Steam vraagt om mijn fysieke adres

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-05 07:46
Als in de titel. Hebben andere personen dit ook? Gebaseerd op wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, zal iedereen hiermee te maken krijgen.

Ik heb de User Agreement erbij gepakt. De laatste update is van 30 april 2019 en daarin staat:
When you provide payment information to Valve or to one of its payment processors, you represent to Valve that you are the authorized user of the card, PIN, key or account associated with that payment, and you authorize Valve to charge your credit card or to process your payment with the chosen third-party payment processor for any Subscription, Steam Wallet funds, Hardware or other fees incurred by you. Valve may require you to provide your address or other information in order to meet its obligations under applicable tax law.
Maar er is geen bericht geweest over dat ze dit daadwerkelijk gingen doen. Rond Kerst werd hierom nog niet gevraagd. Ze vragen om volledige adresgegevens, en een telefoonnummer. Vooral dat laatste begrijp ik niet.

Waarom is dit nu belangrijk voor ze? Heb ik de introductie van nieuwe wetten op 1 januari gemist?

Beste antwoord (via Plasma_Wolf op 04-02-2020 10:18)

• kahraine
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Ik had het ook ja. Heb maar even de moeite genomen om support te vragen (wat een drama was dat, maar ik heb wel antwoord gekregen).
In regards to your inquiry, due to requirements in your country, you will need to enter your billing information if you are requested to do so during checkout. If you do not have billing information, please enter your name and physical address.

Please review our Billing Information Required During Checkout article for more information.
In het artikel achter de link staat:
Why is my billing information required?

In the EU, merchants are required to gather location information from customers in order to properly source the sale. To read more about this requirement for all EU countries, please see Regulation No 1042/2013 here. In the US and Canada, billing information is needed to apply the appropriate sales tax rate for your state/province.
Ik heb geen zin om die EU regulation te lezen, maar daar lijkt te de regelgeving dus vandaan te komen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• kahraine
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Ik had het ook ja. Heb maar even de moeite genomen om support te vragen (wat een drama was dat, maar ik heb wel antwoord gekregen).
In regards to your inquiry, due to requirements in your country, you will need to enter your billing information if you are requested to do so during checkout. If you do not have billing information, please enter your name and physical address.

Please review our Billing Information Required During Checkout article for more information.
Why is my billing information required?

In the EU, merchants are required to gather location information from customers in order to properly source the sale. To read more about this requirement for all EU countries, please see Regulation No 1042/2013 here. In the US and Canada, billing information is needed to apply the appropriate sales tax rate for your state/province.
Ik heb geen zin om die EU regulation te lezen, maar daar lijkt te de regelgeving dus vandaan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat zou er gebeuren als je gewoon een random adres invult?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 16:18
Dat werkt prima. En anders adres van (oud) werkgever, je kapper of van het station in je regio.

Telefoonnummer heb ik wel ingevuld, op prepaid SIM van de HEMA. Dat is nog wel handig voor password recovery. Overigens nog nooit iets ongevraagde op ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door frickY op 03-02-2020 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 09:45
Lijkt mij wel redelijk logisch dat een bedrijf haar omzet moet verantwoorden aan de belastingdienst in land dat van toepassing is, o.a. voor het bestrijden van witwassen.

Een vorm van validatie kan hierbij een leveradres zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hoiz schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:50:
Lijkt mij wel redelijk logisch dat een bedrijf haar omzet moet verantwoorden aan de belastingdienst in land dat van toepassing is, o.a. voor het bestrijden van witwassen.

Een vorm van validatie kan hierbij een leveradres zijn.
Volgens mij kan de belastingdienst prima mijn rekeningnummer koppelen aan mijn persoon. En mijn leveradres is mijn computer (het betreffen namelijk digitale aankopen). :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Room42 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 00:06:
[...]

Volgens mij kan de belastingdienst prima mijn rekeningnummer koppelen aan mijn persoon. En mijn leveradres is mijn computer (het betreffen namelijk digitale aankopen). :)
Fair enough, maar kan vanuit bedrijfsperspectief voorstellen dat deze informatie gevraagd wordt, immers staat het je ook vrij om niet bij hun iets aan te schaffen.

Ik weet alleen niet of je er verstandig aan doet een fictief adres in te vullen, aangezien je mogelijk je koopovereenkomst nietig of vernietigbaar maakt. Uiteindelijk kan je je afvragen hoe waardevol jouw specifieke huisadres nou is ten opzichte van de miljoenen andere huisadressen van andere consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Geldt het eigenlijk alleen bij nieuwe aanschaffen of ook voor oude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
Bedankt voor de hulp. Ik had nadat ik dit topic aanmaakte de contactinfo van Steam Support gevonden, en het antwoord dat van hen kwam heeft nog niet al mijn vragen beantwoordt. Na mijn reactie daarop hebben ze bericht dat ze later met meer gedetailleerde antwoorden komen.

