Chinese IP cams veilig te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brenoli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-02 09:30
Beste allen,

Ik ben op zoek naar een PT(Z) IP camera (NAS) voor binnen met spraakfunctie. Ik vroeg mij af of je Chinese IP camera's ook gewoon veilig kunt gebruiken. Veruit de meeste camera's zijn volgens mij van Chinese makelij en ik zie ze ook overal (Hiks, Dahua, Foscam etc.). Sterker nog, afgezien van Nest (te duur/abo) ken ik geeneens goede niet Chinese merken.

Momenteel had ik overigens de Foscam R2M-W op het oog. Ok? Of betere alternatieven?

Alvast dank en groet!
Tom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:11
Waar ben je bang voor?

Er zijn een aantal risico's met camera's, met name de veiligheid mbt de beelden. Dit is vaak een combinatie gebruiker/camera (aansluiten en verder niet naar omkijken of slechte software, rechtstreeks aan het Internet hangen). Een camera die in de kinderkamer hangt stel ik andere eisen aan dan een camera die een steegje achter het huis moet filmen of er verdachte mensen rondlopen.

[ Voor 4% gewijzigd door bregweb op 25-01-2020 11:32 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
Ik heb zo'n $15 ipcamera, ding is zo lek als een mandje, maar ik stel hem in, en blokkeer hem daarna in de router zodat hij heen internet toegang heeft. Zo kan ik hem toch veilig genoeg gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:14
Heb zelf buiten Dahua camera’s, zo goed mogelijk beveiligd maar ik lig er niet wakker van als er iemand meekijkt.

Als je echt goede en veilige camera’s wil dan zou ik Mobotix of Axis kopen, maar dat is wel een serieus andere prijsstelling van de Chinese camera’s.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brenoli
@bregweb "Bang" voor 2 dingen: gewoon meekijken, maar ik dacht dat het ook mogelijk kan zijn dat ze via de ip camera je netwerk op kunnen.

https://www.consumentenbo...updaten-gaat-niet-vanzelf

Ik heb ook een dahua camera voor in de tuin, maar die is los van internet en bedien ik via synology nas. Die hoef ik echter ook nooit echt in de gaten te houden, maar die voor binnen is ook om te communiceren met de kinderen, dus als het veilig kan, dan heeft mijn voorkeur de meegeleverde app zodat ik niet steeds via vpn op thuisnetwerk hoef in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:05

iMars

Full time prutser

Brenoli schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:54:
@bregweb "Bang" voor 2 dingen: gewoon meekijken, maar ik dacht dat het ook mogelijk kan zijn dat ze via de ip camera je netwerk op kunnen.

https://www.consumentenbo...updaten-gaat-niet-vanzelf

Ik heb ook een dahua camera voor in de tuin, maar die is los van internet en bedien ik via synology nas. Die hoef ik echter ook nooit echt in de gaten te houden, maar die voor binnen is ook om te communiceren met de kinderen, dus als het veilig kan, dan heeft mijn voorkeur de meegeleverde app zodat ik niet steeds via vpn op thuisnetwerk hoef in te loggen.
Communiceren kan met de telefoon/tablet ;) Je wilt je kinderen in de gaten kunnen houden ;)

Dat betekend dat je op afstand, via het internet wilt kunnen kijken/luisteren en praten. Dat gaat meestal via cloud oplossingen en daarvoor vertrouw ik die goedkopere Chinese camera’s niet voor.

Ik zelf heb meerdere Ali-Dahua’s rond om mijn huis, die hangen in een aparte vlan en kunnen niet communiceren met het internet. Ze kunnen alleen met mijn NVR communiceren. Dat vind ik veilig genoeg ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hier ook ali-cams besteld, vaker dan 1 om te testen. Sommige zijn gewoon op in te loggen met SSH (root zonder wachtwoord). Dat soort gekkigheden, dus die kunnen niet alleen meekijken maar als iemand je netwerk binnendringt heel makkelijk scripts draaien op je cam. Iets om rekening mee te houden dus.

Voor de rest heb ik veel Nest spullen, de andere cams zitten zoals hierboven ook gezegd op een apart VLAN en vervolgens kan slechts 1 apparaat daarbij. Op routerniveau staat UPNP uit en zijn alle rules geblockt op de cam's zodat ze geen contact mogen/kunnen maken naar buiten. De NVR hetzelfde verhaal, maar het is afhankelijk of je buiten de deur wil kunnen kijken. Daarvoor heb ik weer een losse Synology met cams die ik alleen buiten de deur wil kunnen zien, en een Nest abonnement met 4 cams.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Er is alleen risico als je de camera naar internet toelaat. Dat moet je dan ook niet doen. Gewoon blokkeren op mac basis en je eigen nvr gebruiken. Zoals synology surveillance station.

Ntp komt gewoon van je router of synology.

Andere merken is Axis, en volgens mij zitten sony en panasonic er ook in. Maar niet voor particulieren dan. Echter heeft dat een ander prijskaartje dan chinese quick-to-market zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brenoli
Hmm, dus toch beter om zo'n camera geen internet toegang te geven en via synology nas te bedienen? Ik log nu in op nas via vpn om zo toch beelden van camera te zien. Dat is toch behoorlijk veilig?

En NVR; zijn dit soort oplossingen veilig en wel ok om via app van buitenshuis te bekijken? Bv zoiets: https://camerabeveiliging...0oYQFYEAQYAiABEgI9RPD_BwE
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:59

jurroen

Security en privacy geek

Brenoli schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:26:
Hmm, dus toch beter om zo'n camera geen internet toegang te geven en via synology nas te bedienen? Ik log nu in op nas via vpn om zo toch beelden van camera te zien. Dat is toch behoorlijk veilig?
Ik zou er persoonlijk vanuit gaan dat het per definitie lek als een mandje is, ongeacht welk merkje, labeltje of stickertje erop zit. Je kunt het zo opzetten dat de camera's niet met internet kunnen praten, maar dat de Synology wel bij de camera's kan. Dit is al een risico minder.

Vervolgens is het ook aan te raden om de Synology niet aan het internet te exposen. Niet direct althans, maar bijvoorbeeld via een VPN te zorgen dat jij er extern wel bij kunt, vanaf telefoon, tablet of laptop. Dit doe je nu al, goed bezig dus!
Brenoli schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:26:En NVR; zijn dit soort oplossingen veilig en wel ok om via app van buitenshuis te bekijken? Bv zoiets: https://camerabeveiliging...0oYQFYEAQYAiABEgI9RPD_BwE
?
Nogmaals, ik zou er niet vanuit gaan. Wat de NVR betreft, dit doet Synology toch al? Die kan ook opnemen, dus heb je al een NVR :) Persoonlijk zou ik - als ik moest kiezen - eerder Synology daarin vertrouwen dan een vendor met een custom stukje hardware.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:55
Als je nog een goed merk zoekt:
https://www.boschsecurity.com/nl/nl/producten/videosystemen/

O.a. Schiphol hangt er vol....
Pagina: 1