Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 11:58
Mijn huidige tv (42”, Philips met ambilight) is inmiddels ruimschoots aan vervanging toe. Nu is mijn oog op de Samsung QLED 4K QE55Q67R gevallen. Prima reviews, enige minpuntje is het geluid en de verminderende kijkhoek geloof ik.
Qua geluid vind ik dit niet erg, ik laat dit lopen via mijn Denon X1100W, met daaraan 5 m-1 boxen van B&W. Qua kijkhoek twijfel ik een beetje. Hoe erg is dit? En hoe weerhoud dit zich van mijn huidige tv (philips pfl7606h/12). Want dat is wat ik gewend ben.

Daarnaast wil ik niet mijn verdere elektronica hoeven te vervangen om dit alles te kunnen gebruiken. Op dit moment in mijn Denon X1100W mijn centrale punt waar de tv aanhangt, een Nvidia Shield als mediaspeler voor de films vanaf de NAS (Synology), een tvontvanger voor KPN en mijn boxen. Afhankelijk van wat ik doe schakelt de Denon naar die functie. De TV vertoont nu dus alleen het beeld zeg maar.

Zou dit ook het geval zijn van deze nieuwe tv? Ik vind dat moeilijk in te schatten. Of laat ik dan alles juist via de tv ofzo lopen?

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vooral om films en tv te kijken. Daarnaast Netflix etc. Eventueel content vanaf mijn NAS (gebruik ik nu de Shield als tussenstation voor.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn oog is dus gevallen op de Samsung QLED QE55Q67R

Beste antwoord (via Goofyduck384 op 08-02-2020 20:30)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
QLED is de naamgeving van Samsung voor quantum dot lcd's voor een breder kleurbereik (en hogere max. helderheid). Sony gebruikt de techniek al vanaf 2013 en noemt het Triluminos. LG noemt het NanoCell etc.

Los daarvan is de Q67R zwaar overpriced. Het is een zilveren Q60R, die op zijn beurt weer nagenoeg gelijk is aan de RU8000. Hij geeft alleen iets meer licht (zo'n 50 nits) voor HDR content. Voor degelijke HDR prestaties moet je bij Samsung sowieso een trede hoger. Beginnend bij de Q70R: een FALD lcd met in HDR een (bijna) dubbele piek helderheid t.o.v. de RU80/Q60R. Een zeer goede Sony VA alternatief voor de Q70R is de Sony XF90. Via een prijsaanvraag voor het bedrag van de Q67R te krijgen, misschien zelfs minder. Wil je bredere kijkhoeken ten koste van contrast en donkere kamer/scène prestaties, dan moet je kijken naar de Sony XF85/XG85 (2018/2019). Kamp LG biedt met SM86 een vergelijkbare IPS tv.

Bovengenoemde tv bieden allen een native 120Hz paneel. Dit betekent dat ze 24fps-materiaal (films) zonder stotter (motion-judder) kunnen tonen en dus ook meer frames kunnen invoegen met interpolatie. Je huidige Philips heeft een 60Hz paneel dus mogelijk ben je niet eens gevoelig voor motion-judder bij 24fps-materiaal. In dat geval en als je vaak of enkel in SDR gaat kijken zou je ook kunnen kijken naar goedkopere tv's. Als je bij Philips wilt blijven dan hebben ze dit jaar enkel 60Hz IPS-lcd's in 55 inch.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:41

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Stel je de vraag welk smart-platform je het fijnst vindt? Android, Tizen, WebOS? Dat is één van de belangrijkste punten waarop fabrikanten zich onderscheiden en daarmee een belangrijke keus tussen fabrikant A en B.

In beginsel moet je huidige opstelling met alle apparatuur op de Denon hanteerbaar zijn, de enige open vraag is wat je met het geluid van apps op de televisie zelf gaat doen. Ik heb persoonlijk voor dit doel zowel de koptelefoonuitgang als de optische uitgang van de TV verbonden (meer opties is beter), jij zou ook kunnen kijken of je je nieuwe TV op die manier nog met je Denon kunt verbinden.