Aangezien ze deze verandering zonder enige aankondiging deden was had ik wat vragen over wat ze met de gegevens doen, en hoe ze worden opgeslagen.

De belangrijkste vraag die ze nog niet beantwoordt hebben, is waarom er om een telefoonnummer wordt gevraagd. Ik begrijp dat het handig is voor password recovery, maar ik ben niet van plan om dat te gebruiken. Niemand hoeft zomaar mijn telefoonnummer te weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats je topic even van CSA naar de buren van P&B.

Edit: inhoudelijk, een gemiddelde Amerikaans jurist is zwaar risico-avers (althans waar ze zelf geen last hebben van de maatregelen). Dat ze dan bij twijfel dus maar zoiets vragen "snap" ik dan wel.

Maar toch. Ik heb niet iedere letter gelezen, maar volgens mij lees ik dat het IP-adres + bankrekeningnummer prima voldoende bewijs kan zijn om te bepalen in welk land BTW moet worden betaald.

En de GDPR zegt vervolgens dat je niet meer persoonsgegevens verwerkt dan nodig. Niet nodig voor BTW-bepaling, niet nodig voor andere redenen, dan niet vragen. Verwijs dan ook naar de GDPR in je vraag.

[ Voor 84% gewijzigd door F_J_K op 04-02-2020 10:45 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:14
kahraine schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:27:

[...]

[...]

Even heel kort samengevat: Steam zal de BTW/VAT/MwSt/soortgelijke belasting over de aankopen moeten afdragen aan 't land van de koper. Dus daarom moet minstens het land doorgegeven worden. Maar kan best zijn dat om de validiteit te bevestigen, het hele adres gevraagd wordt. Tevens verkoopt Steam ook fysieke artikelen, dan is 't met bezorgen best handig :+ En het lijkt nog wel eens nodig te zijn bij CC betalingen, ook buiten Steam.

Maar wat ze nou precies met telefoonnummers doen, staat niet in de privacyverklaring. Het staat wel op de pagina waar je telefoonnummers kunt toevoegen en verwijderen:
"Met een telefoonnummer verbonden aan je account kun je je account herstellen indien deze gestolen is, je je wachtwoord verloren bent, of de toegang tot je e-mailaccount of de Steam Guard-authenticator hebt verloren."

[ Voor 13% gewijzigd door ShitHappens op 04-02-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

ShitHappens schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:44:
[...]
Even heel kort samengevat: Steam zal de BTW/VAT/MwSt/soortgelijke belasting over de aankopen moeten afdragen aan 't land van de koper. Dus daarom moet minstens het land doorgegeven worden. Maar kan best zijn dat om de validiteit te bevestigen, het hele adres gevraagd wordt.
IP-adres uit NL, NL bankrekening, dan zou voldoende aannemelijk zijn dat het NL BTW betreft. (Het zou wat anders zijn als @Plasma_Wolf via VPN uit Griekenland lijkt te komen en een Hongaars bankrekeningnummer heeft. Maar in zijn algemeenheid iedereen om zn fysiek adres vragen gaat z'n doel voorbij.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-05 19:05
F_J_K schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:48:
[...]

IP-adres uit NL, NL bankrekening, dan zou voldoende aannemelijk zijn dat het NL BTW betreft. (Het zou wat anders zijn als @Plasma_Wolf via VPN uit Griekenland lijkt te komen en een Hongaars bankrekeningnummer heeft. Maar in zijn algemeenheid iedereen om zn fysiek adres vragen gaat z'n doel voorbij.
Lijkt me niet meer dan logisch dat een bedrijf om je adres vraagt bij een aankoop. Of ze op andere manieren ook aan hun verplichtingen zouden kunnen voldoen, vast.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 04-02-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

En dan staat je adres in Steam, en dan?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Slavy schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:36:
Dan kan het marktinformatie zijn die geld waard is en dat kost een stuk privacy.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
digifun schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:43:
[...]

Dan kan het marktinformatie zijn die geld waard is en dat kost een stuk privacy.
Als je iets koopt dan kost dat je per definitie privacy toch? Snap het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
Dit gaat niet om het verzamelen van data en deze te analyseren of om door te verkopen...

Het gaat erom dat elke EU lidstaat een eigen belastingtarief hanteert op (digitale)goederen en men vanuit de EU hier strenger toezicht op wil.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
Als voorbeeld, het verschil in hoeveel je deelt is enorm

Account Plasma_Wolf koopt Skyrim SE, betaald met rekeningnummer 1234567. Ip-adres XXX.XX.XXX.X

-----

Account Plasma_Wolf koopt Skyrim SE, betaald met rekeningnummer 1234567. Ip-adres XXX.XX.XXX.X

Volledige naw:
Hans Anders
Museumstraat 1
1071 Amsterdam
0031206747000

In de algemene situatie van het internet en data, verbaast het me dat mensen 'het niet zo'n probleem vinden' dat ze data afstaan aan onbekenden op het internet. De situatie moet zijn dat een bedrijf een goed en duidelijk betoog moet hebben om je data op te vragen, aan moet geven wat ze ermee doen, en veilig moet opslaan. Niet dat een burger moet verdedigen waarom hij/zij geen data wil afstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:24

Blokker_1999

Full steam ahead

F_J_K schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:48:
[...]

