Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeetor
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08-2024

Peeetor

Petor?.. Peetor?... Peeetor!!!

Topicstarter
Mijn vraag
Over een aantal maanden ga ik een rondreis maken naar Indonesië. Uiteraard wil ik gedurende deze reis mooie foto's / filmpjes maken van de natuur, de omgeving, misschien zelfs wat wildlife.

Ik ben niet echt bekend met fotografie in de vorm van toestellen, lenzen, zoomen, brandpunten etc etc.
Als ik het adviestopic zo even doorneem, lijkt het of je voor dit soort fotografie het beste een Travelzoom camera kunt gebruiken.

Nu zitten er op de smartphones van tegenwoordig m.i. ook vrij goede camera's. Ik meen dat ik in december nog een topic voorbij zag komen op Tweakers waarin camera's op smartphones vergeleken werden.

Het toeval wil dat ik binnenkort een nieuwe smartphone ga aankopen. Kan ik dan beter kiezen voor een smartphone met supergoede camera of zeggen jullie dat een aparte compactcamera een betere keus is voor fotografie op vakantie?
Wat zijn de voor- en nadelen van de keuze voor A (smartphonecamera) ten opzichte van B (compactcamera)

"Ja... dikke lul" zei de raaf. En de raaf vloog weg.

Beste antwoord (via Peeetor op 26-01-2020 12:05)

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Voor wildlife mis je met een telefoon zoombereik en heb je toch een camera nodig met meer zoom.
Verder is mijn ervaring dat de beeldkwaliteit van compact camera's met een 1 inch sensor toch nog een stukje beter is dan de camera in bijvoorbeeld een recente Pixel telefoon van Google. Al zijn de foto's gemaakt met de Pixel 3a toch al heel acceptabel en voor veel mensen ook gewoon goed genoeg. Het is ook maar net hoe hoog de eisen zijn die je stelt.
De nachtzicht functie van mijn Pixel 3a is wel echt bijzonder goed. Om met je camera een beter resultaat te halen heb je echt een statief nodig.

Als je een camera zoekt met meer zoom bereik dan is de Panasonic FZ1000 ii een goede betaalbare keus. Of de meest ultieme: de Sony RX10 IV. Maar die is ook erg duur.

Als je graag iets compacters wilt maar daardoor wel met een stuk minder zoombereik (tegelijk wel lichtsterker en dus beter geschikt voor situaties met weinig licht) dan is de Panasonic LX100 ii een goede optie.
Deze heeft een sensor die nog ongeveer 2x zo groot is als de 1 inch sensor.
Dit geeft wel veel betere beeldkwaliteit dan een smartphone maar is niet geschikt voor wildlife door het kleine zoom bereik.

Er zijn natuurlijk ook goedkopere opties als je gaat kijken naar een vorige generatie 1 inch sensor compact camera's: bijvoorbeeld een Panasonic LX15 of Canon G7X ii.
Die geven een betere beeldkwaliteit dan een smartphone maar ook niet geschikt voor wildlife.

Er is wel nog de eerste generatie van de Panasonic FZ1000 die wel behoorlijk goedkoop is. Maar die is ook al bijna 6 jaar oud.

[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 25-01-2020 13:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• leendertv
Voor wildlife mis je met een telefoon zoombereik en heb je toch een camera nodig met meer zoom.
Verder is mijn ervaring dat de beeldkwaliteit van compact camera's met een 1 inch sensor toch nog een stukje beter is dan de camera in bijvoorbeeld een recente Pixel telefoon van Google. Al zijn de foto's gemaakt met de Pixel 3a toch al heel acceptabel en voor veel mensen ook gewoon goed genoeg. Het is ook maar net hoe hoog de eisen zijn die je stelt.
De nachtzicht functie van mijn Pixel 3a is wel echt bijzonder goed. Om met je camera een beter resultaat te halen heb je echt een statief nodig.

Als je een camera zoekt met meer zoom bereik dan is de Panasonic FZ1000 ii een goede betaalbare keus. Of de meest ultieme: de Sony RX10 IV. Maar die is ook erg duur.

Als je graag iets compacters wilt maar daardoor wel met een stuk minder zoombereik (tegelijk wel lichtsterker en dus beter geschikt voor situaties met weinig licht) dan is de Panasonic LX100 ii een goede optie.
Deze heeft een sensor die nog ongeveer 2x zo groot is als de 1 inch sensor.
Dit geeft wel veel betere beeldkwaliteit dan een smartphone maar is niet geschikt voor wildlife door het kleine zoom bereik.

Er zijn natuurlijk ook goedkopere opties als je gaat kijken naar een vorige generatie 1 inch sensor compact camera's: bijvoorbeeld een Panasonic LX15 of Canon G7X ii.
Die geven een betere beeldkwaliteit dan een smartphone maar ook niet geschikt voor wildlife.

