Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-09 13:10
Hallo!
Ik draai Ubuntu 19.10 op een XPS13 9360 met een WD19 dock.
Dat dock maakt het mogelijk om (o.a.) 2 displays via Displayport aan te sluiten. Heb er al tijden een 4K scherm aanhangen maar probeer er vandaag ook een Ultrawide bij te prikken. Dat lukt niet!

In Ubuntu worden beide schermen wel herkend, maar de enige manier waarop ik zowel het ultrawide als het 4k scherm aan de praat krijg als extended display, is als ik ze allebei om een karige 1024x768 pixels zet met dezelfde aspectratio's.

Als ik een van de schermen op hun native resolutie zet en de instelling toepas schieten ze terug naar de bestaande instelling (geen error, maar als ik het via CLI met xrandr doe krijg ik "xrandr: Configure crtc 0 failed" terug) (relevante stackoverflow topic).

Wat me opvalt is dat in Ubuntu 19.10 in de display setting een "toggle" naast elk display staat, en ik kan niet beide externe displays tegelijk inschakelen. Dit veranderd niet als ik de displays (beide of een van de) aansluit via Displayport, HDMI of USB-C.

Heb geprobeerd via xrandr een custom setup te maken, maar zonder succes. Het gedrag van die toggles in de settings doet me vermoeden dat er simpelweg een limitatie in ubuntu zit om met verschillende ratios/resoluties/whatever te werken. Ik denk dat het ook zou lukken als ik de ultrawide via usb-c aan de laptop prik, en de Displayport via het dock; maar deze XPS heeft maar 1(!) usb-c poort, dus dat is geen optie..

Zegt iemand van jullie dit iets? Ik wil nml wel een tweede monitor erbij, maar ik ga niets meer kopen zonder dat ik zeker weet wat hier mis gaat en waar ik op moet letten.

[ Voor 4% gewijzigd door Asitis op 24-01-2020 17:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-09 17:30
Het kunnen meerdere dingen zijn:
- Hardware limitatie
- (video) driver probleem

Werkt het onder windows wel?

/edit:

https://www.laptopmag.com...el-hd-graphics-comparison
How many monitors can I power with Intel graphics?

The answer largely depends on what type of output port your laptop has. If you have any modern laptop with mini DisplayPort or a USB Type-C / Thunderbolt 3 port, you can power up to three monitors at 1080p each, two monitors at 2K or one monitor at 4K. However if you just have an HDMI or VGA port, you can't power dual displays through it.
Het antwoord staat hierboven.
De hardware is dus de beperkende factor.

[ Voor 73% gewijzigd door jbhc op 24-01-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt 't over een WD19 dock. Dat is dus zo'n USB docking station met DisplayLink video? Dat is dan een beperking van het dock. Op m'n vorige werk, waar Windows werd gebruikt, had ik eerst 2x 4K schermen er aan hangen. Echter kon de resolutie op max 2K per scherm ingesteld worden, of ik moest een van de twee uitschakelen, dan was 4K wel mogelijk.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-09 13:10
Inderdaad, ik kom net dit topic tegen. Heb ik me mooi verkeken toen ik dat dock kocht.. Ik ga Dell mailen of ik m nog kan ruilen :D
The WD19 doesn't use DisplayLink. It taps into the native GPU output wired to the USB-C port. If you take a look at the WD19's documentation here, specifically the Display Resolution Table beginning on Page 17, you'll find that when the regular WD19 (non-TB version) is used with a system that only supports HBR2 over USB-C, aka DisplayPort 1.2 over USB-C -- like the XPS 13 models up through the 9380 -- you can only run dual displays up to 1080p (technically dual 1920x1200 works too) or a single 4K display but only at 30 Hz rather than the standard 60 Hz. So you'll probably find that even your display currently running at its native resolution is only running at 30 Hz, which for most people is an unacceptably low refresh rate because it creates very perceptible lag even with things like the mouse cursor. And even if your system supported the newer HBR3 standard, aka DisplayPort 1.3+ over USB-C, you'd still only get a single 4K display at 60 Hz or two at 30 Hz. But as of this writing, there aren't any Intel GPUs on the market that support HBR3 over USB-C. That won't be arriving until the Gen 11 GPU that will debut first with the Ice Lake CPUs, slated to arrive at the end of 2019 beginning with the types of CPUs that would be used in systems like the XPS 13.

[ Voor 71% gewijzigd door Asitis op 24-01-2020 22:18 ]