IP adres zegt niets. Een proxy is snel geregeld. En als je met Paypal betaald, of een kredietkaart is het ook niet zo eenvoudig om daar land van oorsprong aan vast te hangen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Plasma_Wolf schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:53:

-----

Volledige naw:
Hans Anders
Museumstraat 1
1071 Amsterdam
0031206747000

In de algemene situatie van het internet en data, verbaast het me dat mensen 'het niet zo'n probleem vinden' dat ze data afstaan aan onbekenden op het internet. De situatie moet zijn dat een bedrijf een goed en duidelijk betoog moet hebben om je data op te vragen, aan moet geven wat ze ermee doen, en veilig moet opslaan. Niet dat een burger moet verdedigen waarom hij/zij geen data wil afstaan.
Onbekenden? Je doet een online bestelling in dit geval op steam. Je geeft je adres dus ook niet aan bol.com want onbekenden? Wordt lastig afleveren dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Blokker_1999 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:58:
[...]

IP adres zegt niets. Een proxy is snel geregeld. En als je met Paypal betaald, of een kredietkaart is het ook niet zo eenvoudig om daar land van oorsprong aan vast te hangen.
Adres zegt minder dan dat, je kunt bij digi levering ook een Grieks adres opvoeren. Maar goed. Het gaat er niet om wat wij vinden.

Ik zou zelf waarschijnlijk een zeer duidelijk niet bestaand adres opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-04 19:57
Er staat 'Valve MAY require you to provide your address'. Ik zou zoiets hebben als 'dat zien we dan wel weer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:50
F_J_K schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:33:
En de GDPR zegt vervolgens dat je niet meer persoonsgegevens verwerkt dan nodig. Niet nodig voor BTW-bepaling, niet nodig voor andere redenen, dan niet vragen. Verwijs dan ook naar de GDPR in je vraag.
Dit lijkt me ook een mooie vraag voor de Belastingdienst. Dat zou de partij zijn die dergelijke informatie vraagt/eist van Steam lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Plasma_Wolf schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:53:

-----

Volledige naw:
Hans Anders
Museumstraat 1
1071 Amsterdam
0031206747000

Je kunt ook op een andere locatie aankopen doen ipv je vaste locatie. veder wordt er tegenwoordig steeds vaker VPN services gebruikt, die soms al in Security software verwerkt zitten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Uit het 1042/2013, zoals ik lees dus wel gewoon voor belastingen

all telecommunications, radio and television
broadcasting and electronically supplied services
supplied to a non-taxable person are to be taxed in the
Member State in which the customer is established, has
his permanent address or usually resides
, regardless of
where the taxable person supplying those services is
established

Evidence for the identification of the location
of the customer and rebuttal of presumptions

(a) the billing address of the customer;
(b) bank details such as the location of the bank
account used for payment or the billing address
of the customer held by that bank;
(c) registration details of the means of transport
hired by the customer, if registration of that
means of transport is required at the place
where it is used, or other similar information;
(d) other commercially relevant information

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
ShitHappens schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:44:
[...]

Even heel kort samengevat: Steam zal de BTW/VAT/MwSt/soortgelijke belasting over de aankopen moeten afdragen aan 't land van de koper. Dus daarom moet minstens het land doorgegeven worden. Maar kan best zijn dat om de validiteit te bevestigen, het hele adres gevraagd wordt. Tevens verkoopt Steam ook fysieke artikelen, dan is 't met bezorgen best handig :+ En het lijkt nog wel eens nodig te zijn bij CC betalingen, ook buiten Steam.

Maar wat ze nou precies met telefoonnummers doen, staat niet in de privacyverklaring. Het staat wel op de pagina waar je telefoonnummers kunt toevoegen en verwijderen:
"Met een telefoonnummer verbonden aan je account kun je je account herstellen indien deze gestolen is, je je wachtwoord verloren bent, of de toegang tot je e-mailaccount of de Steam Guard-authenticator hebt verloren."
Zijn zij met het oog op GDPR en specifiek purpose limitation sowieso niet verplicht aan te geven wat zij met deze data doen, in een makkelijk bereikbare plek en leesbare taal een document beschikbaar te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

SinergyX schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:08:
[...]
Evidence for the identification of the location
of the customer and rebuttal of presumptions
Dat gaat over 'hiring, other than short- term hiring, of means of transport ' ;)
Je bedoelt:
(b) the internet Protocol (IP) address of the device used by the customer or any method of geolo­cation;
Maar laat maar, dit is te detailistisch juristenvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:11
F_J_K schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:33:.

Behalve dat wetgeving ook boven de wet kan staan. Als wetgeving zegt dat je een adres nodig hebt om een factuur te kunnen sturen dan heb je dat nodig.

