Encrypting timemachine backup op externe disk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 08:12
Ik heb een nieuwe externe disk aan mijn iMac aangesloten. Een seagate backup plus van 5T, maar dit doet er volgens mij niet toe.

Ik heb deze geformatteerd als 'Mac OS Extended Journaled' en daarna heb ik in de Time Machine opties deze schijf opgegeven als backup disk en encryptie aangevinkt.

De volledige backup is direct begonnen en na een paar uur is deze genomen.

Nu is hij begonnen met het encrypteren maar deze staat al zeker voor 7u op 0%!

Wat nu? Iemand enig idee of dezelfde ervaring en hoe kan ik dit best oplossen?

Dit gaat volgens mij automatisch niet goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:06
Heb je de encryption aangevinkt voordat je de backup maakte of achteraf?
Ik zou nog gewoon even afwachten. Hoor je de schijf iets doen / de LEDs flikkeren?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
Geronimous schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:40:
Heb je de encryption aangevinkt voordat je de backup maakte of achteraf?
Ik zou nog gewoon even afwachten. Hoor je de schijf iets doen / de LEDs flikkeren?
Ik heb het direct aangevinkt. Hij is toen eerst begonnen met de backup en daarna is hij begonnen met de encryptie.

De LED flikkert niet, maar denk niet dat die flikkert als hij bezig is.
Ik hoor de schijf precies wel wat pruttelen, als ik goed hoor.

Ik ondertussen meer dan 8u bezig => encryptie 0% :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:06
Hm... moeilijk te zeggen. Een schijf encrypten kan lang duren. Ik weet dat het met bijv. Filevault best een dag of 3 kan duren voor een volle schijf.

0% na 8 uur is dan weer erg overdreven.

Maar hoe dan ook, het enige dat je kan doen is de schijf wissen en opnieuw beginnen... dus het ligt eraan hoe lang je wilt wachten op die 1% om te zien of hij iets doet :) (ik zou opnieuw zijn begonnen nu)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35
In mijn ervaring zou als je encryptie direct aanvinkt, de eerste back al encrypted moeten zijn. Dus niet dat dat nog achteraf moet. Met @Geronimous dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
Kalentum schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:53:
In mijn ervaring zou als je encryptie direct aanvinkt, de eerste back al encrypted moeten zijn. Dus niet dat dat nog achteraf moet. Met @Geronimous dus
Ik heb mijn twijfels hierover. Omdat hij een volledige backup heeft gemaakt en nu is hij bezig aan de encryptie. Nog altijd 0% progresss...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
Geronimous schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:56:
Hm... moeilijk te zeggen. Een schijf encrypten kan lang duren. Ik weet dat het met bijv. Filevault best een dag of 3 kan duren voor een volle schijf.

0% na 8 uur is dan weer erg overdreven.

Maar hoe dan ook, het enige dat je kan doen is de schijf wissen en opnieuw beginnen... dus het ligt eraan hoe lang je wilt wachten op die 1% om te zien of hij iets doet :) (ik zou opnieuw zijn begonnen nu)
En wat bedoel je exact met opnieuw beginnen?
Opnieuw formatteren en dan terug encrypteren aanvinken of achteraf pas aanvinken als de volledige backup genomen is?

Dit gaat idd niet goed komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
Wat als je tijdens het (her)formatteren van de disk kiest voor Mac OS Extended (Journaled, Encrypted)?
Is de data die er achteraf wordt op weggeschreven via time machine backup ook encrypted?

Dus niet kiezen voor encrypted in het starten van een time machine backup maar al tijdens het (her)formatteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
Na dit artikel gelezen te hebben (https://www.howtogeek.com...MACS-TIME-MACHINE-BACKUP/), heb ik mijn backup schijf opnieuw geherformatteerd als journaled encrypted.

Dit bespaart me het wachten.
In het artikel spreken ze namelijk voor het encrypten via Time Machine options over 24u per Terrabyte!!
Pagina: 1