Welke Dell/LG 34 inch ultra-wide betere keuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:11
Mijn vraag
Deze maand heb ik mijn pc vervangen voor de AMD 3900X, 32GB ram en Sapphire X5700XT. Nu heb ik al lange tijd de Dell U2713HM in bezit. Erg fijn scherm, maar zou toch wel groter willen met bijbehorende resolutie. Daarnaast gebogen (wat me fijn lijkt voor computer werk itt een gebogen tv) en ultra wide.
Nu ben ik gecharmeerd van 2 LG schermen waarbij eentje al wat ouder, maar lijkt kwalitatief beter te zijn dan de jongere variant.
Voorkeur zou gaan naar Dell of LG, maar verwacht dat LG de betere keuze is op dit moment.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, Adobe Photoshop, Lightroom en hoofdzakelijk games waarbij vaak de nieuwere spellen, maar ook wel gewoon oudere spellen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Onderstaande schermen heb ik al gevonden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenLG 34UC99-W Wit€ 641,01€ 641,01
1MonitorenLG 34WL75C-B Zwart€ 499,-€ 499,-
1MonitorenLG 34WN80C-B€ 587,-€ 587,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.727,01

De LG 34UC99 lijkt als ik de PW zo bekijk de betere snellere luxere versie van alle drie.
Deze bevat Freesync 53 t/m 75Hz, Picture in Picture wat ik wel fijn vind als ik iets op mijn server wil doen itt wisselen van source of via Anydesk overnemen. :+

Voor zover ik zie op de PW zijn dit allemaal functies die niet op de andere zitten. Moet daar nog even verder in duiken. Want als de kwaliteit hetzelfde of beter is, heb ik liever een huidiger model dan de UC99.

Wat ik me ook afvraag, ik heb nu een Newstar FPMA-D935, deze kan tot 30inch en 10kg.
Nu zijn deze schermen natuurlijk 34 inch, maar het gewicht is rond de 8 kg.
Zou dat een probleem zijn (wellicht de hoogte van de stang)?
Las van iemand een review die er een 40 inch scherm met een vesa (niet nodig voor deze LG schermen btw) aan heeft hangen. Lijkt me dat zolang het gewicht niet boven de 10kg uit komt, het geen probleem zou moeten zijn.

Alle reacties

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:55
Persoonlijk als je weer echt lang met je scherm wil doen zou ik voor een 144Hz gaan:
pricewatch: LG UltraGear 34GK950F Rood, Zwart

Dan zit je sowieso gebakken ook voor games de komende jaren =) Moet wel eerlijk zeggen dat ik even niet weet hoe de testresultaten zich verhouden tegenover anderen schermen uit jou lijstje.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

• Arunia
@Santee zie net dat ik een prijs vergeten ben. Over de 800 euro is aardig duur.
Denk eerder richting 600 euro iets hoger mag ook.

Dan valt die af. Ga hem nog wel even bekijken en vergelijken.

@br00ky dank! Dacht dat ik goed zat. Excuses!

[ Voor 11% gewijzigd door Arunia op 24-01-2020 23:03 ]

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01 08:23
HWinfo heeft recent een hoop monitoren getest, waaronder 20 ultrawides.
Zelf halen ze er de AOC AG352UCG6 als aanrader uit de test onder de categorie 'betaalbaar', helaas wel €750. In hun tabel staan wel nog enkele andere aanraders voor minder geld die ook nog hun label 'excellent' halen.

Over de UC99W heeft HWinfo trouwens destijds ook een test gedaan:
Jammer genoeg is ook de kleurafstelling van de 34UC99-W niet best. De kleurtemperatuur is met 7496 K veel te hoog, waardoor het scherm een te blauwe tint heeft. Daardoor lopen de kleur- en grijsafwijking behoorlijk op. Zonde, want de uniformiteit van de 34UC99-W is duidelijk beter dan die van LG’s goedkopere monitoren, en behoudens de Dell Ultrasharp U3417W zelfs de beste van de test.
Daar leken ze toch minder te spreken over het paneel/afstelling.