Nu wordt het interessante: wat zegt de Amerikaanse wet vs lokale wetgeving?

Overigens heb ik - zover ik weet - geen adres gegeven, heb ik geen vraag er om gekregen, én heb ik vorige week wat gekocht.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
Hier heb ik gisteren overheen gelezen. Als steam weer met een inhoudelijk antwoord komt op de 2e set vragen die ik ze heb gesteld, zal ik dit nog even benoemen.
Nopheros schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Onbekenden? Je doet een online bestelling in dit geval op steam. Je geeft je adres dus ook niet aan bol.com want onbekenden? Wordt lastig afleveren dan :P
Je gaat volledig voorbij aan wat ik heb gezegd. Nogmaals: De situatie moet zijn dat een bedrijf een goed en duidelijk betoog moet hebben om je data op te vragen, aan moet geven wat ze ermee doen, en veilig moet opslaan.

Bol.com heeft een leveradres nodig. Voor digitale producten is geen leveradres nodig. Het is dus aan Steam om uit te leggen wat ze met mijn adres moeten. Het lijkt erop dat we een antwoord hebben, maar niet dankzij Steam, en een aantal vragen blijven onbeantwoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:57
Ik zou je aanraden dat wel even te doen.
Dan kom je er al heel snel achter dat Valve veel te snel door de bocht gaat.

De EU richtlijn (en amendementen en implementatie verordeningen daar boven op) geven namelijk legio andere mogelijkheden om de lidstaat van consumptie te bepalen, waarbij een factuuradres niet benodigd is.

En volgens het data-minimalisatie principe van de AVG geldt dat als er redelijke alternatieven zijn om aan een bepaald doel (zoals wettelijke vereisten) te voldoen, zonder meer persoonsgegevens te verwerken, men die redelijke alternatieven ook moet gebruiken.
DiedX schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:04:
[...]

Behalve dat wetgeving ook boven de wet kan staan. Als wetgeving zegt dat je een adres nodig hebt om een factuur te kunnen sturen dan heb je dat nodig.
Ook qua facturering zijn adresgegevens niet nodig.

Valve is in de EU in Duitsland gezeteld en heeft daar ook het contactadres van hun Functionaris Gegevensbescherming. Vanaf 2019 geldt dat alle facturering enkel moet voldoen aan de wetgeving van de lidstaat van identificatie - de lidstaat waar men primair gezeteld is. De duitse belastingwetgeving stelt dat alle facturering aan consumenten die niet aan vastgoed gerelateerd is, niet verplicht is. Een handelaar is enkel verplicht een factuur te geven als er expliciet om gevraagd wordt.
DiedX schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:04:
Nu wordt het interessante: wat zegt de Amerikaanse wet vs lokale wetgeving?
Niet relevant. Deze wijzigingen zijn, bij monde van Valve zelf, doorgevoerd specifiek vanwege belastingverplichtingen in EU lidstaten.
Saillant detail;
er zijn Duitsers die bij support door hebben gevraagd naar de exacte redenatie en rechtsartikelen waaruit zou blijken dat Valve deze gegevens nodig heeft, omdat ze met het blanket-statement en de verwijzing naar de gehele EU richtlijn geen genoegen namen.

Hen werd verteld voor verdere verklaringen contact op te nemen met de eigen belastingdienst en werd verder met zeer weinig beleefdheid verzocht de correspondentie over dit onderwerp te staken. Wat bij Steam Support neer komt op: "als je hier over door blijft vragen gaat je account je op de zwarte lijst en kun je geen tickets meer aanmaken."

Oftewel; dit zaakje stinkt.
Dikke kans dat Valve zijn zaakjes (weer) eens niet op orde heeft; het ondertussen doorheeft; en iedereen gemuilkorfd heeft om te pogen het euvel dood te doen zwijgen.

Ik had de redactie van Tweakers al eerder getipt over dit hele gebeuren; en ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat er nog geen frontpage artikel over gekomen is. Met de mate waarmee men bovenop zaken zoals data-breaches; lootbox-affaires; etc. springt, dacht ik dat dit toch wel een hot-button issue zou zijn.

Maar het omgekeerde lijkt waar.

[EDIT]

Ik kan toch niet weerstaan hier ook nog even op in te gaan:
Slavy schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:36:
Wat dan? Nou: de volgende keer dat Steam weer eens een publiek data-lek heeft - zoals door onkunde tijdens de kerstperiode van 2015 al eens eerder het geval was - wordt je gedoxt en liggen je gegevens op straat.

Is er eens een keertje een ettertje wat met een potje multiplayer van je verloren heeft, en wat toevallig in de buurt woont, heb je :: pets :: de avond erop een vers eitje tegen je raam aan zitten. Of een mooie kras over je auto of zo. Of je hebt te maken met een flink opgefokte testosteron-bom en ze wachten je op en trimmen je in elkaar; want hoe durf je wel!

