BIOS-chip Macbook verplaatst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-05 17:19
Dag Tweakers!

Er is een Macbook Pro 13 inch mid 2012 (A1278) naar de reparatie gegaan.
Er is vast gesteld dat de BIOS-chip is verplaatst op het bord. Dus los gesoldeerd en elders op het bord weer vast gesoldeerd.

Is dit mogelijk?
Is er nog wel een plaats op het moederbord vrij waar de BIOS-chip op vast gesoldeerd kan worden?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:25

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt mij heel stug.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Grappig. Een MacBook heeft geen BIOS.

Ik zou eens foto's vragen en vergelijken met foto's van de logic boards die je op internet kunt vinden, die zijn er gelukkig genoeg.

De vraag is: door wie is het vastgesteld en waarom?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Oke, stop maar. Wat is dit voor raars?
Waarom zou je überhaupt iets ergens anders solderen. En sowieso gaat dat niet zomaar; daarbij bedoel ik dat er bepaalde lanes zijn waar alles hoort. Louis Rossmann zou uit zijn slof schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
Dag allemaal!

Deze Macbook is naar het onderzoekscentrum van Apple geweest, om te onderzoeken wat de kosten zijn van een reparatie. Dus deze 'schade' is vastgesteld door de 'monteurs' van Apple zelf!

De kosten voor de reparatie vallen mee, maar ik was enigszins verbaasd over de vastgestelde schade.
Ik had zelf al geprobeerd om PRAM, NVRAM en SMC te resetten, maar ondanks dat de Macbook daar normaal op leek te reageren, leverde het geen verandering op in het gedrag van de Macbook (wit scherm. ventilatoren 100%).
Dus ik vermoedde al dat het chipje wat dit regelt, defect kon zijn... Maar niet dat het los is gekomen van het bord en elders op het bord weer vast is gesoldeerd! :S

Het is de Macbook van mijn vriendin en zij is zelf naar de Mac-winkel gegaan om de Macbook op te laten sturen. Ik heb haar nooit de woorden BIOS-chip in de mond gelegd. Alles wat ik heb gedaan met haar Macbook, heb ik met Jip en Janneke taal uitgelegd, met de Apple-termen die ze terug kan vinden op internet/Google (SMC-reset e.d.).
Dus woorden als BIOS-chip, zijn de woorden gebruikt door de mensen van Apple zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is inderdaad echt een gek verhaal. Je kunt niet zomaar chips op random plekken loshalen en solderen 🤣. En nee, een BIOS chip op een Mac is óók gek 😁.
Ik gok dat de betreffende reparatie prima kan repareren, maar niet zo goed kan uitleggen. Maar hij doet het nu weer, dus ik zou gewoon tevreden zijn.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heb je het hier over een echte Apple Store (alleen in Den Haag/Amsterdam/Haarlem)? Of over een AMac achtige premium reseller? Dat zijn twee hele andere dingen! Apple Stores repareren hardware zelf, die sturen zelden iets op. De resellers sturen de laptops op naar reparatiecentra die erop gefocust zijn zo veel mogelijk omzet te genereren door de fout aan de gebruiker toe te schrijven (meestal zogenaamde waterschade).

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 25-01-2020 09:04 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

shck.wav schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:23:
Dag allemaal!

Deze Macbook is naar het onderzoekscentrum van Apple geweest, om te onderzoeken wat de kosten zijn van een reparatie. Dus deze 'schade' is vastgesteld door de 'monteurs' van Apple zelf!

De kosten voor de reparatie vallen mee, maar ik was enigszins verbaasd over de vastgestelde schade.
Ik had zelf al geprobeerd om PRAM, NVRAM en SMC te resetten, maar ondanks dat de Macbook daar normaal op leek te reageren, leverde het geen verandering op in het gedrag van de Macbook (wit scherm. ventilatoren 100%).
Dus ik vermoedde al dat het chipje wat dit regelt, defect kon zijn... Maar niet dat het los is gekomen van het bord en elders op het bord weer vast is gesoldeerd! :S

Het is de Macbook van mijn vriendin en zij is zelf naar de Mac-winkel gegaan om de Macbook op te laten sturen. Ik heb haar nooit de woorden BIOS-chip in de mond gelegd. Alles wat ik heb gedaan met haar Macbook, heb ik met Jip en Janneke taal uitgelegd, met de Apple-termen die ze terug kan vinden op internet/Google (SMC-reset e.d.).
Dus woorden als BIOS-chip, zijn de woorden gebruikt door de mensen van Apple zelf!
Apple store zelf? Of een derde partij apple winkel?

