Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Glaswol isolatie vs PIR isolatie

Pagina: 1
Acties:

• diabolofan
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 03-04 20:58
Recent een huis gekocht welk op de benedenverdieping een aanbouw heeft. De aanbouw heeft een betonnen fundering en de rest van de woonkamer heeft een houten vloer. Wanneer je van de woonkamer naar de aanbouw loopt en visa versa, is er een verschil in temperatuur van de vloer voelbaar. Dit verschil zou ik graag op willen lossen/verminderen.

De betonnen fundering van de aanbouw heeft een isolatie/RC-waarde van 3,5-4. Onder de houten vloer zit een glaswol isolatie van 17 cm, die ongeveer een gelijkwaardige RD waarde zou moeten hebben.

De verkoper raadde aan om, wanneer ik de gevoelstemperatuur gelijk wil krijgen, de houten vloer te vervangen door een betonnen vloer. Dit brengt aardige kosten met zich mee, dus zou het graag op een andere manier oplossen.

Nu zat ik te denken om de glaswol isolatie te vervangen door PIR isolatie met een RD waarde van 5 à 6. Zal dit de situatie verbeteren? Of gaat dit eigenlijk amper helpen aangezien via de houten vloer/balken toch veel warmte verloren gaat, en je toch dat temperatuursverschil blijft houden?

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee :)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 05:09
Vochtige kruipruimte? Bodem afdekken.

En zo'n houten vloer blijft gewoon relatief prut, ongeacht wat je er mee doet.

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07:12
De aanbouw heeft ook een betonnen vloer begrijp ik uit je verhaal.
De houten vloer is misschien even goed geïsoleerd als de betonnen vloer, en je kan hem misschien nog beter isoleren. Maar een houten vloer houd geen warmte of koude vast, beton wel.
Je zult dus altijd verschil houden tussen beide vloeren.
Je kunt eventueel een droogbouw vloerverwarming over beide vloeren heen leggen.
Zo zal het stromende water ook als de verwarming uit staat de temperatuur tussen de vloeren gelijk houden.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 05:09
Los van de warmtecapaciteit; de betonnen vloer heeft aan de onderkant natuurlijk de bodemtemperatuur. De houten vloer min of meer buitentemperatuur (= lager). In combinatie met verdampend vocht tikt dat aan.

• FRANQ
Ligt er geheel aan of de betonnen vloer op het zand/klei ligt of dat het een broodjesvloer is met kruipruimte.

Als je in de kruipruimte het zand afdekt met folie en rondom afdicht zodat bodemvocht niet omhoog kan komen, schijn (heb ik op een isolatie site gelezen) je de ventilatie roosters dicht te mogen maken. Persoonlijk zou ik er wel een paar open laten voor de zekerheid, maar dan gaat de temperatuur wel omhoog.

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 03-04 19:45

MLLL

My first Sony PSP 1

Ventilatieroosters nooit afdekken bij een houten vloer. Of je moet zin hebben om over een paar jaar rotte balken te vervangen.

• diabolofan
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 03-04 20:58
Bedankt voor de reacties! De balken zijn nu nog in uitstekende staat, geen vochtige kruipruimte. Zal waarschijnlijk dus komen doordat de houten vloer geen warmte vasthoudt en de betonnen vloer wel (zoals @FrankBlom zegt).

Bij zo'n droogbouw vloerverwarming bedoel je denk ik zoiets: https://www.cvtotaal.nl/v...oeps-hoofdverwarming.html
Het betreft een oppervlakte van 10x6 meter, dus dan komen ik met de 5 groeps set een eind, aangezien ik denk ik kan gaan voor 'bijverwarming' (hangen ook radiatoren), dus 15 cm tussen de leidingen. Dan kom ik uit op 1300 euro exclusief montage. Daar moet ik even over nadenken...

• FRANQ
diabolofan schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:32:'bijverwarming' (hangen ook radiatoren), dus 15 cm tussen de leidingen.
Zou het nu gewoon berekenen als hoofdverwarming.
Je kan hem nu dan gewoon knijpen voor zolang je nog blijft stoken met je huidige systeem.

Maar in de toekomst wil je mogelijk over op een warmtepomp of warmte-net.
lage temperatuurverwarming met vloerverwarming gaat erg goed.

Zou zonde zijn als je over 10 jaar weer je vloer open kan trekken omdat je nu een paar meter slang kan besparen.

Als het dan toch hoofdverwarming is kun je er ook voor kiezen de radiatoren weg te halen. Die kun je weer op marktplaats verkopen of met leidingen erbij inleveren bij oud ijzer en er mogenlijk ook een tientje aan overhouden.

[Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 28-01-2020 10:57]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True