Want dat is dan dus ook gewoon het risico. En zeker niet alleen het (nog steeds zeer significante!) risico dat deze gegevens voor identiteitsdiefstal of phishing ingezet gaan worden. Juist het grootste risico is dat deze gegevens aan je online identiteit op Steam gekoppeld raken.

Even handen opsteken: Wie is er hier nog bekend met de aan Legend of Mir 3 gerelateerde moord uit 2005, om een ingame drop ?

(Ook toevallig: de veroordeelde moordenaar kan toevallig vanaf dit jaar in aanmerking komen voor vervroegde vrijlating. Soms heeft het universum een heel vreemd en wrang gevoel voor humor...)

[ Voor 88% gewijzigd door R4gnax op 17-02-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

R4gnax schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:54:
[...]

Wat dan? Nou: de volgende keer dat Steam weer eens een publiek data-lek heeft - zoals door onkunde tijdens de kerstperiode van 2015 al eens eerder het geval was - wordt je gedoxt en liggen je gegevens op straat.

Is er eens een keertje een ettertje wat met een potje multiplayer van je verloren heeft, en wat toevallig in de buurt woont, heb je :: pets :: de avond erop een vers eitje tegen je raam aan zitten. Of een mooie kras over je auto of zo. Of je hebt te maken met een flink opgefokte testosteron-bom en ze wachten je op en trimmen je in elkaar; want hoe durf je wel!
Sorry hoor, maar als je met zulke angst en gedachten leeft dan kan je uberhaupt net zo goed geen contact meer met de buitenwereld hebben. Misschien heb je slechte ervaringen uit het verleden, maar ik vind dit echt een non-argument.

Dat zou betekenen dat je je gegevens net zo goed niet moet afstaan aan DigID, je energieleverancier, je verzekeringsmaatschappij, je internetprovider en andere verzorgers van primaire behoeften gezien deze ze ook allemaal opslaan welke via internet bereikbaar zijn. En ja, ook die kunnen een datalek hebben.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R4gnax
Slavy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 06:11:
[...]

Sorry hoor, maar als je met zulke angst en gedachten leeft dan kan je uberhaupt net zo goed geen contact meer met de buitenwereld hebben. Misschien heb je slechte ervaringen uit het verleden, maar ik vind dit echt een non-argument.

Dat zou betekenen dat je je gegevens net zo goed niet moet afstaan aan DigID, je energieleverancier, je verzekeringsmaatschappij, je internetprovider en andere verzorgers van primaire behoeften gezien deze ze ook allemaal opslaan welke via internet bereikbaar zijn. En ja, ook die kunnen een datalek hebben.
Het gaat om de connectie van je online Steam identiteit met je echte identiteit. Dat is iets wezenlijks anders dan jouw identiteit die bij andere maatschappijen zou lekken, zonder zo'n koppeling te maken. Jammer dat je daar dan weer overheen leest.

Veel gamers zijn jammergenoeg aardig toxisch dus de kans dat er iets met je gegevens uitgevreten wordt om 'wraak te nemen' is - als ze uitlekken - verre van irreëel.

[ Voor 15% gewijzigd door R4gnax op 11-02-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

R4gnax schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:24:
[...]

Het gaat om de connectie van je online Steam identiteit met je echte identiteit. Dat is iets wezenlijks anders dan jouw identiteit die bij andere maatschappijen zou lekken, zonder zo'n koppeling te maken. Jammer dat je daar dan weer overheen leest.

Veel gamers zijn jammergenoeg aardig toxisch dus de kans dat er iets met je gegevens uitgevreten wordt om 'wraak te nemen' is - als ze uitlekken - verre van irreëel.
Niet per se is dat apart. Als jouw gegevens op straat komen te liggen via een verzekeraar of een DigiD kan men je gegevens ook nog altijd achterhalen, jammer dat je hier niet over nagedacht hebt.

Enfin, ik maak mij er geen zorgen om, ik heb geen geheimen, jij denkt hier blijkbaar anders over en hebt genoeg haat tegen je gehad in online spellen gezien je terughoudende en beangstigde mentaliteit. Ik ga hier dus verder ook geen energie en tijd meer in steken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
Steam had een paar dagen geleden gereageerd op mijn vraag:
While we don't have direct answers to all of your questions, you can find FAQs, including a link to the legal document spelling out the location information requirement for all EU countries, HERE. The link is in the second paragraph.

Providing a phone number is no longer required when making purchases with Wallet funds.

As far as your comment regarding the lack of announcement, I'm passing that along to the appropriate department. Additionally, if you wish to share an opinion, suggestion, or idea with the community as well, please visit the Suggestions/Ideas section of the Steam Discussion forums.
De link brengt je naar een pagina waar wordt doorgelinkt naar de wet die ook staat in de reply die het als beste antwoord is aangegeven.
R4gnax schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:54:
[...]

Ik zou je aanraden dat wel even te doen.
Dan kom je er al heel snel achter dat Valve veel te snel door de bocht gaat.

