Schakeldraad aan aardedraad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaanBen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-02-2024
Goededemiddag, 

Onlangs een kroonluchter opgehangen. Uit het plafond kwam een zwart/grijs draadje. Ik heb deze draad aan de andere kant van de aardeingang op het kroonsteentje vastgemaakt. 

Achteraf twijfel ik of de draad wel een aardedraad betrof, het kan bij nader inzien ook een schakeldraad zijn. Overigens was de kroonluchter reeds eerder opgehangen zonder 'aarde' en toen werkte de lamp schakelaar prima. 

Kan het kwaad,is het gevaarlijk als het tóch een schakeldraad is verbonden aan de aarde op de kroonsteen? En dan doel ik vooral op als er toch spanning zou moeten worden afgevoerd bij een defect of lamp ónder stroom. Kan de stroom dan veilig worden afgevoerd als het een schakeldraad is. 

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor 1970 was de aardedraad grijs.
Schakeldraad is altijd zwart.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 24-01-2020 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Ernemmer schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:26:
Voor 1970 was de aardedraad grijs.
Schakeldraad is altijd zwart.
Vroeger werd van alles gebruikt, en niet moeilijk gedaan over het verwisselen van kleuren als dat nodig was. Beweren dat de schakeldraad altijd zwart is, is nogal gevaarlijk. Hoewel theoretisch juist.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jokerr012
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-03 15:07

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

als je nul of je schakeldraad op je aarde aansluit gaat de stop van die groep of de aardlek er uit

Of course I talk to myself... sometimes I need expert advice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als het daadwerkelijk een schakeldraad is dan zijn er twee opties: de draad is 'ingeschakeld' en dan heb je nu dus effectief spanning op de behuizing van je lamp gezet (tenminste, ik neem aan dat de aard-aansluiting van die lamp doorverbonden zit aan de behuizing van de lamp). Als de draad niet is ingeschakeld, dan is het enkel een loos stuk draad en doet het niets (tot het alsnog wordt ingeschakeld).

Als het een schakeldraad is heb je er in elk geval niks aan voor het veilig afvoeren van lekstroom naar de behuizing.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:52
Dit moet je even uitzoeken en niet zo laten hangen.

Of het is echt een schakeldraad, en dan kan, zoals @Orion84 aangeeft de lamp onder spanning komen te staan.
Of het is een aarde draad, en dan heb je de lamp veiliger gemaakt.

Testen kan op hele veel manieren.
Ik zou eerst testen op spanning op de draad. Staat er geen spanning op, dan testen op weerstand met een bestaande aarde draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
jokerr012 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:28:
als je nul of je schakeldraad op je aarde aansluit gaat de stop van die groep of de aardlek er uit
Indien er geen aardlek aanwezig is, hoeft de stop er niet per definitie uit te slaan!
Er is immers geen sluiting of overbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 22:03
Het is de aarde van de lamp. Als die met een schakeldraad verbonden is, kan er spanning op de behuizing komen te staan. Hoe de rest van je huis gebouwd is bepaald hoeveel lekstroom er naar aarde af zal vloeien.
In de meeste gevallen zal dit niet voldoende zijn om de aardlekschakelaar aan te spreken.

Lost In Music

Pagina: 1