Drupal 8 + Composer (en development omgeving) onder de knie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 13:05
Hoewel ik al sinds 2008 oid naar tevredenheid met Drupal werk heb ik nooit in een "echte" locale ontwikkelomgeving gewerkt.
Met D8 in aantocht moet ik dat wel onder de knie krijgen.

Ik heb inmiddels lokaal de installatiepagina van een d8 installatie werkend (via composer) maar ik ben helemaal vastgelopen op het aanmaken van de database in msql
...

Ik werk op linux 19.10 met lampstack
Via localhost kan ik de installatiepagina van de locale drupal benaderen.
Daarbuiten heb ik eigenlijk alleen via ftp aan drupal gewerkt, en hooguit in de templates dingen gewijzigd.

...

Ik heb de internet oplossingen die ik begrijp uitgeprobeerd maar kan ze niet allemaal herhalen:

Ik heb meerdere keren de phpmyadmin opnieuw geconfigureerd
en opnieuw geinstalleerd via synaptic

Ik draai hopeloos in kringetjes rond, probeer combinaties van commando's uit en kom weer een stap verder maar niet ver genoeg, en wordt daarna teruggeworpen naar het begin.

Is er ergens een commandolijst te vinden die je moet volgen om mysql vanaf nul goed te configureren?
En dan bedoel ik het echt complete overzicht, niet eentje waar een toch weer belangrijk deel van de commando's als bekend worden geacht, die mis ik meestal juist ;)
...
Laatste stand:
Ik had een database met user en password voor drupal kunnen aanmaken.
dat gaf in de installatieprocedure voor drupal de error:

Failed to connect to your database server. The server reports the following message: SQLSTATE[HY000] [2054] The server requested authentication method unknown to the client.

De databasenaam, gebruiker en wachtwoord had ik gekopieerd bij zowel aanmaken als opnemen in de drupal instalatie.

Daarna heb ik de mysql opnieuw geconfigureerd en nu krijg ik die niet meer opnieuw aan de praat.

Ik probeer aantekeningen te maken van wat werkt en wat niet maar dat doe ik blijkbaar niet precies genoeg om het gewoon nog een keer te doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is er een reden waarom je een nieuw topic hebt geopend ipv door te gaan in Web development op linux voor semi-noob? Je lijkt daar hetzelfde te willen doen.

Ik kan de twee topics samenvoegen als je wilt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Tja, ik heb al vaker geprobeerd hulp op mijn nivo te krijgen.
Als ik weinig informatie geef dan krijg ik veel reacties, ook met een boze toon dat ik weinig info geef.

Geef ik veel info dan krijg ik geen reacties.

In dit geval ben ik een nieuwe gestart in de hoop dat een wat scherpere titel betere reacties geeft, en ook naslagwerk voor anderen oplevert.

Ik zou vooral deze laten staan, de eerdere mag weg of samengevoegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn punt was om je 'TS' hier in je andere topic bij te zetten als losse reactie, zodat het voor iedereen duidelijker is wat de tijdlijn is van je pogingen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SvenHe schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:33:
Geef ik veel info dan krijg ik geen reacties.
Er mist toch echt veel info.
MySQL versie, of is het toch MariaDB 10.3?
Want dat maakt uit, zeker of je verbindt met 'localhost' of 127.0.0.1'.
En dan is er nog het mysql install script waar je een root wachtwoord zet (niet bij MariaDB 10.3).
En dan de vraag: heb je nou wel/niet een db user aangemaakt?
Zo ja, heeft die user rechten om db aan te maken of heb je db gemaakt en user rechten gegeven tot die db?

Oftewel, er mist info over wat je nou wel/niet hebt gedaan.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Dank mannen.

Voor een beginner is het zo veel info, het kost moeite om zelfs maar op een rijtje te krijgen wat belangrijke info kan zijn.

Ik heb de site inmiddels lokaal draaiend met sqlite.

Ik heb een melding gevonden dat de error die ik kreeg het gevolg was van mysql 8 die standaard op ubuntu 19.10 verschijn.
En die error "Failed to connect to your database server. The server reports the following message: SQLSTATE[HY000] [2054]"
wordt door mysql niet gebruikt.... Hij staat wel op de msql site, met de vermelding dat ie niet gebruikt wordt....

Kan je sqlite gewoon gebruiken ipv mysql?
Pagina: 1