Die EU richtlijn (het is geen regulering) geeft namelijk legio andere mogelijkheden om de lidstaat van consumptie te bepalen, waarvoor een factuuradres niet benodigd is.

En volgens het data-minimalisatie principe van de AVG geldt dat als er redelijke alternatieven zijn om aan een bepaald doel (zoals wettelijke vereisten) te voldoen, zonder meer persoonsgegevens te verwerken, men die redelijke alternatieven ook moet gebruiken.
Ik start misschien nog wel weer een nieuw bericht naar Steam.
Slavy schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 06:11:
[...]

Ik ben in dit topic vooral geïnteresseerd in de reden waarom steam om NAW-gegevens vraagt, of het nodig is of dat Steam alternatieven heeft. En in het laatste geval: wat de argumenten zijn om Steam hiertoe te bewegen. Ik vind het verbazend dat de basis van privacy nogmaals uitgelegd moet worden: als een bedrijf om gegevens vraagt, moet dat bedrijf duidelijk maken waarom de gegevens nodig zijn, ik hoef niet duidelijk te maken waarom mijn privégegevens privé moeten zijn. De opmerking 'ja maar DigiD' past beter in een algemeen topic over internet en privacy. En de instelling 'het maakt mij niet uit dat al mijn gegevens op het internet zitten' is het tegenovergestelde van de basis van privacy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChefvanOekel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-01 23:53
Ja, ze dienen specifiek aan te geven waar de gegevens voor nodig zijn, maar dan nog blijft het een techbedrijf die om je persoonlijke data vraagt. Mijn persoonlijke ervaring met valve is niet best.
Steam ondermijnt imho je consumentenrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2024
Je kan ook gewoon een cdkey kopen van cdkey sites en dan heb je dit gezeur niet. Meestal nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Het viel mij zojuist ook op dat Steam bij een aankoop opeens mijn volledige naam, adres en woonplaats wil weten. Inderdaad heel vreemd dat hierover geen enkele aankondiging is geweest naar bestaande klanten. Het lijkt er niet op dat men bij Steam veel inlevingsvermogen heeft rondom eventuele privacy-zorgen van hun klanten. En waar wordt deze informatie precies opgeslagen? In de lokale Steam client? Of in de cloud op de Steam servers?

Ook vraag ik me af of concurrererende platformen als GOG en Origin/EA ook met deze wetgeving te maken hebben. Misschien dat bijv. privacy-redacteur @TijsZonderH daar in een eventueel artikel hierover op Tweakers ook aandacht kan besteden.

Persoonlijk was ik vanavond in ieder geval onaangenaam verrast en was de NAW-info verplichting voor mij reden om voorlopig van mijn geplande Steam-aankoop af te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
choogen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:37:
Het viel mij zojuist ook op dat Steam bij een aankoop opeens mijn volledige naam, adres en woonplaats wil weten. Inderdaad heel vreemd dat hierover geen enkele aankondiging is geweest naar bestaande klanten. Het lijkt er niet op dat men bij Steam veel inlevingsvermogen heeft rondom eventuele privacy-zorgen van hun klanten. En waar wordt deze informatie precies opgeslagen? In de lokale Steam client? Of in de cloud op de Steam servers?

Ook vraag ik me af of concurrererende platformen als GOG en Origin/EA ook met deze wetgeving te maken hebben. Misschien dat bijv. privacy-redacteur @TijsZonderH daar in een eventueel artikel hierover op Tweakers ook aandacht kan besteden.

Persoonlijk was ik vanavond in ieder geval onaangenaam verrast en was de NAW-info verplichting voor mij reden om voorlopig van mijn geplande Steam-aankoop af te zien.
Yup. Heel herkenbaar dit. Was bij mij een paar weken geleden ook ineens een koude douche.

Had zelf zoals ik in een vorig bericht hier ook heb geschreven, de redactie al eens over de situatie getipt. Maar heeft tot op heden geen gevolg gekregen. Jammer, jammer. Meestal zijn dit soort privacy-stukken juist goed leesvoer op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:21

kodak

FP ProMod
choogen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:37:
Het viel mij zojuist ook op dat Steam bij een aankoop opeens mijn volledige naam, adres en woonplaats wil weten. Inderdaad heel vreemd dat hierover geen enkele aankondiging is geweest naar bestaande klanten. Het lijkt er niet op dat men bij Steam veel inlevingsvermogen heeft rondom eventuele privacy-zorgen van hun klanten.
Wat zou je minimaal acceptabel vinden als je gegevens moet verstrekken bij online aankopen? Want ik kan me ook zo voorstellen dat een bedrijf toch wel zekerheid moet hebben dat ze de juiste BTW doorberekenen zolang er niet een BTW-tarief in de EU is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Laatst online: 23:42
kodak schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:44:
[...]

