Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBenji
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-11-2023

ShadowBenji

Canon 600D | iPhone 8 64GB |

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Mijn vader zit al jaren in de wereld van fotografie en ik ben zelf ook daar in geinteresseerd, ook in video vooral.
Ik heb zelf iemand gesproken die een videoproductie bedrijf heeft om beetje kennis te maken met het beroep.

Ik ben op dit moment opzoek naar een Canon camera met een EF-S lensvatting.
Ik zou graag willen filmen in 25fps, dit is europees standaard.
Ik ga met name in de stad fotograferen & filmen. Daarnaast wil ik ook mogelijk video's maken op YouTube.
Het lijkt mij ook handig om een Wi-Fi functie te hebben.

Mijn budget is ongeveer 300 euro voor body en daarnaast koop ik één 18-55mm lens. Mijn vader heeft andere lenzen die ik ook mag gaan gebruiken.

Wat ik zelf al gevonden heb:
- Canon EOS 1300D
- Canon EOS 700D

De 700D heeft een draaibaar scherm wat mij ook aanspreekt.
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties! Kritiek is ook welkom want dat zie ik als een advies.

Joejoe

Beste antwoord (via ShadowBenji op 25-01-2020 13:07)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
ShadowBenji schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:43:
[...]

Ik ben van plan om 2e hands te kopen via Kamera-express als het mogelijk is. Maar uiteindelijk is filmen wel het hoofddoel. EF Adapter is interresante keuze, gaat dit niet ten koste van de kwaliteit?
Uiteindelijk is mijn budget inclusief lens eromheen iets van 350 euro.
De EF-adapter heeft geen enkele invloed op de kwaliteit, dus die zou je kunnen overwegen. Als je de M50 tweedehands kan vinden is dat een prima camera. Andere merken kan natuurlijk ook, maar dan kun je natuurlijk de lenzen van je vader niet gebruiken.
Stel jezelf ook de vraag wat je in de toekomst wil. Denk je er een hobby van te maken waar je veel tijd/geld/energie in gaat steken, dan zou ik niet te veel vasthangen aan het gebruiken van de lenzen die al in huis zijn. Als je eigenlijk gewoon klaar wil zijn na de eerste aanschaf, dan wordt dat een ander verhaal natuurlijk :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:27
welke lenzen heeft jouw vader? Want als dat niets bijzonders is, kun je misschien naar een platform kijken dat beter is voor filmen. Denk aan Panasonic / Sony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBenji

ShadowBenji

Topicstarter
107mb schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:30:
welke lenzen heeft jouw vader? Want als dat niets bijzonders is, kun je misschien naar een platform kijken dat beter is voor filmen. Denk aan Panasonic / Sony
Bedankt voor je reactie!
Mijn vader heeft een groothoeklens van Canon, Telelens van Sigma en een Fisheye lens van Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 22:35
Ben je van plan tweedehands te gaan kopen? Want nieuw zijn de modellen die je noemt volgens mij niet meer te verkrijgen of ver boven je budget.

Het is in deze prijsklasse nogal lastig. Als je je budget iets op zou kunnen rekken dan zou ik een Sony a6000 overwegen, of een Canon Eos M50 (eventueel met EF adapter), die heeft ook nog eens 4K video. Of kijken naar een wat recentere body/kit op ebay of V&A. EOS 250D kan ook nog, daar heb je dan geen adapter voor nodig om die lenzen te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Goudstalen op 24-01-2020 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@ShadowBenji Verhuizing naar Foto & Video Aankoopadvies met dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBenji

ShadowBenji

Topicstarter
Goudstalen schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:38:
Ben je van plan tweedehands te gaan kopen? Want nieuw zijn de modellen die je noemt volgens mij niet meer te verkrijgen of ver boven je budget.

Het is in deze prijsklasse nogal lastig. Als je je budget iets op zou kunnen rekken dan zou ik een Sony a6000 overwegen, of een Canon Eos M50 (eventueel met EF adapter), die heeft ook nog eens 4K video. Of kijken naar een wat recentere body/kit op ebay of V&A.
Ik ben van plan om 2e hands te kopen via Kamera-express als het mogelijk is. Maar uiteindelijk is filmen wel het hoofddoel. EF Adapter is interresante keuze, gaat dit niet ten koste van de kwaliteit?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
ShadowBenji schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:43:
[...]

De EF-adapter heeft geen enkele invloed op de kwaliteit, dus die zou je kunnen overwegen. Als je de M50 tweedehands kan vinden is dat een prima camera. Andere merken kan natuurlijk ook, maar dan kun je natuurlijk de lenzen van je vader niet gebruiken.
Stel jezelf ook de vraag wat je in de toekomst wil. Denk je er een hobby van te maken waar je veel tijd/geld/energie in gaat steken, dan zou ik niet te veel vasthangen aan het gebruiken van de lenzen die al in huis zijn. Als je eigenlijk gewoon klaar wil zijn na de eerste aanschaf, dan wordt dat een ander verhaal natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBenji

ShadowBenji

Topicstarter
Wormaap schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:52:
[...]