Er is wel nog de eerste generatie van de Panasonic FZ1000 die wel behoorlijk goedkoop is. Maar die is ook al bijna 6 jaar oud.

[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 25-01-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:51
Wat wil je met de foto's gaan doen?
Indien ze niet verder gaan komen dan Social media kan een telefoon prima voldoen, puur kijkende naar de fotokwaliteit.

Je bent echter wel beperkt in de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
De nieuwe Pixel 4 heeft twee 'exposure sliders': één voor de algehele belichting en één voor de schaduwen. Dat is echt een mooie feature voor reisfotografie. Ik heb verschillende filmpjes ervan gezien en dat ziet er erg goed uit.
https://www.androidpolice...-pixel-4-camera-features/

Voor mij zou zo'n feature eigenlijk bijna onmisbaar zijn als je met een smartphone fotografeert op reis (en dus niet met een camera in RAW).

Toevoeging: een de camera software van bijvoorbeeld een Google Pixel 4 zit veel slimmigheid die in compact camera's nog niet zitten. Wil je dus vergelijkbare resultaten met een camera halen dan moet je eigenlijk in RAW gaan fotograferen en je verdiepen in fotobewerking.

[ Voor 23% gewijzigd door leendertv op 25-01-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeetor
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08-2024

Peeetor

Petor?.. Peetor?... Peeetor!!!

Topicstarter
LA-384 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:05:
Wat wil je met de foto's gaan doen?
Indien ze niet verder gaan komen dan Social media kan een telefoon prima voldoen, puur kijkende naar de fotokwaliteit.

Je bent echter wel beperkt in de mogelijkheden.
De foto's/filmpjes zijn bedoeld voor 'thuisgebruik'. gewoon een mooi fotoalbum maken, met wat bewerkingen een after-movie maken en laten zien aan familie/vrienden.

"Ja... dikke lul" zei de raaf. En de raaf vloog weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Hangt ook weer van je budget af. Vanaf ~500 euro heb je een losse 1" camera die met wat nabewerking prima een top mode telefoonl camera kan bijbenen.

Je moet er enkel wel meer tijd aan besteden en ook in gaan verdiepen want zoals boven al aangegeven is zijn de moderne telefoons gewoon slimmer met exposure/portraits/workflow.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Gopro is een ideale camera voor op reis,klein en compact. Waterdicht en robuust. En heeft veel handige features voor mooie beelden. ook fotofunctie natuurlijk en timelapse, hyperlapse.

zie deze video van gopro: YouTube: GoPro: Introducing HERO8 Black — Beyond Next Level

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
  • Laatst online: 13:42
Ik kan vooral toelichten wanneer ik gebruik maak van mijn camera (Canon G7x Mark ii) en wanneer mijn telefoon (nu Samsung S9).

Ik gebruik mijn telefoon vooral bij uitjes met mijn gezin (bezoek familie, op stap naar het bos, foto's op school als we ergens voor uitgenodigd zijn) en als ik een keer naar een concert ga of als ik iets moois zie onderweg. Het gaat meestal ook om dingen die ik wil delen met familie of vrienden om ze op de hoogte te houden of omdat ze het onderwerp van de foto zijn.

Op vakanties gebruik ik mijn telefoon ook voor dergelijke situaties, maar pak ik daarbij ook regelmatig mijn camera, vooral in de volgende situaties:
- Tegenlicht of juist donkere omstandigheden;
- Lage of juist hogere standpunten waar een omklapbaar scherm praktisch is
- Fotograferen op meer afstand. Bijvoorbeeld om als fotograaf wat minder opvallend aanwezig te zijn voor de geportretteerde persoon of dieren. Dat kan voor reisfotografie handig zijn, al moet je natuurlijk nooit foto's maken waar het onderwerp bezwaar tegen zou kunnen hebben. Maar het kan helpen om foto's te maken die wat meer de normale omstandigheden benaderen in plaats van dat er echt geposeerd wordt. De optische zoom van de Canon (al is het 'maar 4x') is dan beter dan een telefoon.

En bij dat alles: de Canon houdt veel prettiger, steviger en stabieler vast om foto's te kunnen maken. Je hebt een knop om mee af te drukken, zoomen gaat met een knop of door te draaien aan de lens. Dat maakt dat je veel meer controle hebt over je foto. Je gaat daardoor ook 'bewuster' fotograferen. Dat zal voor een gevorderde fotograaf (die alles veel meer op ervaring en 'instinct' doet) anders zijn, maar voor mij geld dat in ieder geval wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Paulus73 op 28-01-2020 15:05 ]

Pagina: 1