De QE55Q67R zit kwa prijs zo'n beetje waar OLED begint en daarom speelt voor jou ook de vraag van een keus tussen LCD en OLED. Voor jouw toepassingen heeft dat zeker meerwaarde. Jouw mediaspeler en KPN-ontvanger doen niet aan HDR, dus dat is waarschijnlijk geen overweging voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
dmantione schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:15:
De QE55Q67R zit kwa prijs zo'n beetje waar OLED begint en daarom speelt voor jou ook de vraag van een keus tussen LCD en OLED. Voor jouw toepassingen heeft dat zeker meerwaarde. Jouw mediaspeler en KPN-ontvanger doen niet aan HDR, dus dat is waarschijnlijk geen overweging voor je.
Dit laatste begrijp ik niet helemaal. wat bedoel je hiermee? Dat ik net zo goed voor LCD zou kunnen gaan? Rekening houdend met de toekomst leek mij QLED of OLED wel verstandig, alleen ligt OLED te ver boven mijn budget. Vandaar de keuze voor QLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:41

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De term QLED bezig ik niet, het is geen techniek maar een naampje dat Samsung erop plakt. De QE55Q67R is een moderne LCD-televisie. Het gat tussen een QE55Q67R en B9 OLED is niet heel groot, dus vandaar dat ik het even meldde. Is 'ie desondanks te duur, dan is de discussie snel gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
En hoe verschilt de kijkhoek van deze tv t.a.v. mijn oude Philips 42pfl7606/12?
Die vind ik namelijk prima qua kijkhoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:47
Jouw huidige tv heeft een IPS paneel, de Q67R heeft een VA paneel.

IPS= matig contrast, goede kijkhoeken
VA= goed contrast, matige kijkhoeken

Wanneer je tv kijkt onder een hoek van < 25 graden kun je met een gerust hart voor een tv met VA paneel kiezen.

Wanneer je kijkhoek groter is dan 25 graden kun je het beste een Sony tv met IPS paneel overwegen aangezien deze tv's de beste kijkhoeken in het LCD-segment hebben. De Sony 55XG85 is dan een goede keus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
QLED is de naamgeving van Samsung voor quantum dot lcd's voor een breder kleurbereik (en hogere max. helderheid). Sony gebruikt de techniek al vanaf 2013 en noemt het Triluminos. LG noemt het NanoCell etc.

Los daarvan is de Q67R zwaar overpriced. Het is een zilveren Q60R, die op zijn beurt weer nagenoeg gelijk is aan de RU8000. Hij geeft alleen iets meer licht (zo'n 50 nits) voor HDR content. Voor degelijke HDR prestaties moet je bij Samsung sowieso een trede hoger. Beginnend bij de Q70R: een FALD lcd met in HDR een (bijna) dubbele piek helderheid t.o.v. de RU80/Q60R. Een zeer goede Sony VA alternatief voor de Q70R is de Sony XF90. Via een prijsaanvraag voor het bedrag van de Q67R te krijgen, misschien zelfs minder. Wil je bredere kijkhoeken ten koste van contrast en donkere kamer/scène prestaties, dan moet je kijken naar de Sony XF85/XG85 (2018/2019). Kamp LG biedt met SM86 een vergelijkbare IPS tv.

Bovengenoemde tv bieden allen een native 120Hz paneel. Dit betekent dat ze 24fps-materiaal (films) zonder stotter (motion-judder) kunnen tonen en dus ook meer frames kunnen invoegen met interpolatie. Je huidige Philips heeft een 60Hz paneel dus mogelijk ben je niet eens gevoelig voor motion-judder bij 24fps-materiaal. In dat geval en als je vaak of enkel in SDR gaat kijken zou je ook kunnen kijken naar goedkopere tv's. Als je bij Philips wilt blijven dan hebben ze dit jaar enkel 60Hz IPS-lcd's in 55 inch.
Pagina: 1