Verder denk ik wel dat als je mount tot 10kg aankan, een scherm van 8kg geen probleem zou mogen zijn. Ik denk dat de 30'' eerder een referentiewaarde is als mensen niet weten hoeveel hun monitor zou wegen.

[ Voor 40% gewijzigd door DenHond op 25-01-2020 00:29 ]

• Arunia
@DenHond Ik ga die review eens rustig lezen.

Bij Dell kom ik dan uit op deze:
pricewatch: Dell UltraSharp U3415W Zilver, Zwart
Of die jij aan geeft, maar dan kom je weer richting de 800 euro of hoger.
Dat zal ook liggen aan het grotere scherm. Mijn huidige was richting de 600 toen als ik het goed heb.

Als het echt nodig is, dan kan ik altijd even wachten en het budget omhoog trekken.
Heb nog mijn huidige pc en scherm die de verkoop in gaan. :P

En als ik dan heel eerlijk ga kijken naar hoeveel ik doe de afgelopen jaren met foto bewerken, dan is dat heel weinig geweest. Dan vraag ik me af of ips of ah-ips dan wel zoveel verschil gaat maken. En of ik het ga merken.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 25-01-2020 09:19 ]

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-01 19:10
Ik heb zelf de Dell u3415w en kan hem echt aanraden. Het is 'maar' 60hz, maar verder wel echt een fijn ergonomisch scherm met accurate kleuren, prima helderheid en een prettig OSD.

Als je voor dit model kiest zou ik je sterk aanraden naar vraag&aanbod te kijken, er staan aardig wat u3415w's te koop voor zachte prijsjes.

Als je 144hz kan loslaten heb je voor weinig geld een prachtig scherm.

• Arunia
@robin15243 op zich heb ik 144hz niet perse op mijn lijstje staan. Dus dat valt wel mee.
2e hands zie ik niet zitten voor die prijs en zonder garantie. Maar dat is het issue ook niet. Als ik er achter kom dat 800 euro of iets meer nodig is, dan regel ik dat wel. Kan makkelijk een maand of twee wachten. Of mijn huidige scherm eerst verkopen en dan een nieuwe aanschaffen.

Op zich trekt 75hz me wel als optie en Pip wil ik eigenlijk wel hebben.
Ga nog even de pw in duiken en kijken wat er is met die opties.
Zie dat 30 inch met mijn "eisen" niet echt op komt. Dus dan zal het 34 inch worden. 4k is niet perse een must. Kan wel, maar dat trekt zelfs mijn pc waarschijnlijk niet.

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 22:18
Je kan beter iets bijleggen en een 144Hz monitor kopen, helemaal als je het koopt voor 'hoofdzakelijk games'

LG 34GK950F

Alles onder 120Hz is sowieso niet aan te raden.

[ Voor 23% gewijzigd door glnk op 25-01-2020 18:48 ]

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-12-2025
Voor wat je wil (21:9, kromming, QHD, 34" , 75 Hz en IPS?) is er geen betere optie dan de LG 34uc99 the halen denk ik. Tenzij je 75 voor 60 Hz of IPS voor VA inlevert, kan ik niets beters vinden.

• Arunia
@Potenscia Daar begint het well op te lijken. Aan de ene kant wil je een model van dit jaar of vorig jaar. Maar het lijkt er gewoon op dat die modellen allemaal minder zijn dan het model van een aantal jaren geleden.
Kan aan mij liggen natuurlijk.

Ga nog eens rustig kijken naar wat er is.
Mijn gedachte blijft bij Dell en LG. Deze Dell heeft me nog nooit in de steek gelaten. Maar heb zo het idee dat de LG wel de betere zou moeten zijn.
Ben ondertussen gewend aan de latency en whatever er gepaard met dit paneel type gaat. Maar vraag me af hoeveel slechter de kleuren zijn van de andere schermen.

