Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een LG C9 65 inch met daaraan een 2.0 speakerset (Edifier S2000pro), gekoppeld via een optische kabel. Wat erg vervelend is, is dat het minimale volume (kan alleen volume regelen via speakers) erg hoog is. Op een gegeven moment druk ik op volume omlaag en dan verdwijnt het geluid volledig. Wanneer ik dan volume omhoog duw komt het geluid weer maar relatief hard. Het minimale volume is dus gewoon best hard. Ik vroeg me af of ik dit ergens kan instellen maar tot nu toe lukt dat niet (ook niet via instellingen): LG Sound Sync lijkt niet te werken alsmede het veranderen van het type 'digitaal geluid uit' Is er iemand die een oplossing heeft voor dit probleem? Alvast bedankt voor uw reactie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen idee heb.

Maar, is het met een andere optische source (andere tv of mediaspeler) hetzelfde probleem?

Dan kun je afleiden of het probleem in de TV of in de speakers zit.

Daarnaast, je zou de speakers analoog aan kunnen sluiten, maar ik weet niet of dat een optie is voor jou.

Kijk ook of er 'firmware updates' zijn voor beide apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volume wordt niet doorgegeven in het optische signaal, het ligt dus aan je speakers in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-08 12:52
Ik heb ook de C9 en heb dit probleem ook.
Op mijn vorige (Sony) TV kon ik het uitvoer volume aanpassen. (via Optisch)
Helaas heb ik dit na een week nog niet gevonden op mijn LG.

Mijn aansluiting: TV - Optische kabel -> DAC -> Versterker

[ Voor 3% gewijzigd door Joshua... op 21-02-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:02

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zoals Sypie zegt wordt er geen volume over een optische kabel meegestuurd. Wat soms mogelijk is, is dat als er PCM-geluid over de kabel gaat, het apparaat het volume daarvan kan aanpassen, mijn Vu+ Ultimo 4K kan dat bijvoorbeeld, zodat je via de afstandsbediening toch controle hebt over het volume. Zodra ik echter de downmix uitzet (en er AC3) over de optische kabel gaat, is het ook direct onmogelijk om het volume nog aan te passen met de afstandsbediening.

De LG-televisies hebben zo'n mogelijkheid niet en sturen zowel wat PCM als AC3 betreft het geluid uit op de manier dat ze het binnen krijgen.

Als ik deze luidsprekers bekijk hebben je luidsprekers gewoon een analoge ingang. Als ik jou was zou ik ze analoog aansluiten. Kies op je C9 de koptelefoonuitgang en je hebt wat je wilt: Met de afstandsbediening kun je dan het volume regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:16

dragonhaertt

@_'.'

Zolang de audio geen bitstream is, kan volume control ook gewoon over S/PDIF op Toslink.
Het zou dus wel kunnen dat de bron (TV) de oorzaak is van je volume probleem.

Ik kan ook gewoon mijn volume besturen met windows, gebruik makend van de S/PDIF optische output naar mijn (Denon) versterker.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het is mij ook al opgevallen dat het laagste volume van edifier speakers vrij hoog is, dus het ligt niet (alleen) aan de tv.

Is het geluid wel zoals het hoort? Geen kraken of distortion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je via optical uit je TV naar de Edifier stuurt is idd een zgn lijnsignaal, zit geen volume in. Achterop je Edifier zit echter een grote ronde knop waarmee je het algemene volume in kunt stellen. Als je die omlaag draait is je probleem vermoedelijk opgelost. Mocht je meerdere bronnen aangesloten hebben op je edifier dan verwacht ik dat die als gevolg daarvan zachter klinken. Je edifier is dan ook niet ontworpen op het aansluiten van verschillende bronnen. Je hebt weliswaar verschillende aansluitingen, maar geen bronselectieknop volgens mij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
dragonhaertt schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:47:
Zolang de audio geen bitstream is, kan volume control ook gewoon over S/PDIF op Toslink.
Zoals ik schreef biedt een LG-televisie die mogelijkheid niet. Ook PCM wordt met origineel volume uitgestuurd, volumebesturing gaat dan op het externe apparaat (zoals SP/DIF ook bedoeld is). Als je volumebesturing via de afstandsbediening wilt, dan moet je de analoge uitgang van de televisie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
dmantione schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:49:
[...]

Zoals ik schreef biedt een LG-televisie die mogelijkheid niet. Ook PCM wordt met origineel volume uitgestuurd, volumebesturing gaat dan op het externe apparaat (zoals SP/DIF ook bedoeld is). Als je volumebesturing via de afstandsbediening wilt, dan moet je de analoge uitgang van de televisie gebruiken.
Zit hier nog kwaliteitsverschil in?
Dus in plaats van dat ik mijn TV op mijn Versterker aansluit met een DAC er tussen (via SP/DIF) sluit ik mijn TV direct aan op mijn versterker (Analoog)

[ Voor 14% gewijzigd door Joshua... op 23-02-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er zit een DAC in je TV (analoog aansluiten op versterker) of in je "Losse DAC" (digitaal naar dac, analoog naar versterker) of in je versterker (TV direct digitaal aansluiten op versterker).