Edit: wat hierboven dus ook staat 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

sypie schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:48:
Mwah, beetje semantics, maar de EFI-chip doet vrijwel hetzelfde geloof ik.

Verder een raar verhaal inderdaad, tenzij je zelf de chip hebt verplaatst natuurlijk :) Waarschijnlijk is er wel een plekje te vinden waar je een sop-8 chip kwijt kunt :) Maar dan werkt je SMC en PRAM reset ook niet meer. Onzin dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-06 20:48
Vraag eens om fotos's en heb je zelf ook foto's gemaakt van te voren? Apple staat er namelijk om bekend om belachelijke prijsopgave te creëren zodat je gepushed word tot peperdure reparaties of vervanging :)

Een chip ergens anders plaatsen nou succes daarmee.

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 22:56
stftweaker schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:14:
Vraag eens om fotos's en heb je zelf ook foto's gemaakt van te voren? Apple staat er namelijk om bekend om belachelijke prijsopgave te creëren zodat je gepushed word tot peperdure reparaties of vervanging :)

Gek dat Apple daar bekend om staat. Met problemen ben ik namelijk altijd direct te woord gestaan en is mijn product (iPhone, iPad of MacBook) direct omgeruild in de store, samen met mij vele andere mensen, lees de topics maar eens door. Dat een Louis Rossmann of andere YouTubers dit meemaken wil niet zeggen dat dit de standaard is. Maar dat is een onbegonnen discussie.

Is de MacBook altijd al in jouw bezit geweest? Is deze voor het opsturen naar Apple ergens anders geweest ter reparatie? Het vervangen van de EFI chip en deze door een niet kundige reparateur verkeerd terug laten solderen kan funest zijn.

Ik ben erg benieuwd welke 'mac-winkel' je vriendin bezocht heeft. Is dit een officiele Apple Store geweest? Of is dit de 'REPAREER JE MACBOOK HIER' winkel om de hoek??

[ Voor 7% gewijzigd door SgtElPotato op 25-01-2020 11:25 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:18
stftweaker schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:14:

Maak jij intern van je macbook foto's van elk chipje in detail voordat je iets opstuurd voor garantie? Moet je dan niet eerst tig garantiezegels verbreken? (heb al jaren geen mac meer open getrokken)

Odido FiberDesk, posts zijn onder persoonlijke title niet het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:59
Dag allemaal!

Je verhaal lijkt me erg sterk aangezien dat model MacBook Pro helemaal niet meer wordt geserviced door Apple of door Apple's authorised service providers...

https://support.apple.com/en-us/HT201624

Bovendien doet Apple (en AASPs) niet aan componentreparaties, dus zou in dit geval het hele moederbord moeten worden vervangen. Een erg prijzige reparatie, zeker voor zo'n oud model. Strookt dus ook niet met jouw verhaal dat de reparatie kwa kosten 'wel meevalt'.

Ik ben er van overtuigd dat dit hoe dan ook niet door Apple of een AASP is geroepen (of de AASP wijkt hier af van Apple procedures om nog zelf iets te proberen, maar daar riskeren ze hun Apple Certificering mee).

Waar ben je precies geweest?

[ Voor 13% gewijzigd door Geronimous op 25-01-2020 11:31 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 23:13

Theo

moederbord

Een (bios)chip los maken is ongeloofwaardig, maar niet onmogelijk. Het kan zijn dat deze slecht vast is gesoldeerd, of dat deze met een schroevendraaier los is gewrikt.

Maar dat deze elders op het bord weer vast is gesoldeerd is gewoon onmogelijk; hier heb je een lokale temperatuur van nodig van 300 graden, en deze temperaturen zul je in een laptop nooit aantreffen, Tevens, wanneer je een deel van een printplaat verwarmt tot 300 graden om een chip weer elders vast te laten solderen, zullen ook op die plek andere chips los kunnen komen...