• Arunia
Heb wat eisen in de PW gezet en had daar 3 monitoren uit.
De LG 34UC99-W, LG 34GK950F en een Philips.
De Philips viel al vrij snel af om verschillende redenen. Maar die 34GK950F heeft ook best wel wat "problemen" voor zo'n duur scherm. IPS glow, ghosting enzovoorts.
Nu neem ik ghosting wel met een stevige korrel zout omdat ik voor bepaalde eisen ook bepaalde nadelen heb.
Ander dingetje wat ik toch wil hebben is Picture in Picture. Welke die laatste niet heeft.
Voordelen zijn wel 144 Hz en 1ms.
Aan de andere kant is mijn huidige scherm AH-IPS, 8-bit, en 8ms.
Met de LG 34UC99 ga ik er hoe dan ook op voorraad. Ben weinig bezig echt met 144 hz en vind 60hz en hoger ook gewoon prima. Enige wat dan aan me vreet is dat er dus weinig echt "beter" is in die jaren dat deze monitor uit is. Lijkt meer op sommige punten een achteruitgang, dan vooruitgang. Maar denk dat dat meer is hoe je er naar kijkt. ;)

Denk dat ik er wel uit ben dat het de LG 34UC99-W gaat worden ondanks dat deze ook weer enkele jaren oud is.

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-01 19:10
Ik zit zelf een upgrade te overwegen voor mij u3415w, en ik twijfel tussen de LG 34GK950F of de MSI optix MPG341CQR. Beide 144hz.

Misschien kan je de MSI nog overwegen.

• Arunia
@robin15243 Denk dat met 144hz ook dezelfde soort problemen opkomen.
De reviews van de MSI en ook veelal van de LG 34GK950F zijn niet heel lovend met ghosting e.d.

Daarnaast is de MSI zeker ruim te duur met bijna 1000 euro.
Budget voor mij ligt rond de prijs van de UC99 en wellicht wat hoger als het een goede kandidaat is, maar wat iemand hierboven ook al aanhaalde, de UC99 lijkt voor mij de beste keuze voor alsnog.
Had liever een 2019 model gehad, maar er lijkt geen vervanger te zijn gekomen.

En beide hebben ook geen PiP wat me wel erg handig lijkt.

Denk dat ik daar ook nog even op ga filteren. Wellicht komt daar nog wat bruikbaars uit.

Heb de UC98 ook gezien, maar die schijnt last van image retention te hebben. Denk dat ik de komende maand toch de UC99 aan ga schaffen. Kom verder totaal geen interessant scherm tegen en vooralsnog heb ik weinig met 144 hz e.d.

[ Voor 27% gewijzigd door Arunia op 28-01-2020 15:17 ]

• Arunia
Een nieuw scherm had ik even aan de kant geschoven, maar op dit moment een vaag probleem met mijn huidige scherm waarbij ik 3 leds door het paneel heen zie schijnen.
Nu is het scherm wel gewoon bruikbaar, maar denk dat ik dan toch voor een upgrade ga binnenkort.

Maar dan ook wel een stap hoger.
Ofwel, waarom niet meteen voor 38 inch.
Mijn oog is gevallen op deze 2:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenLG 38WN95C Wit, Zilver€ 1.539,-€ 1.539,-
1MonitorenLG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart€ 1.667,92€ 1.667,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.206,92

Mijn voorkeur gaat uit naar de 38gn950-b. Volgens de gegevens zou de andere 37 inch zijn en duurder uit komen.
Ik zag nog niet leverbaar de bovenstaande voor 1399 op coolblue. Alhoewel die daar staat zonder B, maar lijkt me wel dezelfde te zijn. Dan is het haast wel een nobrainer eigenlijk.

De 34 inch ben ik met de snelheid alleen in de breedte qua resolutie beter uit. Dan ga ik haast liever voor de 38 inch. Mede ook met andere functies en pip als extra.
Pagina: 1