Bij audio apparatuur maakt dat allemaal niets uit. Op TV's weet ik niet of de analoge geluidsuitgang een beetje fatsoenlijk aandacht krijgt. Meestal moet je een hoofdtelefoonaansluiting zien te vinden en die met een verloopje gebruiken. Ik zou dat liever niet doen, maar dat is meer gevoelsmatig dan dat daar echt iets van feiten achter zitten :P.

In theorie moet het gewoon hetzelfde klinken in elk geval :). Meeste moderne tv's hebben geen analoge uitgang meer zelfs :o.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 23-02-2020 09:09 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
JvS schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:08:
Er zit een DAC in je TV (analoog aansluiten op versterker) of in je "Losse DAC" (digitaal naar dac, analoog naar versterker) of in je versterker (TV direct digitaal aansluiten op versterker).

Bij audio apparatuur maakt dat allemaal niets uit. Op TV's weet ik niet of de analoge geluidsuitgang een beetje fatsoenlijk aandacht krijgt. Meestal moet je een hoofdtelefoonaansluiting zien te vinden en die met een verloopje gebruiken. Ik zou dat liever niet doen, maar dat is meer gevoelsmatig dan dat daar echt iets van feiten achter zitten :P.

In theorie moet het gewoon hetzelfde klinken in elk geval :). Meeste moderne tv's hebben geen analoge uitgang meer zelfs :o.
Ik heb een losse DAC er tussen zitten.
De C9 heeft wel een analoge audio uitgang.

[ Voor 8% gewijzigd door Joshua... op 23-02-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DAC's zijn een er in vele soortenen maten, Van twee tientjes van alle kabels tot esotherische snake oil audiofiele DAC's van honderden euro's (terwijl er tegenwoordig een prima DAC in zo'n beetje alle versterkers zit :P). Allemaal doen ze hun werk uitstekend. Uit interesse, waarom zou je die eruit willen halen?

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 23-02-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
JvS schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:22:
DAC's zijn een er in vele soortenen maten, Van twee tientjes van alle kabels tot esotherische snake oil audiofiele DAC's van honderden euro's (terwijl er tegenwoordig een prima DAC in zo'n beetje alle versterkers zit :P). Allemaal doen ze hun werk uitstekend. Uit interesse, waarom zou je die eruit willen halen?
Ik heb een Cambridge audio DAC.

Ik zou het volume beter willen kunnen regelen.
Als ik met de afstandsbediening van mijn versterker het volume hoger zet (1x druk op de volume omhoog knop) dan gaat het geluid erg veel harder.
Mijn vorige (Sony) TV kon het uitvoer volume op bijvoorbeeld 50% uitsturen waardoor dit probleem opgelost was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alles hangt af van de kwaliteit van de analoge hoofdtelefoonuitgang. In theorie is het identiek (bron > dac > analoog in alle situaties, alleen zit de dac dan ingebouwd). Koop een jack naar tulp kabeltje en probeer het zou ik zeggen.

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 23-02-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Joshua... schreef op zondag 23 februari 2020 @ 08:59:
Zit hier nog kwaliteitsverschil in?
Dus in plaats van dat ik mijn TV op mijn Versterker aansluit met een DAC er tussen (via SP/DIF) sluit ik mijn TV versterker direct aan op mijn TV. (Analoog)
Bij gebruik van analoge bekabeling moet je oppassen voor aardlussen. Is dat op orde dan is er kwa kwaliteit niets om je zorgen over te maken. Er is een theoretisch verschil tussen de DAC van de televisie en een losse DAC (waarbij onbekend is welke beter is), maar is allemaal niets om je zorgen te maken, de televisie heeft een uitstekende DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Op mijn televisie converteer ik de SP/DIF via een externe converter naar 6 x analoog. Ik heb stereo-luidsprekers voor en bij gelegenheid luidsprekers voor achter. Ik gebruik en mengpaneeltje om het middenkanaal op links/rechts bij te mengen.

De koptelefoonuitgang van de telefoon loopt nog een keer extra naar het mengpaneeltje zodat ik ook direct geluid uit de TV kan halen. Uit het gemak de afstandsbediening te kunnen gebruiken voor het volume is de koptelefoonuitgang vaak de enige die open staat op het mengpaneeltje. Alleen als ik echt surround wil (en mijn achterluidsprekers heb aangesloten) draai ik deze dicht en de gescheiden links/rechts/centrum open en sluit ik de achterluidsprekers aan. Dat ga je niet doen om het 8-uurjournaal te kijken.
Pagina: 1