Wat zou je minimaal acceptabel vinden als je gegevens moet verstrekken bij online aankopen? Want ik kan me ook zo voorstellen dat een bedrijf toch wel zekerheid moet hebben dat ze de juiste BTW doorberekenen zolang er niet een BTW-tarief in de EU is.
Ideal wordt alleen ondersteund door Nederland. En je kan dmv Ideal betaling bepalen of je het juiste BTW tarief hebt genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:21

kodak

FP ProMod
demonic schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:45:
[...]
Ideal wordt alleen ondersteund door Nederland. En je kan dmv Ideal betaling bepalen of je het juiste BTW tarief hebt genomen.
Dat gaat geen zekerheid geven. Dat een bank in een bepaald land bepaalde betaalproducten heeft zegt niets over de nationaliteit van de klant. Je kan in een ander land een betaalrekening openen en via die bank in een andere land een betaling doen, maar dat wil niet zeggen dat dus het btw-tarief van het land van de bank van toepassing is. Het gaat er om in welk land de klant fiscaal plichten heeft, niet de bank van de klant.

[ Voor 0% gewijzigd door kodak op 17-02-2020 21:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Steam moet gewoon duidelijkheid bieden door precies aan te geven op grond van welke (Europese of nationale) wetgeving nu om deze informatie wordt gevraagd. Dus niet een linkje naar een EU document uit 2013 (!)...

Zolang het bedrijf niet met een duidelijke verklaring komt en directer gaat communiceren met mij als klant kunnen ze verder fluiten naar mijn klandizie. Natuurlijk zullen ze daar niet wakker van liggen, maar hopelijk dringt het besef door dat ze beter moeten gaan communiceren wanneer meer en meer klanten hun aankopen staken.

[ Voor 5% gewijzigd door choogen op 17-02-2020 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R4gnax
kodak schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:55:
[...]

Dat gaat geen zekerheid geven. Dat een bank in een bepaald land bepaalde betaalproducten heeft zegt niets over de nationaliteit van de klant.
Het geeft zoveel zekerheid dat "unieke nationale betaalmethoden" bij wet gezien mogen worden als één van de twee benodigde criteria die gebruikt mogen worden om de lidstaat van consumptie te bepalen.

Net als IP adres trouwens; dat is ook een valide gegeven. En ook bankrekeningnummers; BIC codes; etc. die aan een land verbonden zijn.

Valve heeft dus meer als genoeg keuze en geen poot om op te staan als ze claimen dat ze persè een factuuradres hebben moeten.

[ Voor 10% gewijzigd door R4gnax op 18-02-2020 19:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R4gnax
kodak schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:44:
[...]

Het minimaal wettelijk vereiste. Dat zijn twee identificerende criteria waarbij aldus artikel 24f van implementatie-verordening (EU) No 1042/2013 keuze is te maken uit:
  1. Factuuradres van de klant
  2. IP adres van het apparaat wat de klant gebruikt heeft; of een andere gangbare vorm van elektronische geolocatie bepaling.
  3. Bankgegevens; zoals waar de bankrekening geregistreerd staat. (Uit BIC en IBAN is bijv. land af te leiden)
  4. De Mobile Country Code (MCC) in de IMSI gegevens op de SIM kaart van de door de klant gebruikte telefoon.
  5. "Andere commercieel relevante gegevens", verduidelijkt in de begeleidende notitities om o.a. te bevatten - maar niet gelimiteerd te zijn tot:
    • Unieke betaalmethoden die gebonden zijn aan lidstaten. (Bijv iDEAL of Bancontact)
    • Voorgaande aankoopgeschiedenis van een klant, incl. historische IP adressen.
    • Fysieke point-of-sale waar een gebruikte gift-card voucher aangeschaft is. (Deze zijn over het algemeen allemaal in series gecodeerd en traceerbaar.)
    • Het gebruik van een land-gebonden gift-card voucher of voucher-type.
    • Documentatie afkomstig van third-party payment providers. (bijv. BIC of IBAN gegevens of geverifieerde geregistreerde naam van een kaarthouder die terug gegeven worden aan de winkelier ivm fraude-bestrijding.)
    • Zelf-certificering van de klant; alle eerdere uitingen van een klant waaruit ingezeten land bepaald kan worden. Bijv. als een klant zelf een land of taal selecteert bij een online winkel die op regio gesegmenteerd is. Of bijv. wanneer bij een digitaal distributie-platform een bepaalde download-regio geselecteerd wordt.
Keuze genoeg voor Valve dus, zonder om een volledig factuuradres of fysiek adres te hoeven vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:11

Auredium

Informaticus Chaoticus

Dit is dus waarom ik gisteren mijn (potentiele) aankoop van Steam heb geannuleerd. Ik kreeg de vraag voor mijn adresgegevens. Ik neem even een afwachtende houding aan in deze zaak. Ik geef liever niet mijn gegevens zomaar meer af online sinds een paar jaar aan wie dan ook. Ik heb het idee dat deze bal nog aan het rollen is.

