• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Hallo,

Sinds december heb ik een nieuwe televisie, een pricewatch: Philips 58PUS6203 Zwart. Het is mijn eerste 4K televisie, maar over het beeld ben ik niet altijd even tevreden. Vooral als ik deze vergelijk met mijn oudere 1080p LG toestel uit 2014.

Ik game vaak en in donkere omgevingen en scenes worden de donkere beelden erg pixelig. Volgens mij heet dat pixelation. Het is in ieder geval bijzonder storend, omdat donkere scenes in games en films gewoon vrij lelijk zijn daardoor. Hier een voorbeeld van wat ik bedoel bij The Witcher 3 (Xbox One):

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k8ni0kka.34.54.jpeg

Weten jullie hoe ik dit verhelpen of op zijn minst kan verminderen? Alvast bedankt!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Als ik de foto zie dan lijkt me het donker gewoon veel te licht. Mischien blacklevel of color range aanpasen. Of misschien heeft het met een verkeerde HDR instelling te maken.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-12 14:48
Misschien iets raars met HDR? Kan zijn dat de xbox hdr herkent en dat doorstuurt maar de tv niet automatisch daarnaar verspringt ofzo.

• Soccer98
Slogra schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:45:
Als ik de foto zie dan lijkt me het donker gewoon veel te licht. Mischien blacklevel of color range aanpasen. Of misschien heeft het met een verkeerde HDR instelling te maken.
Ik heb even bij de instellingen gekeken, maar ik kan black level en color range niet vinden bij de beeldinstellingen.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Heb je de xbox ook op uhd staan?
Lees net dat het ook niet gaat uitmaken :
CD Projekt RED has finally confirmed the resolution and frame-rate for the upcoming action-RPG, The Witcher 3: Wild Hunt. The new game will have a final native resolution of 1080p on the PS4 at 30fps and 900p on the Xbox One at 30fps.
Dus denk niet dat je het veel beter krijgt.

[ Voor 83% gewijzigd door Read op 24-01-2020 21:50 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-12 17:57
Het lijkt er inderdaad op of je de brightness/helderheid veel te hoog hebt staan op de TV.
Verder zou je nog naar HDMI level kunnen kijken of deze op Low of Normal/High staat.

En heb je dit alleen bij externe bronnen zoals de xbox of ook met interne apps zoals netflix?

• Soccer98
Equazor_ schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:55:
Het lijkt er inderdaad op of je de brightness/helderheid veel te hoog hebt staan op de TV.
Verder zou je nog naar HDMI level kunnen kijken of deze op Low of Normal/High staat.

En heb je dit alleen bij externe bronnen zoals de xbox of ook met interne apps zoals netflix?
Ik heb op Netflix en op de decoder ook wel eens van die pixelation/pixelige vlekken, maar dat is op de één of andere manier dan weer niet bij donkere beelden. Denk bijvoorbeeld aan goed te onderscheiden vlakken op iemands hoofd bijvoorbeeld.

De helderheid van mijn TV staat op 55. Dat is volgens mij wel vrij normaal, toch? Ik heb er verder niet zo heel veel verstand van, maar als ik de helderheid lager zet dan zie ik minder. Overigens zie ik geen settings voor HDMI level staan in de instellingen. Wellicht dat dit per TV-merk verschilt?

Bij Star Wars Jedi Fallen Order heb ik overigens ook de erg donkere pixelation:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/htvzua.07.39.jpeg

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Zet HDR eens uit op je Xbox en je tv.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
dit heb ik ook gehad destijds op mijn pus6162. volgens mij is het gewoon een ziekte van deze tv's.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:52
500 euro voor 58-inch, wat verwacht je ook. Er zal vast een instelling zijn die dit iets kan verbeteren, maar dit is gewoon een goedkoop lcd-paneel waar je weinig van mag en kan verwachten. Kijk eerst eens of HDR niet ergens staat ingeschakeld? Dat is namelijk sowieso nutteloos voor dit scherm.

[ Voor 22% gewijzigd door NotSoSteady op 27-01-2020 10:46 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 13:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Soccer98 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:37:
Volgens mij heet dat pixelation.
Als ik de foto's bekijk dan lijkt het me eerder dat je last hebt van (colour) banding. Dat maakt het zoeken vast een stuk makkelijker.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Soccer98
Ah, oke. Dat scheelt een hoop inderdaad, als ik weet wat er precies gaande is. Ik heb het in ieder geval opgezocht en de algemene tendens was dat HDR uitzetten zou moeten helpen Dat werkte echter niet bij mij. Nog steeds heb ik last van color banding.

