terug kan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 14:35

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Ik heb een rc graafmachine (Huina 1550) waarbij ik de kleine arm en schep versterkt heb met de upgradeset hiervoor.
Het probleem hiermee is dat door de arm te ver te buigen je de boel kapot kan draaien. Hetzelfde geldt voor de schep.
Hiervoor wil ik dus een stel eind schakelingen inbouwen, met parallel hieraan een diode zodat ik vanuit de uiterste positie wel weer terug kan.

De graafmachine werkt op 7,2volt, de motoren die de kleine arm en schep bedienen zijn beiden met slechts 2 draden aangesloten. Door de stroom om te draaien, draait de motor in tegengestelde richting. Een eindschakelaar met parallel hieraan een diode lijkt mij dus de perfecte oplossing. Maar welke diode zal hiervoor gebruikt kunnen worden?

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:59

DataGhost

iPL dev

Dat kan je uitrekenen. Over een diode valt altijd wat spanning, vaak iets rond de 0.4 - 0.7V, maar bij grotere stromen wil dat nog wel eens flink omhoog gaan. Als je weet hoeveel stroom er door de motor gaat kan je uitrekenen hoeveel vermogen er in de diode verloren gaat. In de datasheet kan je dan zien voor welke spanningen en vermogens de diode geschikt is. Het een en ander is wel afhankelijk van de temperatuur en een flinke marge is altijd wel aan te raden. Een simpele 1N4148 gaat tot 100V en kan 500mW verdragen. Als je een motor van 500mA hebt, dan kom je op het eerste gezicht uit op 700mV * 500mA = 350mW. Een betere blik op figuur 5 laat zien dat je bij 500mA een VF van 1.3V hebt in plaats van 700mV, dus kom je op 650mW en TA + RθJA * 650mW = 25ºC + 300ºC/W * 650mW = 220ºC > TJ (175ºC) oftewel een doorgefikte diode. Ik zou zelf voor een 1N582x of iets dergelijks gaan, die hebben een VF van maximaal 525mV bij de aangegeven maximaal 3A die erdoorheen mag, dan zit je maar op ongeveer 1.5W, of ongeveer 150mW bij 500mA. De package daarvan is veel groter (betere RθJA) dan de 1N4148, dus zelfs bij 1.5W zal die maar 60ºC boven omgevingstemperatuur uitkomen, wat ruim boven de TJ van 125ºC valt. Het hangt in ieder geval voornamelijk af van hoeveel stroom er door je motor gaat.
Als je andere wensen/eisen hebt kan je op sites als Octopart of Conrad behoorlijk filteren op de gewenste specificaties en dan komt er een hele lijst met mogelijke diodes uit.