Het eerste gedeelte (de chip is losgekomen), is mogelijk, doch zeer onwaarschijnlijk. Maar dat deze elders weer vast is gekomen dat is technisch gewoon onmogelijk.. Je kunt het ook goed vergelijken met de wielen van een auto. Het is mogelijk, doch onwaarschijnlijk, dat je wiel losschiet van de auto. Maar dat deze losschiet en vanzelf weer aan een andere as zichzelf vastmonteerd, inc het aandraaien van de moeren, dat is gewoon onmogelijk.

Ik werk al 10 jaar met printplaatontwerpen en printplaatproductie. Maar dit probleem is gewoon ouderwetsche bullshit eerste klas.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-06 20:48
torretje2012 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:22:
[...]

Maak jij intern van je macbook foto's van elk chipje in detail voordat je iets opstuurd voor garantie? Moet je dan niet eerst tig garantiezegels verbreken? (heb al jaren geen mac meer open getrokken)
Ow nee maar globaal wel. Gelukkig gebruik ik geen macs maar voordat ik een laptop waarvan ik weet wat het defect is maak ik wel even photos.

Ow vochtschade hier, een gebroken scherm daar. Ja maar zo heb ik hem niet opgestuurd. Maar zo is hij wel bij ons binnen gekomen maar maar maar. Niks maar geen bewijs. Eens maar nooit meer :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
sypie schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:48:
MacBooks hebben dat wel. Alleen noemt dat bij hen de firmware chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

680x0 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:53:
[...]

MacBooks hebben dat wel. Alleen noemt dat bij hen de firmware chip.
Volgens mij hebben ze een efi en geen bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
stftweaker schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:52:
[...]

Ow nee maar globaal wel. Gelukkig gebruik ik geen macs maar voordat ik een laptop waarvan ik weet wat het defect is maak ik wel even photos.

Ow vochtschade hier, een gebroken scherm daar. Ja maar zo heb ik hem niet opgestuurd. Maar zo is hij wel bij ons binnen gekomen maar maar maar. Niks maar geen bewijs. Eens maar nooit meer :)
Dus je schroeft je laptop, telefoon of tablet even open voordat je hem opstuurt en checkt alle chips?

Sowieso is in dit verhaal al duidelijk dat er niet naar een officiële Apple Store gegaan is maar zeer waarschijnlijk naar een REPAREER JE MAC HIER winkel om de hoek.

Maar volgens mij heb jij niks met Apple en probeer je toch alles onderuit te halen.
Tylen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:50:
[...]

Klopt het is een EFI en een EFI is een stuk geavanceerder dan je 'simpele' BIOS, die gelukkig ook niet meer voorkomen.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:50

Kek

3flix

Dit klinkt mij zo ongeloofwaardig in de oren.

Alles aan dit verhaal rammelt en ik heb nog veel vragen; In welke winkel is de macbook exact ingeleverd. Van wie heb je exact een bericht gekregen over dit bios verhaal, want ik geloof niet dat dat iets is wat apple je ooit zal vertellen.

Mijn verwachting;
  • De macbook is bij een derde partij ingeleverd (kan prima een winkel zijn waar macs worden verkocht, maar niet van apple zelf)
  • De macbook is door een derde partij nagekeken en deze heeft contact met jou gezocht onder naar van eerder genoemde winkel (dus niet apple)
  • Het verhaal klopt niet en er is iets anders of helemaal niets kappot (kan ook een losse kabel oid zijn)
Macbooks hebben geen Bios chip, en het woord BIOS zal niet door Apple gecertificeerde mensen gebruikt worden.
Bij defecte aan het Moederbord zal zoals eerder genoemd idd het gehele mobo vervangen worden door Apple.
Zomaar een chip ergens anders solderen is een super precieze terror klus, (en valt ook heel erg op want losse draden etc..) dus dat klinkt mij als broodje aap verhaal.

Ik heb zelf voor Apple gewerkt, en heb veel van dit type macbooks gerepareerd.

Ik zou meer informatie vragen, samen met foto's.
Graag hoor ik welke winkel er precies is binnen gestapt en van wie/welk bedrijf je precies dit bericht hebt gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:36
Zover ik weet doet Apple zelf helemaal niet aan board reparaties. Heb eerder het idee dat ze iets heel kleins hebben gedaan, en dat ze het maar gooien op BIOS solderen etc om het geloofwaardig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Tylen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:50:
[...]