Ik kan op mijn televisie ook geen aparte settings voor HDR en black levels en dergelijke vinden.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-12 17:40
NotSoSteady schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:41:
500 euro voor 58-inch, wat verwacht je ook. Er zal vast een instelling zijn die dit iets kan verbeteren, maar dit is gewoon een goedkoop lcd-paneel waar je weinig van mag en kan verwachten. Kijk eerst eens of HDR niet ergens staat ingeschakeld? Dat is namelijk sowieso nutteloos voor dit scherm.
Dat zal er zeker mee te maken hebben,bij de betere modellen is de processing gewoon ook veel beter,door de betere electronica

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:51
Ik ga dit even volgen. Heb dit ook en irriteer me er mateloos aan.

• Bacspin
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12 08:53
Staat de gamma en/of de backlight niet te hoog?

RGB setting mischien op full staan?
https://referencehomethea...tary/rgb-full-vs-limited/

• Soccer98
freaky35 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:38:
[...]
Dat zal er zeker mee te maken hebben,bij de betere modellen is de processing gewoon ook veel beter,door de betere electronica
Het zal zeker een rol spelen dat ik een relatief goedkoop model heb. Maar dan alsnog kan een tv niet zulke ongelofelijk lelijke donkere beelden produceren? In principes zijn donkere scenes het aankijken gewoon niet waard, voor zover je wat kan zien.

@Bacspin Ik ga daar later vandaag even naar kijken. Ik weet in ieder geval wel dat ik geen backlight optie kan vinden tussen de settings. Gamma daarentegen wel.

Aardig om te vermelden is overigens dat ik op mijn oude televisie geen (tot nauwelijks) last heb gehad van color branding. En dat was een pricewatch: LG 47LB650V Zilver uit 2014.

[ Voor 30% gewijzigd door Soccer98 op 27-01-2020 14:08 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-12 17:40
Die tv is ook nog een stuk kleiner,hoe groter hoe meer je de fouten ziet. Plus de scaling van 1080p of lager naar de native 4k resolutie van het scherm kost veel meer rekenkracht.
Hoe beter de electronica hoe beter.

Veel meer als van 720p naar 1080p bv.
En hoe beter de bron is hoe beter het beeld,zeker op die grootte.

Hoe ziet een echte 4k bron er uit op die tv? .dus geen xbox bedoel ik dan.

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 27-01-2020 14:35 ]

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-12 15:40

WCA

freaky35 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:32:
Die tv is ook nog een stuk kleiner,hoe groter hoe meer je de fouten ziet. Plus de scaling van 1080p of lager naar de native 4k resolutie van het scherm kost veel meer rekenkracht.
Hoe beter de electronica hoe beter.

Veel meer als van 720p naar 1080p bv.
En hoe beter de bron is hoe beter het beeld,zeker op die grootte.

Hoe ziet een echte 4k bron er uit op die tv? .dus geen xbox bedoel ik dan.
Scaling van 1080p naar 4k kost in principe niks. Gewoon 1 pixel = 4 pixel. Daar krijg je geen color banding van. Vaak zijn upscaling algoritmes iets geavanceerder dan dat, maar dat zou altijd beter moeten zijn dan een simpele 2x scale.

Share and Enjoy!

• Soccer98
Gamma aanpassen heeft ook geen verschil gebracht overigens. 4K op de Netflix-app ziet er doorgaans strak uit, dus de televisie kan het wel.

Kan het ook niet, deels, te maken hebben met de Xbox One S als apparaat? Het is een vrij matige console qua prestaties neerzetten in mijn beleving.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:08
Upscaling is een zwak punt bij de meeste "goedkope" TV's. Is een kwestie van software / algoritmes en rekenkracht.
En het is echt niet simpelweg 1 pixel = 4 pixel zoals hier beweert wordt. 75% van het uiteindelijke 4K beeld moet er vanuit Full HD bij berekend worden en dan moet het ook nog fatsoenlijk uitzien.

Leesvoer

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 23:12

Klippy

Still Game

Voor zover ik kan zien op de foto's is je beeld te helder omdat de HDR kleuren niet overeen komen.

Ik heb geen XBox One, dus geen ervaring mee, maar het ziet er uit alsof er de color space of bit depth (kan ik niet vertalen) niet overeen komen.

Sowieso is HDR alleen ondersteunt op HDMI poorten 2 en 3, dus zorg dat je XBox daar direct op aangesloten is.

