Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen POST met dual channel RAM - CPU ram controller kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• moreetje05
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-01 20:29
Mijn vraag:
Ik sinds 2 jaar een naar behoren werkend mini-itx game zelfbouw systeem staan. Laatst wilde ik een upgrade uitvoeren waarin de voeding is vervangen (nu een be quiet! SFX L Power 500W). Het eerste exemplaar van deze voeding was foutief uit de doos waardoor mijn moederbord (Gigabyte Z370N wifi) bij de eerste power up is doorgebrand. Deze voeding is via garantie vervangen voor een nieuw exemplaar dat wel goed functioneert. Ook heb ik een nieuw moederbord aangeschaft (asus B360i gaming) om de doorgebrande te vervangen.

Helaas bleek bij de eerste POST op dit nieuwe moederbord dat ook het RAM geheugen (Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15) beschadigd is door de foutieve voeding want ik kreeg een RAM POST error in zowel single als dual channel en ik kreeg het setje niet meer aan de praat. Ik heb een nieuw setje RAM aangeschaft (precies hetzelfde setje) maar nu komt het probleem waar ik mee vast loop:

Met dit nieuwe setje krijg ik geen POST in dual channel. Alleen in single channel, dus als ik 1 van de 2 sticks in het systeem doe POST hij wel succesvol. Uiteindelijk heb ik een workaround gevonden door met 1 stick in de BIOS het XMP profiel te selecteren. Daarna de 2e stick erbij te prikken en toen kreeg ik een succesvolle boot in dual channel.

Nog niet helemaal tevreden hierover heb ik nog wat dingen geprobeerd (achteraf dom want nu werkt het niet meer). Waaronder een Clear CMOS om nog een keer dual channel zonder XMP te proberen. Dit werkte wederom niet maar nu krijg ik ook de workaround in dual channel niet meer aan de praat. Ik draai dus op dit moment alleen single channel met 1x 8GB.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de foutieve voeding ook de memory controller van mijn CPU (i5 8600K) heeft beschadigd waardoor hij niet goed meer overweg kan met dual channel. Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn? Of hebben jullie nog andere ideeën voor dit probleem?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Voeding: be quiet! SFX L Power 500W
CPU: Intel Core i5 8600K
MB: Asus B360i Gaming (BIOS versie 2418)
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Setje RAM van Corsair staat in de QVL van het nieuwe moederbord.
- Ik heb geen gebogen pinnetjes kunnen waarnemen in de socket.

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Werkt 1 module wel in slot A en in slot B ?

Je kan eventueel ook de pads onder je CPU inspecteren op verbranding.
Vlekkerigheid kan voorkomen, maar iets wat erop wijst dat er ineens veel teveel spanning is doorgegaan ziet er eerder als verschroeid uit. (Google maar naar afbeeldingen van Burnt CPU Pads)

Als het lastig zichtbaar is een paar macro foto's maken met je telefoon / camera.

[ Voor 6% gewijzigd door bierschuit op 25-01-2020 16:54 ]

• moreetje05
bierschuit schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:52:
Werkt 1 module wel in slot A en in slot B ?

Je kan eventueel ook de pads onder je CPU inspecteren op verbranding.
Vlekkerigheid kan voorkomen, maar iets wat erop wijst dat er ineens veel teveel spanning is doorgegaan ziet er eerder als verschroeid uit. (Google maar naar afbeeldingen van Burnt CPU Pads)

Als het lastig zichtbaar is een paar macro foto's maken met je telefoon / camera.
Ja 1 module werkt zowel in slot A als in slot B, dus ik denk niet dat het probleem een foutief slot is.

De pads ga ik zo snel mogelijk even controleren op verbranding. Daarnaast had ik ergens gelezen dat een met oneven druk geplaatste processor koeler ook voor CPU memory controller problemen kan zorgen. Nu klopt het dat ik problemen heb met het plaatsen van de koeler backplate met het nieuwe moederbord. Deze problemen zijn bekend bij de fabrikant van de koeler: http://www.cryorig.com/prod_faq_detail.php?id=14. Dus ik ga ook proberen de koeler opnieuw te plaatsen met deze washers (ipv een backplate) om te kijken of dit nog verschil maakt.

• moreetje05
Ik heb de CPU pads gecontroleerd maar ik kon geen verbrande plekken vinden. Ook heb ik de CPU koeler opnieuw geïnstalleerd met de washers. Mijn temps zijn nu wat stabieler en lager dus hij zat inderdaad niet goed gemonteerd met de backplate. Het probleem met het RAM geheugen is helaas hierdoor niet opgelost. Nog steeds geen POST met 2 sticks memory zowel in default settings als XMP settings.

Daarnaast als ik na een mislukte POST poging met 2 sticks weer terug ga naar 1 stick krijg ik het volgende bericht in beeld:
The system has POSTed in safe mode. This may be due to the previous POST attempt failing because of system instability.
Er lijkt dus sprake van een instabiliteit met 2 sticks.

Heeft iemand misschien nog andere ideeën voor dit probleem? Anders ben ik misschien genoodzaakt een andere processor te proberen.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:32
Staat het geheugensetje op de supported list van het moederbord? En als je het setje uit de kastje los op tafel start, werkt dat wel?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Gooi eens wat meer voltage op het ram, 0.1 à 0.2v extra en / of wat lossere timings.

• moreetje05
arvidbeheerder schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:22:
Staat het geheugensetje op de supported list van het moederbord? En als je het setje uit de kastje los op tafel start, werkt dat wel?
Ja het setje staat op de supported list van het moederbord. Tijdens het testen buiten de behuizing was het probleem al aanwezig. Na het vinden van de workaround heb ik alles pas ingebouwd in de behuizing.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RAM speed op 2666 ?
verder zonde om B360 bordje te kopen ipv Z370/390 met 8600K en 3000MT/s RAM.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• moreetje05
ToFast schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:30:
Gooi eens wat meer voltage op het ram, 0.1 à 0.2v extra en / of wat lossere timings.
Dat zal ik eens proberen, moet ik dan een beetje tussen de default settings en XMP settings in gaan zitten? Want het XMP profiel past de voltages en timings al aan en daar werkt het ook niet.
Hackus schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:07:
RAM speed op 2666 ?
verder zonde om B360 bordje te kopen ipv Z370/390 met 8600K en 3000MT/s RAM.
Ja met XMP profiel zit RAM speed max op 2666 door B360 Chipset.

Het is een mini itx systeem dus ik doe niet echt aan overclocking ivm warmtehuishouding. (ik had dus beter in eerste instantie al geen 8600K moeten kopen maar dat is verleden tijd) En mijn vorige moederbord was dus een Z370, ben nu naar B360 gegaan vooral voor de prijs, ik weet namelijk niet of de garantie iets voor mij gaat doen met het verbrande Z370 bord, ik heb hier tot op heden ook nog niks van gehoord van de fabrikant waar hij nu in RMA is.
Pagina: 1