Klopt maar 'tblijft wel gewoon een "chipje".. Dat bedoelde ik maar.. Dat het verder niet vergelijkbaar is is andere zaak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
Dag allemaal,

Ik heb alle bovenstaande berichten snel doorgelezen, en ik krijg steeds meer twijfels.
Ik ga niet uit de doeken doen bij wie mijn vriendin in de winkel is geweest, maar het is niet de Apple Store geweest. En ik ga haar ook niet navragen of de Macbook is opgestuurd naar een officiële Apple-reparatie-centrum.
Ze heeft al heel wat stress gehad door deze situatie, omdat de dossiers van haar cliënten op deze Macbook worden opgeslagen. Ondanks dat er dagelijks een back-up wordt gemaakt en de SSD is verwijderd, is het voor haar moeilijk te overzien dat er niets aan de hand is.
De situatie is stabiel nu, en dat houd ik zo. ;)

Er is toegezegd dat zij haar (!) Macbook werkend terug krijgt en daar vertrouwen wij op. Voor de prijs van de reparatie kunnen wij niet dezelfde Macbook weer kopen, dus dat is in ons voordeel.
Dat neemt niet weg dat ik de vastgestelde schade in twijfel trek. Maar als de reparatie naar tevredenheid wordt uitgevoerd, dan praat ik daar niet over. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28

Releases

Ja maar!

shck.wav schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:31:
Dag allemaal,

Ik heb alle bovenstaande berichten snel doorgelezen, en ik krijg steeds meer twijfels.
Ik ga niet uit de doeken doen bij wie mijn vriendin in de winkel is geweest, maar het is niet de Apple Store geweest. En ik ga haar ook niet navragen of de Macbook is opgestuurd naar een officiële Apple-reparatie-centrum.
Ze heeft al heel wat stress gehad door deze situatie, omdat de dossiers van haar cliënten op deze Macbook worden opgeslagen. Ondanks dat er dagelijks een back-up wordt gemaakt en de SSD is verwijderd, is het voor haar moeilijk te overzien dat er niets aan de hand is.

Er is toegezegd dat zij haar (!) Macbook werkend terug krijgt en daar vertrouwen wij op. Voor de prijs van de reparatie kunnen wij niet dezelfde Macbook weer kopen, dus dat is in ons voordeel.
Dat neemt niet weg dat ik de vastgestelde schade in twijfel trek. Maar als de reparatie naar tevredenheid wordt uitgevoerd, dan praat ik daar niet over. ;)
Dossiers van clienten op een Mac, die bij een willekeurig reparatie centrum ligt?
Krijg er helemaal de rillingen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-06 09:54
Dus je vind de gestelde oorzaak van de storing vreemd,wat iedereen hier beaamd.Maar vervolgens onderneem je totaal niets en laat de reparatie klakkeloos uitvoeren zonder enig doorvragen, of verzoek tot aantonen van bewijs?
Waarom plaats je dan eigenlijk een vraag om hulp/advies binnen het Tweakers forum vraag ik mij af...

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Theo74 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:40:
Dus je vind de gestelde oorzaak van de storing vreemd,wat iedereen hier beaamd.Maar vervolgens onderneem je totaal niets en laat de reparatie klakkeloos uitvoeren zonder enig doorvragen, of verzoek tot aantonen van bewijs?
Waarom plaats je dan eigenlijk een vraag om hulp/advies binnen het Tweakers forum vraag ik mij af...
Bij dat soort gevoellige informatie zou ik de laptop niet zomaar bij de eerste de beste computer-toko afgeven.
Toen ik laatst bij Apple was (de echte Apple) vertelde zo een Genius dat ze nooit op de computer inloggen omdat ze alles daarbuiten kunnen testen. Mocht het toch nodig zijn kijken er twee techneuten, een manager en een camera met alles mee om te waarborgen dat er geen gekke dingen gebeuren.

Maar je ziet maar weer hoe makkelijk mensen een winkel waar ze toevallig MacBook's verkopen meteen als officiële Apple winkel aanzien...
Releases schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:39:
[...]

