Aandachtspunten bij het kiezen van een IP camera

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Achtergrond:
Ik ben op zoek naar een IP-camera voor gebruik in deze twee verschillende situaties:
  1. Buitenhuis om onze achtertuin te observeren
  2. Binnenshuis om huisdieren in de woonkamer in de gaten te houden (tevens beveiliging tijdens vakantie)
Situatie 1 is ontstaan omdat er recent een inbraakgolf was in onze wijk. Ook bij ons zijn er sporen van een inbraakpoging aangetroffen. Gelukkig zijn ze niet binnen geweest maar het voelt toch niet fijn.

Situatie 2 is deels ook vanuit een beveiliging motief en stukje gemoedsrust. Onze hond gaat binnenkort echter ook een nestje krijgen. Graag willen we daarom een periode de woonkamer goed monitoren. Eigenlijk een 'baby-cam'. Het idee is ook om deze beelden op bepaalde momenten voor familie en vrienden toegankelijk te maken.

Uiteraard ben ik mij er van bewust dat beide situaties zeer verschillend zijn. Daarom denk ik dat er wellicht twee verschillende typen camera's nodig zijn.

Ik weet nog niet welke camera's ik moet hebben of welke techniek / standaarden ik het beste kan kiezen. Er zijn echter een paar generieke vragen of zorgen waar ik mee zit dat ik aan jullie wil voorleggen.

Vragen:
De IP-camera's komen in een netwerk te hangen. Dit kan bedraad of via WiFi. In ons huur-huis kan ik niet gemakkelijk overal kabels trekken dus dan is WiFi interessant.
Het viel mij echter op dat veel populaire camera's alleen WEP encryptie ondersteunen, zoals bijvoorbeeld deze: pricewatch: EZVIZ Husky Air Full HD

Voor de binnencamera is dat uiteraard onwenselijk. Je wilt geen onbevoegden mee laten kijken. Is er een manier om dit op een andere manier te beveiligen zodat onbevoegden niet mee kunnen kijken of via de camera toegang verschaffen tot mijn LAN?

Kan ik mijn netwerk inrichten zodanig dat de video compleet gescheiden is van mijn privé-lan maar ik zowel intern als extern de beelden kan zien of opnemen? (met extern bedoel ik b.v. als ik op mijn werk ben maar ook familie en vrienden wanneer ik ze toegang geef)