Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Workstation ~1500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Software Ontwikkeling / Machine Learning (werken met grote datasets, ook game engines en tensorflow dus cuda gebruiken)
  • Videobewerking (Adobe Premiere Pro) (veel data ook)
  • Lichte 3D Rendering (Blender)
  • Fotobewerking
  • Audiobewerking / Mixen
  • Gaming (denk aan 3D Shooters, RTS/TBS, Sims)
  • Gebruik hoofdzakelijk (Ubuntu) Linux (80% van de tijd, compatibiliteit dus van belang) en Windows 10 (Dual Boot) (20% van de tijd).
(huidige systeem voldoet op zich nog wel, maar is ook al weer 6 jaar oud ... zie topic hier)

Wat mag het systeem gaan kosten?

Tussen 1000 en 2000 EUR een systeem waarmee ik minimaal 3 en bij voorkeur 5 jaar mee vooruit kan,
assembleren laat ik doen (afgezien van wat kaartjes overzetten, zie volgende vraag).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • MSI Geforce GTX 1080 Gaming X 8G (ik denk dat ik deze overzet van het oude naar dit nieuwe systeem, tenzij iemand me kan overtuigen dat een stap omhoog nu echt beter en toekomstbestendiger is).
  • Asus Xonar Essence STX (er is een nieuwere van, maar ik vraag me af of dat veel meerwaarde heeft, deze doet het nog prima).
  • 2 x EV2450-BK Full HD schermen
  • Sennheiser HD650 koptelefoon wired
  • Veel USB randapparatuur (er zit nu in: bluetooth, microsoft keyboard, logitech muis, externe hdd rack, scanner, microfoon en webcam). Veel aansluitingen zijn dus fijn. De huidige bluetooth werkt niet lekker met een HDD transfers over USB als ik mijn draadloze koptelefoon gebruik, dus iets van een oplossing daarvoor is denk ik fijn (misschien zelfs een dock in het systeem zelf voor HDDs?).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Voor mij is denk ik een stil systeem altijd prioriteit, daarnaast is een stevige processor met name van belang, evenals een beetje snelheid qua opstarten en 'feel' van het systeem. Ik draai ook nog wel eens wat in VMs daarvoor is het fijn als de machine dat aankan. Voor oude spullen uitlezen is een optische drive nog handig. Verder zitten mijn huidige schijven (4TB + 256GB SDD) aan de volle kant, dus een capaciteitsuitbreiding is denk ik op de groei verstandig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Qua AMD vs Intel (processor) heb ik beide gehad, en ik denk dat de beste prijs/prestatie belangrijk is. Wel heb ik in het verleden qua stabiliteit wat mindere ervaringen met AMD, ik weet niet hoe dat nu ligt, ze zijn wel duidelijk de prijs/prestatie koning volgens mij. Videokaart is denk ik niet van belang voor dit systeem, maar advies over wat voor videokaart je idealiter hierop zou matchen is welkom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik vind met name een stil systeem belangrijk, een kleinere kast is op zich ook fijn, maar liever stiller dan kleiner (misschien een valse tegenstelling). Voldoende USB aansluitingen aan de boven/voorkant vind ik ook van belang omdat ik en nog wel eens wat in/uitplug. Ik hoef nu niet per se op meer dan full HD te kunnen gamen (heb ik de schermen niet voor), maar het is wel fijn als de machine daar wel 'ready' voor is qua kerncomponenten.

Ga je overklokken?

Nee, stabiliteit is het belangrijkste eigenlijk (naast stil bij regulier gebruik, bij intensieve games, rendering, etc ... mag hij wel wat blazen).

Wat verwacht je van ons?

Ik kan sowieso advies gebruiken omtrent:
  • Basiscomponenten: Systeemkast, Processor, Moederbord
  • Wel/geen nieuwe videokaart
  • Misschien een HDD dock/bay? (nu een externe, ik heb nog geen interne gespot, en weet ook niet of dat echt een voordeel heeft).
  • Harde schijven, wat is handiger 1 x 8TB of 2 x 4TB bijvoorbeeld, qua geluid misschien het eerste, anderzijds als de ene meer een archiefschijf is spint hij ook niet de hele tijd op denk ik ...
--

Hieronder een eerste aanzet (de videokaart en geluidskaart zet ik in principe over, dus die zijn er al).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,-€ 110,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 6TB€ 178,67€ 178,67
1Interne harde schijvenWD Gold (WD4003FRYZ), 4TB€ 169,55€ 169,55
1GeluidskaartenAsus Xonar Essence STX€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 127,-€ 127,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 58,90€ 58,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,99€ 148,99
1Optische drivesLG BH16NS55 Zwart€ 75,05€ 75,05
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 102,90€ 102,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 150,05€ 150,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.446,16

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:05
In deze Pricewatch:Fractal Design Node 804 kun je veel schijven kwijt, en ook een paar insteekkaarten (je GTX 1080 en Xonar passen zo te zien beide erin.). Wel moet je omkijken naar een mATX moederbord, bijvoorbeeld naar deze Pricewatch:MSI B450M Mortar Max. De CPU koeler die je kiest past net, 1 mm speling, wellicht is een iets lagere koeler bij deze kast een betere keus, zoals deze Pricewatch:Noctua NH-L12S

[ Voor 20% gewijzigd door martyw op 24-01-2020 21:11 ]

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:57
Goede suggestie voor een kleinere machine! (maar op zich kan een een fullsize kast hier ook prima). Zou je eerder een 450, 470 of 570 based moederbord aanraden (ivm ook het feit dat deze een aantal jaren mee moet gaan)?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:05
Als je een PCI-e 4.0 SSD overweegt en daar het budget voor hebt is een X570 zinnig, die standaard wordt nu nog alleen door deze chipset ondersteund. Reken wel een kleine 200 euro meer voor het duurdere moederbord en SSD.

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 25-01-2020 20:29 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

martyw schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:28:
Als je een PCI-e 4.0 SSD overweegt en daar het budget voor hebt is een X570 zinnig, die standaard wordt nu nog alleen door deze chipset ondersteund. Reken wel een kleine 200 euro meer voor het duurdere moederbord en SSD.
PCIe4 ssds zijn het geld niet waard, het verschil met PCIe3 is in de praktijk ~1%.

Ik zou het lekker bij een x470 houden, genoeg vrm power voor een 3700x maar zonder de extra kosten voor features die je toch niet gebruikt.
Met het oog op veel opslag lijkt het me prima om de sloot aan sata aansluitingen tot je beschikking te hebben die x470 biedt t.o.v. b450.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.