Dossiers van clienten op een Mac, die bij een willekeurig reparatie centrum ligt?
Zolang de hard-disk encrypted is en je het wachtwoord niet meegeeft is daar niks geks aan.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 27-01-2020 11:45 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06 12:06
Er is een Macbook Pro 13 inch mid 2012 (A1278) naar de reparatie gegaan.
leverde het geen verandering op in het gedrag van de Macbook (wit scherm. ventilatoren 100%).
Ik heb dezelfde laptop, en ongeveer zelfde mankement (gehad)
Gebroken Sata-kabel staat deze Macbook bekend om, reparatie <€20,00
https://www.bol.com/nl/p/...SNDC0gyO4gu0aAsZaEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:50

Kek

3flix

Bushie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:48:
[...]

[...]

Ik heb dezelfde laptop, en ongeveer zelfde mankement (gehad)
Gebroken Sata-kabel staat deze Macbook bekend om, reparatie <€20,00
https://www.bol.com/nl/p/...SNDC0gyO4gu0aAsZaEALw_wcB
nog leuker de kabel kan ook gewoon een beetje los zitten, dan weer vastmaken lost het probleem ook op, heb je niet eens iets voor nodig..

Ik heb het vermoeden dat vriendin van TS nu veel te veel betaald voor een niet bestaand (of wazig) probleem met de macbook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Dag allemaal,

Ssd encrypt? En ze heeft niet haar password afgegeven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:31
Als de Macbook ooit gestolen is geweest en gelocked met een EFI-password dan lijkt me dit zeker niet onmogelijk... Is de laptop 2e hands gekocht? Zo ja, zou ik het serienummer even nakijken of ie als gestolen geregistreerd staat alhoewel het serienummer ook op diezelfde EFI-chip zou kunnen staan. In dat geval het serienummer op het chassis vergelijken met het serienummer is de Systeeminfo en je weet genoeg...

Hier wat meer info over modificaties aan het moederbord en EFI-chip:
https://ghostlyhaks.com/b...cking/18-apple-efi-bypass

[ Voor 11% gewijzigd door vj_slof op 27-01-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 18:44
Misschien bedoelen ze dat de boel te heet is geworden, daardoor de soldeertin is losgekomen en de EFI chip een heel klein beetje verschoven is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shck.wav
Dag allemaal,

Dank voor al jullie reacties.

De SSD heb ik uit haar Macbook gehaald en is goed opgeborgen, dus de mensen die de Macbook gaan repareren kunnen niet bij bestanden op de SSD. Zij is de eerste eigenaar van deze Macbook.

De reden dat ik mijn verhaal hier plaats is om een reactie te krijgen van mensen waarvan ik denk dat ze verstand hebben van zaken. Dit zal ik op sociale media niet krijgen, van dit niveau. :)
Ik vind het prettig om mij voor te bereiden met de informatie en ervaringen die jullie delen. Stel dat dit negatief uit pakt, dan heb ik een indicatie waar dit aan heeft gelegen en wat ik kan doen om wel een goede oplossing te vinden voor deze situatie.

De reden dat we de reparatie door laten gaan is simpelweg omdat het haar rust geeft, en er toegezegd is dat ze haar Macbook werkend terug krijgt voor het afgesproken bedrag.
Nu is het natuurlijk heel vervelend om te lezen dat de oplossing wellicht maar 2 tientjes had hoeven kosten, en door mijzelf uitgevoerd had kunnen worden. Maar dit was op dat moment de beste oplossing, voor een goede prijs.

Ze had afgesproken met haar werk om haar Macbook op te sturen, en is er tijdelijk een vervangende Macbook ter beschikking gesteld om op verder werken. (Dat is tussen haar en haar werkgever, daar bemoei ik mij niet mee.)
Hierdoor is de situatie stabiel en kan zij met een gerust hart verder werken, ondanks dat ik mijn twijfels heb bij de aanpak van de reparateur. Als de afspraken tussen mijn vriendin en de reparateur worden nagekomen, dan is er geen man overboord.
Maar ik wil in de toekomst dit soort situaties wel gaan voorkomen, voor mijn gemoedsrust! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
Als de reparateur een beetje 'dodgy' is zou ik voor de zekerheid het serienummer van de Macbook vergelijken met de originele verpakking als je die nog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Als de MacBook van haar werk is, waarom moet zij dan de reparatie organiseren en betalen :?