Ik wil na mijn middelbare schooltijd een opleiding doen aan het Grafisch Lyceum Rotterdam namelijk video design. Dus ik wil zeker er werk van maken en nu al ervaring opdoen om te proeven of het wat voor mij is uberhaupt. Ik dacht zelf ook een spiegelreflex camera omdat het toch wel vrij goede camera's zijn. En zeker wil ik niet al teveel uitgeven omdat ik nog een experimentele fase zit.
Ik zie dat jullie wijzen naar een systeem camera, wat is daarmee anders in vergelijking met een DSLR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Er zit geen spiegel in :)

Het advies voor een m50 vind ik ook een goede. Erg fijne (video)camera! Die heeft dezelfde sensor als de Canon 80D meen ik me te herinneren.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
ShadowBenji schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:02:
[...]

Ik wil na mijn middelbare schooltijd een opleiding doen aan het Grafisch Lyceum Rotterdam namelijk video design. Dus ik wil zeker er werk van maken en nu al ervaring opdoen om te proeven of het wat voor mij is uberhaupt. Ik dacht zelf ook een spiegelreflex camera omdat het toch wel vrij goede camera's zijn. En zeker wil ik niet al teveel uitgeven omdat ik nog een experimentele fase zit.
Ik zie dat jullie wijzen naar een systeem camera, wat is daarmee anders in vergelijking met een DSLR?
Vroegâh was er een spiegel nodig om zaken als een fatsoenlijke zoeker en fatsoenlijke autofocus mogelijk te maken. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Spiegelloze camera's (systeemcamera's) en spiegelreflexcamera's zijn kwalitatief uitwisselbaar, waarbij spiegelloos ondertussen op veel punten voor loopt. Helemaal voor video heb je niets aan de voordelen van een DSLR (hoofdzakelijk de optische zoeker, maar die is niet bruikbaar tijdens het filmen), en juist veel aan de voordelen van een mirrorless. Denk aan betere AF-tracking omdat de beeldsensor gebruikt wordt voor autofocus.
Voor de zeurders: ja, bovenstaand verhaal is wat kort door de bocht :+

@FeareX: De M50 heeft inderdaad de zelfde sensor als de 80D. En da's een prima sensor :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 24-01-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:33
ShadowBenji schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:24:
Ik zou graag willen filmen in 25fps, dit is europees standaard.
Hmm, ik ben niet zo into filmen, maar volgens mij stamt die 25fps nog uit het analoge tijdperk en had het met de frequentie van het lichtnet te maken.

Tegenwoordig zie je andere framerates. 24fps voor een "filmgevoel", maar op YouTube is 50fps volgens mij gangbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
25fps stemt inderdaad af met het lichtnet. Dat heeft dus als voordeel tegenover 30fps (wat in Amerika de standaard is) dat je minder kant hebt op flikkering van kunstmatig licht.

24fps is inderdaad de "Hollywood standaard".

Filmen op 25fps is juist wel handig. Dan kan je 50fps namelijk als slow motion monteren. Kan mooi zijn met sommige scenes :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
25FPS is nog steeds de standaard in Europese (vooral Britse) film- en televisieproductie. Conversie tussen 24 en 25FPS wordt zelfs als 'trucje' gebruikt om je film net iets langer of korter te maken om bepaalde slots op filmfestivals te halen.
24FPS is natuurlijk wel de Hollywoodstandaard, maar 25 is zeker nog relevant.
Als je vrij werk filmt maakt't natuurlijk niets uit, want het verschil in 'look' tussen 24 en 25 is niet merkbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Wormaap op 24-01-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:32
Staar je nou niet blind op de beeldsnelheid bij video.
Die is gewoon in orde. Ik zou ook echt niet weten wat daar fout in zou kunnen zijn.

Wel is je pertinente vraag om 'DSLR' een beetje raar, gezien de nadruk die je legt op video. 'DSLR' betekent echt met een spiegel. Die dus uit de weg moet klappen omdat hij in de weg zit bij het filmen. Je vraagt dus iets dat je echt in de weg zit bij het filmen.
Bij een DSLR gaat het ontwerp er vanuit dat jij optisch via spiegels door de lens kijkt. De viewfinder werkt dus niet als de spiegel is opgeklapt en het is maar de vraag hoe goed de LCD die functie kan overnemen - juist omdat men er vanuit gaat dat jij speciaal door dat gaatje wilt kijken.

Je kunt echt veel beter naar een systeemcamera kijken. Die zijn ontworpen om zonder spiegel te opereren. Autofocus, LCD en de viewfinder zijn ook ontworpen als primaire kanalen en niet als backup-gedachte achteraf, voor het geval dat je een keertje niet 'optisch' wilt kijken.
Pagina: 1