Uit de handleiding pagina 40
HDMI Ultra HD
(Hoofdmenu) > Instellingen > Alle instellingen >Algemene instellingen > Invoerbronnen > HDMI 2/3 > HDMI Ultra HD
Deze TV kan Ultra HD-signalen weergeven. Sommige apparaten – aangesloten via HDMI – herkennen een TV met Ultra HD niet en werken mogelijk niet correct of geven vervormd beeld of geluid weer. Om incorrecte werking van een dergelijk apparaat te voorkomen, kunt u de signaalkwaliteit instellen op een niveau dat het apparaat kan verwerken. Als het apparaat geen gebruik maakt van Ultra HD-signalen,dan kunt u Ultra HD uitschakelen voor deze HDMI-aansluiting.
• De instelling Optimaal is geschikt voor maximaal Ultra HD (50 Hz of 60 Hz) RGB 4:4:4- of YCbCr4:4:4/4:2:2/4:2:0-signalen.
• De instelling Standaard is geschikt voor maximaal Ultra HD (50 Hz of 60 Hz) YCbCr 4:2:0-signalen.
• De instelling Uit is geschikt voor Full HD-video's.

* Beschikbaar als Bron is ingesteld op HDMI 2 ofHDMI 3

Ondersteund formaat voor HDMI Ultra HD-opties:
• Resolutie: 3840 x 2160
• Framesnelheid (Hz): 50 Hz, 59,94 Hz, 60 Hz
• Sub-sampling videogegevens (bitdiepte)
- 8-bits: YCbCr 4:2:0, YCbCr 4:2:2*, YCbCr 4:4:4*, RGB4:4:4*
- 10-bits: YCbCr 4:2:0*, YCbCr 4:2:2*
- 12-bits: YCbCr 4:2:0*, YCbCr 4:2:2*

* Wordt alleen ondersteund als HDMI Ultra HD isingesteld op Optimaal
Je TV zegt wel HDR12 te kunnen decoderen, maar op de pricewatch specs die je linkt staat alleen HDR10, dus ik zou Dolby Vision (HDR12) in elk geval uitschakelen op de XBox.
Ik zie niet zo snel of je ook YCbCr en/of RGB output kan kiezen op je XBox.

Xbox ondersteuning:

https://beta.support.xbox...ng-4k-and-hdr-on-xbox-one

Ik zou wel verwachten dat de kleuren beter (en minder fel) worden als je op de XBox HDR uit zet, als dat geen verschil maakt is het wat anders en niet HDR gerelateerd.

Ook geen idee hoe de XBox om gaat met HDR op 1080p games.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-12 15:40

WCA

Masimo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:51:
Upscaling is een zwak punt bij de meeste "goedkope" TV's. Is een kwestie van software / algoritmes en rekenkracht.
En het is echt niet simpelweg 1 pixel = 4 pixel zoals hier beweert wordt. 75% van het uiteindelijke 4K beeld moet er vanuit Full HD bij berekend worden en dan moet het ook nog fatsoenlijk uitzien.

Leesvoer
En dat zal er altijd MINSTENS zo goed uitzien als een simpele integer scale. Nooit slechter.

Share and Enjoy!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-12 06:52

Major_ton

Shoot!

Op je Xbox One S ga naar Settings -> All Settings -> Display & Sound -> Video output. Eenmaal daar zet je onder Video videlity je Color depth op 24-bit per pixel (8-bit) en de Color space op Standard.

Onder Display -> Advanced video Settings zet je Allow HDR uit en Allow 4K aan. De TV resolution kan je nu op 4K UHD zetten.

De achtergrond in je settings menu moet zwart zijn, niet grijs. Is het wel grijs? Probeer dan Color space op Full te zetten.

Zorg er ook voor dat je TV op Game mode staat met brightness op maximaal de helft (ik weet niet wat voor schaal Philips hanteert, maar meestal is dat 50 of 0). Zorg ook dat het contrast niet hoger dan 85% staat ingesteld en dat de gamma Setting goed staat.

Ik ben benieuwd of dit helpt!

Some infinities are bigger than others.

• Soccer98
Bedankt voor de tips! Ik heb ze allemaal doorgelopen, maar de color banding blijft zichtbaar. Nu moet ik ook zeggen dat de instellingen die ik aanpas aan de Xbox amper verschil zie maken.

Het is in ieder geval geen HDR probleem, dat is in ieder geval duidelijk. Dus dan moet het ergens anders aan liggen.

Dolby Vision is inderdaad geen optie die ik kan aanvinken.

[ Voor 9% gewijzigd door Soccer98 op 28-01-2020 19:02 ]

Pagina: 1