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof

Het is de Macbook van mijn vriendin en zij is zelf naar de Mac-winkel gegaan om de Macbook op te laten sturen.
Ik vind het maar een raar verhaal worden. Eerst was het de laptop van je vriendin en nu blijkt ie van haar werk te zijn...
Ik heb haar nooit de woorden BIOS-chip in de mond gelegd. Alles wat ik heb gedaan met haar Macbook, heb ik met Jip en Janneke taal uitgelegd, met de Apple-termen die ze terug kan vinden op internet/Google (SMC-reset e.d.).
Maar de Macbook is toch niet naar een officieel Apple reparatiecentrum geweest toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-06 11:38
Ze heeft al heel wat stress gehad door deze situatie, omdat de dossiers van haar cliënten op deze Macbook worden opgeslagen.
sorry hoor. LOL

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-06 23:13
Ik zie hier de LOL niet van in. Je werkt toch op een laptop of zie ik het verkeerd? Als je gewoon backups maakt en zelfs in dit geval de SSD er uithaalt is er niets aan de hand?

Blijft wel mijn standpunt wat voor shady business zit je vriendin in hemelsnaam in dat dit al zoveel stress veroorzaakt zelfs nadat hij de SSD heeft veiliggesteld.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:01
Releases schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:39:
[...]

fsfikke schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:44:
[...]

Bij dat soort gevoellige informatie zou ik de laptop niet zomaar bij de eerste de beste computer-toko afgeven.

Zolang de hard-disk encrypted is en je het wachtwoord niet meegeeft is daar niks geks aan.
Hij geeft toch aan dat de SSD verwijderd was...

Als je 500 euro hebt betaald voor iets wat hoogstwaarschijnlijk 30 minuten heeft gekost is het ook zuur.
Dat reparatie rapport is gewoon bedrog, simpel.
Dat je laptop (vooralsnog) gerepareerd is mag je blij mee zijn want het lijken mij gewoon beunhazen die klanten zo gauw als het kan centen uit de zak kloppen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
Dit zijn echt de reinste oplichtingspraktijken waar echt niemand op zit te wachten. Ik ga er in ieder geval vanuit dat je na het ophalen van de laptop goed de serienummers controleert wie weet wat ze nog meer op die laptop hebben gedaan of gaan doen, vooral bij je vriendin. Ook zou ik zeker op zo veel mogelijk fronten een slechte review achter laten, want dit is gewoon 100% oplichting.

Al met al een hele vreemde gang van zaken aan alle kanten, maar hopelijk een goede les.

Het is imho ook best vreemd dat je wel de SSD eruit haalt, maar haar vervolgens niet naar een goede winkel stuurt maar naar de computerboer op de hoek.
Zit die SSD dus nog gewoon in de Macbook? En is het wellicht verstandig om dit te melden bij het bedrijf waar ze werkt dat er een potentieel datalek is? Vooral met dossiers van patienten / clienten aanwezig op de SSD is het verplicht dit te melden.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 19:44
@SgtElPotato . Al zou de ssd nog in de laptop zitten, dan is TS nog niet verplicht dit te melden als datalek. Als de SSD encrypted is, en het reparatiecentrum heeft geen wachtwoord, dan is de data nog gewoon beveiligd.

Ik vind het wel zeer vreemd dat een bedrijf medewerkers laat werken met een laptop van 8 jaar oud, erop vertrouwd dat die apparaten nog steeds veilig en betrouwbaar functioneren, en medewerkers zelf laat betalen voor de reparatie daarvan.

Als het haar eigen laptop is, die ze gebruikt voor werkzaamheden binnen het bedrijf, dan is dit ook niet oké. Een bedrijf dient zulke middelen te faciliteren, en dus te leveren aan medewerkers. Niet alleen uit kosten oogpunt, maar ook i.v.m. een goede databeveiliging.

Als ik in de situatie van TS stond, dan zou ik eisen dat de werkgever de reparatie betaald, of een nieuwe laptop levert.

[ Voor 7% gewijzigd door dennisdennis12 op 30-01-2020 09:20 ]

Pagina: 1