Wellicht dat het te rechtvaardigen is (zoals hierboven genoemd) maar voor mij is het dan ook te rechtvaardigen (persoonlijk) om geen toekomstige klant meer van Valve te zijn.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R4gnax
Voor wat het waard is; de laatst overlevende langlopende thread in de Steam community forums omtrent deze kwestie is vandaag ook door de moderators gesloten. Niet omdat er forum-regels overtreden werden, maar omdat het volgens de mod in kwestie "zinloos" was de thread nog langer te behouden omdat het een circulaire discussie zonder verdere voortgang zou zijn.

Verdere pogingen om berichtgeving te plaatsen die tegen Valve's beleid in gaat wordt ondertussen schijnbaar ook hard tegen opgetreden, alsmede dat er door moderators gedreigd wordt om mensen te bannen als ze verontwaardigd zijn over het sluiten van voorgenoemde thread.

Tja; dat spreekt voor mij boekdelen, sorry.
Als je op die manier gaat spelen, dan heb je iets te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
Heb je een link naar de bewuste thread? Ik zou het graag nog even willen zien, en de discussie die ik had gevonden voor ik deze thread begon lijkt niet gesloten (heeft een week geleden de laatste post gehad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R4gnax
Plasma_Wolf schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:50:
Heb je een link naar de bewuste thread? Ik zou het graag nog even willen zien, en de discussie die ik had gevonden voor ik deze thread begon lijkt niet gesloten (heeft een week geleden de laatste post gehad).
Bij deze:

https://steamcommunity.co...um/0/1745643424485494068/

[Edit]
En het lijkt er op dat de moderators nu van god los zijn, en elke thread die met vragen geopened wordt maar direct locken met een referentie naar de nietszeggende FAQ pagina. Nice...

Weet je weer meteen wat je aan Valve hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door R4gnax op 26-02-2020 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Er komt toch nog best veel commentaar binnen op het Steam discussieforum hierover, zoals in het draadje van bijv. deze Duitser van 24 januari met inmiddels 900 reacties...:

Steam does ask suddenly for ID if I want to buy a game?
https://steamcommunity.co...um/0/1745643248317433741/

--------------------------------------------------------------------------------------
Edit (6 juli 2020): nog twee gerelateerde linkjes toegevoegd:

Suddenly being charged for sales tax
https://steamcommunity.co...um/0/1780513643851298888/

Will VAT drop tomorrow for German users?
https://steamcommunity.co...um/0/2577697550650136469/
--------------------------------------------------------------------------------------

Edit (31 mei 2021): Nog een extra linkje:
Remove billing information from purchases:
https://steamcommunity.co...m/10/1745643248317303563/

[ Voor 54% gewijzigd door choogen op 31-05-2021 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostier
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-04 08:40

[...]

[...]

Ik heb deze wet maar weer doorgenomen, zeker aangezien het in effect ging aan het einde van het jaar 2015, en dus al best een tijd actief was.

De informatie in deze wetsartikel 284 verreist geen opgave van jouw persoonlijke adressen etc.

Even de punten in het kort:
Billing information - Dit houdt voor de gebruiker in de informatie die nodig is om een betaling door te laten gaan. i.e. voor Steam je creditcardnummer en gekoppelde bevestigings informatie.
Het deel if you don't have billing information slaat daarna niet meer op jouw omdat je die zou hebben ingevoerd.
Het wetsartikel 284 "In the EU, merchants are required to gather location information from customers in order to properly source the sale. To read more about this requirement for all EU countries, please see Regulation No 1042/2013 here."

Staat verder dat bedrijven bijvoorbeeld hun btw nummer door geven, als dat niet gebeurd wordt je als 'consumer' oftewel particuliere koper aangeduid.
in het deel uit 2006 ‘Subsection 3a 24a staat dat de locatie van de gebruiker zal worden beschouwd als op de locatie waarvan de gebruiker lijkt alsof hij zich op die locatie bevindt, en deze regel lijkt in de rest van het artikel nog te kloppen. Dus als je een vpn gebruikt en lijkt op een andere locatie te zitten is dat waar het bedrijf het ingenomen belasting dient te declareren.

Dus adres is volgens deze wets artikel nog steeds overbodig om op te vragen, en dus vervolgens verboden om op te vragen volgens andere wetten zoals de AVG.

Dus als je ermee zit mag je ze er gewoon op wijzen dat de link die ze gebruiken om hun punt te benadrukken hun punt niet bevestigd, en dat je dus alsnog niet vereist bent om je adres af te geven.

Aangezien dit al een hele tijd terug geschreven is misschien niet zo relevant meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostier
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-04 08:40
Nopheros schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:32:
[...]

Lijkt me niet meer dan logisch dat een bedrijf om je adres vraagt bij een aankoop. Of ze op andere manieren ook aan hun verplichtingen zouden kunnen voldoen, vast.
Juist niet, ze moeten namelijk niet meer vragen dan nodig is, en zoals ik hierboven gequote heb staat ook in het wetsartikel nog steeds dat de locatie waar je vandaan lijkt te komen voldoende is voor je locatiebepaling.
Pagina: 1